Playstation 4 klår Xbox One för fjärde månaden i rad på Microsofts hemmaplan

Permalänk
Melding Plague

Playstation 4 klår Xbox One för fjärde månaden i rad på Microsofts hemmaplan

För fjärde månaden på raken säljer Playstation 4 bättre än Xbox One i USA, där Microsoft traditionellt sett har den starkaste fästet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsoft försöker och försöker

Permalänk
Medlem

Ja dom flesta vill väl ha en spelmaskin istället för en multimediamaskin

Permalänk

Jag tror PS4 kommer forsätta att klå Xbox One i USA ett bra tag framöver.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Traktorsson:

Microsoft försöker och försöker

Vinst gör dom i alla fall till skillnad från Nintendo och Sony.
Men det är bara att hoppas det försäljningen jämnar ut sig med tiden så vi får 3 konsoller även nästa gen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vinst gör dom i alla fall till skillnad från Nintendo och Sony.
Men det är bara att hoppas det försäljningen jämnar ut sig med tiden så vi får 3 konsoller även nästa gen.

Billigare hårdvara + Dyrare pris = Större marginaler. Ganska självklart.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur länge den här generationen står sig mot PC-marknaden. Tror ni att PS4 och Xbox One kommer ha samma livscykel som tidigare generation PS3 och Xbox 360, eller kommer de kännas uråldriga snabbare? Allt är inte grafik, men ändå.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Billigare hårdvara + Dyrare pris = Större marginaler. Ganska självklart.

Vet inte om den är så mycket billigare för ms med tanke på att de skickar med kinecten. Och var hittar man listor på vad Sony o ms betalar för sina komponenter?
Sen tror jag inte vinsten hos ms är tack vare Xbox divisionen utan den är nog en stor utgift just nu (utväckligskostnader osv.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

MS har ju skippat bundla kinect nu.. nya priset i juni ska vara 399US så i stort sätt samma som PS4. Inväntar prissänkning ifrån sony innan jag köper då den är överprisad.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Ska bli intressant att se hur länge den här generationen står sig mot PC-marknaden. Tror ni att PS4 och Xbox One kommer ha samma livscykel som tidigare generation PS3 och Xbox 360, eller kommer de kännas uråldriga snabbare? Allt är inte grafik, men ändå.

Tycker att de känns föråldrade redan nu. Det är pinsamt att kalla en produkt "Next Gen" när den endast klarar spel 900p i 30fps. Det är inte alls samma grej som med de förra konsollerna som faktiskt var jämna om inte bättre än den tidens pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrimur:

Tycker att de känns föråldrade redan nu. Det är pinsamt att kalla en produkt "Next Gen" när den endast klarar spel 900p i 30fps. Det är inte alls samma grej som med de förra konsollerna som faktiskt var jämna om inte bättre än den tidens pc.

Så är det ju inte riktigt. Att inte alla utvecklare klarar av högupplösa texturer, 1080p och 60 fps (Se på MGS t.ex. som klarar allt det där) är en sak, men att påstå att dom enbart klarar spel i 900p och 30 fps är ju direkt felaktigt. Synd att inte utvecklarna klarar att ställa om sig snabbare, tror det har en del med att göra att dom släpper spel till gamla generationen också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet inte om den är så mycket billigare för ms med tanke på att de skickar med kinecten. Och var hittar man listor på vad Sony o ms betalar för sina komponenter?
Sen tror jag inte vinsten hos ms är tack vare Xbox divisionen utan den är nog en stor utgift just nu (utväckligskostnader osv.)

GPUn som X1 har är betydligt billigare än den som PS4 har. Tvivlar att kinecten kostar så mycket att det täcker detta hål plus extra 1000:-.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vinst gör dom i alla fall till skillnad från Nintendo och Sony.
Men det är bara att hoppas det försäljningen jämnar ut sig med tiden så vi får 3 konsoller även nästa gen.

Ja, men kommer vinsten från Xbon?

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk

Sony har till skillnad från Microsoft valt att satsa på en kraftfullare och mer intelligent hårdvara som kostar mer. De har sedan valt att dra ner priset på hårdvaran och satsar på att vinna hem pengarna på online och spel-licenser. Detta kommer givetvis ta några år men med tanke på försäljningssoffrorna så tror jag att de lyckas bättre. Det är helt att rikta sig åt rätt håll tycker jag. Spelen blir för visso dyrare, men lirar du bara några få spel på konsol så blir det ändå win win, och om man spelar mycket så blir det win win. MS idé med att dra in pengarna på hårdvaran gör att de som inte lirar mycket enbart förlorar mer pengar på det. Detta gör deras koncept med media-plattform lite misslyckat.

Lite kul är det ändå att Xbox One säljer sämre i USA där de flesta av deras funktioner endast fungerar xD

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrimur:

Tycker att de känns föråldrade redan nu. Det är pinsamt att kalla en produkt "Next Gen" när den endast klarar spel 900p i 30fps. Det är inte alls samma grej som med de förra konsollerna som faktiskt var jämna om inte bättre än den tidens pc.

Nu klarar de ju mer än det. Dock väljer utvecklarna att köra högre grafikinställningar på andra områden istället för fps och upplösning. Lycka till med att hitta en PC för 3900kr som kan spela på högre inställningar än vad PS4 gör. Det hade så klart varit kul om de hade prestanda i nivå med top PCs. Men då hade de också behövt kosta en hel del mer.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Tycker Microsoft gör helt rätt med sin satsning på tjänster istället för bara spel men för amerikanen så spelar det ingen roll eftersom i stort sett alla tjänster finns till båda två.
För egen del så väger onlinetjänsterna så som Netflix, Viaplay och HBO Nordic tungt vid ett eventuellt val och om det ser ut som mellan Xbox360 och PS3 idag så blir det Xbox One tack vare att HBO inte finns till playstation.
Men som sagt skulle det behövas en billigare box för oss som bara är ute efter onlinetjänsterna och egentligen inte bryr sig så mycket om just spelen.
Tänk om man också kunde söka sömlöst mellan de olika tjänsterna och att man bara sa till sin Xbox vad man ville se så visar den resultatet från de tjänster man gör, men det är väl en utopi för det vill väl varken Netflix, Viaplay eller HBO vara med om.

Permalänk
Skrivet av Kingofmoon:

Ja, men kommer vinsten från Xbon?

Nej det gör den knappast vinsten ligger i MS mjukvaru avdelningar!

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawler:

Tycker Microsoft gör helt rätt med sin satsning på tjänster istället för bara spel men för amerikanen så spelar det ingen roll eftersom i stort sett alla tjänster finns till båda två.
För egen del så väger onlinetjänsterna så som Netflix, Viaplay och HBO Nordic tungt vid ett eventuellt val och om det ser ut som mellan Xbox360 och PS3 idag så blir det Xbox One tack vare att HBO inte finns till playstation.
Men som sagt skulle det behövas en billigare box för oss som bara är ute efter onlinetjänsterna och egentligen inte bryr sig så mycket om just spelen.
Tänk om man också kunde söka sömlöst mellan de olika tjänsterna och att man bara sa till sin Xbox vad man ville se så visar den resultatet från de tjänster man gör, men det är väl en utopi för det vill väl varken Netflix, Viaplay eller HBO vara med om.

Menar du på fullaste allvar att du köper ett Xbone pga av en streamingtjänst som man kan ha på vilken skiten dator som helst ?

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Ska bli intressant att se hur länge den här generationen står sig mot PC-marknaden. Tror ni att PS4 och Xbox One kommer ha samma livscykel som tidigare generation PS3 och Xbox 360, eller kommer de kännas uråldriga snabbare? Allt är inte grafik, men ändå.

Jag tror det blir kortlivat. Traditionellt har konsoler i alla fall varit ett par år före PC när de släpps. Nu är de ett par år efter redan vid lansering. Och när Steam Machines får fäste på allvar kommer nuvarande generation kännas ännu töntigare, så jag tror som sagt att det blir väldigt kortlivat den här omgången.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Traditionellt har konsoler i alla fall varit ett par år före PC när de släpps. Nu är de ett par år efter redan vid lansering.

När då och vilken generation då? PC har alltid varit kraftfullare än spelkonsoler. Det är rätt logiskt med tanke på vad man kan betala för en dator och vad man betalar för en spelkonsol. Även så diskuteras denna sak som det vore nånting nytt. Naturligtvis vet man såklart inte på förhand om spelkonsol försäljningen kommer att backa. Men spelkonsoler har bara hittills vuxit så det är väl bara en tidsfråga.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det blir kortlivat. Traditionellt har konsoler i alla fall varit ett par år före PC när de släpps. Nu är de ett par år efter redan vid lansering. Och när Steam Machines får fäste på allvar kommer nuvarande generation kännas ännu töntigare, så jag tror som sagt att det blir väldigt kortlivat den här omgången.

Inte för att vara så men Steam machines känns otroligt töntigt om något. En tjänst kallad Steam med härlig DRM som tar överpris på alla nya spel som du kan spela i soffan, wow!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det blir kortlivat. Traditionellt har konsoler i alla fall varit ett par år före PC när de släpps. Nu är de ett par år efter redan vid lansering. Och när Steam Machines får fäste på allvar kommer nuvarande generation kännas ännu töntigare, så jag tror som sagt att det blir väldigt kortlivat den här omgången.

Jag har väldigt svårt att se Steam machines fästa. De har inga av konsolernas fördelar. De har väldigt få av Pcs fördelar och Linux alla nackdelar.

Hittils har inget direkt visats som gör Steam Machines en fördel över antingen vanliga PC eller konsoler.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det blir kortlivat. Traditionellt har konsoler i alla fall varit ett par år före PC när de släpps. Nu är de ett par år efter redan vid lansering. Och när Steam Machines får fäste på allvar kommer nuvarande generation kännas ännu töntigare, så jag tror som sagt att det blir väldigt kortlivat den här omgången.

Jag tror inte nuvarande generations konsoler blir lika långvariga som "lastgen" men jag tror inte det kommer bli särskilt kortlivade heller, skulle bli förvånad om vi ser nextgen konsoler förre år 2020.

360/PS3 Säljer ju hyfsat fortfarande samtidigt som de är väletablerade på marknaden och så länge spel säljer bra på alla dessa plattformar så tror jag inte Sony/Microsoft kommer stressa ut någonting nytt.

För en väldigt stor skara människor så är inte prestanda någon prio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Nu klarar de ju mer än det. Dock väljer utvecklarna att köra högre grafikinställningar på andra områden istället för fps och upplösning. Lycka till med att hitta en PC för 3900kr som kan spela på högre inställningar än vad PS4 gör. Det hade så klart varit kul om de hade prestanda i nivå med top PCs. Men då hade de också behövt kosta en hel del mer.

Visst de är attraktivt prissatta om man ser till spelprestanda för kronan, men dessa konsoller kommer hållla tillbaka spelmarknaden så mycket eftersom att de knappt nu äns klarar 1080p. Grafiken kommer inte ändras särskilt mycket om dessa konsoller håller i 8 år till, de kommer att avstanna utvecklingen eftersom att pengarna finns att tjäna på konsollerna och man skiter i att göra spelet native på pc utan gör istället en port efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0los:

Så är det ju inte riktigt. Att inte alla utvecklare klarar av högupplösa texturer, 1080p och 60 fps (Se på MGS t.ex. som klarar allt det där) är en sak, men att påstå att dom enbart klarar spel i 900p och 30 fps är ju direkt felaktigt. Synd att inte utvecklarna klarar att ställa om sig snabbare, tror det har en del med att göra att dom släpper spel till gamla generationen också.

Använde Watch Dogs lite som ett skräckexempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Ska bli intressant att se hur länge den här generationen står sig mot PC-marknaden. Tror ni att PS4 och Xbox One kommer ha samma livscykel som tidigare generation PS3 och Xbox 360, eller kommer de kännas uråldriga snabbare? Allt är inte grafik, men ändå.

I mina ögon är "next-gen"-konsollerna redan föråldrade och dags att ersättas.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det blir kortlivat. Traditionellt har konsoler i alla fall varit ett par år före PC när de släpps. Nu är de ett par år efter redan vid lansering. Och när Steam Machines får fäste på allvar kommer nuvarande generation kännas ännu töntigare, så jag tror som sagt att det blir väldigt kortlivat den här omgången.

Vilken konsol har varit flera år före pc ? inte dem senaste iaf och dessutom så ser det ut som om vi kommer ha dessa konsoler ett tag titta bara på siffrorna dom har sålt mer än förra generationen under samma tid, så allt pekar på att mer och mer människor väljer konsol och inte mindre som många verkar tro!

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Måste svida för MS att ligga efter på sin egna marknad, men å andra sidan så går det när man prioriterar helt fel. Kinecten för övrigt lär ju knappt kosta en 100 i BOM ens för MS så pris diffen som råder är inte rättfärdigad med den. Förmodligen så är den billigare än vad prestanda skillnaden mellan Xbone och PS4 betingar i pengar och ändå är Sony billigare.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det blir kortlivat. Traditionellt har konsoler i alla fall varit ett par år före PC när de släpps. Nu är de ett par år efter redan vid lansering. Och när Steam Machines får fäste på allvar kommer nuvarande generation kännas ännu töntigare, så jag tror som sagt att det blir väldigt kortlivat den här omgången.

Steams machines är bara en kompakt dator. Typ en HTPC med kraftigare hårdvara. Alltså skulle ett ev. fäste på marknaden inte gör något mer än att folk fick lite mer kompakta system. Steam Machines är inte ens menade att konkurrera med konsolerna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Steams machines är bara en kompakt dator. Typ en HTPC med kraftigare hårdvara. Alltså skulle ett ev. fäste på marknaden inte gör något mer än att folk fick lite mer kompakta system. Steam Machines är inte ens menade att konkurrera med konsolerna.

Steam Machines konkurrerar om soffan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.