Permalänk
Medlem

HTC M8 och S5

Nu behöver jag input från "the hive mind"

Jag har suttit och snurrat runt i två veckor över valet av ny telefon.
För några år sedan skulle jag nog inte brytt mig lika mycket men nu använder jag telefonen så pass mycket (minst som telefon..)

Nuvarande telefon: Galaxy S3, börjar bli trött och upplevs som långsam. Några möten med kakelgolvet i badrummet har gjort sitt till för patinan.
Föregående telefon: HTC Desire HD. Gillade den. Dog badkarsdöden (minnesanteckning, inte ligga i badet med en wisky och snacka med en polare i 45 minuter..)

Jag har inga fanboy tendenser (ok, apple går fetbort, de är duktiga men onda, Eeeviiil I tell you )

Z1 Compact: var mitt första alternativ. Underbart format, särskilt med mina små prinskorvsfingrar. vattenskyddad. frun har en. Dock lite liten skärm.

Galaxy S5:
+vattenskyddad
+tillbehör o skal
+utbytbart batteri mm (har dock aldrig bytt ett batteri någonsin i någon telefon jag ägt... )
+enhandsfunktion (gillade verkligen den)

-ingen radio
-lika usel högtalare som i S3
-snäppet för bred

HTC one M8 amber gold om den ser ok ut i RL
+ljud o högtalare
+smalare
+snygg (men vill man då ha fodral? )
+radio

-inget vattenskydd
-mindre anpassningsmöjligheter, batteri

Har totalt fastnat, tittade även på Z2 men den kändes verkligen klumpig för mig.

Vad gäller kamera, ärligt talat tar man någonsin kort för utskrift med mobilen? är inte de korten till för sociala media? ska jag ta foto har jag en Nikon
Radio, används sällan, men det är trevligt att kunna använda där datatäckningen är sämre plus det faktum att det inte tar någon data.
Hur tänker telefontillverkare när de lägger högtalaren på baksidan??? uselt när du använder den som gps eller högtalartelefon.

Ni som funderat på någon av ovanstående telefoner, vad fick er att ta beslut?

C

Permalänk
Inaktiv

Varför inte en LG G2? Den kostar hälften så mycket och är bättre än båda.

Permalänk
Medlem

Htc har ju även ett ganska slipat och fint gränssnitt. Skulle valt m8 över s5 pga just gränssnittet och att m8 känns så otroligt mycket lyxigare.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen av mobilerna, men kan varmt rekommendera HTC M8, jag har inte köpt den mest pga att jag redan har M7. Kameran kommer räcka åt dig gott och väl helt klart. M7 har otrolig byggkvalitet och M8 ska snäppet vassare, om jag kunde skulle jag gifta mig med Sense, men går ju att byta ut också om man nu mot förmodan inte skulle gilla det. Även om den inte är vattentålig ska den klara av det rätt bra vad jag har hört, men det är väl från fall till fall. http://www.swedroid.se/htc-one-m8-sanks-ned-vatten-och-overlever/

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Varför inte en LG G2? Den kostar hälften så mycket och är bättre än båda.

För att konkurrera med S5 skulle den behövt vara vattenskyddad, för att konkurrera med M8 skulle den ha behövt ha högtalare i fronten.
Men LG G2 är brutalt prisvärd. har testat den lite för lite för att ha en klar åsikt om den.

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

För att konkurrera med S5 skulle den behövt vara vattenskyddad, för att konkurrera med M8 skulle den ha behövt ha högtalare i fronten.
Men LG G2 är brutalt prisvärd. har testat den lite för lite för att ha en klar åsikt om den.

C

Jag känner att vattenskyddad mest är en hype. Jag menar en vattenskyddad telefon kan du aldrig laga om du tappar den. Eller självklart går den att laga. Men då är den inte längre vattenskyddad.

Permalänk

Hur många mobiler har du haft ? Hur många av de förstördes av att du tappade de i vattnet frivilligt eller ofrivilligt? Tänk på detta och sen undra om det är en hype eller inte.

Den mest prisvärda mobilen i marknaden just nu är LG G2 hands down. Kostar hälften så mycket och den laggar aldrig någonstans. Batteriet är överlägsen eller matchar båda mobilerna, skärmen är samma om inte bättre än M8 och klart naturligare än samsungs Amoled.

Det finns mycket mer positivt med LG G2 och du blir imponerad varje dag av vad den klarar av att göra.

Jag kan tänka mig att du har redan bestämt dig att antingen köpa m8 eller samsung och då tycker jag att du ska ta en M8 bara för att den har bättre passform i handen, bättre (överlägen) byggkvalité, bäst ljud i marknaden båda i speakers och musikspelare.

Det enda skillnaden mellan samsung s4 och s5 är att s5 har mer sensorer som pekfingeravläsare, blodtryck och hjärtslag sensor.
Sen så har de bara ändrat bakgrundsbilderna i alla deras reklam.

Lycka till.

Permalänk

Har inte m8 någon sorts vattenskydd/certifiering för korta turer i vattnet?

Permalänk
Medlem

vattenskyddet är mest trevligt att ha, kanske inte helt nödvändigt....

C

Permalänk
Entusiast

Skulle lätt ta M8 tack vare det mer responsiva gränssnittet, det är verkligen så snabbt, t.om jämfört med S5. Den är även IPx3 certifierad, vilket gör att jag iaf vågar ta med den in i badrummet när jag duschar för att lyssna på musik. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning
Skulle inte vilja att telefonen blir fuktskadad ju

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliros:

Har inte m8 någon sorts vattenskydd/certifiering för korta turer i vattnet?

här är en litet clip på hur vattentät m8 är.
https://www.youtube.com/watch?v=lhwvXTVQoPM

Permalänk
Medlem

tack för svar allihopa, blir en joggingtur för att smälta.
Det blir en HTC M8, ett I-landsproblem mindre.

Nu ska jag bara bestämma om jag ska ha kvar tre som operatör eller om jag ska byta till telia där jag har bredband, telefoni o tv...,
C

Permalänk
Medlem

Varför vill alla ha vattentäta telefoner? Ska ni bada med dem? Stå i duschen och uppdatera facebookstatus? Ligga i badet och kasta fåglar mot grisar? Jag hade lätt valt HTC ONE m8. Hatar den plastiga känslan på galaxyserien

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av N0iZE:

Varför vill alla ha vattentäta telefoner? Ska ni bada med dem? Stå i duschen och uppdatera facebookstatus? Ligga i badet och kasta fåglar mot grisar? Jag hade lätt valt HTC ONE m8. Hatar den plastiga känslan på galaxyserien

Har uppenbarligen inte prövat Note 3 eller S5 märker jag.
Om alla bara kunde sluta tjata om samsungs materialval.... Vilken bättre värld vi skulle leva i idag.

PS. Vattentålig! Inte vattentätt, ock man kanske vill ha det av olika orsaker, ellerhur?

Permalänk

Tror att m8 blir ett bra val, återkom gärna med recension när du haft den ett tag

Sense är farligt - jag har vant mig vid det och tyckte att det fungerar helt ok. Sedan testar man lite andra modeller (på g att uppgradera själv), och först då märker man hur brutalt mycket bättre Sense är än alternativen. Tveklöst bästa launcher / appar som kommer med någon telefon i dagsläget. Synd bara att jag tycker M8 är för stor och klumpig, själv ska jag nog avvakta och se om det inte kommer en m8 mini snart.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=u0q362kb3DA där jämför dom både s5 och m8

Visa signatur

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B

Permalänk
Medlem

Storlek är knepigt på telefoner. som sagt var så hade jag nästan bestämt mig för Z1 compact. men när jag suttit med frugans så saknar jag den större skärmen, även om storleken är perfekt (har små händer). Jag läser mest på mobilen och använder den som mejlklient och kalender/anteckningsbok.

Vattentålighet. jag badar med telefonen :-). med fru o två ettriga småtjejer är det ibland enda fristaden att lyssna på musik, har dock löst det med en bluetooth högtalare.

Det här med materialval. Min plastiga S3:a har överlevt det mesta. plast är rätt utfört ett bra material. Jag har lekt med både Note 3 och S5. Båda kändes sköna att hålla i plus att de har väldigt bra plånboksfodral till.

M8 blir det den här gången för att jag gillar designen, vill ha fronthögtalare och radio samt att jag är nyfiken på hur Sense har utvecklats sedan jag hade min Desire HD. Det "tråkiga" med M8 är, vill man verkligen ha ett skal till den?
har aldrig använt skal eller skydd tidigare.

telia erbjöd mig två månader gratis plus högtalare, tre ger mig lägre kostnad per månad o 50 kr rabatt/månad (tydligen haft dom sedan 2008..)

C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crilloan:

HTC one M8 amber gold om den ser ok ut i RL
+ljud o högtalare
+smalare
+snygg (men vill man då ha fodral? )
+radio

Jag betraktar mig som fan-boy utan att skämmas för det och det är då att jag verkligen gillar HTCs lösningar inkl Sense för sina topplurar.

Angående fodral fick jag hem mitt HTC dot view i fredags och snyggare skyddad kur har jag aldrig sett

Om skalet som är klart genomtänkt

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har uppenbarligen inte prövat Note 3 eller S5 märker jag.
Om alla bara kunde sluta tjata om samsungs materialval.... Vilken bättre värld vi skulle leva i idag.

PS. Vattentålig! Inte vattentätt, ock man kanske vill ha det av olika orsaker, ellerhur?

Okej då, vattentålig. Men det tar ändå inte bort den plastiga känslan på Galaxyserien. Hur vet du att jag inte har testat dem? Note 3 har jag inte kollat på nej, men S5 har jag klämt lite på.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av N0iZE:

Okej då, vattentålig. Men det tar ändå inte bort den plastiga känslan på Galaxyserien. Hur vet du att jag inte har testat dem? Note 3 har jag inte kollat på nej, men S5 har jag klämt lite på.

Nej det vet jag såklart men men med tanke på att båda har en lädertextur så bör man väl inte känna så mycket plast;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej det vet jag såklart men men med tanke på att båda har en lädertextur så bör man väl inte känna så mycket plast;)

Jag har ett fall av extremt känsliga händer

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Mellan dessa 2, M8 såklart.

Permalänk
Entusiast

http://www.youtube.com/watch?v=nQDcfrBS6-c&list=UUhYU73igK5wQ... kul jämförelse.
Samma personer testade även M8 mot 5s, då vann M8. Man testade också S5 mot 5s, då vann 5s

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Swedroid hade en bra, ingående recension av S5. De jämför många delar av telefonen mot just M8, så den här artikeln ger en bra bild om vad som är bättre/sämre. (kortfattat: M8 vinner de flesta punkter)

http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-samsun...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Storlek är knepigt på telefoner. som sagt var så hade jag nästan bestämt mig för Z1 compact. men när jag suttit med frugans så saknar jag den större skärmen, även om storleken är perfekt (har små händer). Jag läser mest på mobilen och använder den som mejlklient och kalender/anteckningsbok.

Vattentålighet. jag badar med telefonen :-). med fru o två ettriga småtjejer är det ibland enda fristaden att lyssna på musik, har dock löst det med en bluetooth högtalare.

Det här med materialval. Min plastiga S3:a har överlevt det mesta. plast är rätt utfört ett bra material. Jag har lekt med både Note 3 och S5. Båda kändes sköna att hålla i plus att de har väldigt bra plånboksfodral till.

M8 blir det den här gången för att jag gillar designen, vill ha fronthögtalare och radio samt att jag är nyfiken på hur Sense har utvecklats sedan jag hade min Desire HD. Det "tråkiga" med M8 är, vill man verkligen ha ett skal till den?
har aldrig använt skal eller skydd tidigare.

telia erbjöd mig två månader gratis plus högtalare, tre ger mig lägre kostnad per månad o 50 kr rabatt/månad (tydligen haft dom sedan 2008..)

C

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s5_vs_htc_one_m8-review-1067.php

kanske lite sent men 11 sidor jämförelse av telefonerna, prestanda i cpu, gpu, ljudåtergivning med högtalarare kontra hörlurar, gränssnitt etc.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Storlek är knepigt på telefoner. som sagt var så hade jag nästan bestämt mig för Z1 compact. men när jag suttit med frugans så saknar jag den större skärmen, även om storleken är perfekt (har små händer). Jag läser mest på mobilen och använder den som mejlklient och kalender/anteckningsbok.

Z1 är ingen höjdare skulle jag vilja säga. Stora yttermått för en liten skärm och skärmen och Sonys mjukvara i allmänhet är inga höjdare. Tycker deras gränssnitt ser för jäkla fult ut.

Men visst är det knepigt med storlek. Jag gillar personligen 5tum då det är ungefär var smärtgränsen går för mina fickor, men då kommer ju Oneplus One och blåser bort mig med sin mycket imponerande kamera och hårdvara..

Vet inte om den är intressant för dig p.g.a. storlek, men kortfattat så är det en flaggskeppsmobil för 2500kr.
Läs lite om den här: http://oneplus.net/se/