Permalänk
Medlem

Musmatta i glas

Jag har de senaste 10 åren haft musmattor i glas. IceMat och nu SteelSeries I-2
Men det är så att den SteelSeries I-2 jag har verkar ha lite problem. 4 olika möss har problem med musmattan. Musen slutar läsa mattan.

Jag har rengjort den med Yes och vatten: fungerar ett tag - kort tag.
Använt fönsterputs: fungerar knappt - kanske ngn timme.

Så det känns som att när jag rengör den så läggs ett lager över problemet.

Jag kan inte se några som helst skavanker eller någon form av slitage på musmattan.

Är det någon som har alternativ till glasmattan jag har? Jag önskar verkligen att det finns fler glasmattor att tillgå!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Bara lite tankar och ideer, det är väll inte alla sorts möss som klarar av att läsa av en glasmusmatta?

Rengöringen, att lasern eller det från musen inte reflekteras rätt om det är en hinna av yes kvar på glaset.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Bara lite tankar och ideer, det är väll inte alla sorts möss som klarar av att läsa av en glasmusmatta?

Rengöringen, att lasern eller det från musen inte reflekteras rätt om det är en hinna av yes kvar på glaset.

Kan vara sant att alla inte kan läsa. Jag har testat med en optisk och en laser. Tidigare har jag även testat en Razor Naga som jag inte kommer ihåg vad den använder. Just nu har jag en Logitech G502. Alla har samma problem.

Det är precis som att vissa områden på musmattan inte fungerar. Så det är inte hela.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Kan vara sant att alla inte kan läsa.

-_-

Du skrev inte vilka sorts möss du testat, tänkte mer om du bytt mus nu och den inte funkade på glasmatta pga annan laser. Sedan sitter det ju olika lasers i olika lasermöss så. Kanske för microskopiskt sliten? Så man får köpa en ny glasmatta

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

-_-

Du skrev inte vilka sorts möss du testat, tänkte mer om du bytt mus nu och den inte funkade på glasmatta pga annan laser. Sedan sitter det ju olika lasers i olika lasermöss så. Kanske för microskopiskt sliten? Så man får köpa en ny glasmatta

Möss jag testat med:

Raxor Deathadder
Logitech Revolution MX
Raxor Naga Epic
Logitech G502

Alla dessa fyra har jag testat på en och samma musmatta. Razor Naga Epic och Logitech Revolution MX körde jag på min gamla glasmatta - IceMat - utan problem.
Alla fyra möss har haft problem på den nya musmattan - SteeleSeries Experience I-2.

Problemet är att det är sjukt svårt att hitta glasmattor.
Har du några tips på var man kan hitta?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Gissning

Om det är en ny matta så kan den ju vara icke kompatibel med din utrustning. Om du har använt den ett tag: Det är väl så att musmattor i glas är etsade eller blästrade (frostade) för att kunna reflektera musens laser t.ex. iaf dom jag sett var "frostade". i så fall är det väl som
så att du har nött ner den ytan så att obehandlat glas bildas på vissa fläckar och laser har inget att reflektera emot?! hur du skall lösa det isf vet jag inte men kanske våtslipning med en grov storlek(om du nu inte kan blästra/etsa om hehe)
Som sagt:gissning.

Visa signatur

i7 2600K @ 4.5ghz | Corsair H-80i cpukyl | G.Skill 16gb ddr3 1600mhz | Samsung Evo 120GB ssd | Corsair Force 3 120GB ssd| 640gb wd black | Asus 390 strix | Evga750w psu | Asus P8Z68 V-Pro Mobo | Haf 932 chassi |Funck 460 red TB | Steelseries Sensei raw mus | Sennheiser PC333D headset | Benq XL2420T @ 120Hz monitor+22 tum för temp / Teamspeak|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThorWiking:

Om det är en ny matta så kan den ju vara icke kompatibel med din utrustning. Om du har använt den ett tag: Det är väl så att musmattor i glas är etsade eller blästrade (frostade) för att kunna reflektera musens laser t.ex. iaf dom jag sett var "frostade". i så fall är det väl som
så att du har nött ner den ytan så att obehandlat glas bildas på vissa fläckar och laser har inget att reflektera emot?! hur du skall lösa det isf vet jag inte men kanske våtslipning med en grov storlek(om du nu inte kan blästra/etsa om hehe)
Som sagt:gissning.

Svårt att hitta vad som är faktiska anledningen.

Så vi går vidare - Någon som vet var jag kan hitta glasmattor?
Steelseries har slutat. IceMat blev uppköpt av SteelSeries för många år sedan.

Halp!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Är ett helvete att hitta, sitter fortfarande på min gamla corepad i glas (funkar iofs ypperligt) men jag skulle vilja ha nåt i vitt så det smälter in mer på skrivbordet.

http://www.sweclockers.com/recension/382-corepad-magna/2

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Visa signatur

i7 2600K @ 4.5ghz | Corsair H-80i cpukyl | G.Skill 16gb ddr3 1600mhz | Samsung Evo 120GB ssd | Corsair Force 3 120GB ssd| 640gb wd black | Asus 390 strix | Evga750w psu | Asus P8Z68 V-Pro Mobo | Haf 932 chassi |Funck 460 red TB | Steelseries Sensei raw mus | Sennheiser PC333D headset | Benq XL2420T @ 120Hz monitor+22 tum för temp / Teamspeak|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Jag har de senaste 10 åren haft musmattor i glas. IceMat och nu SteelSeries I-2
Men det är så att den SteelSeries I-2 jag har verkar ha lite problem. 4 olika möss har problem med musmattan. Musen slutar läsa mattan.

Jag har rengjort den med Yes och vatten: fungerar ett tag - kort tag.
Använt fönsterputs: fungerar knappt - kanske ngn timme.

Så det känns som att när jag rengör den så läggs ett lager över problemet.

Jag kan inte se några som helst skavanker eller någon form av slitage på musmattan.

Är det någon som har alternativ till glasmattan jag har? Jag önskar verkligen att det finns fler glasmattor att tillgå!

Har du testat att kalibrera razer-musen i synapse 2.0? Var tvungen att göra det med min deathadder 2013 när jag gick från tygmatta till plastmatta.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

Har du testat att kalibrera razer-musen i synapse 2.0? Var tvungen att göra det med min deathadder 2013 när jag gick från tygmatta till plastmatta.

Skulle det inte då vara problem gerenellt på mattan och inte bara på väl utvalda ställen?

Jag roterade musmattan 180 grader och då fungerar den bättre. Så det är en plätt - där jag har musen mest - som ej fungerar bra.

Kanske ska testa göra en grovrengörning med svinto!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Jag har de senaste 10 åren haft musmattor i glas. IceMat och nu SteelSeries I-2
Men det är så att den SteelSeries I-2 jag har verkar ha lite problem. 4 olika möss har problem med musmattan. Musen slutar läsa mattan.

Jag har rengjort den med Yes och vatten: fungerar ett tag - kort tag.
Använt fönsterputs: fungerar knappt - kanske ngn timme.

Så det känns som att när jag rengör den så läggs ett lager över problemet.

Jag kan inte se några som helst skavanker eller någon form av slitage på musmattan.

Är det någon som har alternativ till glasmattan jag har? Jag önskar verkligen att det finns fler glasmattor att tillgå!

Rent spontant så börjar jag fundera på om det är en gammal musmatta med små små repor i?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag tycker, om du har kört på glasmatta och inte hittar någon ny, att du ska kika på aluminiummattor istället, lite samma glid och ljud tycker jag som glas.

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmattor2133/cors...

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmattor2133/mion...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kör over din glasmatta med mycket fint sandpaper, vet jag.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Rent spontant så börjar jag fundera på om det är en gammal musmatta med små små repor i?

Den är ca två år och ömt behandlad. Kan inte se eller känna några repor vilket annars skulle kunna förklara problemen bättre

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag tycker, om du har kört på glasmatta och inte hittar någon ny, att du ska kika på aluminiummattor istället, lite samma glid och ljud tycker jag som glas.

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmattor2133/cors...

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmattor2133/mion...

De där två är helt olika i hur de känns. Corsair 600 har hård plastytan på aluminium och den gillar jag, musen glider lätt och exakt. Mionix är aluminium med färg på som lätt slits av och den har mycket högre friktion än Corsair-mattan. Min bror hade Mionix och efter bara ett kort tag repades den så friktionen blev olik beroende på var man var på musmattan. Jag övertalade honom att köpa Corsairmattan och den är han mycket mer nöjd med.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Skulle det inte då vara problem gerenellt på mattan och inte bara på väl utvalda ställen?

Jag roterade musmattan 180 grader och då fungerar den bättre. Så det är en plätt - där jag har musen mest - som ej fungerar bra.

Kanske ska testa göra en grovrengörning med svinto!

Det var som tusan, då är det nog med stor sannolikhet slitage ja Skulle tro att det är att den är mest sliten på det stället, och då gör nog svinto saken ännu värre ^^

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

De där två är helt olika i hur de känns. Corsair 600 har hård plastytan på aluminium och den gillar jag, musen glider lätt och exakt. Mionix är aluminium med färg på som lätt slits av och den har mycket högre friktion än Corsair-mattan. Min bror hade Mionix och efter bara ett kort tag repades den så friktionen blev olik beroende på var man var på musmattan. Jag övertalade honom att köpa Corsairmattan och den är han mycket mer nöjd med.

Jag har själv mionix-mattan du snackar om och jag håller med dig. Jag tycker inte om den alls.
Ska kolla upp Corsair 600:an - Tack!

Skrivet av sockfan:

Det var som tusan, då är det nog med stor sannolikhet slitage ja Skulle tro att det är att den är mest sliten på det stället, och då gör nog svinto saken ännu värre ^^

Jo precis. Jag ska dock prova en ordentlig rengörning på något sätt i alla fall och se om det kanske försvinner.

Försökte hitta glasmattor och det verkar vara ännu svårare än vad det var för två år sedan.
Jag hade hoppats på att denna mattan skulle hålla i 10 år eller något.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

Det var som tusan, då är det nog med stor sannolikhet slitage ja Skulle tro att det är att den är mest sliten på det stället, och då gör nog svinto saken ännu värre ^^

Jag tror att grovrengöring med svinto gör mer skada än nytta

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

prova med Yes diskmedel och varmt vatten kan ju ha lagt sig en fet yta på mattan annars har man ju en dyrgrip liggandes i skåpet *trumvirvel* en svart icemat 30x25 och den funkar med deathadder 3.5G (provat precis nu )

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5