Permalänk
Medlem

Sony W8 2014

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247

Såg att precis att Sonys 2014 TV-apparater är på väg in i lagerhyllorna och modellen 50W8XX ser riktigt lovande ut och iom att Panasonics plasmor är på väg ut ur lager så ser denna TV ut att kunna bli 2014 bästa 50" under 10k. Är själv inte i behov av en TV för tillfället men låg ingen tråd uppe om den här TV:n än så tänkte slänga upp en ifall nån är ute efter en ny TV.

*Inputlagg på 22ms i gamingmode (8ms vs CRT, detta är bättre än många datorskärmar)
*VA-panel ist för IPS som de tyvärr använde på förra årets modeller (w7-w8 iaf)
*Bra svärta iom VA-panelen, och bra gamma och färger för filmtittande
*Inbyggt väggfäste

SmartTV-funktionerna är säkert ingen höjdare som vanligt när det kommer till Sony, men imo så är Sonys LCD TV-appareter i de högre segmenten som kör VA-panel helt klart bland de bästa på marknaden när det kommer till bildkvalitet och bland det närmaste man kan komma en plasma om man ska ha en LCD och prioriterar svärta och färger.

http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/televisions/pla...
http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl50w829b-201403023650.htm
http://www.trustedreviews.com/sony-kdl-50w829_TV_review_sound...
http://www.whathifi.com/review/sony-kdl-50w829b

Permalänk
Medlem

Den hade dock den minsta möjliga rörelsekompensering en TV med 100hz kan ha :/ Så den är nog inget att ha för den som vill ha bra bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Den hade dock den minsta möjliga rörelsekompensering en TV med 100hz kan ha :/ Så den är nog inget att ha för den som vill ha bra bild.

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar? Menar du att den max kan köra 100hz med rörelsekompensering? För det är en 60Hz TV och allt över det som på alla LCD TV-apparater är interpolering (och det är vad jag 400Hz på den här modellen, inte 100) vilket är imo skit ändå och borde lämnas avstängt oavsett TV och framför allt om är ute efter "bra bild".

edit. Fel av mig, det är en 100/120hz panel men som vanligt kan dom inte ta emot mer än 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar? Menar du att den max kan köra 100hz med rörelsekompensering? För det är en 60Hz TV och allt över det som på alla LCD TV-apparater är interpolering (och det är vad jag 400Hz på den här modellen, inte 100) vilket är imo skit ändå och borde lämnas avstängt oavsett TV och framför allt om är ute efter "bra bild".

Det är en 100hz TV, inte 60hz? Och med rörelsekompenseringen så menade jag differensen mellan 400hz (bildförbättringsteknik) och grundfrekvensen (100hz).
Prova att se på en TV som bara har 100hz och ingen rörelsekompensering/bildförbättringsteknik, sen en TV med bildförbättringsteknik 400hz samt 3000hz. Ser du ingen skillnad mellan dessa tre så bör du inte skriva på denna forumdel

Permalänk
Medlem

Så hög fake hz ger bättre bild alltid? Skrattretande påstående

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Det är en 100hz TV, inte 60hz? Och med rörelsekompenseringen så menade jag differensen mellan 400hz (bildförbättringsteknik) och grundfrekvensen (100hz).
Prova att se på en TV som bara har 100hz och ingen rörelsekompensering/bildförbättringsteknik, sen en TV med bildförbättringsteknik 400hz samt 3000hz. Ser du ingen skillnad mellan dessa tre så bör du inte skriva på denna forumdel

Om du ser en tv med 3000Hz så är det en plasma (för jag vet då ingen LCD som interpolerar 3000fps) och kan inte jämföras med hur hz fungerar på LCD http://www.cnet.com/news/what-is-600hz/ och som sagt detta är imo verkligen ingen "bildförbättringsteknik" utan en ren bildförsämringsteknik och ja, jag ser skillnaden direkt och det ser förjävligt ut med interpolering/motionflow, om den är bra, så kan det funka till sport, men den går inte att använda till till spel iom att det skapar sjukt mycket inputlagg och till film skapar det bara såpeffekt.

Tittade upp hur sony skriver ut sin Hz och det kan vara så att du har rätt att det den kör 100/120Hz då dom verkar köra motionflow nummret delat på fyra för att få ut Hz på panelen. Men ändå, även om man nu skulle vilja använda det här hur vet du att den är dålig? Bara för att det är ett lågt nummer? Inga tester klagar direkt på interpoleringen, alla tillverkare använder ju olika tekniker och nummer på olika sätt så går ju inte att dra slutsattser efter vad som står på databladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Så hög fake hz ger bättre bild alltid? Skrattretande påstående

Fake..? Det är en bidragande faktor, ja.

Skrivet av sKRUVARN:

Om du ser en tv med 3000Hz så är det en plasma (för jag vet då ingen LCD som interpolerar 3000fps) och kan inte jämföras med hur hz fungerar på LCD http://www.cnet.com/news/what-is-600hz/ och som sagt detta är imo verkligen ingen "bildförbättringsteknik" utan en ren bildförsämringsteknik och ja, jag ser skillnaden direkt och det ser förjävligt ut med interpolering/motionflow, om den är bra, så kan det funka till sport, men den går inte att använda till till spel iom att det skapar sjukt mycket inputlagg och till film skapar det bara såpeffekt.

Tittade upp hur sony skriver ut sin Hz och det kan vara så att du har rätt att det den kör 100/120Hz då dom verkar köra motionflow nummret delat på fyra för att få ut Hz på panelen. Men ändå, även om man nu skulle vilja använda det här hur vet du att den är dålig? Bara för att det är ett lågt nummer? Inga tester klagar direkt på interpoleringen, alla tillverkare använder ju olika tekniker och nummer på olika sätt så går ju inte att dra slutsattser efter vad som står på databladet.

Wt60y samt pfl9705 har 3600hz (LCD/LED), så jag antar att du är motbevisad nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Fake..? Det är en bidragande faktor, ja.

Wt60y samt pfl9705 har 3600hz (LCD/LED), så jag antar att du är motbevisad nu?

Bevis för vad? Du ger inte precis intrycket av att veta vad du pratar om. Av det jag hittar så får man dessa "3600 Hz" (som utan kontext bara är en cool siffra (bra försäljningsargument till dumma konsumenter!)) från en kombination av bildinterpolering och sekventiell reglerad bakgrundsbelysning.

För en äldre modell, på tyska:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Wt60y samt pfl9705 har 3600hz (LCD/LED), så jag antar att du är motbevisad nu?

Ja tydligen finns det LCD TV-apparater med så hög "Hz" så där hade du rätt (pfl9705 hade dock 400) men det säger fortfarande ingeting och du kan fortfarande inte jämföra dom, det är en jävla skillnad på backlight scaning, interpolering och den faktiska refresh raten på panelen (som antagligen är det enda viktiga), om inte hz:en beskriver exakt samma teknologi kan du inte jämföra siffrorna. Du måste visa på ett test som visar att den här modellen är sämre än någon i samma klass för att det i huvudtaget ska spela någon roll, den kanske inte är bäst (har faktiskt ingen aning då jag inte tittat på den irl, men av tidigare erfarenhet så tycker jag inte motionflow xr har varit direkt sämre än något annat och inga tester tar upp det som en svaghet, tvärtom då dom tar upp hur den hanterar "motion" som ett plus) men igen så är imo rörelseförbättringsfunktioner bara massa säljsmörja som de flesta som bryr sig om bra bild stänger av ändå och det är verkligen ingen dealbreaker även om den skulle vara rutten, har då inte sett en dyrare lcd på flera år som har hanterat rörelse så dåligt att man behövt använda dessa funktioner.

Men fine, känner man att det är viktigt med nå flummiga 3000 backlight scaning Hz så finns det säkert andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Skruvarn, om du nu var duktig på TV så skulle du veta att Philipsen jag skrev om, 9705, har mer än 400hz med dagens sätt att räkna. Gjorde ett test på dig för att se din kunskapsnivå och den var tyvärr låg, då du bara läste en 4 år gammal spec
Då ber jag dig, så jag och mina kollegor på jobbet kan få skratta lite: vad är det man ska gå på i en TV? Och länka gärna ett par som du tycker är bra, så får vi lite underhållning på lunchen imorgon. Sen kanske jag kan börja ta dig seriöst igen (du kan ju hålla dig till samma prisklass som ovan, du behöver inte dra iväg på nån för 50' eller så)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Skruvarn, om du nu var duktig på TV så skulle du veta att Philipsen jag skrev om, 9705, har mer än 400hz med dagens sätt att räkna. Gjorde ett test på dig för att se din kunskapsnivå och den var tyvärr låg, då du bara läste en 4 år gammal spec
Då ber jag dig, så jag och mina kollegor på jobbet kan få skratta lite: vad är det man ska gå på i en TV? Och länka gärna ett par som du tycker är bra, så får vi lite underhållning på lunchen imorgon. Sen kanske jag kan börja ta dig seriöst igen (du kan ju hålla dig till samma prisklass som ovan, du behöver inte dra iväg på nån för 50' eller så)

Elgiganten?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Xaph:

Skruvarn, om du nu var duktig på TV så skulle du veta att Philipsen jag skrev om, 9705, har mer än 400hz med dagens sätt att räkna. Gjorde ett test på dig för att se din kunskapsnivå och den var tyvärr låg, då du bara läste en 4 år gammal spec
Då ber jag dig, så jag och mina kollegor på jobbet kan få skratta lite: vad är det man ska gå på i en TV? Och länka gärna ett par som du tycker är bra, så får vi lite underhållning på lunchen imorgon. Sen kanske jag kan börja ta dig seriöst igen (du kan ju hålla dig till samma prisklass som ovan, du behöver inte dra iväg på nån för 50' eller så)

Jag är förvånad att någon med en mognadsgrad av en 14-åring ens har ett jobb faktiskt, tror jag har hört bättre argument vid en diskussion av min 10-åriga granne om jag ska vara ärlig..

Om du nu är så "duktig" som du säger, istället för att gå på meningslösa personangrepp, kanske du vill utbilda oss 'o' så mindre kunniga medmänniskor istället?
Kanske har lust att länka några artiklar, lite tester eller andra forum med liknande diskussioner eller ämnesgrupper?

Bara lite förslag för allas trivsel här på forumet och för att ge moderatorerna lite mindre "Bullshit-clean-up" att handskas med också

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Elgiganten?

?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

för att ge moderaterna lite mindre "Bullshit-clean-up" att handskas med också

Moderaterna älskar ju BS. Hela deras politik bygger på den varan ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Tror han undrar ifall det är där du jobbar, antagligen syftar han på att du låter som en försäljare som skulle kunna jobba där.

Skrivet av Xaph:

Skruvarn, om du nu var duktig på TV så skulle du veta att Philipsen jag skrev om, 9705, har mer än 400hz med dagens sätt att räkna. Gjorde ett test på dig för att se din kunskapsnivå och den var tyvärr låg, då du bara läste en 4 år gammal spec

Om man mäter "duktig" i vem som kan droppa mest specifikationer så grattis, du får mvg. Men du missar fortfarande hela poängen och har gjort det sen första inlägget.

Skrivet av Xaph:

Då ber jag dig, så jag och mina kollegor på jobbet kan få skratta lite: vad är det man ska gå på i en TV? Och länka gärna ett par som du tycker är bra, så får vi lite underhållning på lunchen imorgon. Sen kanske jag kan börja ta dig seriöst igen (du kan ju hålla dig till samma prisklass som ovan, du behöver inte dra iväg på nån för 50' eller så)

Här har vi hela ditt problem, det beror helt på vad man är ute efter, för mig är det korrekta färger, svärta och jämn bakgrundsbelysning. För någon annan kan det vara smart funktioner och ljusstyrka, och för dig är det tydligen så hög "Hz" som möjligt och varför detta är SÅ viktigt har du av någon anledning fortfarande inte berättat. Och tillexempel för mig som är helt ointressad av interpolering vad spelar det då för roll om en 24fps film visas i 5:5 pulldown (på en 120hz) eller 10:10 pulldown (på en 240hz)? Du har fortfarande inte ens argumenterat för varför det är dålig rörelsekompensering på den här modellen och varför det är bättre på andra och ännu mindre visat några bevis för det. Och du som är så duktig har inte berättat vilken teknik som du tycker är viktig, är det Hz på panelen? Är det interpolering? Är det backlight scaning? Är det en blandning? Vilken frekvens hos respektive teknik krävs för att det ska vara bra i dina ögon? Och framför allt, hur har du kommit fram till detta? Och vad är problemet med den här modellen, är det eftersläp/rörelseskärpa eller är det interpoleringen som är dålig?

Kunde inte bry mig mindre om vem som kan mest och vem som kan droppa mest specifikationer, men hur fan kan du ha den attityden när det du som kommer med ett påstående som du inte kan argumentera för. Du kan bevisa att jag har helt fel, att denna TV:n lider av hur mycket eftersläp som helst och det tar jag isf som en bra grej eftersom det är något som isf bör lyftas fram så folk inte köper en dålig TV men droppa den där attityden mannen det för inte diskussionen framåt.

Kan slänga med en artikel som styrker mitt påstående när jag ändå är igång "We spent some time in our AV lab watching various source material from 120Hz TVs and 240Hz models and it's really hard to detect any difference (it's hard to detect any difference between 120Hz and 60Hz models, too). To be clear, I'm referring here to motion-blur reduction because of faster refresh rates, not to dejudder processing, which smooths out motion and makes film-based material shot at 24fps look more video-like. When dejudder is engaged, you can easily spot its impact on the picture. (It's also worth mentioning that the dejudder processing on the 240Hz TVs we tested so far wasn't any better--or worse--than than the dejudder on 120Hz TVs)."
http://www.cnet.com/news/240hz-lcd-tvs-what-you-need-to-know/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sensuella Sven:

Moderaterna älskar ju BS. Hela deras politik bygger på den varan ju. ;0)

Ahh attans med, skyller den typon på att det var mitt i natten

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Tråkigt att tråden spårade.
Någon som har TVn i fråga? Funderar på att köpa mig en men undrar hur den presterar.

Visa signatur

#framtiden