VESA lägger till Adaptive-Sync i Displayport 1.2a för AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

VESA lägger till Adaptive-Sync i Displayport 1.2a för AMD Freesync

Variabel uppdateringsfrekvens reserveras inte för Nvidia G-Sync utan blir även del av gränssnittet Displayport 1.2a, mycket tack vare AMD:s arbete med Freesync.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant!

Permalänk
Medlem

Ser fram emot det. Gillar licensfria tekniker. De har stor potential att växa sig stort. Samt blir inte priset skyhögt.
Tycker personligen att alla apparater ska använda sig av DP istället för HDMI. Men tyvärr har HDMI för starkt fotfäste...

Permalänk
Medlem

Undra om det här innebär att även skärmmarknaden för gamers kommer att bli klyvd på mitten med Adaptive-Sync på ena sidan och G-Sync på andra?

Annars låter det riktigt bra tycker jag, en liten bit bort i tiden bara.

Permalänk
Medlem

Om detta verkligen ger likvärdigt resultat som med g-sync är det bara Nvidia hoppar på tåget och slopar sitt "Nvidiamonitor-lås" aka g-synk. Annars STRYPER JAG DEM.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det här spelar väl ut!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Jag väntar gladeligen ett halvår på mer öppen teknik som detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hoppas nu bara att skärmtillverkare tar till sig detta och implementerar Adaptive-Sync i sina skärmar och inte skippar den delen även om de har DP anslutning...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Beltet:

Ser fram emot det. Gillar licensfria tekniker. De har stor potential att växa sig stort. Samt blir inte priset skyhögt.
Tycker personligen att alla apparater ska använda sig av DP istället för HDMI. Men tyvärr har HDMI för starkt fotfäste...

Tyvärr har Windows fortfarande en "feature" med att en avstängd skärm kopplat med displayport räknas som en urkopplad skärm... Jag hoppas det är borta i Win8 för det gör att jag inte kan använda displayport på Windows 7.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Länge leve öppen standard! HDMI, G-sync och deras kompisar kan dra åt hel**te

Permalänk
Medlem

Betyder detta att man måste ha nya skärmar för att få FreeSync att fungera ? Räcker det inte bara med just DP 1.2a kabel + ett kompatibelt grafikkort ?

Kan vara så att jag missuppfattat det hela och skärmen kräver en displayport 1.2a ingång helt enkelt, tror jag bara ha hdmi, dvi på mina så måste ju köpa nytt oavsett.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Och själv betalar jag gladeligen för G-sync då jag av egen erfarenhet vet att det fungerar.Om "free-sync" blir lika bra får framtiden visa men just nu finns bara ett alternativ.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Betyder detta att man måste ha nya skärmar för att få FreeSync att fungera ? Räcker det inte bara med just DP 1.2a kabel + ett kompatibelt grafikkort ?

Skärmen måste ha ny hårdvara som stödjer Freesync.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Hoppas nVidia slopar sin G-sync och hoppar på detta tåget istället så alla kan ta del av samma teknik. Antar att Freesync alternativet blir billigare att implementera för skärmtillverkare jämfört med g-sync.

Det som återstår att se är ett redigt test mellan freesync och g-sync för att jämföra skillnader i prestanda och dylikt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Allt med sync låter direkt avtändande.

Har inte fördjupat mig så mycket i detta eller testat men undrar hur det blir med input lag osv. Speciellt för oss hardcore FPS spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Allt med sync låter direkt avtändande.

Har inte fördjupat mig så mycket i detta eller testat men undrar hur det blir med input lag osv. Speciellt för oss hardcore FPS spelare.

Kanske dags du gör det då.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Allt med sync låter direkt avtändande.

Har inte fördjupat mig så mycket i detta eller testat men undrar hur det blir med input lag osv. Speciellt för oss hardcore FPS spelare.

http://www.blurbusters.com/gsync/preview2/

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Haha, suck it Nvidia!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Jag tror att detta blir något som rimmar på Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Jag tror att detta blir något som rimmar på Plopp

Topp?

Permalänk

Open Source/Öppna tekniker är alltid bäst för oss konsumenter.

Nu hoppas vi på att AMD's PR avdelning vaknar till liv, och inte gör några klaver tramp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skärmen måste ha ny hårdvara som stödjer Freesync.

Pratades dock tidigare om att vissa skärmar redan har tekniken inbyggd med att det kan krävas en mjukvaruuppdatering (firmware) innan det fungerar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Inaktiv

Riktigt härligt! Nästa skärm jag köper måste ha stöd för FreeSync. Nvidias lösning blev samtidigt än mer meningslös.

Får hoppas att detta också får lite mer fart på DisplayPort med. Trots att tekniken är royaltyfri till skillnad från HDMI så är den ändå underrepresenterad vilket är riktigt synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Riktigt härligt! Nästa skärm jag köper måste ha stöd för FreeSync. Nvidias lösning blev samtidigt än mer meningslös.

Får hoppas att detta också får lite mer fart på DisplayPort med. Trots att tekniken är royaltyfri till skillnad från HDMI så är den ändå underrepresenterad vilket är riktigt synd.

Jag måste bara fråga(gäller inte bara dej utan alla som säger sej föredra Amd:s lösning) har ni provat eller läst om ngn som provat free-sync? Ger free-sync ngn inputlag,ifall ja,hur mycket?. Mej veterligen finns det inga tester av free-sync alls,att då kalla g-sync meningslöst blir ganska infantilt då det inte finns ngt alternativ.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

"As even the input lag in CS:GO was solvable, I found no perceptible input lag disadvantage to G-SYNC relative to VSYNC OFF, even in older source engine games, provided the games were configured correctly (NVIDIA Control Panel configured correctly to use G-SYNC, and game configuration updated correctly). G-SYNC gives the game player a license to use higher graphics settings in the game, while keeping the gameplay smooth."

Eller i ett nötskal - nej, i G-Sync--tekniken finns inte några begränsningar som ger fördröjningar i sig själv. Vi kan nog vänta oss samma sak från Free-Sync också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Tyvärr har Windows fortfarande en "feature" med att en avstängd skärm kopplat med displayport räknas som en urkopplad skärm... Jag hoppas det är borta i Win8 för det gör att jag inte kan använda displayport på Windows 7.

Kunde inaktivera detta på min hp skärm så datorn fortfarande tror att skärmen är ansluten när den är avstängd.
Kolla inställningarna för din skärm.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Kanske dags du gör det då.

Varför!?

Jag har absolut 0 problem med min nuvarande setup.

Testat att köra på 120Hz!? Om annars så tycker jag kanske du bör göra det. Tears är ett minne blott för min del.

Intressant läsning. Han testar på en rigg som ligger på ca: 84fps och får mindre input lag med G-Sync på än vad han får med V-Sync off om jag fattat det rätt. Mycket imponerande.

Jag ligger konstant över 100fps i BF4 och undrar om resultaten fortfarande hade blivit detsamma. Men det är imponerande.

Drar jag stor nytta av G-Sync även om jag ligger på väldigt hög i FPS i kombination med en bra skärm så uppgraderar jag definitivt men jag har inte sett något av detta än.

För min del flyter BF4 på helt fantastiskt.

Kan G-Sync hjälpa mig å slipa till dom resultaten så varför inte ;).

Jag är hardcore inte casual och jag vill ha det bästa för att bli den bästa. PUNKT!

Permalänk
Medlem

hmm, jag funderar jag ja.

HDMI kommer med HDCP som standard? Display Port kommer utan?
Kan DP använda det bajset? Har fått för mig att det är därför alla tillverkare kör med HDMI då det är "skyddat" men det är så värdelöst då man kan komma undan det genom att ladda ner OBS eller en splitter för någon hundring.

OnTopic: Bra för AMD....sluta gå så långsamt tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tEan:

Jag måste bara fråga(gäller inte bara dej utan alla som säger sej föredra Amd:s lösning) har ni provat eller läst om ngn som provat free-sync? Ger free-sync ngn inputlag,ifall ja,hur mycket?. Mej veterligen finns det inga tester av free-sync alls,att då kalla g-sync meningslöst blir ganska infantilt då det inte finns ngt alternativ.

En öppen lösning som är fritt fram för alla att använda då den nu ingår i Displayport-standarden mot en extremt låst dyr lösning som kräver både grafikkort från ett företag, skärmar med dyra kontrollerkort gör det hela rätt självklart.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Gelantious:

Kunde inaktivera detta på min hp skärm så datorn fortfarande tror att skärmen är ansluten när den är avstängd.
Kolla inställningarna för din skärm.

Heh. Intressant lösning för ett problem som verkligen inte borde finnas! Tycker att jag har letat i menyerna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld