Permalänk
Medlem

Datorstugan

Hej.
Efter att vi stuvat om i huset och barnen fått ett stort rum gemensamt (mitt gamla biorum) fick ja ta över ett av ungarnas rum för att göra om till datorrum. Så det var bara att börja bygga om för att bättre passa min smak och ändamål. Lite tragiskt kan tyckas då jag totalrenoverat rummet själv för lite mer än 2 år sedan.

Tanken är att det skall finnas datorer till mig och barnen för att nyttjas till spel, internet, läxor m.m.
Letade ett tag efter skrivbord att köpa men gav ganska snabbt upp, måtten stämde aldrig eller så var det helt enkelt inte vad jag sökte. Därför valde jag att bygga ett eget för att bäst passa mina behov.
Rummet är i dagens läge inte helt klart. Jag skall hitta gardiner, tavlor samt ev tapetsera halva väggen där skärmarna står emot. Det kommer efterhand att tillkomma bilder men då jag har andra projekt pågående hemma och jag har extremt svårt att bestämma vilka tavlor ja skall köpa så kan det dröja en stund

Passade i samband med bygget att dra om ventilationen till mitt blivande rum.
Detta för att jag av erfarenhet vet hur varmt och "mysigt" det kan bli när man sitter flera stycken i ett ganska litet rum några timmar. Sedan alstrar datorerna rejält med värmeeffekt, speciellt när man spelar.
Det ja har gjort är följande som finns på bilder nedan.
Dragit in en frånluftskanal (det fanns redan tilluft).
Monterat ditt spjäll och 0-10v ställdon på till/frånluftskanal för att kunna variera mängden luft in i rummet beroende på temperatur i det. Jag kan nu helt steglöst ändra mängden luft som kommer in/ut ur rummet beroende på hur mycket temperaturgivaren i rummet visar.
Dragit fram kablage & matning till detta.
Monterat temperaturgivare med reglering i.
Dragit en kabel ner till ventilationsaggregatet som vid extrema temperaturer skickar en signal att aggregatet skall varva upp ytterligare.
Monterat tryckreglering till ventilationsaggregatet för att upprätthålla korrekta flöden i resterande del av huset när datorstugan behöver mer luftflöden. Det hjälper även till att öka forceringarna i rummet samt håller ljud/energinivåerna på lägsta möjliga i alla driftlägen.

Det som är kvar i rummet och för att sy ihop mitt projekt är följande.
Montera in Co2 styrning till aggregatet som när vi har mycket folk hemma kommer att öka på hastigheten på aggreget för att försöka sänka Co2 mängden. Brytpunkt blir nog 1000ppm.
Montera gardiner.
Fototapet skall beställas. (tavlorna ja fick hem var skadade och passade inte alls som jag tänk mig).
Montera Modbus kommunikation till aggregat och rumsgivare för att kunna styra/läsa av systemet via min PC.

Kom gärna med kreativa förslag över vad man kunde göra för göra rummet ännu bättre.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt!

Men ändra gärna "Köpte lite mer ek skivor till cpu hållaren." till typ "Köpte lite mer ek skivor till chassihållaren.". Blev lite fundersam varför du skulle fixa en hållare till en CPU =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Grymt snyggt!

Men ändra gärna "Köpte lite mer ek skivor till cpu hållaren." till typ "Köpte lite mer ek skivor till chassihållaren.". Blev lite fundersam varför du skulle fixa en hållare till en CPU =P

Tackar.
Grejen med CPU/datorhållare är att det heter faktiskt just det. Vet att det låter sjukt men googla så ser du

Permalänk
Medlem

Underhållande galleri även om det spårade åt annat håll
Snyggt blev det i rummet också, synd att du inte behöll tapeterna bara, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Underhållande galleri även om det spårade åt annat håll
Snyggt blev det i rummet också, synd att du inte behöll tapeterna bara, haha.

Tackar.
Tänker du på ventilationen så tog jag med den för att det var en riktad anpassning av mitt system till detta rummet. Gjorde det för att iafall ge rummet en sportslig chans att inte bli så extremt varmt och eller höga co2 nivåer som tröttar ut en när vi alla sitter där inne. Alla som lanat i små rum vet nog hur gosigt det brukar kunna bli Sedan gjorde jag det för att jag just kan. Inte så många, faktiskt ingen vid eftertanke ja känner som har något liknande ;=)

Tapeterna haha. Ja de passade nästan för bra för att få sparas ;=)

Har kanske någon halv rulle över sedan ja gjorde det som ja kan skicka till dig

Permalänk
Medlem

Tyckte väl jag kände igen den fina trotjänaren! Glad att den kunde komma till nytta!

Och riktigt snyggt det blev!

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Smart dragning av kablar. Snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Smart dragning av kablar. Snyggt!

Tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vart är usb hubbarna köpta?

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0diii:

Vart är usb hubbarna köpta?

Jag vill minnas Kjell & Co. Skall även finnas med USB 3 och hörlursutgång någonstans..

Permalänk
Medlem

vart fick du tag i tavlan som sitter i köket ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandan4:

vart fick du tag i tavlan som sitter i köket ?

Gallerix för något år sedan. Ögon följer en över allt vart man än går i rummet

Permalänk
Medlem

Nånting säger mig att du jobbar som ventilationsmontör/tekniker..

Visa signatur

En bra speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komixen:

Nånting säger mig att du jobbar som ventilationsmontör/tekniker..

Injusterare/tekniker helt rätt

Permalänk
Medlem

Grymt!
Saknas bara en tilluftskanal som tar luft direkt utifrån, kopplad rakt in mot chassits insugsfläktar, då blire nog rätt schyssta temperaturer (speciellt på vintern)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Saknas bara en tilluftskanal som tar luft direkt utifrån, kopplad rakt in mot chassits insugsfläktar

Låter som en potentiellt svindålig idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnarn:

Låter som en potentiellt svindålig idé.

Ok? Du skulle inte kunna utveckla ditt resonemang lite mer möjligtvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnarn:

Låter som en potentiellt svindålig idé.

Ja förstår hur du tänker, dock ställer det till trubbel i form av risk för kondensbildning där värme o kyla möts. Det andra är att det skulle kosta ganska mycket pengar per år att värma upp rummet.

Dock fanns det från början en mer avancerad ide som jag tyvärr inte hade tid eller ork att genomföra. Den hade heller inte blivit optimal då det hade krävts högre luftflöden för att kyla men iafall. förutom det ja har nu skulle en extra fläkt kopplas in i min designerade garderob ja tänkt ställa mina datorerna i. Denna skulle via en isolerad kanal gå till v-rum och mynna i ett separat tilluftsdon ja har där. Fläkten skulle ja styra via en 0-10 signal från en tempgivare. På så vi kunde ja då föra ut värmen bättre i huset och direkt från datorerna. Problemet var bara att när ja räknade lite på det skulle det krävas ganska mycket luft för att kyla 3,4st datorer,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är det äntligen på väg en tavla som borde dyka upp om någon vecka. Snacka om det tagit mig många timmars velande innan ja hitta något som jag tror blir bra,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra händig du är som löser allt detta själv. Mäktigt imponerad!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vill bara börja med att säga att du har gjort ett grymt jobb. Riktigt snyggt är det. Keep it up

Blir det inte väldig påfrestning på skruvarna som håller datorhållaren? Vad har du använt för skruv och var har du köpt de bra fästena?

Sen undrar jag om du har några mått på djup och höjd på delen där skärmarna står?

Visa signatur

Nanabush was the son of the West Wind and the great grandson of the Moon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bra händig du är som löser allt detta själv. Mäktigt imponerad!

Instämmer. Sitter och tittar på det här albumet och konstaterar att "ja, tänk den som hade tid, ork, pengar och kompetens till detta projekt...". Vem vet en vacker dag kanske man tar sig i kragen och styr upp här hemma.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Snyggt! Bra jobbat!
Däremot hade jag inte litat på "foten" till datorn om de va min burk som stått där. Då hade "takskruvarna" fått gå rakt igenom skivan med lås på ovansidan. Väger satan gör åbäket! xD

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bra händig du är som löser allt detta själv. Mäktigt imponerad!

Tackar! Det värmer! Faktum är att det är ganska roligt att pyssla med saker man är intresserad av men kanske inte alltid vet exakt hur de fungerar

Skrivet av Nanabush:

Vill bara börja med att säga att du har gjort ett grymt jobb. Riktigt snyggt är det. Keep it up

Blir det inte väldig påfrestning på skruvarna som håller datorhållaren? Vad har du använt för skruv och var har du köpt de bra fästena?

Sen undrar jag om du har några mått på djup och höjd på delen där skärmarna står?

Tack. Snart börjar det dock bli klart. Det största problemet är vilken fototapet ja skall ha bakom skärmarna. Tavlorna ja köpte lämnade jag nämligen tillbaka då det inte alls blev som jag tänkt mig.
Hållarna har jag fått av våra montörer på jobbet. De kallas för Z järn. Google Z järn och bilder så kommer det upp massor.
Måtten är iafall
Skrivbordsskivan 63cm djupt.
Hyllan är 15cm hög och 29cm djup.

Skrivet av Ramblemoe:

Instämmer. Sitter och tittar på det här albumet och konstaterar att "ja, tänk den som hade tid, ork, pengar och kompetens till detta projekt...". Vem vet en vacker dag kanske man tar sig i kragen och styr upp här hemma.

Ja det tog mig ett tag innan ja började också. Så någonstans måste man ju hitta en plan i huvud för hur man själv vill ha det. Man måste ju också ha ett "bra" ställe att kunna jobba med till något vettigt.
Mitt rum är egentligen inte optimalt men jag är dock fullkomligt nöjd med det.

Skrivet av SweSparky:

Snyggt! Bra jobbat!
Däremot hade jag inte litat på "foten" till datorn om de va min burk som stått där. Då hade "takskruvarna" fått gå rakt igenom skivan med lås på ovansidan. Väger satan gör åbäket! xD

Hehe. Ja det kan man kanske tro. De sitter dock med 4 träskruv som bara är någon ynka millimeter från att gå genom skivan. Skivan är också i massiv ek vilket gjorde att flera skruv faktiskt gick av när jag inte för borrade tillräckligt i skivan där de skulle sitta.
Min dator är en Matx historia som kanske väger 15kg. De andra är ATX chassin som väger något liknande. Troligen lite mindre. Jag har dock provat att tryckt med bestämd hand ovanpå datorn för att se om det finns några tendenser till att vilja släppa. Det gjorde det inte. Ja har några gånger och kört in stolen rakt i ställningen i hög fart utan att något hänt.

Har för övrigt passat på att uppdaterat sidan nu med lite inkoppling av temperaturstyrningen samt ställdon m.m.

Permalänk
Medlem

Rensade och skrev om den inledande texten. Det var så rörigt med alla ändringar och det mesta som har med regleringen är nu klart så ja tänkte ja skriver om det lite mer läsbart

Permalänk
Medlem

Mäkta imponernade!
Bordet är en snygg lösning i sig, och jag gillar verkligen lösningen med kabelgenomföring och usb-hubb i ett, men hela ventilations-omdragningen höjer imponeringsgraden tiofaldigt!

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."

Permalänk
Medlem

Otroligt arbete måste jag säga.

Hur många timmar tror du att du har lagt ner på ventilationen till datorrummet?
Om du hade räknat om detta till vad du tar som ventilationsmontör/tekniker hur mycket hade det kostat att anlita dig för att göra ett sånt här jobb?

Går det applicera detta från hus till bostadsrätt med datorn i vardagsrummet med en balkong sidan om där man kunde kanske sätta aggregat?

Än en gång grymt gjort.

Permalänk
Medlem

Dessa byggen gör mig varm och glad inombords Dessutom ger det en inspiration till egna framtida byggen. Tummen upp @Triton242

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Kabelhållarna, de självhäftande som du dragit buntband genom, var har du fått tag på dem?

(Dessa: http://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/173503?l=eyJyZXNvdXJj...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoru:

Mäkta imponernade!
Bordet är en snygg lösning i sig, och jag gillar verkligen lösningen med kabelgenomföring och usb-hubb i ett, men hela ventilations-omdragningen höjer imponeringsgraden tiofaldigt!

Tackar. Ja själva "designen" på rummet är inte riktigt färdig men ja är nöjd än så länge.

Skrivet av SoWErA:

Otroligt arbete måste jag säga.

Hur många timmar tror du att du har lagt ner på ventilationen till datorrummet?
Om du hade räknat om detta till vad du tar som ventilationsmontör/tekniker hur mycket hade det kostat att anlita dig för att göra ett sånt här jobb?

Går det applicera detta från hus till bostadsrätt med datorn i vardagsrummet med en balkong sidan om där man kunde kanske sätta aggregat?

Än en gång grymt gjort.

Tackar tackar.
För mig har det inte tagit jätte lång tid och hade jag varit ventilationsmontör hade det gått än snabbare att ifall dra fram kanalisationen.
Ja har dock byggt hela grund systemet från början och redan då förberedde jag för något liknande. Förberedelser bygger på hur jag dragit kanaler på vinden och med vilken dimension för att säkerställa flöden.
Just installationskostanden för mig har varit väldigt låg. Detta då jag har kompisar som hjälp mig med vissa delar samt att jag jobbar med vissa av dessa delarna också.
Men ett färdigt system i denna klassen till en privatkund installerat och klart skulle inte hamna på under 100k.
Bara styr &reglerfunktionerna är inte direkt billiga och absolut inget som tillhör vanligheterna. Faktum är att jag inte vet ett ändå hushåll som har liknande ventilationssystem i sitt hem.

Vill man bygga något liknande själv kan man gör på olika viss. Jag har integrerat det i mitt befintliga system som besörjer hela huset. På så vis slipper jag flera system och kan komma i land med lite mindre kostnad. Det blir dock ganska mycket mer avancerat.
Om du vill bygga något helt standalone systmem för säg ett rum så går det att göra ganska mycket enklare. Detta då du montera mindre aggregat som man enkelt kan styra direkt till bara ett rum.

Skrivet av mrkhaglund:

Dessa byggen gör mig varm och glad inombords Dessutom ger det en inspiration till egna framtida byggen. Tummen upp @Triton242

TACK! tack för posetiv info!

Skrivet av joar:

Kabelhållarna, de självhäftande som du dragit buntband genom, var har du fått tag på dem?

(Dessa: http://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/173503?l=eyJyZXNvdXJj...

Ja har köpt de på Ahlsell. Finn säkert på andra ställen med. Riktigt smidiga är de.