Fastighetsägarna Stockholm bakar in bredband i hyran

Permalänk
Melding Plague

Fastighetsägarna Stockholm bakar in bredband i hyran

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Stockholm ingår ett avtal som innebär att anslutna privata fastighetsägare kommer inkludera fiberanslutet bredband i hyran.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

700/700 för 225kr/mån!?
Första gången i livet som jag önskar att jag bodde i Stockholm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Och så bor man själv i sundbyberg. Tur att vi har stadsnätet

Permalänk
Medlem

Nu är det bar att vänta på att resten av Sverige hoppar på detta!

Förvånande att Sveriges baksida kan komma med lite vettiga saker!

Mvh
Mattias

Permalänk
Entusiast

Nästan för bra för att vara sant, helt otroligt ju! Nu behöver man bara flytta till Stockholm också..

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ge mig en sån lägenhet

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

"700/700 Mbps för 225 kronor i månaden."

"Samtliga lägenheter ska ha ett monterat RJ45-uttag och det ska få att få ett extra vid installationstillfället för ett prispåslag på 10 kronor i månaden."

Shit va lockande det låter Hoppas fler hänger på denna "trenden"! 225:- för det skulle jag betala vilken dag i veckan.

Enda negativa skulle väll kunna vara att äldre etc som inte använder "internet" på samma sätt tvingas betala denna avgiften som då blir påtvingad, men för unga och familjer ser jag bara positivt på det.

Sedan att man får betala 10:- extra varje månad för varje extra uttag känns lite konstigt... Varför inte bara en engångssumma för själva installationen för det kostar väll inte mer för dem om man har två stycken uttag eller till och med ett i varje rum? Eller?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

"700/700 Mbps för 225 kronor i månaden."

"Samtliga lägenheter ska ha ett monterat RJ45-uttag och det ska få att få ett extra vid installationstillfället för ett prispåslag på 10 kronor i månaden."

Shit va lockande det låter Hoppas fler hänger på denna "trenden"! 225:- för det skulle jag betala vilken dag i veckan.

Enda negativa skulle väll kunna vara att äldre etc som inte använder "internet" på samma sätt tvingas betala denna avgiften som då blir påtvingad, men för unga och familjer ser jag bara positivt på det.

Sedan att man får betala 10:- extra varje månad för varje extra uttag känns lite konstigt... Varför inte bara en engångssumma för själva installationen för det kostar väll inte mer för dem om man har två stycken uttag eller till och med ett i varje rum? Eller?

Man får nog 2 ip-adresser också, ett för varje uttag.

Permalänk
Medlem

Detta låter väldigt lurt, man kan inte välja operatör. 700Mbit upp för 225kr i månaden låter för bra för att vara sant, och av PDF-filens innehåll kan jag inte dra slutsatsen att det faktiskt stämmer. Mer troligt är att minst 700Mbit ska kunna tillhandahållas som tillval, och de 225 kronorna som är påslag på hyran endast betalar för anslutningen till stadsnätet och inte bandbredden.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Själv tänker jag att det är själva anslutning som kostar 225 kr per lägenhet och månad.
Tjänsteleveratören lär sedan ta ut sin egen månadsavgift av kunden, så i slutändan kanske 500 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Man får nog 2 ip-adresser också, ett för varje uttag.

Så kanske det kan vara ^^, Men iallafall så skulle jag absolut tagit minst 2, helst fler om det går, ett i varje rum hade ju varit perfekt!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Om man bor inom lulebo i luleå så ingår bredband i hyran så detta är inget nytt!!!!

Permalänk
Medlem

1000/1000 för 199kr av Ownit förutsatt att 100/100 Mbps ingår i hyresavgiften, inte helt fel

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

Själv tänker jag att det är själva anslutning som kostar 225 kr per lägenhet och månad.
Tjänsteleveratören lär sedan ta ut sin egen månadsavgift av kunden, så i slutändan kanske 500 kr/mån.

Nej, det är för tjänsten. STOKAB har dragit fiber till stora delar av stockholm, så anslutningen finns redan i de flesta fall.

Satt i styrelsen i min förening och vi har ett par hyresrätter i husen.
Vi tittade på att installera fiber men många av leverantörerna vill ha sk. gruppavtal och för bostadsrätterna så var det ju lätt att lösa, men för hyresrätterna så kunde vi inte höja deras hyra motsv. kostnaden. Då skulle bostadsrätterna få betala för hyresrätternas internet, så det blev inget.

Men nu har de kommit fram till en lösning för detta, det är ju som sagt frivilligt både för fastighetsägaren och den som hyr.

Tycker dock att det var ganska saftigt med 700mbit, men vafan det är väl 1gbit som är standard snart.

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Detta låter väldigt lurt, man kan inte välja operatör. 700Mbit upp för 225kr i månaden låter för bra för att vara sant, och av PDF-filens innehåll kan jag inte dra slutsatsen att det faktiskt stämmer. Mer troligt är att minst 700Mbit ska kunna tillhandahållas som tillval, och de 225 kronorna som är påslag på hyran endast betalar för anslutningen till stadsnätet och inte bandbredden.

Det står ganska tydligt i PDF:en tycker jag. "Hyresgästen skall erhålla internetanslutning, motsvarande minst 700/700 Mbit/s"
Vad gäller kostnaden, så tycker jag nog att även det är rätt tydligt. Läs PDF:en en gång till

För övrigt låter det ju fint och så, men valfriheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Nu är det bar att vänta på att resten av Sverige hoppar på detta!

Förvånande att Sveriges baksida kan komma med lite vettiga saker!

Mvh
Mattias

Det är inte Kiruna de menar här, du glömde 2/3 av landet

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det fiber jag har är inbakat i fastighets avgiften så blir 90kr extra per månad för 1000/1000Mbits (minst garanterad hastighet 200/200)

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk

Men det här är för bra för att vara sant! Vad är haken?

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Nej, det är för tjänsten. STOKAB har dragit fiber till stora delar av stockholm, så anslutningen finns redan i de flesta fall.

Satt i styrelsen i min förening och vi har ett par hyresrätter i husen.
Vi tittade på att installera fiber men många av leverantörerna vill ha sk. gruppavtal och för bostadsrätterna så var det ju lätt att lösa, men för hyresrätterna så kunde vi inte höja deras hyra motsv. kostnaden. Då skulle bostadsrätterna få betala för hyresrätternas internet, så det blev inget.

Men nu har de kommit fram till en lösning för detta, det är ju som sagt frivilligt både för fastighetsägaren och den som hyr.

Tycker dock att det var ganska saftigt med 700mbit, men vafan det är väl 1gbit som är standard snart.

Jo jag läste avtalet och det stämmer, låter ju riktigt bra för de pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Detta låter väldigt lurt, man kan inte välja operatör. 700Mbit upp för 225kr i månaden låter för bra för att vara sant, och av PDF-filens innehåll kan jag inte dra slutsatsen att det faktiskt stämmer. Mer troligt är att minst 700Mbit ska kunna tillhandahållas som tillval, och de 225 kronorna som är påslag på hyran endast betalar för anslutningen till stadsnätet och inte bandbredden.

225:- för 700/700 behöver alls inte vara för bra för att vara sant. Vår BRF (i stockholm) har gruppanslutning och ligger runt 200 per lgh för 1000/1000. Dock är det ju alltid en begränsning för alla lägenheter totalt (går via switch i källaren) och den tror jag är på 2000/2000 totalt för våra ca 35 lägenheter. Men jag har fått ut 700+ varje gång jag kört bredbandskollen hitills.

Permalänk
Skrivet av MayorTroll:

Men det här är för bra för att vara sant! Vad är haken?

Det går inte at säga upp om man väl har nappat, ifall jag tolkar avtalet rätt.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Varför inte Öppet fiber?

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

hur vet man vilka fastighetsbolag som är med i detta avtal ..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Besökte min farbror som snackade om snubbar från stockholm stad lirkade runt i hans vardagsrum och höjde hyran med typ 180kr månaden. Tydligen hade han två ethernet-uttag och fina 100/100Mbit. Jäkla bra pris, t o m så att jag vill flytta till Sthlm.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Vore rena paradiset om man kunde flytta till en lägenhet och få 700/700 Mbit för det priset.
Får hoppas att 1Gbit blir standard inom kort

Permalänk
Rekordmedlem

Måste vara ett av få vettiga beslut som fattats i Stockholm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Det är inte Kiruna de menar här, du glömde 2/3 av landet

Vadå, östra sidan är väl sveriges baksida? :P. Med Stockholm som huvudsäte.

Nog med off topic kanske.

Verkar sjukt nice om det bara är de 225kr/månad som det pratas om. Behöver man som kund betala en isp utöver det så är det inte lika nice längre.

700/700 är galet snabbt.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Tror de kommer blir mer av det här. Där jag bor ingår fiber bredband från Telia i hyran, dock bara 10/10. Det går att beställa snabbare givetvis.

Permalänk
Medlem

Hur kan folk vara för detta och samtidigt emot TV-licensen ur frihet och brukarsynpunkt. Varför ska de i Stockholm som inte vill ha internetanslutningng subventionera de hyresgäster som vill ha det. Detta skapar även ett annat problem, monopol. Tänk vilka ekonomiska potentialer för både vinst och korruption och brottslighet du som företagare skulle ha om du får avtalet om att skyffla all data för privatpersoner i hela Stockholms innerstad där en stor del av det politiska kapitalet bor.
Det kan vara gynnsamt för FRA likväl då kollektiviteten och obligatoriet gör att man inte kan byta ISP utan är låst på många sätt.

Jag är orolig för vad sådana kommunistfasoner kan leda till i långa loppet då vår kära huvudstad är ofta modellen som resten av landet följer ett par år senare.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Entusiast

Tyvärr försvinner valet av ISP, jag vill ha Bahnhof men fastighetsägaren kanske har kollektivavtal med Telia.

Annars är det ju fina hastigheter till ett bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II