Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Intel Broadwell för stationära datorer dröjer till maj–juni 2015

Intel Broadwell för stationära datorer dröjer till maj–juni 2015

Konsumenter kommer kunna plocka upp bärbara och hybriddatorer med Broadwell lagom till julhandeln, men för hembyggare och entusiaster dröjer arkitekturen till maj–juni nästa år.

Läs hela artikeln här

Ja, det släpper ju devilscanyon nu i sommar.
Känns som att det skulle vara lite tidigt att släppa igen till jul.

Inte oväntat men ändå tråkigt.

Då blir det en uppgradering redan nu... ingen lust att vänta på Broadwell.

Så min 4770k kommer hänga med ett bra tag !

surprise surprise

Detta borde väl iallafall betyda att Haswell-E kommer räcka väldigt länge.

Skrivet av Alling:

Detta borde väl iallafall betyda att Haswell-E kommer räcka väldigt länge.

För en som är lite ouppdaterad vad är nästa steg efter Haswell-E, är det Skylake? Och vilka stora nyheter innebär det?

Ur ett företagsperspektiv förstår jag Intel eftersom det är på den mobila marknaden konkurrensen finns. Personligen är det ju en liten besvikelse.

Devils canyon kanske också dröjer.
Skrivet av OskarW90:

Ja, det släpper ju devilscanyon nu i sommar.
Känns som att det skulle vara lite tidigt att släppa igen till jul.

Läs på den här sidan. Det ser ut som att det inte blir någon Devils Canyon till sommaren.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.561566/intels-nya-processor-fo...

Mein Gott.

Det var ganska många månader från Q4 2014.
Aja då hinner väl grafikkortstillverkarna ta fram intressantare alternativ att matcha mot broadwell.

Utifrån bolagsperspektiv så är det ju helt förklarligt där de försöker ta mer marknadsandelar på mobila marknaden.

Är såklart tråkigt, men frågan är om samma effekt kommer drabba Haswell-E?

Skrivet av X-oiL:

För en som är lite ouppdaterad vad är nästa steg efter Haswell-E, är det Skylake? Och vilka stora nyheter innebär det?

Borde vara Broadwell-E, som väl får antas släppas sommaren 2016, och sedan Skylake-E runt sommaren 2017.

Skylake släpps väl förhoppningsvis 2016.

Skrivet av Deathdancer:

Nej förseningen av Broadwell beror på att processen för 14 nm blev försenad. Haswell-E kommer köra på samma 22 nm som Haswell, Ivy Bridge och Ivy Bridge-E kör på.

Skrivet av CGD:

Läs på den här sidan. Det ser ut som att det inte blir någon Devils Canyon till sommaren.

Oj det sög ju jag vill ju ha Devils i mitt nya bygge.... undrar om det går att leta fram någon.

Skrivet av trisse23:

Känner samma sak med min 3770k också Det är ändå så mycket prestanda i processorerna idag så det är långt ifrån varje generation man behöver överväga att byta. Om man inte är galen efter att bara ha det nyaste vill säga.

Skrivet av CGD:

En ensam anonym källa tycker jag inte är något att bry sig om.
Men som artikeln däremot påpekar så ska Intel tydligen prata om Devil's Canyon på computex (verkar vara 3-4 juni, så vid det tidigare ryktade releasedaturmet 2 juni) så vi lär få veta då either way.

Det riktigt tråkiga är att Skylake sannolikt kommer att senareläggas i motsvarande grad. Det finns intressanta kringfunktioner som inte kommer förrän med Skylake.
Det här innebär bara att de inte kommer att tjäna några pengar på mig förrän tidigast 2016.

Skrivet av Deathdancer:

Nej, det är sannolikt inte fallet. För oss som tänker uppgradera till Haswell-E så innebär det inget särskil mer än att vi blir omsprungna i enkeltrådat först i maj nästa år :-).

Skrivet av trisse23:

Min 2500K hänger med, så .. ?

Skrivet av CGD:

Pga detta så sitter jag lite i tvekan... jag har en 4670k liggande.. och jag menar liggande i förpackning, bara testkörd.
Frågan är ska man sälja den, och vänta tills "djävulen" kommer eller bara bygga ihop det nu...

Skrivet av OskarW90:

Oj det sög ju jag vill ju ha Devils i mitt nya bygge.... undrar om det går att leta fram någon.

Du borde ju kunna få fram dem snabbare via utländska sidor, men garantier, kvalitén på processorn och priser lär vara mindre roliga. De första brukar inte direkt vara de mest pålitliga, så länge du inte råkar få ett golden sample på något sätt. Och skulle du få en defekt så lär både retur tider och annat vara mindre roliga.

Skrivet av Llhweiir:

Då blir det en uppgradering redan nu... ingen lust att vänta på Broadwell.

Det är rätta takter, smid medans järnet är varmt.:)

Så då släpps det antagligen ungefär när AMD har fixat en ny x86 arkitektur så länge det inte blir försenat. Kanske blir en liten kamp om prestandakronan då?
Hoppas verkligen det.

Känns nästan bra detta, då kan jag spara pengar lite längre
Min 2600K kommer att duga helt klart till Broadwell i7 kommer.

Då får det bli helt ny burk med en i7, GTX 880 (Eller vad den nu kommer att heta), eventuellt en 32" 4K skärm med.

Skrivet av El_Raspberry:

Min 2500K hänger med, så .. ?

Känner detsamma! Har inte stött på något än där jag känt behov av en snabbare processor.
Kanske jag har blivit gammal och inte bryr mig lika mycket

Om jag kollar tillbaka på min köphistorik så har jag köpt en helt ny rigg var tredje höst, senast 2011. Vilket betyder att jag "borde" göra en uppgradering den kommande hösten. Nu sitter jag och funderar på om jag ska vänta ända till Skylake-arkitetkuren landar?

Nån som här insatt i mer vad den stora skillnaden mellan Broadwell och Skylake är/kommer att vara?

Skrivet av LPG:

Så då släpps det antagligen ungefär när AMD har fixat en ny x86 arkitektur så länge det inte blir försenat. Kanske blir en liten kamp om prestandakronan då?
Hoppas verkligen det.

Är nog ingen risk.

Äsch, Broadwell lär bli med lite bättre grafikdel, strömsnålare och kanske 100 MHZ mer än Haswell, så knappast något måste för varken Sandy, Ivy eller Haswell ägare. Vet inte i dagsläget vad Skylake kommer att erbjuda, men det ända som lockar med Braodwell/Skylake är väl den här nya PCI-Sata grej.

Skrivet av KTL:

Känner samma sak med min 3770k också Det är ändå så mycket prestanda i processorerna idag så det är långt ifrån varje generation man behöver överväga att byta. Om man inte är galen efter att bara ha det nyaste vill säga.

Dessutom är det ju knappt någon prestandaskillnad alls mellan Intels generationer nuförtiden. Är 4770K ens 5% snabbare än 3770K?

Skrivet av Quorthon:

Äsch, Broadwell lär bli med lite bättre grafikdel, strömsnålare och kanske 100 MHZ mer än Haswell, så knappast något måste för varken Sandy, Ivy eller Haswell ägare. Vet inte i dagsläget vad Skylake kommer att erbjuda, men det ända som lockar med Braodwell/Skylake är väl den här nya PCI-Sata grej.

Snarare markant snabbare grafik och en betydande del mindre förbrukning, speciellt när fokus ligger på bärbart.

Skrivet av zarrgozz:

Känner detsamma! Har inte stött på något än där jag känt behov av en snabbare processor.
Kanske jag har blivit gammal och inte bryr mig lika mycket

Om jag kollar tillbaka på min köphistorik så har jag köpt en helt ny rigg var tredje höst, senast 2011. Vilket betyder att jag "borde" göra en uppgradering den kommande hösten. Nu sitter jag och funderar på om jag ska vänta ända till Skylake-arkitetkuren landar?

Nån som här insatt i mer vad den stora skillnaden mellan Broadwell och Skylake är/kommer att vara?

Vad jag har sett har Intel inte gått ut med så mycket officiell information men det folk förväntar sig är stöd för DDR4, snabbare iGPU, fyra extra lanes PCIe 3.0 så det blir 20 totalt, större cache och det ryktas om att Thunderbolt kommer bli integrerat också. Oklart om det blir direkt i CPU eller om det ligger i chipsetet. Angående prestanda lär de fortsätta satsa på lägre strömförbrukning primärt eftersom det är dit marknaden är på väg så räkna inte med några större prestandaökningar. Kommer väl komma några till roliga instruktioner som kan ge lite extra prestanda i vissa tillämpningar när väl programmen börjar stödja dem som vanligt. Skylake-E antas erbjuda PCIe 4.0. Skulle inte förvåna mig om de pillar vidare med QuickSync så förhoppningsvis ser vi stöd för H.265 i Quicksync och i hårdvara.

Så inget revolutionerande men en del intressanta uppgraderingar för plattformen som helhet.