Rykte: Google Nexus skrotas – ersätts av Android Silver

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Google Nexus skrotas – ersätts av Android Silver

Google Nexus kan bli ett minne blott. Allt mer pekar på att Google på sikt slopar programmet för att istället samarbeta närmare med fler partnertillverkare och öppna egna butiker.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant. Men det låter lite som en variant av Apple butikerna. Förvisso inget negativt med det i sig, det är väldigt bra butiker trots allt. Men en liten tår fäller man om Nexus märket försvinner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Garanterat tillverkarna som klagat på att dom måste släppa billiga, snabba barebone modeller som får deras flaggskepp att se gamla ut.
Att Nexus modellerna även får senaste android lååång tid innan alla andra gör jku inte saken bättre

Permalänk
Medlem

Några till liknande nyheter och jag tar mitt pick och pack och sticker till staterna! Förstår ju varför dom satsar där men jag vill också ha! *lägger mig på golvet och gråter

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Nexus namnet börjar ju närma sig sin förbrukningslängd. Än så länge har det ju varit Nexus "antal tum på skärmen", och det funkar ju inte i längden om de ska fortsätta med det namnsättningen, ska man t.ex. köpa en Nexus 5.028 i framtiden liksom?

Permalänk
Entusiast

Jag blev orolig när jag läste rubriken för det har ju ryktats om att Nexus ska ersättas med Google Play edition tidigare, alltså samma telefon som andra flaggskepp men med ren Android på bara. Det här låter riktigt lovande. Har ju redan siktat in mig på att köpa nästa Nexustelefon som kommer för min Galaxy Nexus börjar bli lite trött. Eller ja, den har för lite RAM och så sitter den fast med en gammal version av Android på grund av TI.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Hoppas det inte blir sämre.

Jag gillade Nexus, då visste man vad man skulle köpa, och det blev lättare att göra val, man valde Nexus.
Jag har en Nexus 7 platta och Nexus 5 telefon och är nöjd.
Med Nexus-serien slipper man förinstallerat skräpmjukvara som andra tillverkare envisas med att skicka med.
Man får Googles vision av Android, som är bäst, istället för tillverkarnas egna version som alltid är sämst.
Man får möjligheter till upplåst bootloader och root.
Man får snabba uppdateringar från Google, istället för att vänta månader på att tillverkarna ska släppa en uppdatering.

Samsung gör mobiler med kass kvalitéts känsla, dom känns bara så billiga och låg kvalité, dessutom envisas dom med kapacitiva knappar istället för virtuella on-screen knappar. Med Nexus så slipper man konstiga designval och får alltid något bra.

När jag köper androidenheter så kollar jag efter Nexus, jag är inte intresserad av icke-Nexus enheter och få något plastigt skit som kostar mycket pengar och har ett förskräckligt ROM och sitta i träsket utan uppdateringar för att tillverkaren tycker jag ska köpa ny enhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Garanterat tillverkarna som klagat på att dom måste släppa billiga, snabba barebone modeller som får deras flaggskepp att se gamla ut.
Att Nexus modellerna även får senaste android lååång tid innan alla andra gör jku inte saken bättre

Ja, fuck köpa en Samsung, Sony eller HTC för 6000 kr.
När man köpa en Nexus för 3000 kr som lika bra.

Min Nexus 5 har sjukt bra kvalitetskänsla, och är den snyggaste telefonen någonsin.
Orka vänta månader på att tillverkarna ska släppa uppdatering.
Orka stå ut med tillverkarknas fula, sega skräp ROM.

Om dom lägger ner Nexus, så kommer jag kolla mer på OnePlus, Meizu och Xiaomi.
Kommer även hålla ögonen öppna för Firefox OS, Sailfish OS, Tizen och Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Silver.. Ska man gissa på att det kommer komma något annat senare, kanske Bronz eller Gold?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja, fuck köpa en Samsung, Sony eller HTC för 6000 kr.
När man köpa en Nexus för 3000 kr som lika bra.

Min Nexus 5 har sjukt bra kvalitetskänsla, och är den snyggaste telefonen någonsin.
Orka vänta månader på att tillverkarna ska släppa uppdatering.
Orka stå ut med tillverkarknas fula, sega skräp ROM.

Om dom lägger ner Nexus, så kommer jag kolla mer på OnePlus, Meizu och Xiaomi.
Kommer även hålla ögonen öppna för Firefox OS, Sailfish OS, Tizen och Ubuntu.

Nexus 5 ser ut som ingenting, precis som Moto X. Den har ingen personlighet och den har medel hårdvara generellt. Priset är det som gör/gjorde den intressant annars finns det betydligt bättre mobiler om man vill vara värst. Mjukvaran är bara mindre och mindre relevant som köpargument då skillnaderna i snabbhet osv är minimala idag jämfört mot tillverkarnas även om trogna Nexus ägare vill hålla fast i detta argument så klart.
Jag anser till och med att tex HTC och Sony har lyckats förbättra utseendet och ergonomin i mjukvaran.
Visst fördelen är snarare att man får uppdateringar "direkt" till Nexus enheter men stock utseendet är sannerligen deprimerande tråkigt.

Permalänk

Det kan ju vara så att man skulle fått lite copyrightproblem om man släppte en Androidtelefon med namnet Nexus 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nexus 5 ser ut som ingenting, precis som Moto X. Den har ingen personlighet och den har medel hårdvara generellt. Priset är det som gör/gjorde den intressant annars finns det betydligt bättre mobiler om man vill vara värst. Mjukvaran är bara mindre och mindre relevant som köpargument då skillnaderna i snabbhet osv är minimala idag jämfört mot tillverkarnas även om trogna Nexus ägare vill hålla fast i detta argument så klart.
Jag anser till och med att tex HTC och Sony har lyckats förbättra utseendet och ergonomin i mjukvaran.
Visst fördelen är snarare att man får uppdateringar "direkt" till Nexus enheter men stock utseendet är sannerligen deprimerande tråkigt.

Medel hårdvara?

Utseendet kan man alltid ändra med hjälp av launchers, och då slipper man onödigt bloatware i bakgrunden. Det enda negativa jag kan komma på är kameran, och den är ändå inte så himla dålig, speciellt inte efter nya kamerauppdateringen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Medel hårdvara?

http://assets.hardwarezone.com/img/2013/12/LG_Nexus_5_Review_...

Utseendet kan man alltid ändra med hjälp av launchers, och då slipper man onödigt bloatware i bakgrunden. Det enda negativa jag kan komma på är kameran, och den är ändå inte så himla dålig, speciellt inte efter nya kamerauppdateringen.

Sen när var Snapdragon 800 chipset enbart hårdvaran i en telefon? Jag kan också hitta benchmarks som Nexus presterar betydligt sämre än de flesta flagshepp.
Skärmen är ok men inget fantastiskt, utseendet är ok men inget anmärkningvärt,kvaliteten är ok men inget fantastiskt, batteriet är väl ok men litet, kameran är sämre än de flesta flaggskepp, noll nyheter eller extra funktioner. Den erbjöd senaste chipset och snabba uppdateringar, det är allt den har att komma med. Totalt ointressant om den skulle kosta som 4000-6000kr som många flaggskepp.

Permalänk
Medlem

Det där lät ju riktigt spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Man får Googles vision av Android, som är bäst, istället för tillverkarnas egna version som alltid är sämst.

Hur är googles "stock-android"?
Är det som att köra en custom launcher, man kan konfa hur mycket man vill, ändra ikoner, ändra animeringar, lägga till egna swipe-gester, ha mappar i dockan, ändra hur mycket som ska få plats på skärmen och marginaler och fonter och ... ALLT

Eller är det så att de flesta som köper t.ex. Nexus slänger in en annan launcher det första de gör för att få allt som de vill, men att de i alla fall slipper roota för att bli av med bloat?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Sen när var Snapdragon 800 chipset enbart hårdvaran i en telefon? Jag kan också hitta benchmarks som Nexus presterar betydligt sämre än de flesta flagshepp.
Skärmen är ok men inget fantastiskt, utseendet är ok men inget anmärkningvärt,kvaliteten är ok men inget fantastiskt, batteriet är väl ok men litet, kameran är sämre än de flesta flaggskepp, noll nyheter eller extra funktioner. Den erbjöd senaste chipset och snabba uppdateringar, det är allt den har att komma med. Totalt ointressant om den skulle kosta som 4000-6000kr som många flaggskepp.

Tycker du är väldigt negativ.
Priset är det mest tilltalande med Nexus 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Tycker du är väldigt negativ.
Priset är det mest tilltalande med Nexus 5.

Inte direkt, jag säger bara att Nexus 5 har sina begränsningar och det finns skillnader mot andra toppmodeller som kostar 2000kr mer eller liknande.
Jag är positiv till tillverkarnas egna mobiler, jag anser att mjukvaran inte är så dålig som vissa påstår.

Permalänk
Medlem

Nexus i mitt <3
Hoppas Google inte gör fel nu.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Inte direkt, jag säger bara att Nexus 5 har sina begränsningar och det finns skillnader mot andra toppmodeller som kostar 2000kr mer eller liknande.
Jag är positiv till tillverkarnas egna mobiler, jag anser att mjukvaran inte är så dålig som vissa påstår.

Så lägger man till 2000kr utöver nexus 5 (~3000kr) en prisökning på 66% så får man en telefon med lite mindre begränsningar och en mjukvara som kanske inte är jättedålig men inte lika bra som nexus. Låter som en deal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ASBR:

Hur är googles "stock-android"?
Är det som att köra en custom launcher, man kan konfa hur mycket man vill, ändra ikoner, ändra animeringar, lägga till egna swipe-gester, ha mappar i dockan, ändra hur mycket som ska få plats på skärmen och marginaler och fonter och ... ALLT

Eller är det så att de flesta som köper t.ex. Nexus slänger in en annan launcher det första de gör för att få allt som de vill, men att de i alla fall slipper roota för att bli av med bloat?

Man kan konfa vissa grejer, men inte jätte mycket. Man kan inte ikoner, animeringar eller lägga till egna swipe-gester.
Man kan ha mappar i dockan.
Marginaler och fonter går inte att ändra.

Det är lätt att förstå sig på är inte superkomplext med onödigt mycket inställningar.
De flesta som köper en Nexus kör nog med stock launchern och rootar inte, och slipper allt bloat.

Permalänk
Medlem

Betyder detta att vi inte ser fler telefoner från Google? I så fall är jag väldigt besviken. Hoppas jag har fel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nexus 5 ser ut som ingenting, precis som Moto X. Den har ingen personlighet och den har medel hårdvara generellt. Priset är det som gör/gjorde den intressant annars finns det betydligt bättre mobiler om man vill vara värst. Mjukvaran är bara mindre och mindre relevant som köpargument då skillnaderna i snabbhet osv är minimala idag jämfört mot tillverkarnas även om trogna Nexus ägare vill hålla fast i detta argument så klart.
Jag anser till och med att tex HTC och Sony har lyckats förbättra utseendet och ergonomin i mjukvaran.
Visst fördelen är snarare att man får uppdateringar "direkt" till Nexus enheter men stock utseendet är sannerligen deprimerande tråkigt.

Mjukvaran är visst relevant, först och främst så är det fortfarande lite skillnad i flytet på top modeller med touchwiz eller stock, och en grej du har glömt är att touchwiz och fler tar nästan all minne mobilen har! stock är mycket mer lightweight på den delen, och att nexus 5 ser ut som ingenting är din åsikt, själv gillar jag utseendet, btw så tycker jag stock är snyggast, det är ju subjektivt också för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Mjukvaran är visst relevant, först och främst så är det fortfarande lite skillnad i flytet på top modeller med touchwiz eller stock, och en grej du har glömt är att touchwiz och fler tar nästan all minne mobilen har! stock är mycket mer lightweight på den delen, och att nexus 5 ser ut som ingenting är din åsikt, själv gillar jag utseendet, btw så tycker jag stock är snyggast, det är ju subjektivt också för den delen.

Klart det är relevant, men det är betydligt mindre relevant då skillnaderna är minimerats en hel del senaste åren. Det var ett problem i tidigare Android versioner men Kitkat fungerar bra på samtliga skulle jag säga, om vi tex går tillbaka till Gingerbread så var det ett stort problem. LG:s stock launchern i G2 känns faktiskt på något sätt rappare än Nova launcher och alla andra jag testat från Playstore därför använder jag bara den.

Permalänk
Medlem

Gör mig ingenting tror jag. Har min HTC One som jag planerar att ha i ett, kanske två år till. Då hoppas jag att Tizen, Sailfish och/eller Ubuntu har mognat till så man kan minska sitt beroende av Google.

Det mest lockande med Nexus-serien är priset. Rootar i vilket fall. Sedan tycker jag att Sense är mycket snyggare än stock Android. Touchwiz är däremot gräsligt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Låter utmärkt att Google tar mer kontroll över telefoner med deras operativ. Ser ut att bli som Nexus, fast ännu mer styrt av Goolge == bättre IMHO.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nexus är bra som det är nu, varför ändra på ett bra koncept?
Dem tappar mig kan jag säga. Bara google now stör mig som fan. Väck med skräpet.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Bara google now stör mig som fan. Väck med skräpet.

Stäng av det då? Now är ju valfritt, på eller av.

Permalänk
Medlem

Namnet Google Silver låter inte speciellt lockande

Permalänk
Medlem

Lär aldrig i realiteten komma till Sverige.

Permalänk
Medlem

Kan det bli bättre än Nexus? Isf är jag den första som köper Android Silver!

Visst finns det punkter som kan förbättras, men det kommer det alltid att göra för ingenting är perfekt. Ska bli intressant att följa utvecklingen på detta.

Alla med en Nexustelefon, räck upp en hand! \o
När Android Silver kommer; \o/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se