Köpråd kompaktkamera för semester

Permalänk
Medlem

Köpråd kompaktkamera för semester

Letar efter en kompaktkamera som man kan ha med sig på semestern. Vill ha en såpass liten att man kan ha med den i fickan men den ska ändå ta bra bilder. Har tänkt att fota i blandade miljöer så den ska funka till lite allt möjligt. Jag har kollat lite på denna (Canon PowerShot SX28) men undrar om det finns något annat alternativ. Min budget är runt 2000.

Tack på förhand

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Kolla vad Canon s110 kostar idag. Sällsynt med kameror som är bättre i den storleken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Kolla vad Canon s110 kostar idag. Sällsynt med kameror som är bättre i den storleken.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, den låg på 2200 så helt klart ett alternativ! Vet du om det är någon skillnad mellan de båda modellerna när man kollar på bildkvalité?

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

En av de bästa kompakterna är ju Sony RX100 med lågbrusig 20mp 1tums sensor men den kostar dubbla budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

En av de bästa kompakterna är ju Sony RX100 med lågbrusig 20mp 1tums sensor men den kostar dubbla budgeten.

Åh fan, är inte så insatt i kameror så känns lite omotiverat att lägga det dubbla :/

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Jo, den låg på 2200 så helt klart ett alternativ! Vet du om det är någon skillnad mellan de båda modellerna när man kollar på bildkvalité?

S110 har större sensor och ljusstarkare optik, vilket ger bättre bildkvalitet, särskilt i lite svagare ljus. Den har optik med mindre zoomomfång, vilket ger färre kompromisser och bättre bildkvalitet.
Så, ja, det är skillnad, hur stor skillnad du sedan kommer att märka i praktken beror ju på hur du kommer att använda bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Jo, den låg på 2200 så helt klart ett alternativ! Vet du om det är någon skillnad mellan de båda modellerna när man kollar på bildkvalité?

Jag antar att det egentligen är Canon SX280 som du kollat på, SX28 finns vad jag vet inte. SX280 och S110 är i så fall rätt olika kameror. SX280 är en så kallad "travel zoom" kamera, dvs. en kompakt-kamera med ett stort brännviddsomfång (25-500mm eqv. för SX280). S110 är istället en mer avancerad kompaktkamera med kortare brännvidd, 24-120mm eqv.. Detta betyder att SX280 kan zooma in mycket mer än S110, men för att klara av det så har SX280 en mindre sensor än S110 och ett ljussvagare objektiv. S110 kommer därför att ha bättre bildkvalitet och klara av dåligt ljus bättre. SX280 är också aningen större, främst 5mm tjockare.

Både SX280 och S110 är bra kameror i sin klass, men de är som sagt olika typer av kameror. Om du tror att du kommer ha nytta av långa brännvidder så är SX280 ett bra val, annars kommer S110 att ge dig bättre bildkvalitet. För att visualisera skillnaden i brännvidd kan du tänka dig att en dubblering av brännvidden skär ut 1/4 av bilden, så med 500mm kan du skära ut ungefär 1/16 av vad du kan göra med 120mm. Tamron har ett verktyg här som du kan använda för att jämföra brännvidder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag antar att det egentligen är Canon SX280 som du kollat på, SX28 finns vad jag vet inte. SX280 och S110 är i så fall rätt olika kameror. SX280 är en så kallad "travel zoom" kamera, dvs. en kompakt-kamera med ett stort brännviddsomfång (25-500mm eqv. för SX280). S110 är istället en mer avancerad kompaktkamera med kortare brännvidd, 24-120mm eqv.. Detta betyder att SX280 kan zooma in mycket mer än S110, men för att klara av det så har SX280 en mindre sensor än S110 och ett ljussvagare objektiv. S110 kommer därför att ha bättre bildkvalitet och klara av dåligt ljus bättre. SX280 är också aningen större, främst 5mm tjockare.

Både SX280 och S110 är bra kameror i sin klass, men de är som sagt olika typer av kameror. Om du tror att du kommer ha nytta av långa brännvidder så är SX280 ett bra val, annars kommer S110 att ge dig bättre bildkvalitet. För att visualisera skillnaden i brännvidd kan du tänka dig att en dubblering av brännvidden skär ut 1/4 av bilden, så med 500mm kan du skära ut ungefär 1/16 av vad du kan göra med 120mm. Tamron har ett verktyg här som du kan använda för att jämföra brännvidder.

De blev inte lättare, det var en stor skillnad mellan brännvidden på de båda modellerna. Lekte runt lite med programmet du tipsa om. Jag har mest tagit bilder med min mobilkamera innan (Lumia 920) och inte behövt zooma så mycket. Får tänka på det lite..

Något annat som man behöver tänka på eller som är bra att ha?

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

De blev inte lättare, det var en stor skillnad mellan brännvidden på de båda modellerna. Lekte runt lite med programmet du tipsa om. Jag har mest tagit bilder med min mobilkamera innan (Lumia 920) och inte behövt zooma så mycket. Får tänka på det lite..

Något annat som man behöver tänka på eller som är bra att ha?

Utan att läsa på om SX-modellen vad den kan så kan S110 köra RAW samt låter dig fota helt manuellt.
Den manuella biten ger dig möjlighet att ställa in långa exponeringar för fina nattbilder samt komponera bilden så som du vill att den ska bli. Kanske inget du tänker använda i början men kan absolut hjälpa dig när tiden går. Tänk dig hur många gånger du velat fota en sak när det är mörkt och bilden blir bara svart. Med denna kan du sätta typ 3 sekunders slutartid på vald iso och bländare och ställa kameran på en soptunna och få en riktigt nice bild.

Detta är funktioner du normalt sett bara hittar i systemkameror.

Med RAW läses informationen direkt från sensorn ned i en rawfil (som blir 10-15MB stor). Denna fil innehåller allt en komprimerad JPEG har sorterat bort. Här kan du med rätt mjukvara ta fram delar ur en bild som inte syns eller med bättre möjligheter ställa in färgerna du vill ha.

Har du inget intresse av att jobba med bilderna alls eller vet med dig att du inte kommer få intresset för det gör det desamma.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM