Ebay drabbat av dataintrång

Permalänk
Melding Plague

Ebay drabbat av dataintrång

Auktionsplatsen Ebay har drabbats av dataintrång och nu är tjänstens 112 miljoner användares fullständiga personuppgifter samt krypterade lösenord på vift.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte är registrerad där.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Det var riktigt tråkigt för alla som använder Ebay. Jag antar att Tradera har klarat sig?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Haha, lustigt, Jag switchade precis ifrån en Ebay tab efter ett avslutat köp

Men detta vart inget kul... :/

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Medlem

Vidriga människor som håller på med sånt här. Vad är meningen? Töntar..

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man inte har några registrerade konton där då

Sen kul med Bästa pris på Hackers med prisjakt. Det går nog att köpa filmen och få reda på hur man gör intrång hos Ebay.

EDIT: Ingen fara för Traderas kunder
Källa: http://www.svt.se/nyheter/sverige/ebay-alla-anvandare-maste-b...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

hujujuj! 112 miljoner personer har sin information på vift. inte kul

Skrivet av Swedish Berserk:

Det var riktigt tråkigt för alla som använder Ebay. Jag antar att Tradera har klarat sig?

eftersom Tradera är en del av ebay så är det antagligen information på vift där också.

Skrivet av mppl:

Vidriga människor som håller på med sånt här. Vad är meningen? Töntar..

är väl ganska uppenbart vad meningen är? pengar. makt och pengar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Gäller detta alla Ebay-domäner, eller bara .com?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av morxy49:

hujujuj! 112 miljoner personer har sin information på vift. inte kul

eftersom Tradera är en del av ebay så är det antagligen information på vift där också.

Det var det jag antog också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

F*CK! Hatar när sånt här berör en. Jag gillar verkligen inte att fixa nya lösenord hela tiden!

Permalänk
Medlem

"i slutet av maj och tidigt i mars"?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Geeks Gaming

prisjakt får till det igen!

Permalänk
Inaktiv

Var det bara jag som reagerade på att lösenorden är krypterade...?

Permalänk
Medlem

Ah vad ledsamt att sånhär skit händer gång på gång... fan ta folk med skurkaktiga fasoner och oärligt uppsåt

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Känns som om någon hela tiden berättar för en att byta lösenord... men tradera... vet inte om jag har mitt personnummer där? Mitt tradera konto står på min mamma ändå så

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon205911:

Var det bara jag som reagerade på att lösenorden är krypterade...?

Hur menar du då? Det är ju en jäkla tur.
Antagligen inte krypterade utan hashade. Förhoppningsvis även saltade. Jag är inte så orolig...

Permalänk

Bytt lösenord på Tradera och Ebay, just in case. LastPass fick generera 20 tecken långa lösenord till mig.

Lyckligtvis har man inte använt samma lösenord på allt.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Jag är rädd för att Paypal skall bli hackat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av anon205911:

Var det bara jag som reagerade på att lösenorden är krypterade...?

Nä tänkte också på det, men det spelar ju inte så stor roll...
Man vill ha hashade lösenord, krypterade brukar inte vara lika säkert. Men det handlar mest om hur lång tid det tar innan dem är knäckta....

Permalänk
Medlem

Unikt lösenord på varje site och något system för att synkronisera dessa mellan dina enheter är enda sättet att skydda sig.

Permalänk
Medlem

Min far har ett konto som är registrerat i början av april. Betyder det att han är säker då intrånget skedde slutet av februari/början av mars?

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

paypal

Om samma sak skulle ske för Paypal undras om de ens vågar informera om det då?

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Man hade kunnat tro att Hackers var dyrare än så och att CDON inte var ett bemanningsföretag.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt lösenord på båda jag med (hade unika till de båda innan), men tänk alla som har samma lösenord på allt. Försöker övertala alla jag pratar med att inte ha samma lösenord på alla sidor men de flesta vanliga användarna bryr sig inte! De fattar inte, hur man än försöker förklara.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är dåligt att dom inte informerar förrän nu om intrången skedde feb/mars? Antar att dom vetat om detta ett tag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt att de inte går ut med sånt här tidigare. Det är alltså 3 månader som folk har haft lösenorden samt inloggning. Även med krypterade lösenord så finns de ju läcker på andra siter där de inte är krypterade vilket gör att man lätt kan matcha e-post mot gamla kända lösenord. Borde va lag på att när man märkt att man haft en läcka att man ska gå ut med det på en gång. Tummen ner på det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av beh:

Unikt lösenord på varje site och något system för att synkronisera dessa mellan dina enheter är enda sättet att skydda sig.

Skadar inte att aktivera två stegs-verifiering heller, men vet inte hur eBay ser på det. PayPal erbjuder en token för 30 dollar, medans alla andra tjänster erbjuder SMS-verifiering.

Permalänk
Relik 📜

Hm, jag har problem med att få in KeePass-lösenord på mitt Ebay-konto. Dels kan jag inte klistra in det genererade lösenordet vid byte, dels ger systemet mig "fel lösenord"-error vid inloggning när jag klistrar in. Skriver jag varje tecken manuellt går det dock, men tar en evig tid.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, jag har problem med att få in KeePass-lösenord på mitt Ebay-konto. Dels kan jag inte klistra in det genererade lösenordet vid byte, dels ger systemet mig "fel lösenord"-error vid inloggning när jag klistrar in. Skriver jag varje tecken manuellt går det dock, men tar en evig tid.

Samma för mig, jag fick skriva in det manuellt och då fungerade det för mig. Kanske är specialtecknen som spökar om du inte lyckas få in det rätt. Jag tog bort de mest "speciellla" tecknen innan.

Edit: Va för snabb, provade igen. Det går inte, trodde att det fungerade men går inte använda Keepass direkt. Har varit ute för en annan svensk sida som inte heller fungerar med Keepass och där fick jag också skriva manuellt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Uh oh... Inte bra, nej.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841