Snabb fråga om extern HDD och strömförsörjning

Permalänk
Medlem

Snabb fråga om extern HDD och strömförsörjning

Jag ska koppla in en extern HDD till min router ASUS RT-N66U, vilken är försedd med USB 2.0.

Min fråga är således; USB 3.0-drivna externa HDD behöver ingen strömkälla mer än USB-ingång. Vilka USB-ingångar gäller det, Bara 3.0 eller också 2.0?
USB 2.0-drivna har i nio fall av tio elnätsdrift.

Om jag köper en extern HDD med USB 3.0 (som jag kanske kan ha användning för i framtiden) kommer den få ström från routerns 2.0-ingångar då? Eller gör jag bäst i att köpa en extern HDD med USB 2.0 med elnätsdrift?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Min uppfattning är att det inte har med USB-version att göra, om det behövs extern strömförsörjning eller ej. Snarare på om hårddisken är 2,5tum eller 3,5tum, där 2,5tum inte behöver extern ström, och 3,5tum behöver det. Men det kanske finns nån enstaka som avviker.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Det är storleken på disken som avgör om de behöver separat ström. 2,5" klarar sig med strömmen i USB-uttaget.

USB3-portar kan ge mer ström, så de kan driva även 3,5" utan separat strömförsörjning. Förutsatt att enheten med USB3-port har strömressurser för det. Ska stå i manualen.

För att göra det lätt för sig.
2,5" disk drivs av USB-porten
3,5" disk behöver strömadapter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha!

Blev suveränt

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.