Dualboot hur tar man bort vilket Os som ska starta.

Permalänk
Medlem

Dualboot hur tar man bort vilket Os som ska starta.

Hoj, för det första har jag letat här efter just mitt problem men inte hittat exakt samma.
Jag har windows 7 samt även installerat Linux, men i efterhand så behövdes linux aldrig.
Jag vill få bort Valet i början av uppstarten för linux står först och skulle servern starta om av nån anledning så blir det linux den startar!
Jag bryr mig inte om att Linux e kvar på servern så länge den startar Windows 7 vid en omstart!

Startup and Recovery i windows 7 har bara windows 7 att välja på !

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Hoj, för det första har jag letat här efter just mitt problem men inte hittat exakt samma.
Jag har windows 7 samt även installerat Linux, men i efterhand så behövdes linux aldrig.
Jag vill få bort Valet i början av uppstarten för linux står först och skulle servern starta om av nån anledning så blir det linux den startar!
Jag bryr mig inte om att Linux e kvar på servern så länge den startar Windows 7 vid en omstart!

Startup and Recovery i windows 7 har bara windows 7 att välja på !

Antar du chainloadar från någon bootloader som har Win 7 samt Linux så mycket beror på hur du vill ändra det. Du kan ta bort bootloadern men då måste du fixa så Windows kör sin. Du kan också ändra default värdet för bootloadern alternativt ta bort Linux alternativet vilket jag inte skulle rek.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Du kan använda Grub Customizer som du installerar i Linux, med det programmet kan du ändra i GRUB-configen och förslagsvis ändra det förvalda operativsystemet till Windows, och sätta en timeout på 1-2 sekunder, så kommer det kännas nästan som att datorn bootar direkt till Windows, men du har ändå en möjlighet att boota Linux om du behöver.

Vill du få bort GRUB helt och hållet så använd EasyBCD (installeras i Windows). Med det programmet så kan du skriva över GRUB med Windows bootloader.

Ett tredje alternativ är att använda en Windows installationsskiva och välja "Startup repair", så kommer också GRUB att skrivas över med Windows bootloader.

Permalänk
Medlem

tack tack, löste sig med Grub customizer

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB