EA Games stänger servrar för 50-tal speltitlar

Permalänk
Melding Plague

EA Games stänger servrar för 50-tal speltitlar

Nedläggningen av Gamespy tvingar EA Games att stänga servrarna för ett 50-tal titlar, däribland Battlefield 2, Command & Conquer 3 och Crysis 2.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Innebär detta att man inte längre kommer kunna spela Generals Zero Hour Online så säljer jag min dator :/

Permalänk
Medlem

Vila i frid

Citat:

Command & Conquer: Generals for PC and Mac (including Zero Hour expansion)

Även om jag inte spelat spelet på mycket länge, har jag fortfarande bra minnen från spelet (mfl.).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Arazand:

Sorgligast på hela listan: Master of Orion III.... *halvflagg*

Jag var faktiskt besviken över MOO3 men jag testade inte multiplayer.

Vet någon om det finns servrar som användare kan köra för några av dessa?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tråkigt med Battlefront 2, spenderat många timmar i multiplayer men även mot bottar där.

Permalänk
Avstängd

Neverwinter nights 2 fast dess server slutade funka långt innan, men ändå tråkigt då jag hoppades att dessa skulle fixas någon gång då någon "vaktmästare" hade vägarna förbi och såg att det fortfarande står 2009 på servern.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag var faktiskt besviken över MOO3 men jag testade inte multiplayer.

Vet någon om det finns servrar som användare kan köra för några av dessa?

Jag blandade MOO2 och MOO3. *helflagg*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför inte göra multiplayer-programvarorna till open source så att moddare kan få friheten att patcha spelen?
-Pfffft I think not!
Detta är dock relativt vanligt i EA-kretsar med spel som rensas ut efter mindre än 10 år på marknaden, ett gammalt spel som dock levt vidare mot alla odds är ju gamla westwood RPG:n NoX som bär lite av en egen framgångssaga med unofficial patches etc.
Hoppet är det sista som dör...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Som tur är så går det att lana i de flesta spelen som jag är intresserad av.
Resten borde de släppa servermjukvaran för.
Lätt att säga när man inte är ägare av en spelstudio. Men jag skulle aldrig släppa ett spel som inte kan fortsätta spelas efter att huvudservrarna stängts av för gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Battlefield 2 har väl varit så gott som nerlagt redan? 90% av alla servrar försvann för ett år sen, och de som var kvar gick inte ens att joina.

Permalänk
Medlem

Fan, jag som precis försöker få igång Medal of Honor: Allied Assault igen...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Är detta inte bara spel relaterade till GameSpy?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Man ska använda GameRanger istället vad jag läst. Dom har erbjudit sig att ta över när gamespy lagt ner http://www.gameranger.com/ alternativt så finns Tunngle http://www.tunngle.net/index.php?l=en

Citat från Gamesweden

Citat:

Samtidigt passade Scott Kevill från GameRanger på att lugna folket i tråden på Reddit. Han säger att det inte är så farligt som det låter och att många utav spelen redan kan spelas via GameRanger. GameRanger ersätter i stort sett Gamespy och det är helt gratis, ännu ett fall där communityn går in och löser problemen som företagen själva skapar. Givetvis återstår det att se vad som sker med de spelen som faktiskt påverkas och inte kan spelas online alls. Många av de är äldre spel och kanske inte är så intressanta trots allt.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

RIP MoH allied assault. served me well.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Trodde inte att gamespy fanns längre. Har inte använt det sedan tidigt 2000-tal tror jag, och inte ens då i någon större utsträckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Varför inte göra multiplayer-programvarorna till open source så att moddare kan få friheten att patcha spelen?
-Pfffft I think not!
Detta är dock relativt vanligt i EA-kretsar med spel som rensas ut efter mindre än 10 år på marknaden, ett gammalt spel som dock levt vidare mot alla odds är ju gamla westwood RPG:n NoX som bär lite av en egen framgångssaga med unofficial patches etc.
Hoppet är det sista som dör...

Problemet är dock inte servermjukvaran utan att huvudservern som spelen är kodade att koppla upp sig mot läggs ner iom att Gamespy läggs ner. Det innebär att spelet måste kodas om och att alla dessa pekningar i koden göras mot en ny huvudserver. Även om folk kan göra egna servrar så kommer inte server browsern att se dem utan huvudserver.

Du kan ju skapa en dedikerad server i BF2 med deras programvara som de har släppt. Men du måste ansluta via IP och kan inte köra med server browser.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Som AMD-FX skrev, GameRanger tillåter folk att spela online på alla möjliga spel, så det är inte över ännu
förutom dom spelen som inte finns på GR då.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Man ska använda GameRanger istället vad jag läst. Dom har erbjudit sig att ta över när gamespy lagt ner http://www.gameranger.com/ alternativt så finns Tunngle http://www.tunngle.net/index.php?l=en

Problemet är bara det att EA har bestämt sig för att de tycker att det kostar för mkt att hålla servrarna uppe för att (enl. dem själva) satsa på nyare spel. Fixar dem alternativa lösningar till alla BF-titlar samt Star Wars Battlefront 1-2 så är i alla fall jag relativt nöjd. Men det finns många spel på listan som jag blev riktigt förvånad av att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Battlefield 2 har väl varit så gott som nerlagt redan? 90% av alla servrar försvann för ett år sen, och de som var kvar gick inte ens att joina.

Vet inte hur det är med BF2 Vanilla, men mod-communityn till BF2 lever kvar än så länge. I skrivande stund är det nästan 200 pers som spelar Project Reality och på kvällarna alltid fler. Forgotten Hope 2 spelas även av många fortfarande, populäraste servern på 128-spelare är nästan alltid full på kvällarna.

Senast som i april kom det uppdateringar med nya maps, features och buggfixar till båda moddarna. Utvecklarna har sagt att dom vet hur det ska lösas och förmodligen kommer nya servrar upp innan Gamespy läggs ned

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Problemet är dock inte servermjukvaran utan att huvudservern som spelen är kodade att koppla upp sig mot läggs ner iom att Gamespy läggs ner. Det innebär att spelet måste kodas om och att alla dessa pekningar i koden göras mot en ny huvudserver.

Man kan peka om IP i host filen, det är nog enklaste sättet. xxx.xxx.xxx.xxx master.gamespy.com

Permalänk
Medlem

Fasen va komiskt.

Anledningen att 1942 varit igång i 12 år utan att bli nedstängt, i jämförelse med fifa och alla andra vanliga EA titlar som stängs ner typ 6 månader efter att det släpps.

Var alltså att det var gamespy som driftade spelet, och inte EA.

Fy fasen va vedervärdigt

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Vad händer när man beslutar att lägga ner spel som måste verifieras via Origin? Jag menar Digitala nerladdningar exempelvis?
Jag har aldrig gillat det här med digital nedladdning och har alltid köpt spel på skiva då det dessutom är billigare än dito konstigt nog.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Crysis och Crysis Wars må ha varit tämligen hypade titlar och singel player kan man säga vad man vill om, men ack vad kul det var i multiplay. Synd också på Battlefield-serien men allt har väl sin tid antar jag. Jag har inte rört någon av de här titlarna på flera år även om de var kul då.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Wiruz:

Vad händer när man beslutar att lägga ner spel som måste verifieras via Origin? Jag menar Digitala nerladdningar exempelvis?
Jag har aldrig gillat det här med digital nedladdning och har alltid köpt spel på skiva då det dessutom är billigare än dito konstigt nog.

Du kan då inte spela spelen. Bf 2 och övriga kommer klara sig då mod team jobbar på 3 parts lösningar

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk

R.I.P Project reality i guess

Permalänk
Skrivet av VonMike:

Battlefield 2 har väl varit så gott som nerlagt redan? 90% av alla servrar försvann för ett år sen, och de som var kvar gick inte ens att joina.

Folk spelar fortfarande moddar, typ PR.

Permalänk
Medlem

Och jag som köpte Battlefield 2, Battlefront 2 för endast en vecka sedan...

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
SpelClockers
Citat:

[R-DEV]AncientMan
We've already developed our own master server, and it's running quite nicely, replacing the services that GameSpy hosted. FH2 contacted us and they will be using our servers as well, so they're fine too. After a bit of testing has occurred, this will be going out with v1.2, which will obviously be released before this shutdown occurs.

For you regular player folk, the only thing you'll notice about the whole situation is when updating to 1.2, you'll get a message box saying some stuff, your profiles will be deleted, and you'll be prompted to make a new profile. From there, it's business as usual .

http://www.realitymod.com/forum/f10-pr-bf2-general-discussion/128376-good-news-about-gamespy-thing-6.html

Projekt realety teamet har löst det och forgotten hope teamet kommer vara med på det

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Man ska använda GameRanger istället vad jag läst. Dom har erbjudit sig att ta över när gamespy lagt ner http://www.gameranger.com/ alternativt så finns Tunngle http://www.tunngle.net/index.php?l=en

Citat från Gamesweden

okej

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Enda jag tycker är lite synd i den listan är väl BF-spelen. Crysis är väl INGEN som spelar online? testade det typ en gång, och det var helt Horribelt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm