Permalänk
Inaktiv

När blir HTML5 färdigt?

Det har gått många år nu sedan HTML5 började testas på olika hemsidor. Nu börjar jag undra, när blir det färdigt?

Jag ser verkligen fram emot att det kan börja implementeras fullt ut så att man kan börja avskaffa Flash och sådant otyg.

Permalänk
Medlem

Jadu, planen från W3C är recommended status i slutet på 2014, sedan hur lång tid det tar innan alla webbläsare stöder allt det är en annan fråga det.

Vad jag förstår kommer många features att skjutas upp till html5.1, i princip det som funkar nu i minst två webbläsare kommer vara med i recommended status och allt annat skjuts upp.

Men det är inget att sitta och vänta på, om du vill använda en feature så får du kolla upp hur väl det stöds, om det finns några polyfills eller ramverk som fixar kompatibiliteten för dig.

Webbutveckling har alltid och kommer alltid vara så här.

Permalänk
Medlem

Det mesta stöds ju redan. Flash stöds nu varken på android eller iOS, så skulle väl inte rekommendera att fortsätta med flash "bara för att" (visst, det finns undantag)

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Det mesta stöds ju redan. Flash stöds nu varken på android eller iOS, så skulle väl inte rekommendera att fortsätta med flash "bara för att" (visst, det finns undantag)

Flash stöds visst på Android ifall man laddar ner den senaste versionen av Flash, det är bara Adobe som slutat uppdatera och tagit bort Flash från Play store. Går fortfarande att hitta gamla .apk:er på Adobes sida ifall man gräver lite. Flash fungerar finfint i Firefox på min surfplatta med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitori:

Flash stöds visst på Android ifall man laddar ner den senaste versionen av Flash, det är bara Adobe som slutat uppdatera och tagit bort Flash från Play store. Går fortfarande att hitta gamla .apk:er på Adobes sida ifall man gräver lite. Flash fungerar finfint i Firefox på min surfplatta med det.

Min mor har precis köpt en sprillans ny Samsung surfplatta. Har testat allt möjligt för att få igång det (inkl det du nämnde) utan vidare resultat.
Testade alla webbläsare, men flash vägrade.

Om det ska vara sådana problem för att få igång flash på android så lär det inte vara många som faktiskt lyckas använda flash.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Min mor har precis köpt en sprillans ny Samsung surfplatta. Har testat allt möjligt för att få igång det (inkl det du nämnde) utan vidare resultat.
Testade alla webbläsare, men flash vägrade.

Om det ska vara sådana problem för att få igång flash på android så lär det inte vara många som faktiskt lyckas använda flash.

Ladda hem flash player 11.1 som är den sista versionen för android. Fick göra det på ungarnas platta (samsung).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Ladda hem flash player 11.1 som är den sista versionen för android. Fick göra det på ungarnas platta (samsung).

Skickades från m.sweclockers.com

Det var det jag gjorde. Fungerade fortfarande inte på någon utav plattorna. Läste en hel del guider om hur man skulle göra, men inget ville fungera.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti