Steam växer så det knakar – fler spel släppta 2014 än under hela 2013

Permalänk
Medlem

Steam läcker som ett soll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar Steam i grunden. Det är en bra tjänst. Tycker de ska satsa på att få Handkontrollstöd till 100% i gränssnittet, och vidareutveckla big picture mode. Samt steam OS

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

kvantitet vs kvalitet, som så många andra konstaterat innan så har det kommit noll "måste-spel" spel hittills i år och vi är snart i juni. urk.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Synd bara att många av de spelen som släpps är gamla skräpspel.

Easy money...
De flesta bryr sig inte mer än om själva köpet.
Ta Max Payne spelen 1&2. (bara ett ex.) Bra spel och de fungerar men de använde sig av ett piratknep för att komma runt deras eget implementerade kopieringsskydd för att det skulle fungera med Steam-modellen.
http://www.techdirt.com/articles/20100512/1108239392.shtml

Kudos till dem:
Då har de åtminstone gjort något för att anpassa spelet för nyare tider.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Kimzi:

Haha, NEJ!
Dem stora titlarna behöver inte ta mer plats än vad dem redan gör.

Kikat på detta? Borde inte vara några problem att ändra språk när du väl installerat spelet.

Jag tror inte det kommer funka, jag gissar på att det är pga Tyska censur lagar som har tvingat dem till att göra en censurerad variant som bara finns på tyska, och tillåter därför inte den Engelska varianten. De har en tendens att dra hela den tysktalande regionen över en kam ibland, så i detta fallet måste jag fixa en kod som är registrerad i en annan region som t.ex. Sverige (billigare i Sverige dessutom). För de flesta spelen så hade det du föreslog fungerat, men på alla andra spel så står det på sidan när man köper det vilka språk som är tillgängliga, och jag har alltid kollat så att det finns på Engelska, och i detta fallet så står det att det inte finns.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Mjo, men dem kan inte svara på mail ang. stulna konton. Älskar Steam!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Easy money...
De flesta bryr sig inte mer än om själva köpet.
Ta Max Payne spelen 1&2. (bara ett ex.) Bra spel och de fungerar men de använde sig av ett piratknep för att komma runt deras eget implementerade kopieringsskydd för att det skulle fungera med Steam-modellen.
http://www.techdirt.com/articles/20100512/1108239392.shtml

Kudos till dem:
Då har de åtminstone gjort något för att anpassa spelet för nyare tider.

Det trista med Steam är att spelen nödvändigtvis inte behöver fungera heller. När GOG släpper gamla spel så har man faktiskt sett till så att spelet också fungerar på modern hårdvara och mjukvara. Så som det faktiskt bör vara med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Jag tror inte det kommer funka, jag gissar på att det är pga Tyska censur lagar som har tvingat dem till att göra en censurerad variant som bara finns på tyska, och tillåter därför inte den Engelska varianten. De har en tendens att dra hela den tysktalande regionen över en kam ibland, så i detta fallet måste jag fixa en kod som är registrerad i en annan region som t.ex. Sverige (billigare i Sverige dessutom). För de flesta spelen så hade det du föreslog fungerat, men på alla andra spel så står det på sidan när man köper det vilka språk som är tillgängliga, och jag har alltid kollat så att det finns på Engelska, och i detta fallet så står det att det inte finns.

Om du ber en vän att köpa spelen och skicka dem som present via steam, går det då automatiskt på den region du har?
Grymt otrevligt att det ska vara så pass låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Håller med. Giganterna står dock stadigt på andra marknader än just PC. Har för mig att EA någonstans tjänade mer pengar på The Simpsons tapped out till Android/iPad än på Battlefield-serien. Det är lite halvt sjukt egentligen.

Har väl med samma fenomen som dessa F2P spel, som kan kosta 2000kr+ att "spela". Du får naturligtvis gratis jobba in allt, men orkar du?, om du kan betala 10kr för varje liten del... hit och dit. Man tänker inte på att plötsligt har denna småutgift kostat 4-5x vad spelet hade kostat om det inte varit F2P.

Kanske behövs en gräns på hur mycket varje del får kosta, och maximala mängden man kan spendera. Men då är vi åter över till "systembolagets tanke" som ska ha koll på hur mycket sprit du handlar (notera, inte dricker). Vi måste vara vuxna nog att inse lite själv också.

Så länge reklam kan betala så enorma summor att tex fotbollsspelare kan "arbeta professionellt" några år och sedan vara rika nog att leva resten av sitt liv på det, så lär nog gratis spel där tillverkaren tjänar multum på fortsätta finnas, så länge spelet är nog fängslande.

Permalänk
Medlem

Early access som i bästa fall ens får en skarp release.

Steam håller på att gå sönder skulle jag vilja säga.

Permalänk

Inte förvånad, Steam stormas ju av massa arkad-remake-spel... Faktiskt synd, dem har inte lika mycket kontroll som dem brukade ha så de bara läcker in massa skitspel :/

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu har det ju redan sagts av er innan men räknar man bort alla indie-titlar, F2P och Early Access så blir det inte så mycket spel kvar. Personligen tycker jag att 2014 hitills varit ett ovanligt klent år på PC. Thief tidigare och snart Watch Dogs är väl det enda för min del. Och då är Watch Dogs dessutom Uplay.

Denna period förra året var betydligt bättre. Tomb Raider och Bioshock Infinite för att nämna två.

Mja... lite konstigt att ta med Bioshock, det var väl jätteförsenat så det var väl mer bara en slump att det hamnade där det hamnade. Minns inte om Tomb Raider höll tidsplanen, men annars är jag benägen att hålla med dig.

Skrivet av danielmw2:

Jag håller med dig att Steam definitivt inte är bara bra, en sak som särskilt irriterar mig är att pga att jag bosatt i Schweiz, så gör Steam det väldigt svårt för mig att få spel på engleska (dock är origin värre på den fronten), så för att vara säker på att jag får originalspråket så på spelet så måste jag köpa mycket i Sverige. T.ex. wolfenstein: the new order kan jag inte ens köpa på något annat än censurerad tyska, trots att mina inställningar är på svenska och nedladdningsservern jag har valt är i Sverige (bättre bandbredd på de svenska servrarna), så jag måste vänta tills jag får möjlighet att ta hem från Sverige eller UK.

www.allkeyshop.com/blog - slipper du betala fullpris och så får du det garanterat på engelska (så vida du inte köper en rysk version).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:
Dold text

Är det något fel i det menar du?

[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Early Access tycker jag är ett fantastiskt system. Man får vara med under utvecklingen av ett spel som kanske kommer från en studio man älskar och har på så vis även en chans att påverka slutresultatet.
Något jag absolut inte förstår och aldrig kommer att förstå heller är att Steam släpper gamla j*vla spel från 2001, sätter dem på första sidan under "new releases" och man märker knappt att det är 10+ år gamla spel om man inte kollar förbannat noga..

Vad hände med closed beta? Där din röst faktiskt spelade roll, hur mycket vikt tror du att din enskilda röst har i havet av spelare som nyttjar early access? De tar betalt för att du ska få betatesta, dvs göra deras jobb åt de. Personligen så tycker jag att det inte är en helt ok affärsmodell.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickysaer:

Mja... lite konstigt att ta med Bioshock, det var väl jätteförsenat så det var väl mer bara en slump att det hamnade där det hamnade. Minns inte om Tomb Raider höll tidsplanen, men annars är jag benägen att hålla med dig.

Vad har tidsplan med saken att göra? Två av första halvan av 2013 bästa titlar. Finns många fler, Far Cry 3: Blood Dragon, Metro: Last Light, Resident Evil 6 och Revelations, Grid 2. Räknar man med icke-Steam men fortfarande på PC så har vi ju också Crysis 3, Dead Space 3 och SimCity med.

Nu har jag förvisso inte så stor koll på höst/vinter för i år men med lite tur så ser det ju bättre ut då iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktumet att 'mest sålda' toppas av pre-orders och early access spel är talande för vilken kvalitet det är på de spel som släpps.

Är det nån trend som verkar stämma är det att förbeställda spel är trasiga och att utvecklarna i early access spelen hoppar av.

Säljer man digitala varor utan möjlighet att säljas begagnat eller utan möjlighet till återköpt borde man hålla starkare i den kvalitestämpel steam verkar ha slängt i soppnedkastet. Visst man har eget ansvar men att steam säljer grejer som knappt funkar gör bara fler benägna att välja konsoler..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Inte så konstigt med alla dessa "free2play" men främst alla jäv** "early access" som folk betalar närmast fullpris för.

Du fattar inte att om man köper Early Access får man tillgång till fullspelet när det släpps. Själv gillar jag Early Access då jag köpt spel som Kerbal Space och Prison Jail.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Grejen är ju den att man inte betalar fullpris för early access men att man ändå får tillgång till att spela det (i stadiet det är i på gott o ont) samt att man får tillgång till fulla utgåvan när den kommer. T.ex. early access för arma 3 gick på 29.99 euro för att sedan hamna på 49.99, sparar en hel del va? 60 % av 'orginal' priset är en grym deal.

Ont: Publicerades inte den här nyheten någon gång förra veckan, väldigt snarlik i vilket fall.

Vist det finns spel som du betalar mindre för, det finns spel du betalar betydligt mer för, det finns spel som kostar dig 2-3 ggr mer än släppta spelet.
Det finns spel som inte ens är spel utan tech demos som kostar skjortan, det finns 'DEMOS' som du betalar full pris för o.s.v.
Det finns INGEN som helst överlag regel för hur betalmodellen eller vad du får när du köper den grisen i säcken, i nästan alla fall så är det ingen bra deal.

Allt detta i kombination med hur totalt urusel steam är för ångerrätt o.s.v är ingen bra kombo.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cenorida:

Du fattar inte att om man köper Early Access får man tillgång till fullspelet när om det släpps. Själv gillar jag Early Access då jag köpt spel som Kerbal Space och Prison Jail.

Nu blir det bättre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är så bra, finns ju oerhört mycket skit nu på Steam, spel som är verkligen usla på olika sätt, gör det svårare för bra titlar att hävda sig, man borde ha bättre koll kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Folk gillar att sätta Valve som på en pedestal och låtsas att deras yttersta mål inte är att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt, när allt pekar på att Valve inte bryr sig om kunder och bara om pengar. Valve är inte mer kundvänligt än andra företag, tvärt om så är de mycket sämre än andra företag på kundvänlighet. Deras kundtjänst är helt värdelös och under all kritik. Framsidan är konstant fylld av ofärdiga spel och de har nu även börjat sälja 8-10 år gamla bloatware spel som om de vore nya. Det finns ingen kvalitetskontroll på spelen som släpps. De kollar inte ens om spel faktiskt går att starta.

Jag gillar Steam då det är väldigt smidigt att ha allt på samma plats och få allt patchat automatiskt. Men jag har börjat tröttna på att valve skiter totalt i allt vad kundservice heter.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Synd bara att nästan alla spel som släpps på Steam är ren dynga. Kanske 3-4 spel på ett år som är intressanta.
Jag gillade Early access i början, men nu kör alla med det och inte ett spel blir klart. Äger säkert 10-15 Early access titlar och utav dem kanske 2 faktist har blivit färdiga.

Nu undviker jag dem så mycket det går!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det trista med Steam är att spelen nödvändigtvis inte behöver fungera heller. När GOG släpper gamla spel så har man faktiskt sett till så att spelet också fungerar på modern hårdvara och mjukvara. Så som det faktiskt bör vara med andra ord.

Håller med! GOG är helt klart min favorit trots skralare utbud men schysstare deals och DRM-fritt samt inget krav på uppkoppling dvs. perfekt om man skall lana. Kör Linux för det mesta och har lirat en hel del spel via Play On Linux (c:a 80+titlar). T.o.m. Far Cry 2 funkar klockrent på en Ubuntu installation.
Grymt nu när även de skall börja stödja Linux som native plattform!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Steam har mycket skit också som inte verkar nåt att ha

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Och hur många av de här så kallade nysläppta spelen är nya och inte 10 år gamla eller "portade" Ipad-spel?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Släpps så mycket skit och early access spel

Permalänk
Moderator
Testpilot

TotalBiscuit har ju hittat en hel del skräp. Problemet som jag ser det och som jag delar med honom är att gamla spel lanseras som nya.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu blir det bättre.

Givetvis så finns det många Early Access men det betyder inte att alla Early Access spel aldrig blir slutförda för det.

Finns säkert många spel som faktiskt blir klara, Tänker då på spel som Minecraft, som blev en försäljningssuccé även under sin Alfaversion och jag tror att många andra storsäljande Early Access spel som också lär nå sin slutfas. Dock Early Access spel som säljer sämre har enligt mig sämre chans att blir klara och de spelen bör man undvika till varje pris.

Men det finns alltid en risk som man borde ta med en nypa salt såklart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cenorida:

Givetvis så finns det många Early Access men det betyder inte att alla Early Access spel aldrig blir slutförda för det.

Finns säkert många spel som faktiskt blir klara, Tänker då på spel som Minecraft, som blev en försäljningssuccé även under sin Alfaversion och jag tror att många andra storsäljande Early Access spel som också lär nå sin slutfas. Dock Early Access spel som säljer sämre har enligt mig sämre chans att blir klara och de spelen bör man undvika till varje pris.

Men det finns alltid en risk som man borde ta med en nypa salt såklart.

Ja visst finns det spel som blir klara men hur vet du att spelet du köper någonsin kommer bli klart? Jag tror att många missar den risken.

Sen är problemet att det sätter vissa trender för hela branschen vilket är dåligt. Det sänker standarden för vad man kan släppa som "färdig" produkt vilket är dåligt för oss konsumenter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Greenlight och early access är steam version på "bloatware"
Så jäkla mycket dynga som släppt genom det systemet som inte skulle ha släppts överhuvud taget
Sedan att dyngan släpps som "nya" spel fast dom kan ha 10 år på nacken i vissa fall är en till spik i kistan

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.