Permalänk
Medlem

Väggmonterad Switch med synlig status

Hallå !

Måste byta ut min Dlink switch. Jag skulle vilja ha en vassare variant typ Netgears i plåt.

Det som är viktigt men ändå svårt att hitta är att den ska vägghängas och jag vill ha dioderna synliga (Altså på ovansidan switchen).

Jag hittar ingen vettig med denna lösning. Är det nån som har koll ?

Mvh Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_o_n_y:

Hallå !

Måste byta ut min Dlink switch. Jag skulle vilja ha en vassare variant typ Netgears i plåt.

Det som är viktigt men ändå svårt att hitta är att den ska vägghängas och jag vill ha dioderna synliga (Altså på ovansidan switchen).

Jag hittar ingen vettig med denna lösning. Är det nån som har koll ?

Mvh Robin

Pratar vi switch nu eller router då jag har svårt att se meningen med att se status på en enkel switch. Är det routrar så har du Asus där de kan monteras på väggen och har statusdioderna på ovansidan av routern. Netgear har jag personligen inte lekt med allt för mycket för att kunna rekommendera nån på rak arm.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller riktigt poängen med att sitta och glo på status-dioderna på en switch. Du nämner inte heller hur många portar du är ute efter?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är en Gigabit Switch 5p jag är ute efter. Meningen med att se Statusen är just om den kör 100 eller 1000mb och även belastningen på den. Den kommer sitta innanför Routern och i "Serverrummet".

Ibland när jag kopplar i tillfälliga maskiner för tex felsökning mm så vill jag gärna ha statusen. Thats my case

Permalänk
Medlem

Status-dioderna säger mycket lite, eller ingenting om belastningen i sig. Endast huruvida data skickas eller ej på den porten. Det finns ju t ex. en maxgräns för hur pass fort dioderna kan blinka.

Vill du bencha nätverket så finns det betydligt bättre sätt att göra det på.

MikroTik's små VLAN-switchar har toppmonterade status-dioder. Vet ej vart man köper sådana som privatperson, dock.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av s_o_n_y:

Hallå !

Måste byta ut min Dlink switch. Jag skulle vilja ha en vassare variant typ Netgears i plåt.

Det som är viktigt men ändå svårt att hitta är att den ska vägghängas och jag vill ha dioderna synliga (Altså på ovansidan switchen).

Jag hittar ingen vettig med denna lösning. Är det nån som har koll ?

Mvh Robin

Så länge du är kvar i konsumentsegmentet så kommer du inte att hitta något som är vassare än något annat, såvida inte färg och liknande utgör preferenser. Om man vill övervaka det som är anslutet så ska man ha en övervakningsbar switch, status-LED ger inget pålitligt.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Det är väl mest för att se vilken uppkoppling och om data skickas eller ej som är det mest intressanta. Och detta gör ju det flesta konsumentswitchar. Sen att dioderna ska vara toppmonterad så man kan vägghänga den utan att behöva kika inunder hela tiden. Finns inte detta får man självklart lösa det på annat sätt men jag tänkte om någon visste om en vettig switch med den funktionen.