Telefoni på resa i USA?

Permalänk
Avstängd

Telefoni på resa i USA?

Ska till USA och då kan jag inte använta mitt Comviq 75 där.
Så hur gör man när man är på resa i USA och behöver nå någon där?

Tänkte att man kunde köpa ett SIM kort i USA och ladda det med pengar.
Kan man göra det?

Min Nexus 5 telefon använder sig av Micro-SIM kort.

Är operatören "Straight Talk" som man köper på Walmart bra?
Eller finns det andra operatörer som man köper utan abonnemang?

Jag kommer ha Wi-Fi på hotellet. Men vore bra att kunna ringa också när man är utanför hotellet eller nånstans där man inte har Wi-Fi.

Permalänk
Inaktiv

Alla operatörer fungerar väl, är väl bara att kolla så deras band fungerar med din Nexus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ska till USA och då kan jag inte använta mitt Comviq 75 där.
Så hur gör man när man är på resa i USA och behöver nå någon där?

Tänkte att man kunde köpa ett SIM kort i USA och ladda det med pengar.
Kan man göra det?

Min Nexus 5 telefon använder sig av Micro-SIM kort.

Är operatören "Straight Talk" som man köper på Walmart bra?
Eller finns det andra operatörer som man köper utan abonnemang?

Jag kommer ha Wi-Fi på hotellet. Men vore bra att kunna ringa också när man är utanför hotellet eller nånstans där man inte har Wi-Fi.

Det där är väldigt meckigt. Jag var USA i höstas i 1½ månad och skulle försöka fixa SIM-kort.
Visade sig att telefonen var låst till Telia och försökte låsa upp den på plats, men just då kunde de inte göra det på Iphone 5.
Lösningen blev att köpa en helt ny, billig smartphone helt enkelt.
Sedan är det wi-fi som gäller i USA de har helt andra kostnader för surf.
Men det där är bara min version. Förhoppningsvis får du bättre svar av andra.
Kolla bara att din telfon inte är låst och det stöde de band som personen innan mig sa.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

I USA är det viktigt att kontrollera så operatören du väljer använder ett band som din telefon stödjer.

Din version av Nexus 5 ska ha stöd för:

LTE 800 / 850 / 900 / 1800 / 2100 / 2600
HSDPA 850 / 900 / 1700 / 1900 / 2100
GSM 850 / 900 / 1800 / 1900

Så när du letar ska du se till att operatören använder en eller fler av dessa band.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Alla operatörer fungerar väl, är väl bara att kolla så deras band fungerar med din Nexus.

Telefoner brukar säljas i lite olika modeller för olika regioner, jag har den Europeiska versionen av Nexus 5.
Det gör att jag har andra LTE band, så jag lär ju inte kunna använda 4G/LTE där.
Men 3G bör ju ändå fungera som vanligt, eller?

Skrivet av griid_83:

Det där är väldigt meckigt. Jag var USA i höstas i 1½ månad och skulle försöka fixa SIM-kort.
Visade sig att telefonen var låst till Telia och försökte låsa upp den på plats, men just då kunde de inte göra det på Iphone 5.
Lösningen blev att köpa en helt ny, billig smartphone helt enkelt.
Sedan är det wi-fi som gäller i USA de har helt andra kostnader för surf.
Men det där är bara min version. Förhoppningsvis får du bättre svar av andra.
Kolla bara att din telfon inte är låst och det stöde de band som personen innan mig sa.

Min telefon är köpt direkt från Google Play Store Sverige och är således inte operatörslåst.
Man är väl inte dum heller och köper en låst telefon.
Tror inte min telefon stödjer de amerikanska 4G/LTE-banden.
Men 3G bör väl ändå fungera?

Skrivet av Arazand:

I USA är det viktigt att kontrollera så operatören du väljer använder ett band som din telefon stödjer.

Din version av Nexus 5 ska ha stöd för:

LTE 800 / 850 / 900 / 1800 / 2100 / 2600
HSDPA 850 / 900 / 1700 / 1900 / 2100
GSM 850 / 900 / 1800 / 1900

Så när du letar ska du se till att operatören använder en eller fler av dessa band.

LTE har ju olika band i Europa och USA om jag har förstått det rätt.
Så 4G/LTE kan jag nog glömma.
Men alla telefoner är väl numera quad-band telefoner så 3G ska väl fungera i både USA och Europa antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

LTE har ju olika band i Europa och USA om jag har förstått det rätt.
Så 4G/LTE kan jag nog glömma.
Men alla telefoner är väl numera quad-band telefoner så 3G ska väl fungera i både USA och Europa antar jag.

Kollar man på GSM arena och jämför den Nordamerikanska varianten emot resten av världen så ser det ut så här:

2G Network
GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - all versions
CDMA 800 / 1900 - North America version
3G Network
HSDPA 850 / 900 / 1700 / 1900 / 2100
HSDPA 800 / 850 / 1700 / 1900 / 2100 / 900 - North America version
4G Network
LTE 800 / 850 / 900 / 1800 / 2100 / 2600
LTE 700 / 800 / 850 / 1700 / 1900 / 2100 / 2600 - North America version

Så det finns visst en chans du kan få 4G/LTE men då måste du matcha exakt med operatörerna som sagt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Telefoner brukar säljas i lite olika modeller för olika regioner, jag har den Europeiska versionen av Nexus 5.
Det gör att jag har andra LTE band, så jag lär ju inte kunna använda 4G/LTE där.
Men 3G bör ju ändå fungera som vanligt, eller?

Var det inte det jag sa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Kollar man på GSM arena och jämför den Nordamerikanska varianten emot resten av världen så ser det ut så här:

2G Network
GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - all versions
CDMA 800 / 1900 - North America version
3G Network
HSDPA 850 / 900 / 1700 / 1900 / 2100
HSDPA 800 / 850 / 1700 / 1900 / 2100 / 900 - North America version
4G Network
LTE 800 / 850 / 900 / 1800 / 2100 / 2600
LTE 700 / 800 / 850 / 1700 / 1900 / 2100 / 2600 - North America version

Så det finns visst en chans du kan få 4G/LTE men då måste du matcha exakt med operatörerna som sagt.

Jag bryr mig inte om 4G/LTE eller internet.
Viktiga är att jag kan nå folk, så bara 3G funkar så är det bra.
Men 3G ska fäl funnka överallt oavsett telefon utan att oroa sig för band, eller har jag fel?

Skrivet av El_Raspberry:

Var det inte det jag sa?

Nej, du sa att man behöver kolla upp band.
Men det behöver man inte om man inte ska nyttja 4G/LTE.
Om man bara ska ringa så funkar ju 3G och nöjer sig med långsam surf så funkar ju 3G bra, och då behöver man väl inte oroa sig för några band, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag bryr mig inte om 4G/LTE eller internet.
Viktiga är att jag kan nå folk, så bara 3G funkar så är det bra.
Men 3G ska fäl funnka överallt oavsett telefon utan att oroa sig för band, eller har jag fel?

Jag läser iallafall att det ska funka i 4 av 5 band. Men jag är 90% säker... jag köpte en payphone när jag var i USA senast, billigt plast skit för 20 dollar men det funkade till att ringa hem vid behov.
Beställer du biljetten till USA av en turistbyrå? Så fall kan jag rekommendera att du frågar dem och de har några tips för hur man dubbelkollar att banden stämmer överens med varandra.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Jag läser iallafall att det ska funka i 4 av 5 band. Men jag är 90% säker... jag köpte en payphone när jag var i USA senast, billigt plast skit för 20 dollar men det funkade till att ringa hem vid behov.
Beställer du biljetten till USA av en turistbyrå? Så fall kan jag rekommendera att du frågar dem och de har några tips för hur man dubbelkollar att banden stämmer överens med varandra.

Är inte så mycket av behov av en telefon, är mer i behov av att pre-paid SIM kort.
När du köper en sån där 20 dollar telefon, ingår det pengar att ringa för då, eller måste man köpa till det?

Vore ju bra om man kunde köpa så man har 20 dollar att ringa för, utan att behöva köpa till en telefon.

Tror nog min nuvarande telefon ska fungera, så behöver mest någon operatör att koppla upp mig mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Telefoner brukar säljas i lite olika modeller för olika regioner, jag har den Europeiska versionen av Nexus 5.
Det gör att jag har andra LTE band, så jag lär ju inte kunna använda 4G/LTE där.
Men 3G bör ju ändå fungera som vanligt, eller?

Min telefon är köpt direkt från Google Play Store Sverige och är således inte operatörslåst.
Man är väl inte dum heller och köper en låst telefon.
Tror inte min telefon stödjer de amerikanska 4G/LTE-banden.
Men 3G bör väl ändå fungera?

LTE har ju olika band i Europa och USA om jag har förstått det rätt.
Så 4G/LTE kan jag nog glömma.
Men alla telefoner är väl numera quad-band telefoner så 3G ska väl fungera i både USA och Europa antar jag.

Hade jobb-telefon där och de sa till mig att den var olåst...Inte kul när jag äl kom dit och inte kunde använda den!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag bryr mig inte om 4G/LTE eller internet.
Viktiga är att jag kan nå folk, så bara 3G funkar så är det bra.
Men 3G ska fäl funnka överallt oavsett telefon utan att oroa sig för band, eller har jag fel?

Nej, du sa att man behöver kolla upp band.
Men det behöver man inte om man inte ska nyttja 4G/LTE.
Om man bara ska ringa så funkar ju 3G och nöjer sig med långsam surf så funkar ju 3G bra, och då behöver man väl inte oroa sig för några band, eller har jag fel?

GSM ska fungera worldwide iaf så ringa borde inte vara några problem.
Tror det är Verizon som kör annan lösning så undvik dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inofficiell ambassadör

T-Mobile är en stor operatör som har usd 50 pre-paid kort med obegränsad call, text och surf. Jag hade dem medan jag bodde där borta. Funkade fin-fint för min del iaf.

http://www.t-mobile.com/cell-phone-plans/individual.html

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har vanligt Telia Refillkort som ej fungerar utomlands, när jag var i USA letade jag bara efter tillgängliga operatörer, valde AT&T Telia (tror jag de stod), sen poppade de upp ett SMS med priser för samtal/SMS, efter de var de bara att tuta och köra.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Ska till USA i Juni och undrar samma sak. Behöver dock bara surf eftersom att hotellets wifi tydligen är väldigt dåligt och jag är i stort behov av internet genom hela resan. Finns det simkort att köpa och bara ladda på med surf?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att surfa in på de amerikanska operatörernas websidor och se vad de har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pritect:

Jag åker till USA om 2 veckor, har beställt ett sånthär kort: http://www.readysim.com/shop/talk-text-data.html

Hur funkade ditt kort från Readysim? Jag är själv nyfiken på detta kort men det är svårt att hitta omdömen från de som använt svenska mobiler till kortet. Vilken typ av mobil använde du och funkade allt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Hur funkade ditt kort från Readysim? Jag är själv nyfiken på detta kort men det är svårt att hitta omdömen från de som använt svenska mobiler till kortet. Vilken typ av mobil använde du och funkade allt bra?

Jag hade en nexus 4,då funkade allt bra, en kompis körde en iPhone 5c som också funkade kanon, ytterligare en hade en Galaxy s3, på den funkade inte 3gn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pritect:

Jag hade en nexus 4,då funkade allt bra, en kompis körde en iPhone 5c som också funkade kanon, ytterligare en hade en Galaxy s3, på den funkade inte 3gn

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, låter ju lovande. Har själv en iPhone 6 men har inte kunnat hitta nåt omdöme från nån som använt den kombinationen ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Ok, låter ju lovande. Har själv en iPhone 6 men har inte kunnat hitta nåt omdöme från nån som använt den kombinationen ännu.

Bör ju funka lika bra, tvivlar på Att de tagit bort frekvensstöd