Permalänk
Medlem

Seriekoppla två laddare

Hej alla elglada!

Jag håller på att bygga mig ett labbaggregat som ska vara till diverse projekt och nu har jag stött på patrull.

Så vitt jag vet så ska man kunna seriekoppla två nätaggregat för att uppnå den sammanlagda spänningen, och min idé var att använda två stycken laddare/strömadaptrar som inte längre används. Båda laddarna är identiska, och fungerar var och en för sig utan problem.

Nu till själva mackan.

Jag kopplar ihop dessa, + Laddare 1 - till + Laddare 2 - , och använder den första och sista polen som strömförsörjning. Problemet är att jag inte får någon förhöjd spänning, utan multimetern visar dess specade värde på 19.5V.

Är det något uppenbart som jag förbisett, eller går det helt enkelt inte att göra såhär med något annat än batterier? Har strömadaptrarna någon inbyggd VRM som sätter käppar i hjulet?

Båda strömdosorna försörjs av vanlig 230VAC med jord.

Är tacksam för all hjälp

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Detta ska du absolut inte göra, du ska skaffa en bättre dimmensionerad laddare istället.

Permalänk

Det är en väldigt dålig ide. En ström källa till en apparat, två ström källor ska inte kopplas samman.

Permalänk
Medlem

Har du koll på skillnaden serie och parallelkoppling?

för att höja spänning seriekopplar man, dock vet jag inte om det fungerar så med agg vågar faktiskt inte svara alls på vad som händer och jag skulle inte kalla det lämpligt det får någon annan här svara på.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Borde fungera utmärkt. Har själv seriekopplat agg många gånger utan problem. Go ahead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Detta ska du absolut inte göra, du ska skaffa en bättre dimmensionerad laddare istället.

Varför inte? Laddaren är god för några Ampere och såvitt jag vet så har inte datorn den laddat börjat brinna.

Skrivet av Frejoh466:

Det är en väldigt dålig ide. En ström källa till en apparat, två ström källor ska inte kopplas samman.

Som jag skrev till dannesthlm, varför inte? Varför är det farligt att seriekoppla två strömkällor?

Skrivet av JuCke:

Har du koll på skillnaden serie och parallelkoppling?

för att höja spänning seriekopplar man, dock vet jag inte om det fungerar så med agg vågar faktiskt inte svara alls på vad som händer och jag skulle inte kalla det lämpligt det får någon annan här svara på.

Seriekopplade strömkällor multiplicerar spänningen med antalet källor. Parallelkoppling multiplicerar strömkapaciteten med antalet källor.

Jag har sökt och sett att många andra gjort detta, så jag förstår inte vad problemet skulle vara om jag håller mig inom laddarnas kapacitet? Jag är ingen elektriker, men jag anser mig ha tillräckligt goda kunskaper för att göra hemmagjorda modifikationer tillräckligt säkra.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Borde fungera utmärkt. Har själv seriekopplat agg många gånger utan problem. Go ahead.

Tack, men problemet kvarstår. Varför fungerar det inte?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kan du visa en bild där du har monterat ihop det?
Ibland tror man att man gör helt rätt men missar någon liten detalj som andra lätt kan se.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror nog på att du använder switchade nätdelar ? De kommer att påverka varandras funktion på ett obestämt sätt och antagligen mata in ström i varandra snarare än ut ur kretsen, de är hursomhelst inte designade att användas på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Det är inte en sådan dum sak som att jord på likströmssidan är kopplad till chassijord sin i sin tur är kopplad till jordledaren i strömkabeln varpå du helt enkelt kortsluter ena agget mot jord och därför bara mäter spänningen från andra?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Varför inte? Laddaren är god för några Ampere och såvitt jag vet så har inte datorn den laddat börjat brinna.

Som jag skrev till dannesthlm, varför inte? Varför är det farligt att seriekoppla två strömkällor?

Seriekopplade strömkällor multiplicerar spänningen med antalet källor. Parallelkoppling multiplicerar strömkapaciteten med antalet källor.

Jag har sökt och sett att många andra gjort detta, så jag förstår inte vad problemet skulle vara om jag håller mig inom laddarnas kapacitet? Jag är ingen elektriker, men jag anser mig ha tillräckligt goda kunskaper för att göra hemmagjorda modifikationer tillräckligt säkra.

Hur det uppför sig i detalj beror rimligtvis mer exakt av aggens interna konstruktion. Varför man inte ska hålla på med detta? Rent generellt avråds dessa ihopkopplingar/försök till hopkopplingar starkt av personer med kunnighet inom ellära, räcker inte det? Kan väl vara värt att följa precis som andra konventioner som ska syfta till säkerhet inom elkoppling.

Permalänk
Testpilot

Det går utmärkt att seriekoppla även switchade nätaggregat, inom radiomodellhobbyn är det vanligt att seriekoppla två serveraggregat för att få ut 24V till sina laddare. Det viktiga är att sekundärsidan är isolerad från primärsidan (i alla fall det nätaggregatet som står för den övre delen av spänningen) och det tror jag inte är så vanligt på jordade laptop-laddare då man vill att laptopen ska jordas genom laddaren.

Kolla som Zotamedu skriver om jord på primär- och sekundärsidan är ihopkopplade, det är bara att mäta med en multimeter när laddaren är helt urkopplad.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det går utmärkt att seriekoppla även switchade nätaggregat, inom radiomodellhobbyn är det vanligt att seriekoppla två serveraggregat för att få ut 24V till sina laddare. Det viktiga är att sekundärsidan är isolerad från primärsidan (i alla fall det nätaggregatet som står för den övre delen av spänningen) och det tror jag inte är så vanligt på jordade laptop-laddare då man vill att laptopen ska jordas genom laddaren.

Kolla som Zotamedu skriver om jord på primär- och sekundärsidan är ihopkopplade, det är bara att mäta med en multimeter när laddaren är helt urkopplad.

Måste inte komponenterna på sekundärsidan klara dubbla spänningen?
I och för sig så borde nog de flesta komponenterna klar mer än 12 v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Varför inte? Laddaren är god för några Ampere och såvitt jag vet så har inte datorn den laddat börjat brinna.

Som jag skrev till dannesthlm, varför inte? Varför är det farligt att seriekoppla två strömkällor?

Seriekopplade strömkällor multiplicerar spänningen med antalet källor. Parallelkoppling multiplicerar strömkapaciteten med antalet källor.

Jag har sökt och sett att många andra gjort detta, så jag förstår inte vad problemet skulle vara om jag håller mig inom laddarnas kapacitet? Jag är ingen elektriker, men jag anser mig ha tillräckligt goda kunskaper för att göra hemmagjorda modifikationer tillräckligt säkra.

En fundering jag har är väl hur ser det ut med strömmen för dina adaptrar, hur seriekopplar du dem mer exakt? Jag tror inte att det bara är att dubbla spänningen utan att det påverkar något annat, det känns inte rätt. Det kommer ju utvecklas högre värmeförluster internt i dina adaptrar, vilket de inte är specade för (om det sedan är något problem eller inte lämnar jag till mer erfaren).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mattoys:

Måste inte komponenterna på sekundärsidan klara dubbla spänningen?
I och för sig så borde nog de flesta komponenterna klar mer än 12 v.

Skrivet av Nesvop:

En fundering jag har är väl hur ser det ut med strömmen för dina adaptrar, hur seriekopplar du dem mer exakt? Jag tror inte att det bara är att dubbla spänningen utan att det påverkar något annat, det känns inte rätt. Det kommer ju utvecklas högre värmeförluster internt i dina adaptrar, vilket de inte är specade för (om det sedan är något problem eller inte lämnar jag till mer erfaren).

Jämför det med att seriekoppla batterier, de måste inte klara av någon förhöjd spänning eftersom spänningen över varje enskilt batteri inte blir högre. Alla batterier som består av flera celler (laptop, bilbatterier) har identiska celler, det sista i kedjan är inte kraftigare än de övriga.

"Utmärkt" som jag skrev i mitt förra inlägg kanske är att ta i lite, självklart är det bästa att ha ett nätaggregat som levererar den spänning man behöver, att pilla i sina nätaggregat för att isolera primär- från sekundärsidan är inget jag rekommenderar även om det går.

Att använda laptopladdare som labbaggregat är heller inget jag tycker verkar vara en optimal lösning då de inte är gjorda för den typen av användning, jag skulle rekommendera ett riktigt labbaggregat från typ Kjell&Co. Det här har jag hemma och är rätt nöjd med: http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggreg...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Om de är galvaniskt isolerade från primären så funkar det. Det går att lösa genom att koppla 1:1 trafon på primären innan den switchande biten för önskad effekt

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5