Permalänk
Medlem

Problem med grafikbugg på nybygge.

Hej kära sweclockare. Jag köpte en dator via inet för några månader sedan.

Gigabyte GA-Z87P-D3 ATX
Samsung 22" S22C350H LED
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
A-Data 8GB (2×4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
Cooler Master Hyper 212 EVO
TP-Link TL-WDN4800 Dualband N900
Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL)
Corsair Carbide 200R Svart
Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär
Windows 8.1Home 64-bitar

Mitt problem är att jag får artefakter. Jag har läst många trådar med 280x kort som har samma fel. Så jag RMA kortet för tre veckor sedan. Inet hittade inget fel på kortet. Jag fick som råd att kolla mina minnen vilket jag gjorde med memtest86+. Inget fel. Jag fick också som råd att formatera, det har jag inte testat än. Jag har hållit koll på temperaturerna och inga problem där heller. Datorn blev levererad med OS och 13.2 drivrutiner till grafikkortet förinstallerat. Jag har installerat bort dom och installerat dom senaste. Jag har testat att installera om spelet jag spelar. Reparerat spelet. Kört i windowed mode. Problem kvarstår. Spelet är Guild Wars 2. Varför får jag artefakter? Har bara GW2 installerat just nu. Men jag har fått samma fel i Watch dog. Hjälp mig :C

Mvh: Tobias

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan du beskriva hur artefakterna ser ut? Hur länge körde du memtest? Kört något annat stresstest som t.ex aida64?

Ett bra program att testa grafiken med är OCCT, finns det ett framebuffer-fel upptäcks det nästan omgående. Inet är inte bra på felsökning i min erfarenhet, de jobbar för snabbt och drar tidiga slutsatser. Samma sak med Webhallen. Be dem skicka kortet till tillverkaren när du själv säkerställt problemet, de kan inte neka dig bara påpeka att det är du som får stå för fraktavgift och eventuell "felsökningsavgift" skulle Gigabyte inte hitta något problem.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Kan du beskriva hur artefakterna ser ut? Hur länge körde du memtest? Kört något annat stresstest som t.ex aida64?

Ett bra program att testa grafiken med är OCCT, finns det ett framebuffer-fel upptäcks det nästan omgående. Inet är inte bra på felsökning i min erfarenhet, de jobbar för snabbt och drar tidiga slutsatser. Samma sak med Webhallen. Be dem skicka kortet till tillverkaren när du själv säkerställt problemet, de kan inte neka dig bara påpeka att det är du som får stå för fraktavgift och eventuell "felsökningsavgift" skulle Gigabyte inte hitta något problem.

http://i57.tinypic.com/2qtyce1.jpg
http://i59.tinypic.com/2mm6360.jpg

Memtest installerade jag på en usbsticka och bootade via stickan. Hur länge det tog vet jag faktiskt inte, men jag hann laga mat, äta och diska iaf. Ska testa OCCT. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr00f:

http://i57.tinypic.com/2qtyce1.jpg
http://i59.tinypic.com/2mm6360.jpg

Memtest installerade jag på en usbsticka och bootade via stickan. Hur länge det tog vet jag faktiskt inte, men jag hann laga mat, äta och diska iaf. Ska testa OCCT. Tack.

Jag kan rekommendera att du kör memtest över natten i minst 12 timmar. Har du provat att klocka ner grafikkortet eller höja spänningen en aning? Ibland levereras kort med GPUer som inte klarar av specifikationerna de marknadsförs med.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Jag kan rekommendera att du kör memtest över natten i minst 12 timmar. Har du provat att klocka ner grafikkortet eller höja spänningen en aning? Ibland levereras kort med GPUer som inte klarar av specifikationerna de marknadsförs med.

Hur får jag den att köra i 12 timmar? Den starta automatiskt när jag boota via usbstickan. Jag har testat att klocka ner kortet, ska kolla det med spänningen. Har för mig att jag inte kan röra den dock, det alternativet är grått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr00f:

Hur får jag den att köra i 12 timmar? Den starta automatiskt när jag boota via usbstickan. Jag har testat att klocka ner kortet, ska kolla det med spänningen. Har för mig att jag inte kan röra den dock, det alternativet är grått.

Skickades från m.sweclockers.com

När testet är klart startar den om, ska ske automatiskt så inget man behöver övervaka. Första omgången tar bara någon timme, efterföljande är mycket mer genomgående. Det ska finnas ett "advanced mode" för att kunna ändra spänningen, intervallet som går att justera är väldigt litet men kan vara bra att kika på.
Har du kört GPU-delen av OCCT något? Det brukar räcka med att köra den ett par timmar, se till att ta bort frame limit bara.

EDIT: Glömde att fråga vilka inställningar du kör CPU, RAM med etc. Har du överklockat något?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

Har du inget annat kort du kan smälla in i datorn och testa med?
Jag tror att det är graffet som är kass. Testa även flera spel och se om du får samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

När testet är klart startar den om, ska ske automatiskt så inget man behöver övervaka. Första omgången tar bara någon timme, efterföljande är mycket mer genomgående. Det ska finnas ett "advanced mode" för att kunna ändra spänningen, intervallet som går att justera är väldigt litet men kan vara bra att kika på.
Har du kört GPU-delen av OCCT något? Det brukar räcka med att köra den ett par timmar, se till att ta bort frame limit bara.

EDIT: Glömde att fråga vilka inställningar du kör CPU, RAM med etc. Har du överklockat något?

Ska köra OCCT, har inte hunnit än. Första veckan på jobbet efter semestern. Jag har icke klockat något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Har du inget annat kort du kan smälla in i datorn och testa med?
Jag tror att det är graffet som är kass. Testa även flera spel och se om du får samma problem.

Har tyvärr inte det. Har testat Watchdog och fick samma problem där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr00f:

Har tyvärr inte det. Har testat Watchdog och fick samma problem där.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan annars köra benchmarktester som t.ex Unigine Heaven. Den är gratis att ladda ner, man kan styra scenen hur man vill och samtidigt övervaka GPU-temperatur. Jag använder nästan uteslutande Heaven för att testa överklockningar, av någon anledning dyker artefakter upp väldigt lätt i den motorn.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.