Norska armén kör stridsvagn med Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Sjukt spännande video skulle gärna vilja testa själv.

Det är som folk tidigare sagt ingen stridsvagn i filmen dock.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Häftigt.

Nästa blir väl stridsflygplan med Oculus.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Häftigt.

Nästa blir väl stridsflygplan med Oculus.

Såg en gång på tv att det finns en helikopter som styrs till viss del med hjälmen. Kommer inte ihåg vad det heter. Så man har redan utveckling med virtuella lösningar. Bara det är väl inte förrän nu folk får upp ögonen för tekniken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Låt inte Northug köra den bara

Haha fantastiskt!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Ända tills den lede fi splattar kamerorna med sina paintball-bössor.

Permalänk
Medlem

Fan va coolt ändå!

Permalänk
Avstängd

Så med andra ord har Oculus en ny marknad på G. Inte illa.. Sedan att den norska militären antagligen kommer att uppdatera den ganska rejält är det ju inget Facebook och Oculus kommer att känna av.

Skrivet av Aleshi:

Nice att de kan smälta ihop bilderna till ett panorama man kan titta runt i på det viset. Nu ska det väl bara fixa så att det fungerar med djupseende också. Sedan skott/sprängsäkra kameror.

I slutet av klippet så berättar de att militären kommer att byta ut en hel del hårdvara.. Bla. kameror för 200.000 dollar och dessa har säkert skottsäkert glas implementerad.

Skrivet av sunnis:

Finns egentligen ingenting som heter pansarvagn i svenska språket. Möjligtvis som talspråk. Fordonstypen som används i filmen är en pansarbandvagn. Det är absolut inte en stridsvagn i alla fall, det är något helt annat.

Bepansrad bandvagn* Och nej.. Som du säger är det ingen stridsvagn.

Skrivet av SuperSverker:

Stridsfordon*

Även om det rent tekniskt är ett fordon så är det ändå inte ett stridsfordon. Stridsfordon har hjul. Bandvagnar har band.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag varför facebook köpte OR. Att sälja till militären i Usa,kina,ryssland mm = $$$$$$$$$$$$$$$$$$$ Dollars

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bascule666:

Coolaste jag sett på länge!

Önskar det fanns sådan teknologi för 27 år sedan då jag körde stridsvagn (inte pansarbandvagn) på fälten runt Skövde i ett år. Gamla hederliga svenskutvecklade Stridsvagn S, med luckorna stängda så såg man inte mycket genom periskopen. På natten kunde man nästan lika gärna lägga ner verksamheten då dåtidens mörkerglasögon i princip helt saknade vettigt djupseende (om man då inte var amerikan med tiodubbelt bättre utrustning).

Stridsvagn S, är det den som inte har något torn för att de kom fram till att det ändå inte går att vrida runt en kanon i den svenska tallskogen? Så istället blev den galet låg men svårt att använda. Sen skämtade man lite om att den var designad för att backa hela vägen från Norrland till Stockholm när ryssen kom genom Finland.

Skrivet av buddaz:

Såg en gång på tv att det finns en helikopter som styrs till viss del med hjälmen. Kommer inte ihåg vad det heter. Så man har redan utveckling med virtuella lösningar. Bara det är väl inte förrän nu folk får upp ögonen för tekniken.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker du på amerikanarnas Boeing AH-64 Apache? Den har en automatkanon under nosen och en IR-kamera i nosen som styrs med pilotens huvudrörelser. I hjälmen sitter en liten skärm för ena ögat med ett sikte så det piloten tittar på kan han också skjuta i småbitar

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Även om det rent tekniskt är ett fordon så är det ändå inte ett stridsfordon. Stridsfordon har hjul. Bandvagnar har band.

Lägg ner cyberkrigandet och gör GMU istället så kanske du får köra en på riktigt någon gång.

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Häftigt.

Nästa blir väl stridsflygplan med Oculus.

Om jag inte misstar mig helt så finns det ett liknande system i JAS som gör det möjligt att se genom golvet i hjälmen.

Permalänk
Medlem

M113 är en armored personnel carrier, eller APC, inget annat. Så Pansarbandvagn är den svenska närmsta termen, ex Pansarbandvagn 302

Permalänk
Medlem

Kombinera det med auto-snajper-siktet och kinekt kontroller... Varför inte fjärrstyrd? då har vi universums dödligaste pansarvagn.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zotamedu:

....

Tänker du på amerikanarnas Boeing AH-64 Apache? Den har en automatkanon under nosen och en IR-kamera i nosen som styrs med pilotens huvudrörelser. I hjälmen sitter en liten skärm för ena ögat med ett sikte så det piloten tittar på kan han också skjuta i småbitar

Den tekniken kan vi använda idag i PC sims. Allt som krävs är TrackIR (eller en egen konstruerad historia och lite mjukvara) samt ett spel som kan hantera det. Exempelvis gamla Apache Air Assault, många fler spel har stöd för TrackIR idag (ARMA, Wings of Prey, mfl). Principen med LED samt kamera tracking för att veta vart och hur man tittar är något som skulle kunna implementeras i alla headsets egentligen.

2:50 in i klippet så ser man just gatling och headtracking. Headtracking syns i hela klippet i övrigt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag irriterar mig på att benämningen stridsvagn ofta missbrukas grovt i olika former av media (istället för den i sammanhanget oftast lämpliga benämningen stridsfordon).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Coolt!

Kul att Norge är ledande och har grymma stridstankar!
Norge ligger dock skyddad bakom Sverige, så dom kanske skulle ha större behov av en flotta.

LOL, tror knappast norrmännen kommer lita på att Sverige skyddar dom från öst.
Tyskarna fick korsa Sverige, hoppas inte (potentiellt) ryssarna får också.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Om bara Sverige la ner lite mer pengar på försvaret..

Det är sjukt att ett land ens ska behöva ha militär år 2014, jävla grottmänniskor fortfarande... Det känns som ~10,000:- av min skatt årligen hade gjort bättre nytta någon annanstans i välfärden.

Permalänk
Skrivet av CurlKastrull:

Om jag inte misstar mig helt så finns det ett liknande system i JAS som gör det möjligt att se genom golvet i hjälmen.

Vilket JAS då? Finns så många plan med den kapaciteten....

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Det är sjukt att ett land ens ska behöva ha militär år 2014, jävla grottmänniskor fortfarande... Det känns som ~10,000:- av min skatt årligen hade gjort bättre nytta någon annanstans i välfärden.

Ukraina är säkert jättenöjda med att ha sparat på sin försvarsmakt de senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av awqawq:

LOL, tror knappast norrmännen kommer lita på att Sverige skyddar dom från öst.
Tyskarna fick korsa Sverige, hoppas inte (potentiellt) ryssarna får också.

Förståeligt.
Men jag hoppas att Sverige skulle backa Norge 100%.

Norge <3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av QuantoR:

Ukraina är säkert jättenöjda med att ha sparat på sin försvarsmakt de senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi skulle kunna lägga varenda öre i statsbudgeten på försvar och ändå hade vi inte klarat oss mer än en vecka när Ryssen kommer. De har en stående armé på 760 000 man och ytterligare 2 000 000 i reserv. Deras militärbudget är ungefär lika stor som vår statsbudget. Kanske värt att notera att de kraftigt krympte sin armé för ett par år sedan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Det är sjukt att ett land ens ska behöva ha militär år 2014, jävla grottmänniskor fortfarande... Det känns som ~10,000:- av min skatt årligen hade gjort bättre nytta någon annanstans i välfärden.

Jo, det tycker nog Putin också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304. Moderkort: Asus P8Z77-I Deluxe. CPU: i5 3570K 4,6 GHz. RAM: Corsair Vengeance 2x4GB. Grafikkort: Asus GTX 660Ti DirectCUII. Hårddisk: 2x500 GB Seagate Barracuda 7200 rpm. PSU: FSP 650-80EGN 80+ Gold. CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO.

Permalänk
Skrivet av awqawq:

LOL, tror knappast norrmännen kommer lita på att Sverige skyddar dom från öst.
Tyskarna fick korsa Sverige, hoppas inte (potentiellt) ryssarna får också.

Permittenttrafiken ja, samt trafik till det med Tyskland allierade Finland (division Engelbrecht). Weserübung involverade inte svenskt territorium.

Skrivet av stn1337:

Det är sjukt att ett land ens ska behöva ha militär år 2014, jävla grottmänniskor fortfarande... Det känns som ~10,000:- av min skatt årligen hade gjort bättre nytta någon annanstans i välfärden.

Alla länder har en armé: sin egen eller någon annans.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Alla som tycker att det är konstigt att vi behöver en armé har visst inte märkt hur många sjuka, giriga människor det finns runt om i världen... Fråga dig själv så här... Vill alla människor på jorden gå ihop och bilda ett enda jätteland (Jorden). Svaret för dom flesta borde nog bli nej... Så för att hålla ihop sitt land så måste man skydda det.. Ungefär som om man låser dörren, eller har larm på bilen.. Och om Sverige la ner hela sin statsbudget på försvaret så hade inte Ryssland haft en chans.. dom må ha mer man i tjänst.. Men att försvara är mycket lättare än att anfalla. + att vi är nästan 10miljoner (dom skulle aldrig offra i närheten av så många som vi skulle vara beredda att göra)
Obs! Sverige hade länge ett av världens starkaste flygvapen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stn1337:

Det är sjukt att ett land ens ska behöva ha militär år 2014, jävla grottmänniskor fortfarande... Det känns som ~10,000:- av min skatt årligen hade gjort bättre nytta någon annanstans i välfärden.

Militär kommer alltid att behövas.. Tredje världskriget kommer och då vill iallafall jag ha ett försvar..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Vi skulle kunna lägga varenda öre i statsbudgeten på försvar och ändå hade vi inte klarat oss mer än en vecka när Ryssen kommer. De har en stående armé på 760 000 man och ytterligare 2 000 000 i reserv. Deras militärbudget är ungefär lika stor som vår statsbudget. Kanske värt att notera att de kraftigt krympte sin armé för ett par år sedan.

Däremot är nästan alla deras fordon fortfarande från andra världskriget Så det gäller bara för Sverige att ha ett modernare försvar med drönare och lite annat smått och gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Vilket JAS då? Finns så många plan med den kapaciteten....

Nu är du bra dum. JAS är inte en förkortning som hela världen använder direkt,, efter som det på engelska heter "fighter-attack-reconnaissance" eller FAR.

borde jag upplysa dig om att vi har en svensk vapentillverkare som är relativt välkänd för ett plan vars modellbeteckning innehåller just JAS ? Men du kanske kan länka så många andra plan som har JAS i sitt namn? gör då det tack.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Skrivet av Se33:

Nu är du bra dum. JAS är inte en förkortning som hela världen använder direkt,, efter som det på engelska heter "fighter-attack-reconnaissance" eller FAR.

borde jag upplysa dig om att vi har en svensk vapentillverkare som är relativt välkänd för ett plan vars modellbeteckning innehåller just JAS ? Men du kanske kan länka så många andra plan som har JAS i sitt namn? gör då det tack.

Jag vet att sarkasm är svårt att förstå i text. Men JAS anger som du säger bara rollerna flygplanet kan fylla. Här har du ett annat välkänt svenskt flygplan som i en version har samma förmågor: http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_37_Viggen

Min poäng var att planet heter JAS 39 Gripen, inte JAS. (Eller SAAB 39, eller Gripen...)

Precis som i tidigare inlägg om benämningen pansarvagn om fordonet i filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Tredje världskriget kommer och då vill iallafall jag ha ett försvar..

Haha, och vad kommer vårat försvar göra för nytta? Som ovan nämnt, vi kan lägga hela vår statsbudget på försvar och fortfarande inte ha en jävla chans om Ryssland eller USA vill anfalla.

Men verkar inte som någon här inne förstod min poäng, människan har funnits i över 125,000 år. Att vi fortfarande behöver ett försvar är helt jävla sinnessjukt. Människor beter sig som grottmänniskorna för över hundra tusen år sedan.

Tänk om alla dessa pengar kunde gått till något bättre än att försvara oss mot varandra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon142735:

Däremot är nästan alla deras fordon fortfarande från andra världskriget Så det gäller bara för Sverige att ha ett modernare försvar med drönare och lite annat smått och gott

Ett par drönare hjälper föga när 4000 T-80 rullar in över gränsen. Tror inte heller att våra 60 JAS Gripen klarar sig någon längre tid mot 600 Su-27, Mig-29 och Mig-31. De flygplanen kommer från 80- och 90-talet. Huvuddelen av stridsvagnarna verkar komma från 80-talet. Gripen är lite nyare men våra 300ish Leopard är inte direkt purfärska de heller. Det är en design från 70-talet. Mycket av det som är nytt och häftigt har inte kommit än. Archer är ju ett riktigt häftigt system men de första dök väl upp förra året. Saabs drönare är väl fortfarande bara en prototyp som är massa år bort i tiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24