Dreamhack till Globen i september

Permalänk
Melding Plague

Dreamhack till Globen i september

Datorfestivalen Dreamhack kommer till Globen och Annexet. Målet är att lyfta fram Stockholm som e-sportens huvudstad och en av världens ledande städer inom spelutveckling.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får de om det påvekar antalet besökare på Elmia.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Har alltså Dreamhack flyttat nu eller är det bara en extra Dreamhack som är i Stockholm? Det kommer ändå vara 2st per år på Elmia? Annars R.I.P Dreamhack, kommer aldrig åka ända upp till Stockholm.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

YES JAG SOM tänkte tagga till dreamhack men ville inte åka till elmia, så nu får det bli dreamhack

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Medlem

Förstår jag det hela rätt verkar LAN m.m. bli kvar på Elmia, men det känns som om de skjuter sig i foten om de delar upp vinterevenemanget på två håll om så nu är fallet. Det brukar ju vara runtomkring de datumen i september allt går av stapeln.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Grymt najs!
Visst elmia e mkt större, men ändå grymt för stockholmare å folk som kommer från andra länder.

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem

Kommer bli knökfullt i Globen. Boka biljetter så fort dom släpps om ni ska dit.

Permalänk
Medlem

Stressig dag och fler datum än bara Dreamhacks snurrar i skallen på mig, men fick förtydligande från pressansvarige och inget händer med Dreamhack Winter. Det här är något helt nytt de kommer hålla i Stockholm. De som bor i 08-land får väl ha en omgång roligt de med då

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

F*n vad härligt! Blir Jönköping i sommar för första gången och något extra på hemmaplan skulle inte sitta fel! Ska bli spännande att se hur det blir!

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamhacks Hemsida:

Det nya evenemanget kommer bestå av fem beståndsdelar:
- Esport på scen i Ericsson Globe
- Hackathon
- Expo
- GameTalks
- Stockholm eSports & Game Congress

Tror alltså INTE att det kommer vara ett LAN-evenemang som på Elmia, utan det är mest tänkt för Expo, Esport osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DetzzO:

Tror alltså INTE att det kommer vara ett LAN-evenemang som på Elmia, utan det är mest tänkt för Expo, Esport osv.

Aha, så går det när man inte läser ordentligt!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Nice! Lite mer centralt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av DetzzO:

Tror alltså INTE att det kommer vara ett LAN-evenemang som på Elmia, utan det är mest tänkt för Expo, Esport osv.

och? det låter ännu bättre lite enklare att ta sig till än Elmia, iaf för mig

Visa signatur

PC specs: PSU: Corsair cx750m chassi: corsair carbide 500r CPU: intel i5 4670K GPU: MSI Gaming gtx 770 2 gb
Ram: 8 gb kingston hyperX 1600 mhz cl9 HDD1: kingston SSDnow v300 120 gb HDD2: seagate baracuda 1tb
MOTHERBOARD: MSI z87 G43

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reaperschoice:

och? det låter ännu bättre lite enklare att ta sig till än Elmia, iaf för mig

Ville bara förtydliga för de som kanske trodde att det skulle bli ett LAN där också.

Permalänk
Medlem

Trodde det skulle vara LAN som vanligt men att det skulle hållas där istället nu. Lite besviken i och med att jag som nollåtta varit sugen på att dra till DH någon gång men alltid varit avskräckt i och med att det är så långt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Trodde det skulle vara LAN som vanligt men att det skulle hållas där istället nu. Lite besviken i och med att jag som nollåtta varit sugen på att dra till DH någon gång men alltid varit avskräckt i och med att det är så långt bort.

Hur kan du vara besviken? Borde inte du vara glad?

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Hur kan du vara besviken? Borde inte du vara glad?

För att det inte är själva DH som flyttas dit! Visst är det trevligt att få detta istället men det hade varit trevligare med den riktiga grejen, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

För att det inte är själva DH som flyttas dit! Visst är det trevligt att få detta istället men det hade varit trevligare med den riktiga grejen, så att säga.

Betydligt bättre när Lan'et är i Jönköping. Iaf när det gäller att få dit folk från de mest bebodda delarna av Sverige. Tillräckligt nära för hela södra sverige, inkl. Stockholm.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Kul! Då kanske man orkar åka ;D

Permalänk
Medlem

Gött! Räcker med att ta spårvagnen i 5 minuter så är man på plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Betydligt bättre när Lan'et är i Jönköping. Iaf när det gäller att få dit folk från de mest bebodda delarna av Sverige. Tillräckligt nära för hela södra sverige, inkl. Stockholm.

Nu går det väl förvisso tåg från hela jävla Sverige till Stockholm, från södra Sverige kostar en tågbiljett (för ungdomar) inte alls speciellt mycket och det tar typ 5h.

För att inte nämna att Stockholm är i särklass Sveriges största stad, där dessutom sveriges fjärde största ligger på pendeltågsförbindelse. Dessutom är Eskilstuna, Södertälje (också pendeltågsavstånd) och Täby inte heller är några småorter. Tror du får revidera din syn på mest bebodda delar av Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mall:Sveriges_största_tätorter

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Nu går det väl förvisso tåg från hela jävla Sverige till Stockholm, från södra Sverige kostar en tågbiljett (för ungdomar) inte alls speciellt mycket och det tar typ 5h.

Nu är det väl knappast alla som tar tåget till DH. De flesta tar bil och då är Elmia betydligt närmare för större delen av befolkningen.

För att inte tala om vilket helvete Stockholm är för bilister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Nu går det väl förvisso tåg från hela jävla Sverige till Stockholm, från södra Sverige kostar en tågbiljett (för ungdomar) inte alls speciellt mycket och det tar typ 5h.

För att inte nämna att Stockholm är i särklass Sveriges största stad, där dessutom sveriges fjärde största ligger på pendeltågsförbindelse. Dessutom är Eskilstuna, Södertälje (också pendeltågsavstånd) och Täby inte heller är några småorter. Tror du får revidera din syn på mest bebodda delar av Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mall:Sveriges_största_tätorter

Det handlar inte om att Jönköping skulle vara mer bebott. Vad han pratar om är att det ligger på ett ställe som gör det nära för alla de mest bebodda delarna av Sverige. Det är en rimlig resväg med bil vilket de flesta åker, från både Stockholm, Göteborg och Malmö samt alla ställen däremellan. Att åka från Skåne till är nog en tanke som avskräcker många.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av HankyP:

Det handlar inte om att Jönköping skulle vara mer bebott. Vad han pratar om är att det ligger på ett ställe som gör det nära för alla de mest bebodda delarna av Sverige. Det är en rimlig resväg med bil vilket de flesta åker, från både Stockholm, Göteborg och Malmö samt alla ställen däremellan. Att åka från Skåne till är nog en tanke som avskräcker många.

Okej då kan jag väl erkänna att jag missförstod lite även om jag fortfarande håller fast vid att jag tror att Stockholm har bättre förutsättningar för ett större deltagande, har dock andra nackdelar i form av kostnad för en likvärdig eventhall. Och tror att många stockholmare inte åker dit pga avståndet, bara att läsa i denna tråd om några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Nu är det väl knappast alla som tar tåget till DH. De flesta tar bil och då är Elmia betydligt närmare för större delen av befolkningen.

För att inte tala om vilket helvete Stockholm är för bilister.

Nu är det ju globen det handlar om, det finns inget svårt i trafiken där eller på vägen dit.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Jönköping will still be the king of ping! Centralt för hela norden, vad än nollåttorna säger. För mig är Stockholm södra Norrland...

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Vore bra om artikeln påpekade att det inte kommer att vara ett LAN-event i Stockholm utan endast Dreamhack EXPO och diverse esport-events. Stockholm är ett stopp på deras Dreamhack Open turnering för starcraft (och annat?) som åker runt hela Europa men kommer säkert att ha spel så som CS, Dota, HoN, Street Fighter osv. utver Starcraft 2.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

För att det inte är själva DH som flyttas dit! Visst är det trevligt att få detta istället men det hade varit trevligare med den riktiga grejen, så att säga.

Samåk med bil...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av KTL:

Förstår jag det hela rätt verkar LAN m.m. bli kvar på Elmia, men det känns som om de skjuter sig i foten om de delar upp vinterevenemanget på två håll om så nu är fallet. Det brukar ju vara runtomkring de datumen i september allt går av stapeln.

Ganska säker på att DHW är i slutet av november. Eller missar jag något?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Pust. Trodde först att Dreamhack LAN skulle flyttas över till Stockholm. Jag bor ju en kvart från Elmia (Mässhallen där Dreamhack hålls) så det skulle ju bara vara jobbigt om det flyttades.