Fråga om försäkringar osv

Permalänk

Fråga om försäkringar osv

En hylla lastad med böcker och annat tappade fäste i väggen och ramlade ner och slog sönder min laptop. Jag undrar ifall någon varit med om något liknande och ifall hemförsäkringen i sådant fall täckt skadorna. Jag har IFs mest grundläggande hemförsäkring.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Telecaster:

En hylla lastad med böcker och annat tappade fäste i väggen och ramlade ner och slog sönder min laptop. Jag undrar ifall någon varit med om något liknande och ifall hemförsäkringen i sådant fall täckt skadorna. Jag har IFs mest grundläggande hemförsäkring.

Finns inget du kan få.

  • Du ska ha drulle för datorn oavsätt.

  • Hyllan:

    • Det du som har satt upp hyllan? Då är det ditt fel,

    • Det någon annan som har satt upp hyllan så är det:

      • Ditt fel som lastar för mycket.

      • Deras fel som inte meddelar hur mycket hyllan håller för/inte gjort det fackmannamässigt. Då är det en rättstvist som gäller.

/Föredetta försäkringshandläggare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns inget du kan få.

  • Du ska ha drulle för datorn oavsätt.

  • Hyllan:

    • Det du som har satt upp hyllan? Då är det ditt fel,

    • Det någon annan som har satt upp hyllan så är det:

      • Ditt fel som lastar för mycket.

      • Deras fel som inte meddelar hur mycket hyllan håller för/inte gjort det fackmannamässigt. Då är det en rättstvist som gäller.

/Föredetta försäkringshandläggare.

Misstänkte att det inte fanns mycket hopp. Ska ringa på måndag innan jag definitivt lägger ner och köper nytt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Telecaster:

Misstänkte att det inte fanns mycket hopp. Ska ringa på måndag innan jag definitivt lägger ner och köper nytt.

Nej det är lätt hänt. Ring såklart, de kanske har ändrat sin försäkring radikalt men svårt att tänka mig att det finns något hopp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns inget du kan få.

  • Du ska ha drulle för datorn oavsätt.

  • Hyllan:

    • Det du som har satt upp hyllan? Då är det ditt fel,

    • Det någon annan som har satt upp hyllan så är det:

      • Ditt fel som lastar för mycket.

      • Deras fel som inte meddelar hur mycket hyllan håller för/inte gjort det fackmannamässigt. Då är det en rättstvist som gäller.

/Föredetta försäkringshandläggare.

Så du menar att det inte kan räknas som olycksfall?
Det vill säga att datorn "råkar" stå under hyllan. Sen kan det ju varit en klantig son som lastade hyllan

Är man utan allrisk antar jag att det blir svårt dock.
Sen beror det ju på vad datorn är värd - om det är värt självrisken dvs.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lucifer579:

Så du menar att det inte kan räknas som olycksfall?
Det vill säga att datorn "råkar" stå under hyllan. Sen kan det ju varit en klantig son som lastade hyllan

Är man utan allrisk antar jag att det blir svårt dock.
Sen beror det ju på vad datorn är värd - om det är värt självrisken dvs.

Denna plötsliga skada faller under allrisk eller drulle.

Olycksfall syftar i försäkringsvärlden endast på personolyckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

En hylla lastad med böcker och annat tappade fäste i väggen och ramlade ner och slog sönder min laptop. Jag undrar ifall någon varit med om något liknande och ifall hemförsäkringen i sådant fall täckt skadorna. Jag har IFs mest grundläggande hemförsäkring.

Vanligen krävs det någon form av tilläggsförsäkring som allrisk (eller drulle som det kallas i folkmun), så jag gissar att du saknar skydd.
Tappade min Ipad i golvet och undrade lite samma sak som du. Har Folksams grundläggande försäkring men ingen "drulle" så jag får vackert betala reparation själv

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort inlägg som stred mot §9/marknadsföring och annonsering

Citat:

§ 9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...