Datorn fryser/låser vid inkoppling av Qnix QX2710 skärm

Permalänk
Medlem

Datorn fryser/låser vid inkoppling av Qnix QX2710 skärm

Hej!

Sålde nyligen min Qnix QX2710 till en kompis, tyvärr så har skärmen börjat krångla.

Jag överklockade skärmen till 110Hz på mitt MSI GTX 780, och upplevde inte alls några problem. När det var dags att sälja skärmen så tog jag bort överklockingen.
Följde guiden på overclock.net

- Problemet är att hans dator fryser helt random i ca 30 sekunder, när detta händer kan man inte använda varken mus eller tangentbord. Enda man kan göra är att vänta ut det eller starta om. Har kollat i loggboken, men hittar inget konstigt. Bara "Critical" när man startar om datorn via reset-knappen.
Detta händer dock inte när han spelar, utan enbart när han kollar hemsidor eller navigerar runt i windows.

- Grafikkortet i hans dator är 6970 och har de senaste drivrutinerna. (har testat några äldre versioner utan lyckat resultat) Kabeln som används är DVI-D Dual link, har testat båda DVI-portarna men problemet kvarstår.

- Några andra komponenter är:

  • Fractal design integra 500(lite osäker på denna, vet inte om det är R1 eller R2),

  • MSI P67 C45

  • 2500K (ingen OC )

  • G skill 4x2 GB 1600mhz

- Kopplar jag in hans dator till min skärm(Xl2411Z) samt tillbehör låser den sig aldrig. Vi har även testat att koppla in QX2710 till min dator igen, uppstår absolut inga problem.

- Jag har testat att:

  1. Ta bort massa damm ur datorn

  2. Senaste drivrutinerna till allt i datorn (chipset, ljud osv)

  3. Nya SATA-kablar

  4. Kollat SSD och HDD med HDtune och CrystalDiskInfo (inga problem hittas) SSD har senaste firmware

  5. Kört memtest86+ i 12timmar

  6. Prime95 och Unigine heaven i 1 timme vardera

  7. Uppdaterat BIOS och aktiverat hot swap (trodde det var något fel på hans SSD först)

Då till den stora frågan, vad är felet? Är det hans nätaggregat som inte pallar trycket?

Börjar känna mig lite uppgiven...

Svar uppskattas!

*Uppdatering*

Tänkte bara säga att problemet troligtvis är löst nu! Installerade om Windows 7 och därefter in med drivrutiner till allt igen.

Har testat datorn ihop med QX2710 i över 10 timmar nu (spel, surf, filmer) och det har inte låst sig en enda gång!

Har dock ingen aning om vad det var som orsakade felet.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM