Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Norska armén kör stridsvagn med Oculus Rift

Norska armén kör stridsvagn med Oculus Rift

Virtuell verklighet är inte bara spel och underhållning. Den norska armén låter stidsvagnsförare använda glasögonen för att få en 360-gradsvy av omgivningen.

Läs artikeln

Fytusan vad coolt!

Häääftigt! undra vad nästa grej blir

Skrivet av rinosaur:

Häääftigt! undra vad nästa grej blir

Lukt. :S

coolt

Riktigt ballt, och att det är just våran granne Norge som gör detta är ju brilliant!

Nice att de kan smälta ihop bilderna till ett panorama man kan titta runt i på det viset. Nu ska det väl bara fixa så att det fungerar med djupseende också. Sedan skott/sprängsäkra kameror.

Skrivet av Aleshi:

Nice att de kan smälta ihop bilderna till ett panorama man kan titta runt i på det viset. Nu ska det väl bara fixa så att det fungerar med djupseende också. Sedan skott/sprängsäkra kameror.

Antar att det finns, dom snackade ju om militärkameror

Bra jobbat av våra norska grannar där!

Dock är det en pansarvagn i videon

Skrivet av Shrudder:

Dagen då alla fis-appar blir mindre roliga

Lågbudget grejer är precis vad FM behöver, bara skiten håller när det väl behövs

Skrivet av pchelp:

Nej.

Skrivet av pchelp:

Pansarvagn = stridsvagn/bandvagn/stridsfordon

Det ser mer ut som de små pansarfordonen som svenska armen använder än ett stridsfordon 90 eller 122. Sätt en sådan på en Svensk 90 eller 122 då hade det varit grejer. LOL

Skillnaden som Wikipwedia säger är att pansarfordon är ett fordon med pansar medan stridsvagn är pansarvagn med kanon

Senast redigerat 2014-05-05 17:37

Nästa projekt, navigera skyskrapor med flygplan.

Coolt!

Kul att Norge är ledande och har grymma stridstankar!
Norge ligger dock skyddad bakom Sverige, så dom kanske skulle ha större behov av en flotta.

Skrivet av KeVVa:

Pansarvagn = stridsvagn/bandvagn/stridsfordon

Finns egentligen ingenting som heter pansarvagn i svenska språket. Möjligtvis som talspråk. Fordonstypen som används i filmen är en pansarbandvagn. Det är absolut inte en stridsvagn i alla fall, det är något helt annat.

Om bara Sverige la ner lite mer pengar på försvaret..

Lol svenska försvaret gjorde detta för 5 år sedan. VR glasögon och QR koder gjorde det möjligt att klättra runt i stridsfordon och lära sig hur saker funkar, när du tittade på saker kom text upp som förklarade hur de funkar. Denna tillämpning av norska försvaret ser dock mer användbar ut tycker jag.

Sen är detta en solklar bandvagn. Stridsfordon har ju kanon

Skickades från m.sweclockers.com

Coolaste jag sett på länge!

Önskar det fanns sådan teknologi för 27 år sedan då jag körde stridsvagn (inte pansarbandvagn) på fälten runt Skövde i ett år. Gamla hederliga svenskutvecklade Stridsvagn S, med luckorna stängda så såg man inte mycket genom periskopen. På natten kunde man nästan lika gärna lägga ner verksamheten då dåtidens mörkerglasögon i princip helt saknade vettigt djupseende (om man då inte var amerikan med tiodubbelt bättre utrustning).

Skrivet av Bascule666:

Coolaste jag sett på länge!

Önskar det fanns sådan teknologi för 27 år sedan då jag körde stridsvagn (inte pansarbandvagn) på fälten runt Skövde i ett år. Gamla hederliga svenskutvecklade Stridsvagn S, med luckorna stängda så såg man inte mycket genom periskopen. På natten kunde man nästan lika gärna lägga ner verksamheten då dåtidens mörkerglasögon i princip helt saknade vettigt djupseende (om man då inte var amerikan med tiodubbelt bättre utrustning).

Precis . Stridsvagn har kanon den i videon såg ut som en pansarbandvagn 302 utan 30mm kanonen.
Enligt soldf så har vi stridsvagn 122, stridsfordon 90 och pansarbandvagnar. Så alla de namnen benämner olika bepansrade fordon med band.

Låt inte Northug köra den bara

Coolt att dom tar initiativet med det här, för nog fan behövs det i alla fordon man kan pansra igen, så kan vi skona lite träd och skyltar Prisma-körning är en jävla konst.

Skrivet av griid_83:

Låt inte Northug köra den bara

dagens!

Taskigt att de är facebook som äger oculus nu, vore jobbigt att de plötsligt kom upp en statusuppdatering var man befann sig med vagnen:p

Skrivet av carlsson86:

Taskigt att de är facebook som äger oculus nu, vore jobbigt att de plötsligt kom upp en statusuppdatering var man befann sig med vagnen:p

haha, "Idag befinner jag mig i Korangal Valley, pansarbandvagn" .. De får ha nån som konstant sitter och tar bort inlägg på Facebook helt enkelt

Men sjukt kul att se uppfinningsrikedom

Skrivet av pchelp:

Stridsfordon*

Skrivet av SuperSverker:

Stridsfordon*

Pansarbandvagn* är vad det är.
Det är en amerikansk M113 i videon.

Också tillämpar vi fördröjningen som i reklamen om lagg! Då blire skoj!

Länken ger 404. Här är en fungerande variant.