MSI släpper Radeon R9 270X för Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

MSI släpper Radeon R9 270X för Mini ITX

Taiwanesiska MSI introducerar ytterligare ett grafikkort anpassat för formfaktorn Mini ITX. Den här gången handlar det om en variant baserad på AMD Radeon R9 270X.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oooh. Kanske något till HTPC'n. Så att man kan spela lite enklare spel på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att de släpper AMD-kort i den här klassen också, men detta är väl nästan 20% svagare än GTX 760. I och för sig även lite billigare. Själv skulle jag vilja se lite fler lågprofilkort i denna prestandaklass och gärna något passivt strax under om möjligt. 7850 finns som lågprofil tror jag men inte i Sverige.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det är väl bra att de släpper AMD-kort i den här klassen också, men detta är väl nästan 20% svagare än GTX 760. I och för sig även lite billigare. Själv skulle jag vilja se lite fler lågprofilkort i denna prestandaklass och gärna något passivt strax under om möjligt. 7850 finns som lågprofil tror jag men inte i Sverige.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6451?k=5af9bf3112528...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/193054-powerc...

Permalänk

Skulle man kunna köra detta i Crossfire med ett 7870?

Permalänk
Medlem

Ah, verkar som de har trimmat den något, jag kollade på ett äldre test och då var det mer mellan (7870 mot GTX 760 då alltså). Det passiva 270 verkar riktigt smutt, undrar bara om det är tillräckligt mycket starkare än mitt gamla 460 för att jag ska vara nöjd. Alltid svårt att bli nöjd när det finns så mycket starkare saker på marknaden..

EDIT: Det passiva var ju 198 mm, lite för långt för mITX 170 mm men många chassin har ju lite mer plats än just 170 så borde inte sabba så mycket kan man ju hoppas.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Videoapan:

Det är väl bra att de släpper AMD-kort i den här klassen också, men detta är väl nästan 20% svagare än GTX 760. I och för sig även lite billigare. Själv skulle jag vilja se lite fler lågprofilkort i denna prestandaklass och gärna något passivt strax under om möjligt. 7850 finns som lågprofil tror jag men inte i Sverige.

760 för mITX från Asus och MSI kostar typ 2400-2500 kr från vettiga butiker. Stämmer förhandsinformationen om priset på det här 270X och det landar på 1800 kr så är det en hyfsat stor prisskillnad ändå. Vågar man beställa från Danmarks Proshop så går det att få för 2200 kr. Så en 20-30 % prisskillnad. Sen har korten ett prestandaindex på 83 respektive 75 så så stor är inte skillnaden. Känns som ett svårt val men att man får ett bra kort vilket man än väljer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det är väl bra att de släpper AMD-kort i den här klassen också, men detta är väl nästan 20% svagare än GTX 760. I och för sig även lite billigare. Själv skulle jag vilja se lite fler lågprofilkort i denna prestandaklass och gärna något passivt strax under om möjligt. 7850 finns som lågprofil tror jag men inte i Sverige.

Håller med! Lågprofilskort tack!

GTX 750Ti såg ju oh så lovande ut att få just lågprofil, men endast KFA2 verkade ge sig på en sådan variant och den verkar inte vara så lätt/billig att få tag på, plus att den tydligen saknar lågprofilsbracket.. Så jag vet inte riktigt varför de designade kortet i lågprofil om de aldrig avsåg att sälja det för lågprofilsmarknaden..

Har ett 7750 i min HTPC och även om det fungerar hyfsat så vill jag ha mer! (7750 har ju samma antal streamprocessorer som AMD's bästa A10 APU.. så känns som att det är dags för ett bättre LP-kort för att rättfärdiga det segmentet.)

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Gillat att de breddar bland de små korten.
Finns en marknad där utan tvekan.

Men nu vill jag som alla andra ha ett passivt 750ti i samma storlek som detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt med fler alternativ!

Frågan är om man kan trycka ett 770 eller 280X på en sådan liten PCB?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Dyrt, min första tanke då alternativen är minst 600:- billigare.
Men dock skoj att fler tillverkare inser att mindre chassi-byggda datorer även används för spel/tung hantering som kräver grafikkort utan att behöva strippa små chassin invändigt helt och hållet.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Ah, verkar som de har trimmat den något, jag kollade på ett äldre test och då var det mer mellan (7870 mot GTX 760 då alltså). Det passiva 270 verkar riktigt smutt, undrar bara om det är tillräckligt mycket starkare än mitt gamla 460 för att jag ska vara nöjd. Alltid svårt att bli nöjd när det finns så mycket starkare saker på marknaden..

EDIT: Det passiva var ju 198 mm, lite för långt för mITX 170 mm men många chassin har ju lite mer plats än just 170 så borde inte sabba så mycket kan man ju hoppas.

måste väl kompensera med storlek när man inte har några fläktar kan jag tänka mig

Permalänk
Medlem

Steambox och AMD

Citat:

Kompakta och kraftfulla byggen växer i popularitet bland hembyggare och är inte minst en het potatis tack vare koncept som Steam Machines.

Än så länge så har inte Steam-OS stöd för AMD-grafik. I varje fall som jag förstår det. Så om det ska sitta i en Linuxbaserad Steambaserad dator så blir det till att installera en vanligt Linuxdistro och sedan köra Steam via det. Eller vänta tills Valve tycker AMD fungerar tillräckligt bra för att ta med stöd stöd för deras kort som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Håller med! Lågprofilskort tack!

GTX 750Ti såg ju oh så lovande ut att få just lågprofil, men endast KFA2 verkade ge sig på en sådan variant och den verkar inte vara så lätt/billig att få tag på, plus att den tydligen saknar lågprofilsbracket.. Så jag vet inte riktigt varför de designade kortet i lågprofil om de aldrig avsåg att sälja det för lågprofilsmarknaden..

Har ett 7750 i min HTPC och även om det fungerar hyfsat så vill jag ha mer! (7750 har ju samma antal streamprocessorer som AMD's bästa A10 APU.. så känns som att det är dags för ett bättre LP-kort för att rättfärdiga det segmentet.)

Nää inte från amd iaf de satsar stenhårt på APU's och jag tycker det är en bättre lösning än LP kort för htpc's för enklare spel, går ju att boosta APU prestanda med snabba minnen speciellt DDR4 nästa år!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ghwomb:

Än så länge så har inte Steam-OS stöd för AMD-grafik. I varje fall som jag förstår det. Så om det ska sitta i en Linuxbaserad Steambaserad dator så blir det till att installera en vanligt Linuxdistro och sedan köra Steam via det. Eller vänta tills Valve tycker AMD fungerar tillräckligt bra för att ta med stöd stöd för deras kort som standard.

http://www.polygon.com/2014/1/9/5292772/steamos-update-adds-s...

Ska finnas stöd nu om de inte plockat bort det igen. Hur prestandan är jämfört med Nvidia vet jag dock inte. AMD lovade ju förra året att de skulle ta tag i drivrutinerna för Linux men har inte hört så mycket mer om det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://www.polygon.com/2014/1/9/5292772/steamos-update-adds-s...

Ska finnas stöd nu om de inte plockat bort det igen. Hur prestandan är jämfört med Nvidia vet jag dock inte. AMD lovade ju förra året att de skulle ta tag i drivrutinerna för Linux men har inte hört så mycket mer om det.

Så trevligt! Då blir det lite intressantare när det börjar byggas några APU-baserade Steamboxes. Eller kansle det blir att bygga en själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nää inte från amd iaf de satsar stenhårt på APU's och jag tycker det är en bättre lösning än LP kort för htpc's för enklare spel, går ju att boosta APU prestanda med snabba minnen speciellt DDR4 nästa år!

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är en sådan tråkigt nedlåst uppgraderingsväg där allt som oftast CPU, GPU (då de är samma) och moderkort ska bytas ut samtidigt.

Nu är LP-kort i sig en tråkigt låst uppgraderingsväg också, då det fanimig inte kommer några nya kort i den storleken. Min i5:a i HTPC'n drar ju runt allt och skulle stå pall för ett mycket kraftfullare grafikkort.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men det är en sådan tråkigt nedlåst uppgraderingsväg där allt som oftast CPU, GPU (då de är samma) och moderkort ska bytas ut samtidigt.

Nu är LP-kort i sig en tråkigt låst uppgraderingsväg också, då det fanimig inte kommer några nya kort i den storleken. Min i5:a i HTPC'n drar ju runt allt och skulle stå pall för ett mycket kraftfullare grafikkort.

Jag byter datorer så sällan så det är alltid föråldrade socklar ändå. Så för mig spelar det ingen roll att det är fastlött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Håller med! Lågprofilskort tack!

GTX 750Ti såg ju oh så lovande ut att få just lågprofil, men endast KFA2 verkade ge sig på en sådan variant och den verkar inte vara så lätt/billig att få tag på, plus att den tydligen saknar lågprofilsbracket.. Så jag vet inte riktigt varför de designade kortet i lågprofil om de aldrig avsåg att sälja det för lågprofilsmarknaden..

Har ett 7750 i min HTPC och även om det fungerar hyfsat så vill jag ha mer! (7750 har ju samma antal streamprocessorer som AMD's bästa A10 APU.. så känns som att det är dags för ett bättre LP-kort för att rättfärdiga det segmentet.)

Kanske detta kan vara nått.
GTX 750 Ti:
http://store.galaxytechus.com/GALAXY-GeForce-GTX-750-Ti-GC-Sl...

"Low-profile bracket included"

Permalänk
Avstängd

Men vad är det för lådor som dessa får plats i - jämfört med normala versioner av grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Kanske detta kan vara nått.
GTX 750 Ti:
http://store.galaxytechus.com/GALAXY-GeForce-GTX-750-Ti-GC-Sl...

"Low-profile bracket included"

Intressant att de inkluderar low profile bracket på den amerikanska marknaden! (Galaxy-kort säljs som KFA2 i Europa.) Ser ut som att det blev en eftertanke, "low profile bracket _now_ included", dvs kan förklara att KFA2-korten anlände utan LP-bracket enligt användarrecensioner.

Här är alltså europavarianten. Endast en butik och inte lagerförd.. Jag har hållt koll på den ett tag i hopp om att den ska dyka upp i lite fler webbstores, och vill helst ha LP-bracket inkluderad också.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Men vad är det för lådor som dessa får plats i - jämfört med normala versioner av grafikkortet?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1779977 ..

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..