För alla intresserade av grafikhistoria och 3dfx

Permalänk
Hedersmedlem

För alla intresserade av grafikhistoria och 3dfx

För alla er som är intresserade av hur 3D-grafik blev stort på PC och några av de legendariska männen bakom. Hur många av er har använt ett 3dfx-kort som första 3D-spelkort? Jag köpte ett Voodoo1 (Orchid Righteous) 1997 om jag minns rätt och det förändrade min syn på spelgrafik.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

3d blev stort långt innan ..wolfestein startade det hela quake definerade 3d motor så som vi ser dem idag här nånstans droppar 3dfx ner å vi får accelererad 3d för massorna (det fanns svindyra kort för å rendera 3d i OpenGL)

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

3d blev stort långt innan ..wolfestein startade det hela quake definerade 3d motor så som vi ser dem idag här nånstans droppar 3dfx ner å vi får accelererad 3d för massorna (det fanns svindyra kort för å rendera 3d i OpenGL)

Va?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För alla er som är intresserade av hur 3D-grafik blev stort på PC.

Påpekar bara att 3d var "stort" långt innan det var bara inte accelererat i realtid innan 3dfx.

Mycket bra video i övrigt.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT