Funderingar kring min server

Permalänk
Medlem

Funderingar kring min server

Har för närvarande en server med en AMD a6 5400k dual core processor, 16gb minne samt nått crap mobo fråb acer, det är en hp dator från början.
på den kör jag en web server samt teamspeak.

sitter nu och ska beställa 4st 3tb hdd's, 64gb ssd samt ett nytt mobo till aset men då insåg jag att jag har en intel core2duo e7400.
min fråga är då: är det bättre att köpa nytt mobo till amd processorn eller till intel processorn?

ska köra ubuntu med samba, web server och teamspeak server på datorn, kan hända att det åker upp en cs go server också...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Sötast

Hmm, jag tror att du får utveckla varför du vill uppgradera servern för att vi ska kunna ge dig några bra svar egentligen...

Som det är nu så har du fullt tillräcklig hårdvara för samba, web och ts, den skulle utan problem också lira en csserver för dig och ett par polare så vad är den riktiga anledningen till att du vill uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hmm, jag tror att du får utveckla varför du vill uppgradera servern för att vi ska kunna ge dig några bra svar egentligen...

Som det är nu så har du fullt tillräcklig hårdvara för samba, web och ts, den skulle utan problem också lira en csserver för dig och ett par polare så vad är den riktiga anledningen till att du vill uppgradera?

För att den ska agera nas också moderkortet som är i nu har endast 2sata portar och köpa ett nytt mobo är ca 300kr dyrare än att köpa ett raid kort

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Lite nyfiken jag på vilken processor som är bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

ja den verkar ju vara aningen bättre än intel processorn, får köra vidare på den då. Tack för svar!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)