Köpråd Läsplatta: Kindle 5 Vs iRiver Story HD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Köpråd Läsplatta: Kindle 5 Vs iRiver Story HD

Hej, är i köpfaggorna av en av dessa fina läsplattorna.
Funderar lite på hur smidigt det är att konvertera ePub till t ex MOBI för att läsa på kindle och hur mycket kindle kan tänkas vara begränsat i Sverige.
Kindle:n är lite billigare än iRivern och lite bättre kontrast på skärmen.
iRivern har lite högre upplösning men sämre alternativ för typsnittsalternativ.

iRivern har Google Books. (Massa gratis böcker tillgängliga)
Kindle har Amazon Books. (Schyssta böcker)

Det jag är orolig över är att med Kindlen så låser man in sig med ganska mycket sämre alternativ av stödda format, men får bättre skärmkontrast.

Är det värt ca 150kr extra för en iRiver och slippa stöka med konvertera filer? Kindle lockar med lågt pris och schysstare kontrast, sidobytarknapparna på sidorna verkar smidigare än iRiverns bar i mitten dessutom.

Extremt ambivalent just nu, har du erfarenheter bra eller dåliga så dela gärna med dig!

Kommer främst lästa konverterade .doc och internet på plattorna kommer inte användas för att ladda ner böcker. Möjligen lite Wikipedia surf.

Tack på förhand!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det finns inga begränsningar med Kindle. Du konverterar ePub till MOBI i Calibre, https://support.bokon.se/hc/sv/articles/201819806-Installera-....

Permalänk
Medlem

Kändes det inte som om upplösningen på kindlen är låg? 800*600 är det på min Sony läsplatta som har 5-tums skärm, och den är 7 år gammal... Tyck texten i minsta läget kunde varit tydligare... Med en tum större skärm borde det bli svårare att se liten text?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NoWin:

Det finns inga begränsningar med Kindle. Du konverterar ePub till MOBI i Calibre, https://support.bokon.se/hc/sv/articles/201819806-Installera-....

Tack!
Och Reflow av texten fortsätter fungera fint?
Fungerar även .doc(eller .odt(openformat grejen i libre) att konvertera smidigt till MOBI?

Skrivet av fizzdan:

Kändes det inte som om upplösningen på kindlen är låg? 800*600 är det på min Sony läsplatta som har 5-tums skärm, och den är 7 år gammal... Tyck texten i minsta läget kunde varit tydligare... Med en tum större skärm borde det bli svårare att se liten text?

Så länge texten ser ut som i en pocket är det ju lugnt, måste inte vara så liten text.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tack!
Och Reflow av texten fortsätter fungera fint?
Fungerar även .doc(eller .odt(openformat grejen i libre) att konvertera smidigt till MOBI?

Så länge texten ser ut som i en pocket är det ju lugnt, måste inte vara så liten text.

Nä, det funkar ju med större text.. Jag har 3 storlekar på min, och man hade önskat fler steg....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fizzdan:

Nä, det funkar ju med större text.. Jag har 3 storlekar på min, och man hade önskat fler steg....

Kindle har ju typ 8olika storlekar. Kika på lite videos.
Jag beställde iaf en Kindle 5.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag har en iRiver, den har väldigt stora begränsningar när det kommer till att läsa .pdf. epub fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kindle har ju typ 8olika storlekar. Kika på lite videos.
Jag beställde iaf en Kindle 5.

När man läser recensioner och väger in priset så verkar den klockren... Tror du kommer att bli nöjd!
Jag gav över 2500 för min prs-505 för knappt 7 år sedan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fizzdan:

När man läser recensioner och väger in priset så verkar den klockren... Tror du kommer att bli nöjd!
Jag gav över 2500 för min prs-505 för knappt 7 år sedan...

Tyckte min blivande för 760kr var helt ok pris att betala. Köper från webhallens fyndhörna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin