Vad är det för processor och chipset som gäller nu?

Permalänk
Medlem

Vad är det för processor och chipset som gäller nu?

Hej! Jag har inte hållit mig uppdaterad och ska hjälpa en kompis med att bygga en speldator (BF4 som gäller).

När jag senast var aktiv så var det I5 750 som gällde och som gav bang for buck, vilken processor är det idag?

Sen finns det ju massor av olika chipsets till moderkorten (socker 1150). Vad är egentligen skillnaden mellan dem, vad ska man ha?

En fråga till som inte hör till ämnet: Efter att ha tittat på grafikkorten som finns så verkar radeon 280x vara det som är prisvärdast, har jag fel?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

i5 4670k och ett moderkort med Z97-chipset.
Haswell refresh släpptes precis, dock utan k-versionen så de går inte att överklocka något nämnvärt. Om en månad eller liknande kommer dock de överklockningsbara versionerna att släppas och de kommer då ha förbättringar som gör att de går kallare och därmed går att överklocka bättre.

Men vill han absolut inte vänta en månad så är det 4670k som gäller.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Z97 som sagt och 4670k(4 kärnor utan HT)

Jag skulle dock vänta till 2'a Juni då dom nya K modellerna släpps.

Permalänk
99:e percentilen

Vänta på i5 4690K. Para den med ett Z97-moderkort. i7 4790K är också ett bra val.

Om datorn måste köpas nu gäller 4670K/4770K och Z87.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om datorn måste köpas nu gäller 4670K/4770K och Z87.

Du menade väl Z97?

Åttan och nian sitter väldigt nära på tangentbordet

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wickman:

Du menade väl Z97?

Åttan och nian sitter väldigt nära på tangentbordet

Nä jag menade faktiskt Z87 men Z97 går ju lika bra och är väl att föredra. Z87 + Haswell är gammal vana!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Forskjellen mellom z87 og z97 er ikke så stor, så det beste er å lese om respektive chipset og velge det som passer din budsjett. Når du funnet noen interessante moderkort så bør du sjekke på nettet hvilke erfaringer andre vil ha når det gjelder funksjonalitet og stabilitet.

Husk å velge en prosessor der vil ha et et K i navnet som i5 4670K (det finnes også en i5 4670 der er låst når det gjelder adgang til å forandre multiplier). De kommende prosessor nå til vår/sommer vil forsatt være basert på Haswell, så det vil ikke være det store forskjell mellom å vente til disse vil komme ut på markedet eller å kjøpe en i5 4670k i dag.

Ditt spørsmål om hva som vil være mest pris verdt er avhengig av hvilke spill du legger mest vekt på ved ditt bygge og på hvilken psu du vil ha råd til. Har du planer om å kjøre to eller fler videokort i fremtiden? Hvilken oppløsning er det du vil bruke 280X på?