XBMC 13.0 "Gotham" med acceleration för Android och stereoskopisk 3D

Permalänk
Melding Plague

XBMC 13.0 "Gotham" med acceleration för Android och stereoskopisk 3D

En ny version av det populära mediacentret XBMC ger hårdvaruaccelererad videouppspelning med Android och en uppsjö nya finesser, däribland förbättrat stöd för stereoskopisk 3D.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att bäst blir ännu bättre

Permalänk
Medlem

Kanske är dags att installera windows på min NUC då? Då kan man både lira emulator och köra xbmc 13

Permalänk
Medlem

Jag antar att ljudet blir bättre om man låter XBMC skala ner det? Jag menar jag skickar ju ljudet direkt till min receiver som gör avkodningen. No?

Någon som vet om det finns några sköna skins till Gotham än? Det är det sämsta med dessa tättliggande releaser är att ingen hinner göra ett skin eftersom det förklaras som broken efter ett halvår.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nivv:

Jag antar att ljudet blir bättre om man låter XBMC skala ner det? Jag menar jag skickar ju ljudet direkt till min receiver som gör avkodningen. No?

Någon som vet om det finns några sköna skins till Gotham än? Det är det sämsta med dessa tättliggande releaser är att ingen hinner göra ett skin eftersom det förklaras som broken efter ett halvår.

Jag blev glatt överraskad över att Back Row fungerade precis som tidigare när jag uppdaterade. Annars har jag haft samma problem med att tidigare skin har dött vid varje ny version. De har iof gjort Confluence bättre och bättre med tiden men gillar det fortfarande inte riktigt. Som sagt, blev väldigt glad när jag nu startade XBMC igen om allt såg ut precis som förut. Hade laddat för att behöva sitta en halvtimme och leta reda på nytt skin och sedan ställa in det som jag vill ha det.

Edit: Verkar som jag var lite förhastad. Uppdaterade på min laptop och då kraschade Back Row direkt. Ser ut som om jag kör verseion 4.1 på min stationära och där fungerar det felfritt men laptopen hittar bara 5.0 som inte fungerar alls. Jag är hyfsat förvirrad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Kvasten:

Kanske är dags att installera windows på min NUC då? Då kan man både lira emulator och köra xbmc 13

Du behöver inte windows för xbmc, du kan installera XBMCbuntu som botar direkt på hdd eller någon usb disk. Fast jag föredrar att ha windows i grunden då jag kör massa olika streaming tjänster till tv:n på min NUC.

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk

Plex eller XBMC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljuglampa:

Plex eller XBMC?

XBMC.

Permalänk
Skrivet av celeron_hero:

Du behöver inte windows för xbmc, du kan installera XBMCbuntu som botar direkt på hdd eller någon usb disk. Fast jag föredrar att ha windows i grunden då jag kör massa olika streaming tjänster till tv:n på min NUC.

Jupp, här har vi problemet med att köra XBMC på Linux. Streamingtjänster som inte vill spela med. Mina exotiska h.264 hi10p filer fungerar inte allt för bra på min Raspberry Pi heller men det är något en lite kraftigare processor i alla fall kan motverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljuglampa:

Plex eller XBMC?

Beror ju kanske lite på vad man är ute efter.
Jag själv kör XBMC (xbian) på en Raspberry PI som mediacenter i TV bänken.

Samtidigt kör jag Plex för transcoding till mobila enheter.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Skrivet av ljuglampa:

Plex eller XBMC?

Plex utåt mot världen
XBMC internt föredrar iallafall jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Bara det skulle finnas ett bra UI för användning av mus...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Drog in det på den stationära och vilken skillnad i uppstartstid! Det bara smäller till så är man inne! Hoppas detta kan göra under för föräldrarnas Intel Atom baserade HTPC också. Drog in det på surfplattan med mums säger jag bara!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljuglampa:

Plex eller XBMC?

Beror på om du har tv som stödjer plex app då är det onödigt ha extra pryl för att köra xbmc. Jag kör plex via TV app och fungerar klockrent.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Snusfri

Dags att uppdatera XBMC på HTPC'n idag då om detta även gäller OpenELEC.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag blev glatt överraskad över att Back Row fungerade precis som tidigare när jag uppdaterade. Annars har jag haft samma problem med att tidigare skin har dött vid varje ny version. De har iof gjort Confluence bättre och bättre med tiden men gillar det fortfarande inte riktigt. Som sagt, blev väldigt glad när jag nu startade XBMC igen om allt såg ut precis som förut. Hade laddat för att behöva sitta en halvtimme och leta reda på nytt skin och sedan ställa in det som jag vill ha det.

Trevligt! Jag är rätt petig när det gälle teman. Gillar inte alls Confluence då det ser rätt tacky ut, och andra bra skins som Aeon Nox ser lite väl science fiction ut. Jag kör Arctic nu vilket fungerar fint i Frodo.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Trevligt! Jag är rätt petig när det gälle teman. Gillar inte alls Confluence då det ser rätt tacky ut, och andra bra skins som Aeon Nox ser lite väl science fiction ut. Jag kör Arctic nu vilket fungerar fint i Frodo.

Själv kör jag Xeebo på min OpenELEC Frodo box. Fungerar fint, jag hade en Boxee Box förut så jag gillar den stilen på interfacet. Däremot börjar Fusion bli lite trögt för visst material, eftersom många anime subgroups envisas med 10-bit så blir det för hög bitrate för den stackars CPUn...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nivv:

Trevligt! Jag är rätt petig när det gälle teman. Gillar inte alls Confluence då det ser rätt tacky ut, och andra bra skins som Aeon Nox ser lite väl science fiction ut. Jag kör Arctic nu vilket fungerar fint i Frodo.

Jag skrev en uppdatering precis när du svarade. Verkar som om jag kör en gammal version av Back Row på min stationära som av någon anledning inte går att uppdatera. Den verkar fungera som vanligt. Däremot går det inte alls med den nyare versionen som min laptop kör på. Så jag vet inte riktigt vad som har hänt. Tittar i listan över kompatibla skins och det ser rätt tunt ut för tillfället.

Verkar som om något har hänt vid min installation för alla skins står som kompatibla för mig på min stationära. Fast det står att jag har versione 13 när jag startar XBMC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Någon som har ett tips på en bra htpc ?

Har funderat på Asus vivopc.

Kostar bara 5000:-

Gå in i forumdelen om HTPC och fråga i köprådstråden. Det här är inte rätt ställe för din fråga som är off-topic.

Permalänk

Tycker det är lite otydligt. Betyder detta att man äntligen kan få DTS HD MA passthrough till min receiver med rasberry pi? Rasberry Pi som HTPC hade varit riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Gå in i forumdelen om HTPC och fråga i köprådstråden. Det här är inte rätt ställe för din fråga som är off-topic.

Tack! Plockade bort

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Jag antar att ljudet blir bättre om man låter XBMC skala ner det? Jag menar jag skickar ju ljudet direkt till min receiver som gör avkodningen. No?

Någon som vet om det finns några sköna skins till Gotham än? Det är det sämsta med dessa tättliggande releaser är att ingen hinner göra ett skin eftersom det förklaras som broken efter ett halvår.

Det beror på vad din receiver klarar av. Egentligen så kvittar det, men har du en reciever som kan avkoda DTS-HD, AC3 trueadio så kan du låta receivern jobba, annars belastar du PCn och skickar ljuden med PCM format, har du HDMI så kommer bandbredden inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramcd99:

Det beror på vad din receiver klarar av. Egentligen så kvittar det, men har du en reciever som kan avkoda DTS-HD, AC3 trueadio så kan du låta receivern jobba, annars belastar du PCn och skickar ljuden med PCM format, har du HDMI så kommer bandbredden inte vara något problem.

Jodå, receivern klarar av HD-ljuden så ingen avkodning/konvertering görs på datorn. Fungerat fint sen 2-3 år tillbaka

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om dom fixat svartbalansen sen betan?

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Installera den igår på min Surface Pro 2 efter att jag nu fått den körklar som HTPC.
Funkar klockrent med pekskärm, så smutt att ligga i sängen och dra upp XBMC/film trådlöst (miracast/WIDI)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av ljuglampa:

Plex eller XBMC?

Varför antigen eller? Jag använder båda. Jag låter Plex hantera all media med server delen och sen använder jag XBMC som frontend med en plugin för Plex Media Server. Har även plugins för emulatorer så har en spelsektion i XBMC med alla mina retrospel.

Permalänk
Skrivet av nivv:

Trevligt! Jag är rätt petig när det gälle teman. Gillar inte alls Confluence då det ser rätt tacky ut, och andra bra skins som Aeon Nox ser lite väl science fiction ut. Jag kör Arctic nu vilket fungerar fint i Frodo.

Tack för tips om Arctic! Ska testa det sen. Har inte riktigt trivts med de andra. Tacky var ordet…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tack för tips om Arctic! Ska testa det sen. Har inte riktigt trivts med de andra. Tacky var ordet…

Hehe, inga problem. Arctic är dock "work in progress" så antagligen saker som fattas/är buggiga. Men jag körde det i helgen utan problem. Upptäckte ett problem med fanart och cover-bilder. Men det verkar ha rättat till sig efter en omstart (?)

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Någon som har koll på om dom fixat svartbalansen sen betan?

Vilken plattform?
Jag har kört de senaste betaversionerna av OpenElec utan problem (kör full range, 0-255).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har kört XBMC på en rad olika hårdvaror med Linux och Windows, min erfarenhet är tyvärr att XBMC är väldigt känsligt för hårdvaran man kör den på. Väldigt ofta krävs det special inställningar för att ens få det okay. XBMC teamet vill inte själva ge några rekommendationer på hårdvara där XBMC fungerar optimalt efter som de helt enkelt inte vet(säger de).

Det verkar inte finnas någon styrande kraft i XBMC teamet, istället får utvecklarna jobba med vad de önskar och visst är det försåtligt med tanke på att det är ideellt. Men det betyder också att tråkiga men viktiga saker lätt missas. Jag har varit med om märkliga ändringar som de gjort och när man frågat dem varför så har de hänvisat till att en utvecklares kompis ville ha det på detta vis. Man gjorde det då väldigt klart att det var utvecklarna och dess kompisar som avgjorde hur XBMC utvecklades.

Jag hade personligen gärna sett följande :

  1. Klara rekommendationer på hårdvara där XBMC fungerar perfekt i grundutförande (kanske även anpassa XBMC till specifika hårdvaru packet)

  2. Mindre känslig för olika hårdvaror under Windows/Linux

  3. Bättre själv diagnostik så att man inte manuellt måste testa sig fram till vilka inställningar som kan vara bäst

  4. Bättre verktyg för att få synken perfekt(inte alltid lätt att synka med film/serier för att inte prata omständligt).

För mig låter detta som grund grejer som man först bör titta på men efter som det är utvecklarna själva som bestämmer vad de ska jobba med så blir det ganska spretigt, d.v.s man väljer hellre 9 olika plattformar framför att göra det riktigt stabilt på ett fåtal.

Skrivet av Kvasten:

Kanske är dags att installera windows på min NUC då? Då kan man både lira emulator och köra xbmc 13

Hur menar du? Har det inte fungerat tidigare? Jag har kört XBMC under Windows 7 på en Intel NUC I3 sen de släpptes? Visst inte perfekt men efter lite meckande så blir det okay.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide