HTPC, bör jag gå ut hårdare?

Permalänk

HTPC, bör jag gå ut hårdare?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6908110/htpc1

Ska kolla på film (1080p) och lyssna på musik och kanske lite emulering. Eventuellt byte av cpu-fläkt mot något garanterat tyst. Chassi bygger jag själv.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Telecaster:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6908110/htpc1

Ska kolla på film (1080p) och lyssna på musik och kanske lite emulering. Eventuellt byte av cpu-fläkt mot något garanterat tyst. Chassi bygger jag själv.

Jag oroar mig för ljudet. Har du klurat på hur det ska ta sig ut i högtalarna? Använda TVns stereotutare eller köra nån reciever/motsvarande? Ska ljudet isåfall gå via HDMI genom TVn till recievern, eller på annat sätt? Jag hittar inget i specarna om vad moderkortet klarar att trycka ut genom HDMI, och egen erfarenhet av andra onboards säger att de ibland är dåligt implementerade på just ljudfronten. Kan vara värt att kolla upp, åtminstone.

EDIT:
Nu förutsätter jag att du åtminstone vill få ut 5.1-ljud, helst DTS?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Jag hade kört på en vanlig WD green 5200 rpm på 1-2-3 TB istället för ssdn. SSD är helt onödigt om du bara ska kolla film eller lyssna på musik, spela emulator. Du tjänar ingenting i princip. Visst, filmen spelas upp 3 sekunder snabbare :/. Vilket fall som helst så bör du byta ut original kylaren till cpun mot en torn-kylare. Jag har själv en hyper 212evo till min amd A4 utna fläkten på, alltså jag kör passivt. Det räcker. jag har kört lite super nintendo emulator också på den så den lär hålla till simpla spel också. Annars ser det bra ut. Vill du köra en framtidssäker dator så bör du köpa ett moderkort med HDMI 1.4 för att kunna köra 4K 30 hz, men det är vad du själv känner för. Annars ser bygget bra ut.