Köpråd: Kompaktkamera för semesterresa, mest kamera för pengarna? Budget ca 2500-3500 kr

Permalänk
Medlem

Köpråd: Kompaktkamera för semesterresa, mest kamera för pengarna? Budget ca 2500-3500 kr

Hallå, tjejen ska åka till New York om ett par veckor och vill inte släpa runt på sin Samsung NX10 i storstan. jag har fått i uppdrag att ordna en kompaktkamera av relativt hög kvalitet till en relativt låg budget.

Jag undrar om någon kan ge lite tips/råd om vad man ska köpa? Jag har kollat på Sonys Cyber-shot DSC-RX100 som har fått rätt bra omdömen, men jag vet bokstavligen ingenting om vilka tillverkare eller serier från dessa som är bra för vad.

Kort skärpedjup vore väl bra, tror inte video är en prioritet och den ska inte extremsporta precis. Men något som klarar halvtaskigt ljus, hanterar färger ordentligt etc är väl det vi letar efter. Bra optik, byggkvalitet och MÖJLIGHET till både automatisering och manuella inställningar efterfrågas, hon vill ha hög kvalitet på bilder men annat bjäfs som wi-fi och gps-taggning är helt irrelevant för henne.

Någon som ger tummen upp för RX100 eller kan rekommendera något annat?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Åker man till USA skall man ABSOLUT köpa kameran DÄR - minst 30% billigare, kan bli ännu billigare om man passar på under kampanjer/reor/begagnat.

RX100-serien kan rekas - se youtube för skillnader mellan olika modeller, senaste med EVF tycker jag är för dyr men II med vippbar display kan vara OK.

http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=sony+cyber-shot+dsc-...

Trevlig butik iaf på 70-talet då jag var där senast

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Åker man till USA skall man ABSOLUT köpa kameran DÄR - minst 30% billigare, kan bli ännu billigare om man passar på under kampanjer/reor/begagnat.

RX100-serien kan rekas - se youtube för skillnader mellan olika modeller, senaste med EVF tycker jag är för dyr men II med vippbar display kan vara OK.

http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=sony+cyber-shot+dsc-...

Trevlig butik iaf på 70-talet då jag var där senast

Trevligt, det verkar ju onekligen bättre prissatt, ca 2700 kr billigare för just den kameran även efter skattepåslaget på 4,5% som verkar vara gällande i staden. Jag ska kolla vad vi kan komma fram till, men kameramodellen verkar ok ändå? Jag känner mig lite lost och vet inte om Sony är bättre eller sämre än något annat i det här segmentet...

Kul att butiken fortfarande finns kvar ca 40 år senare för övrigt, det signalerar ju en viss stabilitet och erfarenhet i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Trevlig butik iaf på 70-talet då jag var där senast

Haha, trevligt - det har hänt en del sedan dess

B&H är en av världens största foto-butiker (störst ?) och är väl värt ett besök om man är i New York

Jag besökte den själv första gången i slutet av 90-talet då de fortfarande låg på 14:e gatan - numera ligger de som bekant i "nya" stora lokaler vid Madison Square Garden.

http://www.bhphotovideo.com/find/HelpCenter/NYSuperStore08.js...

Permalänk
Medlem

RX100-serien anses ha klassens bästa optik i den prisklassen. Googla efter tester/reviews, se även youtube.

Jag har en Canon S95 sedan några år å den följer alltid med överallt då jag har den i en liten bältesväska - den bästa kameran e den man har med...

Senaste Canon Powershot är S120 - kolla på den. Annars är S100/S110 nästan samma sak men billigare och utan lull-lull man inte behöver. Billigare än RX100-serien men inte lika suverän som RX100, sägs det...

Glöm inte köpa till några extra batterier + en bra rem, helst en runt halsen.

Har du de nya kamerakartongerna i väskan kan tullen påstå att du köpt kameran utomlands och börja babbla om moms+tull - så be nån kompis ta dem genom tullen alternativt släng dom.

Permalänk

Hej!

Jag köpte en S110 nyligen och är riktigt nöjd. Kostar 2300kr och får riktigt suveräna bilder, även i dåligt ljus, framför allt är vidvinkeln på kameran riktigt bra, jag blev verkligen förvånad. Då jag kan ta bilder på många människor i verkligen trånga utrymmen (Studentkök och korridors rum).

Annars är nog RX100 riktigt bra om du får den till en billig peng!

Vänligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

RX100-serien anses ha klassens bästa optik i den prisklassen. Googla efter tester/reviews, se även youtube.

Jag har en Canon S95 sedan några år å den följer alltid med överallt då jag har den i en liten bältesväska - den bästa kameran e den man har med...

Senaste Canon Powershot är S120 - kolla på den. Annars är S100/S110 nästan samma sak men billigare och utan lull-lull man inte behöver. Billigare än RX100-serien men inte lika suverän som RX100, sägs det...

Glöm inte köpa till några extra batterier + en bra rem, helst en runt halsen.

Har du de nya kamerakartongerna i väskan kan tullen påstå att du köpt kameran utomlands och börja babbla om moms+tull - så be nån kompis ta dem genom tullen alternativt släng dom.

Skrivet av Svengelska:

Hej!

Jag köpte en S110 nyligen och är riktigt nöjd. Kostar 2300kr och får riktigt suveräna bilder, även i dåligt ljus, framför allt är vidvinkeln på kameran riktigt bra, jag blev verkligen förvånad. Då jag kan ta bilder på många människor i verkligen trånga utrymmen (Studentkök och korridors rum).

Annars är nog RX100 riktigt bra om du får den till en billig peng!

Vänligen

Bra tips allihop, tack för att ni tar er tid. Det börjar luta åt S110 och att faktiskt köpa den här i Sverige ändå. Mycket för att hon ska få chansen att vänja sig vid kameran innan hon redan är på resande fot. Nu återstår att se om man kan hitta en bra bundling med rejält sdhc-kort eller om nån trevlig butik kan ordna en sådan för att man inte går till mediamarkt eller nåt.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Bra tips allihop, tack för att ni tar er tid. Det börjar luta åt S110 och att faktiskt köpa den här i Sverige ändå. Mycket för att hon ska få chansen att vänja sig vid kameran innan hon redan är på resande fot. Nu återstår att se om man kan hitta en bra bundling med rejält sdhc-kort eller om nån trevlig butik kan ordna en sådan för att man inte går till mediamarkt eller nåt.

Kolla in tradera, blocket och fotosidan. Där kan man hitta beggat.
Annars kan man hitta utförsäljningar till reapris på varuhusen (elgiganten mfl.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kolla in tradera, blocket och fotosidan. Där kan man hitta beggat.
Annars kan man hitta utförsäljningar till reapris på varuhusen (elgiganten mfl.)

Ska jaga runt lite till de stora och sedan gå igenom småbutikerna också, känns alltid bra att kunna stödja de små också. Tjejen är tyvärr inte förtjust i begagnat, hon vill att det ska kännas nytt

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz