Intel Broadwell för stationära datorer dröjer till maj–juni 2015

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig med 4670k till dit.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Dessutom är det ju knappt någon prestandaskillnad alls mellan Intels generationer nuförtiden. Är 4770K ens 5% snabbare än 3770K?

Jag har för mig att Sweclockers test visade på att det var 8% mer prestanda på 4770k gentemot 3770k. Det anser jag aldrig är värt tusenlapparna

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Så en Sandy -Bridge processor från 2011 kommer fortfarande att vara snabbast enda tills mitten av 2015. Minst sagt pinsamt och visar vilken total avsaknad av konkurrens det är på processormarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Så en Sandy -Bridge processor från 2011 kommer fortfarande att vara snabbast enda tills mitten av 2015. Minst sagt pinsamt och visar vilken total avsaknad av konkurrens det är på processormarknaden.

Passar mig dock fint, då får min 2600K rulla på i 4.5ghz ett år till. Om behovet, mot förmodan, dyker upp så kör den finfint i 5ghz. Ett år på mig att spara upp en liten kassa för att bygga en sprillans ny dator lagom till midsommar 2015.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarrgozz:

Känner detsamma! Har inte stött på något än där jag känt behov av en snabbare processor.
Kanske jag har blivit gammal och inte bryr mig lika mycket

Om jag kollar tillbaka på min köphistorik så har jag köpt en helt ny rigg var tredje höst, senast 2011. Vilket betyder att jag "borde" göra en uppgradering den kommande hösten. Nu sitter jag och funderar på om jag ska vänta ända till Skylake-arkitetkuren landar?

Nån som här insatt i mer vad den stora skillnaden mellan Broadwell och Skylake är/kommer att vara?

Sitter precis likadant, vill göra en komplett uppgradering då jag vill byta chassi och grafikkort, vilket också kräver nytt moderkort ... detta var inte den bästa nyheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarrgozz:

Nån som här insatt i mer vad den stora skillnaden mellan Broadwell och Skylake är/kommer att vara?

Förutom det Zotamedu nämner hoppas jag att Skylake kommer att få den nya USB-porten, som inte har ett specifikt upp eller ner.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X-oiL:

För en som är lite ouppdaterad vad är nästa steg efter Haswell-E, är det Skylake? Och vilka stora nyheter innebär det?

Broadwell-E kommer nog efter Haswell-E.
Skylake ska bla. införa DDR4 som standard, införa en ny socket (1151), Fler PCI-e banor, Thunderbolt 3.0 m.m. med andra ord verkar Skylake medföra den största nyheterna sedan Sandy-bridge. Planerar själv att inhandla en Skylake plattform. Fram tills dess får min 2500K hänga med i svängarna helt enkelt.

Skrivet av Zotamedu:

Vad jag har sett har Intel inte gått ut med så mycket officiell information men det folk förväntar sig är stöd för DDR4, snabbare iGPU, fyra extra lanes PCIe 3.0 så det blir 20 totalt, större cache och det ryktas om att Thunderbolt kommer bli integrerat också. Oklart om det blir direkt i CPU eller om det ligger i chipsetet. Angående prestanda lär de fortsätta satsa på lägre strömförbrukning primärt eftersom det är dit marknaden är på väg så räkna inte med några större prestandaökningar. Kommer väl komma några till roliga instruktioner som kan ge lite extra prestanda i vissa tillämpningar när väl programmen börjar stödja dem som vanligt. Skylake-E antas erbjuda PCIe 4.0. Skulle inte förvåna mig om de pillar vidare med QuickSync så förhoppningsvis ser vi stöd för H.265 i Quicksync och i hårdvara.

Så inget revolutionerande men en del intressanta uppgraderingar för plattformen som helhet.

Den som lever får ju se.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Broadwell-E kommer nog efter Haswell-E.
Skylake ska bla. införa DDR4 som standard, införa en ny socket (1151), Fler PCI-e banor, Thunderbolt 3.0 m.m. med andra ord verkar Skylake medföra den största nyheterna sedan Sandy-bridge. Planerar själv att inhandla en Skylake plattform. Fram tills dess får min 2500K hänga med i svängarna helt enkelt.

Låter som att det kanske kan vara värt att vänta tills Skylake om den har flera nya standarder, annars hade jag tänkt byta ut min Phenom mot en Haswell refresh, iallafall om de får ordning på kylningen. Oandra sidan lär väl inte Skylake komma förrän 2016? Då borde det gå fint att köra med Haswell refreshen till 2017/2018 när nästa plattform kommer, innan dess har nog inte standarderna slagit igenom helt ändå.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Dessutom är det ju knappt någon prestandaskillnad alls mellan Intels generationer nuförtiden. Är 4770K ens 5% snabbare än 3770K?

I genomsnitt är väl Haswell runt 10% snabbare än Ivy Bridge på samma klockfrekvens.

Problemet för Intel (och IBM med sin POWER) är att all "låg hängande frukt" nu är borta, klockfrekvensen går i princip inte att höja och IPC går bara att öka i vissa väldigt specifika fall som typiskt är irrelevant för majoriteten av användarna.

Haswell har trots allt dubbelt så hög maximal flyttalskapacitet som Ivy Bridge, men detta är typiskt något som är totalt ointressant för den "vanliga" användare och faktiskt även för gamers (spel är inte flyttalsintensiva i CPU-delen).

Haswell har dubbelt så hög intern bandbredd mot Ivy Bridge, åter igen något som är nära nog irrelevant för program man kör på skrivbordet. Det som är viktigt för dessa är låg latens och den har knappt ändrats på 15 år och lär inte ändras i framtiden heller om vi inte får lite mer sprutt i ljusets hastighet.

Vissa modeller av Haswell har något som kallas transaktionsminne , en finess som i vissa fall förenklar effektiv programmering för fler CPU-kärnor.

Så Haswell har faktiskt en rad nyheter, problemet är bara att de inte gör någon skillnad i "vanliga" program. På serversidan händer det fortfarande massor då man dels kan öka antal kärnor, bandbredd är oftare en flaskhals här samt finns saker kring I/O man kan optimera (som DDIO). Varje steg från Core2 -> Westmere -> Sandy Bridge -> Ivy Bridge har ungefär fördubblat prestanda på serversidan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Inte nog med att broadwell blir försenad den lär med all sannolikhet inte imponera i prestanda heller.(mot de förväntningar man har) Så jag anser att det är rätt bra tid att köpa en dator nu, då det inte händer så mycket förutom ssd och ramminne.
När ddr4 kommer lär denna både bli svindyr och i princip vara lika slö, det förvånar mig inte alls om det dröjer en 3år eller så innan detta minne blir standardvalet vid nya datorer.

Så det blir för mig som för många andra att skaffa fler kluster, det positiva med detta är att man slipper ha dyra element i lägenheten..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Fasen då, jag börjar ju bli sugen på en uppgradering. Får väl se hur Devils Canyon presterar istället då, eller hoppas på att AMD hittar på något överraskande awesome

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Passar mig dock fint, då får min 2600K rulla på i 4.5ghz ett år till. Om behovet, mot förmodan, dyker upp så kör den finfint i 5ghz. Ett år på mig att spara upp en liten kassa för att bygga en sprillans ny dator lagom till midsommar 2015.

Så... en 4,5-5Ghz 2600k är snabbare än en 4,5Ghz 4770k?
Och inte då Celeron vs Core2 "snabbare", dvs mer GHz.

Fick för mig att de förbättrat IPC rejält i både Ivy och Haswell, problemet är att Haswell är svårare att kyla.

(Rätta mig gärna om jag fått fel för mig)

Edit:

Skrivet av virtual void:

"...text."..

Såg hans förklaring och kan då förstå varför Haswell kanske inte ger så mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... en 4,5-5Ghz 2600k är snabbare än en 4,5Ghz 4770k?
Och inte då Celeron vs Core2 "snabbare", dvs mer GHz.

Fick för mig att de förbättrat IPC rejält i både Ivy och Haswell, problemet är att Haswell är svårare att kyla.

(Rätta mig gärna om jag fått fel för mig)

Nej inte snabbare "per se". Men eftersom skillnaden är så liten mellan varje generation, så blir skillnaden mellan 2600K och en 4770K inte tillräckligt stor för att rättfärdiga ett nytt köp. Andra saker var det när jag gick från en Q9550 tilll 2600K.
Att det sedan är enklare för mig att kyla min är bara ett plus, att dra upp den till 5 ghz smärtfritt är en liten säkerhet att ha. Lägg sedan till att 2600K fortfarande inte flaskar, t.ex ett 780Ti (i 1080p), så finns det egentligen ingen anledning att gå bort från 2600K.

Men när Broadwell kommer, ja då får det helt enkelt bli dags Då är det dags för ett helt nytt bygge, och det är alltid lika roligt (i ärlighetens namn så blir det kanske inte ens ett köpt vid Broadwell, det beror på hur utvecklingen med Skylake ser ut, och hur det ser ut med inkommande DDR4 etc)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej inte snabbare "per se". Men eftersom skillnaden är så liten mellan varje generation, så blir skillnaden mellan 2600K och en 4770K inte tillräckligt stor för att rättfärdiga ett nytt köp. Andra saker var det när jag gick från en Q9550 tilll 2600K.
Att det sedan är enklare för mig att kyla min är bara ett plus, att dra upp den till 5 ghz smärtfritt är en liten säkerhet att ha. Lägg sedan till att 2600K fortfarande inte flaskar, t.ex ett 780Ti (i 1080p), så finns det egentligen ingen anledning att gå bort från 2600K.

Men när Broadwell kommer, ja då får det helt enkelt bli dags Då är det dags för ett helt nytt bygge, och det är alltid lika roligt

Jo, prismässigt kan jag förstå.

Siter själv med Q9550 m 7870, pga jag har inte TID och ork... ja.. hemska tanke, att bygga klart den 2500k m 7970 samt 4670k m R290 som ska bli de nya (och nygamla) maskinerna.
Men, jag har semester om 1 vecka, DÅ ska det ske!

Är mer jag funderat på om jag skulle vänta med 4670k och sätta i en "djävul" som skulle släppas "snart", eller inte. Därför jag undrade med dessa hastighetsskillnader.
2500k borde ju räcka, tycker man. Ingen aning vad den kan klocka i dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej inte snabbare "per se". Men eftersom skillnaden är så liten mellan varje generation, så blir skillnaden mellan 2600K och en 4770K inte tillräckligt stor för att rättfärdiga ett nytt köp. Andra saker var det när jag gick från en Q9550 tilll 2600K.
Att det sedan är enklare för mig att kyla min är bara ett plus, att dra upp den till 5 ghz smärtfritt är en liten säkerhet att ha. Lägg sedan till att 2600K fortfarande inte flaskar, t.ex ett 780Ti (i 1080p), så finns det egentligen ingen anledning att gå bort från 2600K.

Men när Broadwell kommer, ja då får det helt enkelt bli dags Då är det dags för ett helt nytt bygge, och det är alltid lika roligt (i ärlighetens namn så blir det kanske inte ens ett köpt vid Broadwell, det beror på hur utvecklingen med Skylake ser ut, och hur det ser ut med inkommande DDR4 etc)

Jag sitter på en i7 860 eller vad det är, ser ingen som helst anledning att uppgradera min processor.
Men har varit sugen på ny dator länge nu, men så länge grafikkort på mindre tillverkningsnod också dröjer så jävla länge så orkar jag inte uppgradera även om mitt 5850 börjar kännas lite tråkigt så duger det fan bra fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Utifrån bolagsperspektiv så är det ju helt förklarligt där de försöker ta mer marknadsandelar på mobila marknaden.

Är lite förkastligt också

skulle det komma större uppgraderingar till desktop skulle nog flera uppgradera sina stationära.
många har ju stationär just för prestandan.. eller om inte så är iaf prestanda per krona bättre än laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tack för förtydligandet, intressant läsning!

Visa signatur

5950X, 3090