Microsoft gör förlust för varje såld Surface

Permalänk
Melding Plague

Microsoft gör förlust för varje såld Surface

Försäljningen av Surface fortsätter att stiga, men trots det är satsningen en fortsatt förlustaffär för Microsoft, som tillskriver förlusterna med att bolaget säljer fler enheter än tidigare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varje gång gör dom ett surfejs.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

En Amazon?
Hrm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Under det tredje kvartalet för räkenskapsåret 2014 (motsvarande första kvartalet 2014)"

Jag som missförstår eller står det fel? Q3 på 2014 har inte varit än?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Under det tredje kvartalet för räkenskapsåret 2014 (motsvarande första kvartalet 2014)

Jag som missförstår eller står det fel? Q3 på 2014 har inte varit än?

Men räkenskapsåret innebär väl vad de förväntar sig, eller?
EDIT: Glöm det, tänkte helt fel

Visa signatur

98% okunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pajen887:

Men räkenskapsåret innebär väl vad de förväntar sig, eller?

Vet inte, därför jag frågar!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Köpte precis en till jobbet.
Fler är på gång. Så sjukt smutta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

"Under det tredje kvartalet för räkenskapsåret 2014 (motsvarande första kvartalet 2014)"

Jag som missförstår eller står det fel? Q3 på 2014 har inte varit än?

Räkenskapsår behöver inte sammanfalla med kalenderår. http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4kenskaps%C3%A5r

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Räkenskapsår behöver inte sammanfalla med kalenderår. http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4kenskaps%C3%A5r

Tackar för infon!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

Dat vinstmarginal jämte mot intäkter Shaijt!

Permalänk
Medlem

Kanske inte är förvånad då de håller väldigt hög premium känsla rakt igenom och priset är inte direkt högt för vad man får.

Permalänk

surface pro 2

köpte mig en surface pro 2.1 förra helgen och är hur nöjd som helst. bakgrunds belyst tangentbord helt grymt, 4400 intel gpu på 1100hz klarat dota 2 på okey sättnings och wacom penna värt varenda öre fasen var bra pennan är i alla applikationer. skall bli kul att se hur ms kommer utveckla sin mobila marknad med riktiga datorer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Elcentralen:

köpte mig en surface pro 2.1 förra helgen och är hur nöjd som helst. bakgrunds belyst tangentbord helt grymt, 4400 intel gpu på 1100hz klarat dota 2 på okey sättnings och wacom penna värt varenda öre fasen var bra pennan är i alla applikationer. skall bli kul att se hur ms kommer utveckla sin mobila marknad med riktiga datorer.

Har samma bästa som finns !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad. Jag gillar designen på Surface utvändigt, den känns väldigt gedigen och kvalitativ. Däremot är den interna strukturen en totalmiss, vill minnas att det är runt 160 skruvar i den som komplicerar konstruktionsprocessen och adderar vikt. Kanske där de skulle spara lite pengar per tillverkad enhet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ja, magnesium är inte billigt tyvärr. Jag är fortfarande sugen på en sådan här själv faktiskt. Men den där dockan hittar jag ingenstans och utan den är det lite no go för mig om jag ska ha dem som arbetsdator. Skriva excel på platta inte helt lätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Detta understryks inte minst av bolaget självt, som tillskriver förlusterna med att fler enheter sålts än samma period förra året.

Så ju mindre de säljer desto mera pengar tjänar de? Då vore det bästa att bara lägga ner produkten antar jag.

Å andra sidan ju fler man tillverkar desto lägre borde kostnaden per tillverkad enhet bli så med stora volymer borde man kunna tjäna mera pengar men tydligen funkar det inte så för Microsoft. Undrar varför? Men på något sätt måste de ändå ha tänkt rätt i slutändan med tanke på att de totalt sett går med vinst. Men surfplattorna är väl så liten del i det stora hela så det påverkar väl inte så mycket kan man tro.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att företaget som helhet tuffar på men det går inte att komma undan att den här produktkategorin är en väldigt liten nischmarknad. Det står bevisat gång på gång att den attraherar en viss typ av konsumenter som säkert är helnöjda med den. No offense till er men den här produkten kommer till slut gå samma öde till mötes som Zune till slut om de inte gör vinst på den.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så ju mindre de säljer desto mera pengar tjänar de? Då vore det bästa att bara lägga ner produkten antar jag.

Å andra sidan ju fler man tillverkar desto lägre borde kostnaden per tillverkad enhet bli så med stora volymer borde man kunna tjäna mera pengar men tydligen funkar det inte så för Microsoft. Undrar varför? Men på något sätt måste de ändå ha tänkt rätt i slutändan med tanke på att de totalt sett går med vinst. Men surfplattorna är väl så liten del i det stora hela så det påverkar väl inte så mycket kan man tro.

Det blir ju lite som med Nexus (7:an iaf), skaffar man flera användare så är chansen större att dom även kan sälja på dom Office, Drive och folk som använder marknaden:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Tanken är ju att de ska ta igen förlusterna på själva hårdvaran med appköp i store.
Dock saknas det i mina ögon en hel del i appfloran.
Det finns appar i mängder men räknar man bort scam och skräpkvalitet så försvinner en hel massa

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så ju mindre de säljer desto mera pengar tjänar de? Då vore det bästa att bara lägga ner produkten antar jag.

Å andra sidan ju fler man tillverkar desto lägre borde kostnaden per tillverkad enhet bli så med stora volymer borde man kunna tjäna mera pengar men tydligen funkar det inte så för Microsoft. Undrar varför? Men på något sätt måste de ändå ha tänkt rätt i slutändan med tanke på att de totalt sett går med vinst. Men surfplattorna är väl så liten del i det stora hela så det påverkar väl inte så mycket kan man tro.

Ska man ta marknadsandelar till varje pris blir det så.
De sålde ju inte direkt bra när de lanserades.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Ja, magnesium är inte billigt tyvärr. Jag är fortfarande sugen på en sådan här själv faktiskt. Men den där dockan hittar jag ingenstans och utan den är det lite no go för mig om jag ska ha dem som arbetsdator. Skriva excel på platta inte helt lätt.

Håller med om att de verkligen hade behövt släppa dockningsstationen i Europa för att den skulle få ett större genomslag bland användare som vill ha allt i en dator. Men du har inte funderat på att köpa den från Amazon? http://www.amazon.com/Microsoft-Docking-Station-Surface-Pro/d...

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Håller med om att de verkligen hade behövt släppa dockningsstationen i Europa för att den skulle få ett större genomslag bland användare som vill ha allt i en dator. Men du har inte funderat på att köpa den från Amazon? http://www.amazon.com/Microsoft-Docking-Station-Surface-Pro/d...

Jag har letat lite utomlands men jag har inte kommit till skott med just den biten. Jag har köpt massor av prylar utomlands men när det kommer till datorprylar och bruksvaror så håller jag det helst på svenska marknaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma princip som sonys playstation 4, sälj enheten till förlust och tjäna på tilläggstjänster

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elcentralen:

köpte mig en surface pro 2.1 förra helgen och är hur nöjd som helst. bakgrunds belyst tangentbord helt grymt, 4400 intel gpu på 1100hz klarat dota 2 på okey sättnings och wacom penna värt varenda öre fasen var bra pennan är i alla applikationer. skall bli kul att se hur ms kommer utveckla sin mobila marknad med riktiga datorer.

Köpte surface pro 1:a generationen (kostnadsskäl) men är hur nöjd som helst med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Skrivet av StarglowOne:

Köpte surface pro 1:a generationen (kostnadsskäl) men är hur nöjd som helst med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma sak här. Köpte en 64Gb version i USA vid release och använder den rätt ofta, speciellt om jag är ute och reser. Kanon att spela Hearthstone eller titta tv-serier på

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så ju mindre de säljer desto mera pengar tjänar de? Då vore det bästa att bara lägga ner produkten antar jag.

Å andra sidan ju fler man tillverkar desto lägre borde kostnaden per tillverkad enhet bli så med stora volymer borde man kunna tjäna mera pengar men tydligen funkar det inte så för Microsoft. Undrar varför? Men på något sätt måste de ändå ha tänkt rätt i slutändan med tanke på att de totalt sett går med vinst. Men surfplattorna är väl så liten del i det stora hela så det påverkar väl inte så mycket kan man tro.

Om de lägger ner produkten kanske de istället förlorar mer pengar på att låta fabriker och personal vara utan jobb. Just nu verkar de dock vilja betala just för större marknadsandel och mer potentiella kunder i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

köpte mig en surface pro 2.1 förra helgen och är hur nöjd som helst. bakgrunds belyst tangentbord helt grymt, 4400 intel gpu på 1100hz klarat dota 2 på okey sättnings och wacom penna värt varenda öre fasen var bra pennan är i alla applikationer. skall bli kul att se hur ms kommer utveckla sin mobila marknad med riktiga datorer.

Har 256gig 8gig ram versionen av Surface Pro 2.1 och jag är hur nöjd som helst!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gissar att det får kosta vad det kosta vill för Microsoft har inte råd i längden att dra sig ur. Många har ifrågasatt Chromebook, men det har ju faktiskt visat sig att det alternativet börjar större försäljning till företag och organisationer som skolor. Det har även tillkommit administrativa verktyg som gör Chromebook mer konkurrenskraftig.

Permalänk
Medlem

Om det va rejält subsierade enheter kunde man tenkas köpa for at installera linux|gnu.
Men jag tror dom kommer bli ennu billigare som alla andra sufrace enheter som ingen vil ha.

Permalänk
Medlem

sorry men tror inte på att nån tillverkare gör förlust på nån av sina produkter. möjligen att r&d å pr kostar cash men aldrig att själva tillverkningskostanden e högre än vad de säljer produken för..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx