Gigabyte Brix med Bay Trail blir fläktlös

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte Brix med Bay Trail blir fläktlös

Det blir fläktlöst och ett lågt pris när Gigabyte introducerar den kompakta datorserien Brix till Intels plattform Bay Trail och Celeron N2807.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Prislappen är het klart intressant

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

aa VGA still there

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Om jag inte redan hade en Intel Nuc så hade jag nog gärna köpt den där.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Känns ju som en trevlig HTPC?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Intressant!

Permalänk

Minecraft-server 24/7!
4.3 watt är ju totalt försumbart

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Varför skulle man köpa denna istället för Intel NUC DN2820FYKH? högre pris, sämre prestanda, ingen IR port vad jag kan se..
visst 4,3w vs 7,5w men med handen på hjärtat, vad är 3w hit eller dit? den hundringen dyrare som BRIX är i listpris kommer ju ta åratal att tjäna igen på elräkningen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Sitter kylflänsen på undersidan?
Lite idiotisk design måste jag säga, om det nu inte är jag som ser fel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Sitter kylflänsen på undersidan?
Lite idiotisk design måste jag säga, om det nu inte är jag som ser fel.

Nej det gör den inte, titta på bilderna, den sitter högst upp.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk

Liten, snygg, billig och fläktlös.. Fan rätt schysst asså!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Nja

Skrivet av simonwellander:

Absolut inte

Skrivet av simonwellander:

Inte direkt

Skrivet av simonwellander:

och fläktlös

Föralldel

Skrivet av simonwellander:

Fan rätt schysst asså!

Nja

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Varför skulle man köpa denna istället för Intel NUC DN2820FYKH? högre pris, sämre prestanda, ingen IR port vad jag kan se..
visst 4,3w vs 7,5w men med handen på hjärtat, vad är 3w hit eller dit? den hundringen dyrare som BRIX är i listpris kommer ju ta åratal att tjäna igen på elräkningen.

Jag skulle nog välja denna framför NUCen då denna är helt passivt kyld. Iaf om jag skulle använda den som HTPC.

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

Varför skulle man köpa denna istället för Intel NUC DN2820FYKH? högre pris, sämre prestanda, ingen IR port vad jag kan se..
visst 4,3w vs 7,5w men med handen på hjärtat, vad är 3w hit eller dit? den hundringen dyrare som BRIX är i listpris kommer ju ta åratal att tjäna igen på elräkningen.

Var i morse när att köpa en Intel NUC DN2820FYKH men fick sedan läsa på omdömen i prisjakt att den inte riktigt klarar av Streamingtjänsterna och då gick den bort. Du menar då att denna är ännu sämre?

Permalänk
Medlem

Räcker denna för att köra Windows Server 2012? Tänkte sätta ihop en liten server för att dela mina accesdatabaser på mest.

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Varför skulle man köpa denna istället för Intel NUC DN2820FYKH? högre pris, sämre prestanda, ingen IR port vad jag kan se..
visst 4,3w vs 7,5w men med handen på hjärtat, vad är 3w hit eller dit? den hundringen dyrare som BRIX är i listpris kommer ju ta åratal att tjäna igen på elräkningen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1454525
Har i3 och är knappt dyrare. Den valde jag :).

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

Absolut inte

Nja, du kanske har rätt. Toppen förstör. Men det känns som att den borde se bättre ut "i ett rum" än på bilderna.

Den här dock, faller mig i smaken riktigt bra:
http://farm3.staticflickr.com/2838/11845760844_9b90b1b47d_z.j...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1454525
Har i3 och är knappt dyrare. Den valde jag :).

Den där såg ju lite smarrig ut!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

VGA istället för Displayport 2014?

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, varför är så många hypade över fläktlös HTPC?
Bor folk i tältby och inte vill störa grannen? Måste folk spela upp film/musik så pass tyst att en ev fläkt skulle höras?
Inget illa menat, bara förbryllad/nyfiken.

Jag har en gammal HTPC, med nån gammal core2 cpu med intel orginalfläkt och en billigt PSU med fläkt som inte är tyst. Den låter en hel del om jag inte har musik/film igång då hör jag den absolut inte.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Var i morse när att köpa en Intel NUC DN2820FYKH men fick sedan läsa på omdömen i prisjakt att den inte riktigt klarar av Streamingtjänsterna och då gick den bort. Du menar då att denna är ännu sämre?

kan inte se något annat då celeron N2807 är en sämre processor än celeron N2820, NUC'en uppdateras också i ny rev med celeron N2830 för samma listpris så snart borde man se en "version 2" ute i butik för samma peng.

"The newer Intel Celeron N2830 processor runs slightly faster at 2.41GHz dual-core and has the same amount of cache and an identical power rating. The relatively big differences are that the N2830 supports faster DDR3L 1333MHz memory and Intel Quick Sync, which allows for faster conversion of video.

http://www.legitreviews.com/intel-bay-trail-nuc-kit-dn2820fyk...

om det har någon inverkan på streaming vet jag ej.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1454525
Har i3 och är knappt dyrare. Den valde jag :).

"Problemet" som jag ser det är är att du blir begränsad till msata, inte alla som har filserver/Nas hemma att streama ifrån och då blir det betydligt billigare i slutändan att köpa NUC 2820 och slänga i en vanlig 2,5" hdd modell större än om man köper i3:an, visst kan du koppla en extern HDD till den, men vad är då vitsen med NUC'ens lilla format ?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

"Problemet" som jag ser det är är att du blir begränsad till msata, inte alla som har filserver/Nas hemma att streama ifrån och då blir det betydligt billigare i slutändan att köpa NUC 2820 och slänga i en vanlig 2,5" hdd modell större än om man köper i3:an, visst kan du koppla en extern HDD till den, men vad är då vitsen med NUC'ens lilla format ?

Jag kör ett usb-minne med openElec (xbmc). Då har jag iofs en filserver som jag kör allt mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Av ren nyfikenhet, varför är så många hypade över fläktlös HTPC?
Bor folk i tältby och inte vill störa grannen? Måste folk spela upp film/musik så pass tyst att en ev fläkt skulle höras?
Inget illa menat, bara förbryllad/nyfiken.

Jag har en gammal HTPC, med nån gammal core2 cpu med intel orginalfläkt och en billigt PSU med fläkt som inte är tyst. Den låter en hel del om jag inte har musik/film igång då hör jag den absolut inte.

nja, vissa är ljudkänsliga, personligen tycker jag det är lite häftigt med knapptyst mediacenter, mitt förra lät inte så mycket men ändå skönare när den inte låter något alls... smaksak i guess

Permalänk
Avstängd

Tyckte det var mäktigt när jag lånade Android-stickan att sitta i knäpptyst omgivning och surfa. Magiskt men Android suger med mus och tangentbord även på en 4-kärnig ARM och nästan Vanilla Gelly Bean. Fast kommer det en öppen HDMI-sticka man kan installera OS själv på kanske jag tänker om. Kommande Gigabyte Brix GB-BXBT-2807 verkar helt klart intressantare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

nja, vissa är ljudkänsliga, personligen tycker jag det är lite häftigt med knapptyst mediacenter, mitt förra lät inte så mycket men ändå skönare när den inte låter något alls... smaksak i guess

Att det är häftigt köper jag, även att det är smaksak.
ljudkänsliga, hmm hör man en datorfläkt när man lyssnar musik, ser film?

Nu kör jag förvisso även en Surface Pro 2 som HTPC, personligen tycker jag det är häftigt med att trådlöst köra bild/ljud trådlöst till förstärkare Så som du säger är det nog mycket smaksak.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

sugen på en brix till en mod,undrar vad höjden är på enbart moderkortet?

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]