Huawei: "WQHD-skärmar är nonsens"

Permalänk
Melding Plague

Huawei: "WQHD-skärmar är nonsens"

Kinesiska Huawei ser inga problem med att det senaste flaggskeppet Ascend P7 har Full HD-skärm och menar att högre upplösningar än så i en mobiltelefon är onödigt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Äntligen en tillverkare med vett i skallen!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att 300PPI är en bra gräns. Tryckerier har haft den standarden i flera år och vi borde kunna ha digitalt material med samma kvalité. Men högre än så känns otroligt onödigt.

Ser hellre bättre prestanda eller avsevärt mycket billigare lurar!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Givetvis skulle ett bolag med 'bara' FHD display i sitt flagskepp säga så här. Men jag håller helt och hållet med. Jag älskar min HTC One med FHD displayen på 4,7-tum och man ser omöjligt pixlarna även om man leker 'hitta pixeln'. Skillnaden är märkbar, under ett förstoringsglas... men använder inte förstoringsglas när ajg använder min telefon så det är ju lugnt då.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

På sätt och vis håller jag med men ändå inte. Just nu är tekniken inte redo för så höga upplösningar just på grund av tillverkningskostnader och batteri tid. Men jag skulle verkligen vilja se både mobil telefoner och dator skärmar nå upplösningar där man inte kan se en död pixel även fast man kollar noga.

Permalänk
Medlem

Tänk vad lätt det är att spy galla över teknikutveckling när man inte kan producera och leverera själv.

Sedan är det helt ointressant om ögat kan se en enskilld pixel eller ej. De flesta features på en Smartphone idag handlar i slutändan om lull lull och e-Penis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De säger med andra ord att den som vill ha det värsta på marknaden är nonsens. Okej då vet vi..

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon39067:

På sätt och vis håller jag med men ändå inte. Just nu är tekniken inte redo för så höga upplösningar just på grund av tillverkningskostnader och batteri tid. Men jag skulle verkligen vilja se både mobil telefoner och dator skärmar nå upplösningar där man inte kan se en död pixel även fast man kollar noga.

Goddag yxskaft...

Jag ser inte skogen för träden är i vägen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med.

Många (dom flesta?) skulle inte i ett blindtest kunna avgöra skillnaden på 1080p och 1440p på 5"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Han har ju inte fel, var fan är mina 30" med 300PPI liksom?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Snusfri

Har "bara" 1080p på min nya Lumia 1520, fungerar förbannat fint på en 6" skärm.

På stora skärmar över 27" så är det väl behövligt, men absolut inte på en liten mobilskärm.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ja ge oss stora skärmar med hög upplösning istället ,bara fånigt med dagens mobiler tävling på hög spec utan nytta. Batteritid & bra mottagning + bättre ljud vore nåt att koncentrera sig på istället.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedan är det helt ointressant om ögat kan se en enskilld pixel eller ej. De flesta features på en Smartphone idag handlar i slutändan om lull lull och e-Penis.

Håller med.

Skit i 8 kärnor i CPU, miljarder upplösning på en liten mobilskärm - ingen nytta med det i sig om det inte har någon praktisk förbättring.

Lägg plats/resurser/pengar i telefonen på att förbättra kvaliteten (inte upplösning) på skärmar så att de tex går att läsa i starkt solsken, förbättra kameror och blixtar (inte specarna i sig) så att de kan ta bra bilder även i mörker inomhus (inte bara perfekt dagsljus) och se till att batteriet blir större/bättre så att man inte behöver ladda mobilen så väldigt ofta.

Det hade varit reella förbättring som faktiskt betyder något!

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Richard Yu, styrelseordförande över Huawei Device, har helt rätt i det han säger.
WQHD är onödigt, mänskliga ögat kan inte särskillja på pixlar på i den upplösningen på det avståndet, och det blir tyngre att rendera och sämre batteritid.

Dock så kan WQHD vara bra om man ska montera mobilen framför ögonen i en VR-hjälm som vrAse.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att jag håller med, vore bättre om de lägger krutet på batteritiden istället för att kriga med papperspecifikationer.

Permalänk
Medlem

Tycker också det är onödigt. Har en Lumia 625 med 200PPI och är helt okej. Surface 2 10" med fullHD. Saker blir ju tätare men mindre oftast. Man har väl nått en bra milstolpe med Full-HD på 5". Nu kan man satsa på andra saker som är mer viktigt för vanligt folk som batteri tex. Tror de flesta människor inte bryr sig om pixlar, mer än i kameran kanske.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Avstängd

och äntligen börjar tillverkare vakna till verkligheten!

Permalänk
Medlem

Är rätt nöjd med 2560x1600 på 30" ska jag ha högre upplösning så vill jag ha en större skärm 4k minst 55" osv så 2560x1600 på en 5" är bara fånigt (som att ha 1000hk i en volvo 240)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Kan inte göra annat än hålla med. Det blir ju bara väldigt tungdrivet och batteriet blir lidande.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Nej, men i min datorskärm vill jag minst ha WQHD.
Där har det stått still alldeles för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med.

Skit i 8 kärnor i CPU, miljarder upplösning på en liten mobilskärm - ingen nytta med det i sig om det inte har någon praktisk förbättring.

Lägg plats/resurser/pengar i telefonen på att förbättra kvaliteten (inte upplösning) på skärmar så att de tex går att läsa i starkt solsken, förbättra kameror och blixtar (inte specarna i sig) så att de kan ta bra bilder även i mörker inomhus (inte bara perfekt dagsljus) och se till att batteriet blir större/bättre så att man inte behöver ladda mobilen så väldigt ofta.

Det hade varit reella förbättring som faktiskt betyder något!

mvh,
martin

Kameran är ett jävla gissel. 16 eller 20MP gör noll skillnad, och det de i princip säger är "Nej, vi kan inte förbättra kvaliteten men vi kan ge dig flex pixlar med samma usla kvalitet!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Håller med.

Många (dom flesta?) skulle inte i ett blindtest kunna avgöra skillnaden på 1080p och 1440p på 5"

Blindtest? Nej det tror inte jag heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Har en Xperia V med 720p på 4,3 tum (342ppi) och jag skulle behöva en lupp för att se individuella pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Citat:

Kinesiska Huawei ser inga problem med att det senaste flaggskeppet Ascend P7 har Full HD-skärm och menar att högre upplösningar än så i en mobiltelefon är onödigt.

äntligen en tillverkare som fattar

tycker att tillverkarna ska fixa så CPU/GPU klarar av upplösningen innan dom byter till högre upplösning.
det blev ju så när dom bytte till 1080p och det flöt inte på bra, och nu när det flyter på bra så ska dom ha större :S

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Men de kommer säkerligen själva leverera mobiler med den upplösningen om andra tillverkare satsar på det, lätt att säga att det är nonsens förstås, men i slutändan handlar det om $$, inget annat. För det kommer säkert att sälja om andra tillverkare satsar på det, skulle inte förvåna mig.

För min del skulle full HD duga gott och väl men o andra sidan har jag aldrig ägt en med full HD än, vet inte om högre skulle vara det minsta nödvändigt eller ej, spontant säger jag: Nej.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag röstade "vetej/osäker" av det enkla skälet är att jag inte fått se en mobil med 2K upplösning ställd gentemot en 1080p ännu. Jag skulle säkerligen inte kunna se en förbättring utan att anstränga mig men ändå, bättre att säga säkert den dagen man får den chansen.

Huawei har hur som helst en väldigt god poäng med det här med upplösning kontra batteritid. Skulle framtida inköp stå mellan 1080p vs 2K på likvärdiga modeller så skulle jag ta förstnämnda. Hellre batteritiden alla dagar i veckan. Bättre att de satsar på att förbättra annat vad gäller skärmar.

Förhoppningsvis börjar fler recensenter därute testa Oppo Find 7 (2K) mot Oppo Find 7A (1080p) så vi får se hur det påverkar batteritid. Jag har inte sett något sådant ännu men de här två telefonerna är väldigt snarlika i övrigt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Har en Nexus 5 just nu och jag kan inte se mer pixlar vara nödvändigt någonstans.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

I WANT MOAR PIXELS

Permalänk
Medlem

Såna här uttalanden kommer ju med jämna mellanrum från valfri tillverkare så det är ju inget nytt.
Det är helt enkelt ingen större idé att ens bry sig om sådana saker.

Utvecklingen fortsätter och livet går vidare.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med.

Skit i 8 kärnor i CPU, miljarder upplösning på en liten mobilskärm - ingen nytta med det i sig om det inte har någon praktisk förbättring.

Lägg plats/resurser/pengar i telefonen på att förbättra kvaliteten (inte upplösning) på skärmar så att de tex går att läsa i starkt solsken, förbättra kameror och blixtar (inte specarna i sig) så att de kan ta bra bilder även i mörker inomhus (inte bara perfekt dagsljus) och se till att batteriet blir större/bättre så att man inte behöver ladda mobilen så väldigt ofta.

Det hade varit reella förbättring som faktiskt betyder något!

mvh,
martin

Vad som är relevant att satsa på och vad som säljer är 2 helt olika saker :/