Asrock Q1900DC-ITX ger moderkort och fyrkärnig processor för 800 kronor

Permalänk
Melding Plague

Asrock Q1900DC-ITX ger moderkort och fyrkärnig processor för 800 kronor

Asrock slänger ut 24-pinskontakten till förmån för anslutning av en valfri strömadapter till senaste Q1900DC-ITX, som huserar en fyrkärnig Celeron-processor på upp till 2,42 GHz.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Schysst att dem kör vanlig stiftkontakt för powah. Slippa hålla på med 24pinskontakt är ju ytterst välkommet. Good goin' Asrock!

Permalänk
Medlem

800:-?
Noooiiiceee

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Detta var både innovativt och välkommet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Och här är en bild på vilken effekt som behövs. Bara spänning är ju inte så relevant i fallet "dator".

Spec:
http://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900DC-ITX/?cat=Specifications

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aiwzor:

Och här är en bild på vilken effekt som behövs. Bara spänning är ju inte så relevant i fallet "dator".
http://i58.tinypic.com/2m7yy6e.png

"Estimated Adapter Power: 79W"

Att de inte vågar hävda 78.8W eller 79.1W, 79W känns väldigt så där mellan tummen och pekfingret när man bara har 4 diskar och 2 RAM-moduler av ospecificerat slag...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Verkar trevlig att ha som HTPC-grund, no?

Permalänk
Avstängd

Intressant att dom slopade 24-pin ATX kontakten.

Det vore coolt att köra datorn över Power over Ethernet (PoE), eller över USB, eller med en vanlig mobilladdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Verkar trevlig att ha som HTPC-grund, no?

Lite så jag tänker också, frågan är hur mycket den orkar driva om man köra vanligt windows.. Någon som har bra koll?

Permalänk
Medlem

En fundering, eftersom man måste köra extern power-adapter, hur ska man leda ström till Diskarna? Kan man få typ "Power-over-SATA" ? Eller hur hade de tänkt?

Edit: Såg i specen på deras sida att de finns två stycket specialkontakter för Sata-power på kortet. Men det är fortfarande bara två stycken, ändå har de 4 stycken Satakontakter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Verkar trevlig att ha som HTPC-grund, no?

Funderade på samma sak. Någon som har koll på om CPU'n kan driva h264 fullHD utan att lagga?
http://ark.intel.com/products/78867/Intel-Celeron-Processor-J...

Intel HD graphics på max 854 MHz, samt 'Intel quick sync video' är specat, men vet inte riktigt vad det innebär i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intressant att dom slopade 24-pin ATX kontakten.

Det vore coolt att köra datorn över Power over Ethernet (PoE), eller över USB, eller med en vanlig mobilladdare.

Handlar om för många watt för att kunna köra med USB eller mobilladdare.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

En fundering, eftersom man måste köra extern power-adapter, hur ska man leda ström till Diskarna? Kan man få typ "Power-over-SATA" ? Eller hur hade de tänkt?

Det finns två headers bredvid SATA-portarna märkta SATA-PWR. De skickar förmodligen med någon klurig adapter.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Newegg säger att det går bra som HTPC
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168131286...

Inte samma moderkort, men så här står det om CPU'n:

"The Intel® Celeron™ J1900 Quad-Core processor is the latest system on chip (SoC) from Intel, combining CPU, graphics and memory controller in one package. Based on the 22nm manufacturing process, the Intel® Celeron™ J1900 uses the smallest package of any desktop processor within a low thermal envelope of on 10 watts. The Intel® Celeron™ J1900 boasts excellent performance including DX11 gaming on Intel® HD Graphics, plus a dedicated H.264 encoder for smooth HD video playback."

Antar att dom menar H.264 decoding, men jaja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intressant att dom slopade 24-pin ATX kontakten.

Det vore coolt att köra datorn över Power over Ethernet (PoE), eller över USB, eller med en vanlig mobilladdare.

USB 3.0 900 mA 5 V 4.5 W Dvs. Inte möjligt samma gäller för mobilladdare.

PoE har jag inte riktigt koll på men jag hittade detta: 802.3at-standarden och klara upp till 51 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Det finns två headers bredvid SATA-portarna märkta SATA-PWR. De skickar förmodligen med någon klurig adapter.

Såg det precis efter jag skrev kommenteren, har ändrat den nu.

Men det är fortfarande bara två stycken. Skulle det kunna vara någon form av grenad adapter då kanske som kan driva två enheter med en kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Funderade på samma sak. Någon som har koll på om CPU'n kan driva h264 fullHD utan att lagga?
http://ark.intel.com/products/78867/Intel-Celeron-Processor-J...

Intel HD graphics på max 854 MHz, samt 'Intel quick sync video' är specat, men vet inte riktigt vad det innebär i praktiken.

Den verkar iaf tyvärr inte stödja 3D-blurays, inget stöd för HDMI 1.4a.

Permalänk
Medlem

Byggde en HTPC till en bekant med J1800 och SSD. Jämfört med min egen HTPC med en i3a så funkar den helt okey. J1800 spelade Youtube, Viaplay osv. utan problem. Funderar faktiskt starkt på att skaffa denna och sälja av alt. göra server av i3an för att få ner strömförbrukningen.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Plattformen är ju i princip samma som diskuteras här:

Intel Bay Trail (Gigabyte GA-J1800N-D2H)

där finns lite information om vad den orkar med och vad som kan spelas upp mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Funderade på samma sak. Någon som har koll på om CPU'n kan driva h264 fullHD utan att lagga?
http://ark.intel.com/products/78867/Intel-Celeron-Processor-J...

Intel HD graphics på max 854 MHz, samt 'Intel quick sync video' är specat, men vet inte riktigt vad det innebär i praktiken.

Eftersom att den har en inbyggd decoder ska det inte vara några problem. Full-HD är inte särskilt krävande så fort det finns hårdvara dedikerad till att fixa uppspelning.

Permalänk
Snusfri

Mysigt värre.
Kan bli en mycket trevlig grund till en NAS, dock skulle jag gärna sett en intern usbport att lägga tex FreeNAS eller liknande på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Synd bara att det saknas digital ljudutgång. Liksom använder folk ens alla dom där 3.5mm utgångarna?
Det känns som att man antingen kör en 3.5mm stereo för hörlurar/2.1 system eller så kör man digital 5.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Och här är en bild på vilken effekt som behövs. Bara spänning är ju inte så relevant i fallet "dator".
http://i58.tinypic.com/2m7yy6e.png

Spec:
http://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900DC-ITX/?cat=Specifications

Vad är det för diskar som drar 15w? 8 är mer rimligt för en 3,5" disk, men vem använder en sån på ett sånt här bygge? 0,5-1w är inte orimligt för en väl vald ssd att använda i idle. Nog borde PoE varit en riktigt smidig och möjlig lösning? Fast kanske inte till det priset...

Permalänk
Medlem

Väldigt behändigt må jag säga, att inte behöva ett vanligt nät-agg, tror jag slopar J1800-korten och väntar direkt på den här istället :).

Frågan är bara hur mycket en bra strömadapter till den här skulle kosta, när den har såpass låg strömförbrukning borde det väl inte vara något problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phillarn:

Väldigt behändigt må jag säga, att inte behöva ett vanligt nät-agg, tror jag slopar J1800-korten och väntar direkt på den här istället :).

Frågan är bara hur mycket en bra strömadapter till den här skulle kosta, när den har såpass låg strömförbrukning borde det väl inte vara något problem?

En vanlig 19v laptop laddare kostar snudd på ingenting.
Och en vanlig 65W borde räcka för de flesta byggen.
Skulle t.o.m gissa på att de flesta av oss har en eller flera ligger

Permalänk
Medlem
Skrivet av phillarn:

Väldigt behändigt må jag säga, att inte behöva ett vanligt nät-agg, tror jag slopar J1800-korten och väntar direkt på den här istället :).

Frågan är bara hur mycket en bra strömadapter till den här skulle kosta, när den har såpass låg strömförbrukning borde det väl inte vara något problem?

Exempelvis denna adapter på 60W

200kr på kjell.com. Det finns ju en del att välja mellan

Permalänk
Medlem

Precis vad jag har väntat på sen min Zbox gick sönder! Har redan minnen och disk för ändamålet. Det här kommer jag se till att utnyttja!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Inaktiv

Varför envisas man med att ha kvar VGA och PS/2 portarna? Hade helst sätt en till DVI-port istället för VGA-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Och här är en bild på vilken effekt som behövs. Bara spänning är ju inte så relevant i fallet "dator".
http://i58.tinypic.com/2m7yy6e.png

Tack, det var precis detta jag tänkte fråga om. Tyckte det var svårt att hitta denna infon på hemsidan men man kunde visst ladda ner manualen och läsa detta. Så "valfri extern strömadapter på 9–19 V" är väl inte helt sant, den måste ju orka med att driva hårdvaran i datorn. Det är inte bara hårddiskar som drar ström (och ofta drar väl en hårddisk inte så mycket som 15W men de har väl lite marginal). Men 30W som krav på nätadapter för en dator med en hårddisk är ändå hyfsat bra tycker jag.

Googlade lite och hittade dessa:
http://www.rkblog.rk.edu.pl/w/p/building-linux-pc-using-low-p...
http://www.rkblog.rk.edu.pl/w/p/benchmarking-celeron-j1900-xu...

Där drar den mellan 25W och 38W från väggen så 30 W är nog minimum på nätagget (ett 30W agg kan dra mer effekt från väggen än 30W beroende på att verkningsgraden aldrig är 100%). Men det kan väl vara bra att ha lite marginaler också för den övriga hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Varför envisas man med att ha kvar VGA och PS/2 portarna? Hade helst sätt en till DVI-port istället för VGA-porten.

Dom vill väl att produkten ska nå ut till så många som möjligt, finns ju dom som sitter med skärmar som bara har VGA också

Visa signatur

#framtiden