Intel inleder samarbete med Rockchip för prispressade surfplattor

Permalänk
Melding Plague

Intel inleder samarbete med Rockchip för prispressade surfplattor

Besluten om att bli en aktör att räkna med inom surfplattor inleder Intel ett strategiskt samarbete med Rockchip, som ska utveckla en systemkrets med Intels arkitektur och 3G-lösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, då kanske vi blir av med rockchips värdelöst ostabila tidigare kretsar

Permalänk
Snusfri

Rockchip är inte speciellt små, finns i väldigt många plattor och framförallt minidatorer.
Trevligt dock att de kommer att samarbeta med Intel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Bra, då kanske vi blir av med rockchips värdelöst ostabila tidigare kretsar

Handlar inte det mer om att man ofta hittar Rockchip is extremt prispressade produkter där systemet i helhet kan ha bristande kvalitet och inte pga att själva kretsen/kretsarna är dåliga?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Handlar inte det mer om att man ofta hittar Rockchip is extremt prispressade produkter där systemet i helhet kan ha bristande kvalitet och inte pga att själva kretsen/kretsarna är dåliga?

exakt. en jobbig upplevelse i surfplattor och telefoner beror i stort sett aldrig på processorn utan på i första hand illa anpassad mjukvara för den, och i andra långsamt flashminne, i tredje för lite RAM. (det sista iof också en fråga om bristande anpassning av OS till stor del)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan bli hur intressant som helst detta!
Ett otippat samarbete men faktiskt ett samarbete jag tror på!

Permalänk
Avstängd

3G?
Dags att dom hänger med i tiden, nu är det 4G LTE som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Bra, då kanske vi blir av med rockchips värdelöst ostabila tidigare kretsar

kan inte räkna antalet gånger jag varit nära på att köra ner knytnäven i min pipo s1, den vägrar dessutom att gå sönder av "naturliga skäl" så jag kan inte motivera att ersätta den med en bättre platta...

har en känsla av att de som köper dessa plattor kommer att få återuppleva windows 98 me's glansdagar

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

3G?
Dags att dom hänger med i tiden, nu är det 4G LTE som gäller.

Troligen så blir det 4G LTE då Rockchip redan har det i sitt senaste soc RK3288 (4xA17 + Quad-core ARM Mali-T760 GPU), för spec, se: www.rk3288.com eller en.wikipedia.org/wiki/Rockchip

Sen när det gäller grafik så tror jag inte direkt att det blir en Mali GPU, det är då mer troligt att det blir PowerVR GPU då Rockchip redan har det i RK3268 (2xA9) samt att även Intel redan kör med PowerVR GPU ihop med sin x86/x64 arkitektur.
Vore ju dumt att introducera en Ny GPU till x86/x64, speciellt när både Intel och Rockchip redan har licens från PowerVR.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

kan inte räkna antalet gånger jag varit nära på att köra ner knytnäven i min pipo s1, den vägrar dessutom att gå sönder av "naturliga skäl" så jag kan inte motivera att ersätta den med en bättre platta...

har en känsla av att de som köper dessa plattor kommer att få återuppleva windows 98 me's glansdagar

Har erfarenhet av 2st Ployer Momo8 med 512kb ram och 16gb rom, soc är RK3066 och jag kan verkligen inte klaga på någon av dom då surfning, spel och stremad film flyter finfint. Så troligen är det ingående komponenter och/eller mjukvara som spökar för dig.
Kolla om det finns någon nyare flash till din Pipo S1, för ibland så kan en tidig ver. innehålla någon drivrutin som ger sämre stabilitet.

Har även en Onda 9.7" Retina med W31 soc, där kan man prata om skit men det skyller jag nog på W31 soc (4xA7) som även är märkbart långsammare än RK3066 (2xA9).

Har även Chuwi V88 med RK3188 (4xA9) som ger ~20000 i antutu med bra stabilitet, det jag saknar på den är blixt, mätning av omgivnings ljus samt GPS. I övrigt en helt superb platta...

RK3288 bör hamna på runt ~35000~37000 i antutu, men det ska vara kul att se var Intel+Rockchip hamnar Samt pris...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Troligen så blir det 4G LTE då Rockchip redan har det i sitt senaste soc RK3288 (4xA17 + Quad-core ARM Mali-T760 GPU), för spec, se: www.rk3288.com eller en.wikipedia.org/wiki/Rockchip

Sen när det gäller grafik så tror jag inte direkt att det blir en Mali GPU, det är då mer troligt att det blir PowerVR GPU då Rockchip redan har det i RK3268 (2xA9) samt att även Intel redan kör med PowerVR GPU ihop med sin x86/x64 arkitektur.
Vore ju dumt att introducera en Ny GPU till x86/x64, speciellt när både Intel och Rockchip redan har licens från PowerVR.

Intel har ju redan egen grafik, Intel HD Graphics. Så slipper dom PowerVR som är proprietärt och har stängda drivrutiner och ogillas av utvecklare. Intels drivrutiner är öppna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Intel har ju redan egen grafik, Intel HD Graphics. Så slipper dom PowerVR som är proprietärt och har stängda drivrutiner och ogillas av utvecklare. Intels drivrutiner är öppna.

Intel är delägare i PowerVR, vilket nog är förklaringen till varför man använt dessa GPUer flera gånger. Och mycket riktigt har Intel sin "Intel HD" GPU i BayTrali-T, men telefonplattformen baserad på Silvermont (Merrifield) kommer fortsätta använda PowerVR GPU (borde visas upp några lurar på den plattformen när som helst nu).

Hoppas det händer något på Android-fronten snart, går ju baklänges för tillfället då många budget/mid-end lurar gått från 2-kärniga Krait CPUer till 4-kärniga Cortex A7. Med Cortex A7 är vi tillbaka på första vågen (HTC Desire) av Android-telefoner vad det gäller IPC...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intel har ju redan egen grafik, Intel HD Graphics. Så slipper dom PowerVR som är proprietärt och har stängda drivrutiner och ogillas av utvecklare. Intels drivrutiner är öppna.

Intel har sin HD GPU men även PowerVR GPU, skillnaden är att PowerVR (Intel GMA) är av typen "tile based" precis som Adreno (ursprung AIT) och Mali. Tile based anses använda mindre resurser för uppgiften och därmed mindre energi, något som varit sant fidigare. Frågan är hur sant det är idag då även dessa får högre krav på prestanda, troligen är skillnaden inte så stor i 3D grafik men för normal rendering på plattor och mobiler har det troligen betydelse.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel är delägare i PowerVR, vilket nog är förklaringen till varför man använt dessa GPUer flera gånger. Och mycket riktigt har Intel sin "Intel HD" GPU i BayTrali-T, men telefonplattformen baserad på Silvermont (Merrifield) kommer fortsätta använda PowerVR GPU (borde visas upp några lurar på den plattformen när som helst nu).

Hoppas det händer något på Android-fronten snart, går ju baklänges för tillfället då många budget/mid-end lurar gått från 2-kärniga Krait CPUer till 4-kärniga Cortex A7. Med Cortex A7 är vi tillbaka på första vågen (HTC Desire) av Android-telefoner vad det gäller IPC...

Tror nog att 4xA7 är på väg ut förutom då som (energieffektiva core) som i Allwinner A80 (4xA7+4xA12)., ser att MediaTek har ett nytt soc MT6595 (4xA7+4xA17).
Historiskt så har Allwinner A31 (4xA7) inte lyckats slå Rockchip RK3188 (4xA9) energimässigt, så själv ser jag ingen nytta med A7 mer än som ett bihang...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!