Nokia blir Microsoft Mobile Oy

Permalänk
Medlem

Ozzed, nog var han anställd för att se till att det tillverkades telefoner med Windows Phone, det stämmer överens med både Microsofts ambitioner och avtalet mellan Microsoft och Nokia. De bestämde ju sig för att avveckla Nokias telefonverksamhet och det har de gjort, då är det klart han får komma tillbaka. Microsoft bryr sig ju inte att konkurrensen från Symbian och MeeGo försvann eller att Meltemi lades ner. Det är ju plus. Han togs in för att göra downsizing av ett bolag som gick med vinst fram till burning platform memo. Behövs inga teorier där. Microsoft visste vad samarbetet innebar, sen att de kanske lurade Finland ja det borde de väl förstått själv om de tog undan grunden för företaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"Konstigt" att Elop får komma tillbaks till Microsoft efter det han gjort med Nokia, OM nu inte konspirationsteorierna stämmer förståss Vem fan vill anställa någon med det här på sitt CV?
http://personal.erodov.com/vijayninel/images/stephen-elop-rui...

Jag tycker att det där bara är löjligt trollande. Självklart skulle övergången från dumma telefoner till Smartphones skada Nokia rejält när man var så sena in i spelet, det har inget med Elop att göra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Konstigt" att Elop får komma tillbaks till Microsoft efter det han gjort med Nokia, OM nu inte konspirationsteorierna stämmer förståss Vem fan vill anställa någon med det här på sitt CV?
http://personal.erodov.com/vijayninel/images/stephen-elop-rui...

Jag har svårt att tänka mig att de inte full koll på vad som skulle hända med Nokia.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ozzed, nog var han anställd för att se till att det tillverkades telefoner med Windows Phone, det stämmer överens med både Microsofts ambitioner och avtalet mellan Microsoft och Nokia. De bestämde ju sig för att avveckla Nokias telefonverksamhet och det har de gjort, då är det klart han får komma tillbaka. Microsoft bryr sig ju inte att konkurrensen från Symbian och MeeGo försvann eller att Meltemi lades ner. Det är ju plus. Han togs in för att göra downsizing av ett bolag som gick med vinst fram till burning platform memo. Behövs inga teorier där. Microsoft visste vad samarbetet innebar, sen att de kanske lurade Finland ja det borde de väl förstått själv om de tog undan grunden för företaget.

Då har Elpp hela tiden jobbat med Microsofts bästa för ögonen, inte Nokias. Och det är väl lite där som konspirationsteorierna tar fart. Om det hade gällt vilket annat företag som helst så hade en VD med förlustkvartal efte förlustkvartal fått gå för länge sedan, och vilken jeppe som helst borde kunnat se att "Nej, det går inget vidare för Windows Phone och framtiden ser inte direkt ljus ut, så vi kanske borde satsa på det som är lönsamt?" Men icke.

PS. Det blir lättare om du citerar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av car2ns:

Håller med dig. Surface Pro 2 är grym på nästan alla sätt och vis, däremot aningen för dyr tycker jag. Fast jag svalde hårt 3 gånger och sen beställde en för några månader sen. Har inte ångrat mig alls.

Tyst även när man lirar spel med tung grafik. Har provat Dells variant och den fläkten var/är ju det något fel på. Varvade upp när man startade Outlook eller Photoshop bara.

Så jag ser fram emot Microsofts mobiltelefoner, men som jag skrev ovanför så är det ju samma gäng som kommer fortsätta bygga och skapa så förväntar mig ingen jätteförändring. Förutom namnet och modellnamnen.

Jag med har Surface Pro 2 512GB och Lumia 920 och windows 8.1 på allt
Älskar dom !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att det där bara är löjligt trollande. Självklart skulle övergången från dumma telefoner till Smartphones skada Nokia rejält när man var så sena in i spelet, det har inget med Elop att göra.

Att vara sen in i spelet behöver inte vara en nackdel. Om de hade erbjudit Android på ett tidigt stadie så hade det garanterat gått bättre. De hade kunnat göra som t. ex Samsung och erbjuda både WP och Android, så hade de kunnat utröna vad som var mest lönsamt. Men det faktum att man envist höll fast vid enbart WP väldigt länge spär ju bara på teorierna om att det var meningen att köra företaget i botten så att det kunde säljas billigt.

Varför skulle annars Elop få komma tillbaka till Microsoft? Ser man enbart till Nokias resultat sedan han tillträdde som VD så är han inte direkt kompetent. Om det däremot var så att hans uppdrag var att köra Nokia i botten så har han klarat det med bravur.

Sedan får man inte glömma att det fanns en stark märkeslojalitet hos Nokias kunder. Jag skaffade min första smartphone 2012, och hade Nokia funnits med Android så hade det garanterat blivit en sådan. Men nu fick det bli en Samsung istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Windows Phone är #Framtiden.

Har sett att det är sådär man hastagar här på Swec om man gillar WP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag med har Surface Pro 2 512GB och Lumia 920 och windows 8.1 på allt
Älskar dom !

Köpte oxå 512 GB. Orkade inte vänta på 256, men ångrar mig inte en sekund. Fick plats med många spel på min plus en del filmer och tv-serier i 1080p/720p så ångrar mig verkligen inte extra 1000-lapparna Även om det sved i plånboken ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av car2ns:

Köpte oxå 512 GB. Orkade inte vänta på 256, men ångrar mig inte en sekund. Fick plats med många spel på min plus en del filmer och tv-serier i 1080p/720p så ångrar mig verkligen inte extra 1000-lapparna Även om det sved i plånboken ...

Min Surface Pro 2 är dock jobb så betala inget
Men den är helt galet bra det ända jag missar är 4G chip.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Konstigt" att Elop får komma tillbaks till Microsoft efter det han gjort med Nokia, OM nu inte konspirationsteorierna stämmer förståss Vem fan vill anställa någon med det här på sitt CV?

Det är bara att läsa hans anställningsavtal, han fick bonus om han kunde dra ner kursen och få Nokia sålt
Elop fick bonus för att sänka Nokia

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

hoppas dom använder Nokia som namn på telefonerna.

Annars blir det till att köpa en MOY

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag med har Surface Pro 2 512GB och Lumia 920 och windows 8.1 på allt
Älskar dom !

Fick iofs "bara" 820 som jobbtelefon men WP 8 funkar riktigt bra för arbetsrelaterad uppgifter och här kommer ju verkligen gränssnittet till sin rätt. Hårdvarumässigt är jag mest imponerad av skärmen som klarar dagsljuset som tittar fram nu galant.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MatsDahlgren:

Fick iofs "bara" 820 som jobbtelefon men WP 8 funkar riktigt bra för arbetsrelaterad uppgifter och här kommer ju verkligen gränssnittet till sin rätt. Hårdvarumässigt är jag mest imponerad av skärmen som klarar dagsljuset som tittar fram nu galant.

ÄLSKAR den funktionen :3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är bara att läsa hans anställningsavtal, han fick bonus om han kunde dra ner kursen och få Nokia sålt
Elop fick bonus för att sänka Nokia

As

Permalänk
Medlem

Stackars gamla Nokia. Vilken Elop - jag menar Flop...

Steven Clearasil Elop - han gör livet svårt för finnar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

besviken

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Jag tycker att det där bara är löjligt trollande. Självklart skulle övergången från dumma telefoner till Smartphones skada Nokia rejält när man var så sena in i spelet, det har inget med Elop att göra.

Om du någonsin använt Nokia N9 så skulle du nog också vara irriterad på att Elop lade ner det bästa mobil OS som någonsin sett dagens ljus.

Visst var Nokia sena med att få till detta, men en del i historien som inte alls verkar vara känt var att MeeGo och de samtida Symbian smartphones hade ett API som både byggde på Qt/QtQuick så man kunde utveckla applikationer som gick att köra på båda (de var inte binärkompatibla, så krävdes att man kompilerade två separata versioner, men det är ju trivialt och kostar därför väldigt lite).

Så det fanns en full gångbar strategi för hur man skulle hantera övergången från Symbian (som var ett allt för omodernt OS i grunden) till MeeGo. Elop verkade mest besvärad av att Nokia N9 hyllades i tester och älskades av de flesta som körde detta OS. Att N9 under flera månader sålde bättre än Lumia 800, trots att Elop gång på gång deklarerade att man skulle lägga ner MeeGo och att N9 inte hade någon framtid, var också något som Elop mest verkade irriterad över i stället för att ta som en fingervisning om att man faktiskt hade gjort något som folk ville ha.

Den enda WP8 telefon som varit någon större framgång är Lumia 520. Kan förstå det, skulle jag köpa en budgetlur idag är Lumia 520 definitivt en av de hetaste kandidaterna, men så fort man går upp på dyrare modeller så faller WP8 platt mot Android och iOS då utvecklarna helt enkelt inte bryr sig om WP8 + Android fungerar numera lysande så fort man kommer förbi de svagaste systemkretsarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att vara sen in i spelet behöver inte vara en nackdel. Om de hade erbjudit Android på ett tidigt stadie så hade det garanterat gått bättre. De hade kunnat göra som t. ex Samsung och erbjuda både WP och Android, så hade de kunnat utröna vad som var mest lönsamt. Men det faktum att man envist höll fast vid enbart WP väldigt länge spär ju bara på teorierna om att det var meningen att köra företaget i botten så att det kunde säljas billigt.

Varför skulle annars Elop få komma tillbaka till Microsoft? Ser man enbart till Nokias resultat sedan han tillträdde som VD så är han inte direkt kompetent. Om det däremot var så att hans uppdrag var att köra Nokia i botten så har han klarat det med bravur.

Sedan får man inte glömma att det fanns en stark märkeslojalitet hos Nokias kunder. Jag skaffade min första smartphone 2012, och hade Nokia funnits med Android så hade det garanterat blivit en sådan. Men nu fick det bli en Samsung istället.

Samma här, Jag var en Nokia användare sen 3310 och ägt avsevärt många Nokia telefoner. Sista var N900 och därefter Samsung Galaxy S och S2 osv...

Enda anledningen till att WP är stort i Polen har inget alls med WP eller Microsoft att göra utan bara Nokia som märke. Alla mina vänner och släktingar som bor där bara kört Nokia sen 3310 och fortsatt med det och själva säger till mig att enda anledningen till att de köpte var just Nokia..

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Samma här, Jag var en Nokia användare sen 3310 och ägt avsevärt många Nokia telefoner. Sista var N900 och därefter Samsung Galaxy S och S2 osv...

Enda anledningen till att WP är stort i Polen har inget alls med WP eller Microsoft att göra utan bara Nokia som märke. Alla mina vänner och släktingar som bor där bara kört Nokia sen 3310 och fortsatt med det och själva säger till mig att enda anledningen till att de köpte var just Nokia..

2110 var min första, och jag hade garanterat varit troget Nokia än idag om det inte vore för WP.. Det är fan sorgligt hur det företaget har utvecklats.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ge mig något sånt här (samma designspråk som Surface så kanske inte helt omöjligt) med mindre död yta runt skärmen så köper jag den direkt! Gillar inte direkt Nokias nuvarande design på deras smartphones.

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med min 720, finns ju massvis med lurar om man vill ha Android ändå så fattar inte varför alla gnäller om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

BWAHAHAHAHA! BSOD på en Nokia! Nu jävlar blir alla nördar glada...inte!

De hade sin tid på 90-talet, och det är inget de kan komma upp till igen oavsett om de har M$ på sin sida eller ej!!!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Betyder detta att Nokia finns inte längre?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av RealMadrid:

Ge mig något sånt här (samma designspråk som Surface så kanske inte helt omöjligt) med mindre död yta runt skärmen så köper jag den direkt! Gillar inte direkt Nokias nuvarande design på deras smartphones.

http://cache.itsagadget.com/uploads/2012/10/Microsoft-Surface...

Tycker den har väldigt liknande design som 930. Köp den i svart så är det inte mycket som skiljer förutom att den ser mindre kantig ut.

https://www.youtube.com/watch?v=x7eMY45Fw0M

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Att vara sen in i spelet behöver inte vara en nackdel. Om de hade erbjudit Android på ett tidigt stadie så hade det garanterat gått bättre. De hade kunnat göra som t. ex Samsung och erbjuda både WP och Android, så hade de kunnat utröna vad som var mest lönsamt. Men det faktum att man envist höll fast vid enbart WP väldigt länge spär ju bara på teorierna om att det var meningen att köra företaget i botten så att det kunde säljas billigt.

Varför skulle annars Elop få komma tillbaka till Microsoft? Ser man enbart till Nokias resultat sedan han tillträdde som VD så är han inte direkt kompetent. Om det däremot var så att hans uppdrag var att köra Nokia i botten så har han klarat det med bravur.

Sedan får man inte glömma att det fanns en stark märkeslojalitet hos Nokias kunder. Jag skaffade min första smartphone 2012, och hade Nokia funnits med Android så hade det garanterat blivit en sådan. Men nu fick det bli en Samsung istället.

Garanterat gått bättre? Det finns hundratals tillverkare som gör Android-telefoner. Vet du hur många som går med vinst? En. Samsung. Ingen annan. Nokia hade bättre chans med Windows Phone och det ser mer och mer ut som rätt val.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Helt sjukt egentligen...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då har Elpp hela tiden jobbat med Microsofts bästa för ögonen, inte Nokias. Och det är väl lite där som konspirationsteorierna tar fart. Om det hade gällt vilket annat företag som helst så hade en VD med förlustkvartal efte förlustkvartal fått gå för länge sedan, och vilken jeppe som helst borde kunnat se att "Nej, det går inget vidare för Windows Phone och framtiden ser inte direkt ljus ut, så vi kanske borde satsa på det som är lönsamt?" Men icke.

PS. Det blir lättare om du citerar.

Fast vad skulle de göra efter de börja dra tillbaka redan utannonserade produkter, sålde Symbian-teamet, Qt, lade ner MeeGo och Meltemi och alla slutade frivilligt eller väntade tills de fick gå? Leverantörerna de tidigare arbetat med var tvungen att dra sig ur från marknaden – både de i Lund och Dallas. Fabriker i Europa och Mexiko fick stänga, inklusive montering och packning i Salo. Vilket betyder att de inte ens skulle kunna tillverka några av de produkter de tidigare gjort om de t.ex. skulle få för sig sommaren 2012 att gå tillbaka. Aug 2012 så hade fabriken som kunde göra N9 t.ex. stängt. Det finns inget att gå tillbaka till, valet av Microsoft var valet att avveckla grunden för Nokia. Vad skulle de med tusentals utvecklare till och tre olika mobila operativsystem om de skulle sälja Qualcomm-telefoner med Windows Phone? Deras nätverk av leverantörer föll samman ganska omgående. Hela grejen var att de skulle gå till en i praktiken icke existerande plattform exklusivt. Alla framtida smartphones skulle vara Windows Phone. Windows Phone 7 fanns vid den tiden i tidigt skede, det var inte ens en featurephoneplattform i praktiken, Microsoft presentera Windows Phone på MIX 2010, men det var en plattform långt ifrån något annat på smartphones. Första Nokia Lumia 800 utvecklades av Compal, tillverkades av Compal, samtidigt hade de bestämt sig för att aldrig tillverka redan annonserade Symbianprodukter (eller lite tidigare) och sagt att det inte blir något mer på MeeGo efter N9an. De bestämde sig för att sälja Symbianteamet redan juni 2011, idag jobbar ingen av dem med Symbian hos Nokia eller Accenture.

Det fanns alltså inget att gå tillbaka till efter sådär sommaren 2011-12. När Windows Phone 8 kom och inte heller sålde så var det på tok för sent. Folk slutade köpa Symbian för att Nokia slutade göra telefoner, drog tillbaka telefoner, ställde in framtida telefoner/utveckling och plattformen inte hade någon framtid, folk hade samtidigt inte ens en Mango-telefon. Nokia fick inte ens välja vilka halvledarleverantörer de ville jobba med längre. Det skulle ju varit emot deras avtal med Microsoft, om inte till pricka så i själen, och det skulle möjligen inneburit straff/innehållna pengar från Microsoft om de vidareutveckla sina andra produkter och sålde det istället. Det ter sig som att det var Nokias val, men de fick heller inte det inflytandet de förväntade sig och 250 miljoner USD per kvartal är småsummor när man inte har något att sälja. De hade förbundit sig i 5 år, till 2016, de har redan nu hunnit avveckla allt som Nokia var med och skapade. Finland har redan fått krispengar från EU och mellan 6000-10000 fick gå enbart i Finland. Det är fler anställda än andra firmor som säljer lika många eller fler smartphones har. Teorin att Symbian^3-rebooten hade misslyckats köper jag inte, 2010 sålde de 100 miljoner Symbian-enheter och flaggskeppen sålde, men ersattes som sagt av ingenting och fick ingen förlängning med nya modeller i samma klass. Även på kamerafronten kunde de inte välja längre, var begränsad av bland annat Qualcomms ISP. Microsofts villkor och sega utveckling som skapade mycket av det totala haveriet.

Att de arbetade upp nya varumärken som de sen säljer säger väl en del, men även om folk vet vad en Lumiatelefon är så är de inte längre topp tio. Självklart var de tvungen att sälja. Under samma tid har de sparat och fått deras övriga verksamhet lönsam, köpte Siemens andel i NSN, fortsätter få betalt för Herekartor. Microsofts villkor passade aldrig Nokia och det visste de säkert mycket väl, så vem som gav upp och gick till vem är inte längre så intressant i hur utfallet blev.

Det fanns aldrig någon förutsättning för att Nokia skulle sälja 100 miljoner eller fler Windows Phone om året. Även om de hade gjort vad skulle resterande 15 miljarder EUR kommer ifrån för att behålla den omsättning och verksamhet de hade 2010 ha kommit ifrån? Den marknaden har försvunnit till stor del också, deras årliga omsättning 2013 på devices & service är mindre än för enbart smartphones 2009. Nokia för att behålla sin position eller iaf volym hade behövt ett system som skalade 100-200 miljoner enheter och kunde ersätta feature-phones iaf ner till 50 EUR-strecket. Det togs ingen hänsyn till deras nätverk av leverantörer eller tillverkningsenheter. Grunden försvann på alla hörn i stort sett samtidigt. Det gäller även saker Elop själv inte hade något inflytande över. Microsoft hade däremot ofta, men sådana beslut delade de säkerligen inte med Elop. Och Microsoft visste inte vart de var på väg själva, nu har vi Windows Runtime och snart 8.1. Fast det är först efter fyra år vi ser grunden att bygga något på där.

Skrivet av virtual void:

Så det fanns en full gångbar strategi för hur man skulle hantera övergången från Symbian (som var ett allt för omodernt OS i grunden) till MeeGo. Elop verkade mest besvärad av att Nokia N9 hyllades i tester och älskades av de flesta som körde detta OS. Att N9 under flera månader sålde bättre än Lumia 800, trots att Elop gång på gång deklarerade att man skulle lägga ner MeeGo och att N9 inte hade någon framtid, var också något som Elop mest verkade irriterad över i stället för att ta som en fingervisning om att man faktiskt hade gjort något som folk ville ha.

Qt/QML/QtQuick/QtMobility var en komplett plattform, på både Symbian och Harmattan, dess utveckling var delad över båda så den var inte beroende av en enstaka modells framfart. Tänker vi hur det var 2010, så ja Nokia fick ändå till det. Nokia N8 har ungefär lika bra kamera som de dyrare och mer kamerainriktade modellerna har idag, den hade full multitouch, kapacitiv pekskärm, den hade Symbian med Qt som standard, som fungera fint även innan QtMobility var helt färdigt. Det som saknades var en refresh av UX, något de ändå till stor del levererade i uppdateringar och i deras variant av MeeGo 1.2 på N9. I sin helhet uteblev det däremot pga nedläggningen. Europas enda plattform(ar) för smarta telefoner försvann.

Symbian var dock mycket modernare än vad folk tänker sig, EKA2 var en rewrite och ny design runt tiden 1998-2003 ungefär, började användas från 2005 en modern nanokernel, modulär, realtids. Inga av de andra plattformarna är lika moderna till sin design. POSIX var inte någon eftertanke efter Symbian gick ifrån Series 60 som hade PIPS, GCC, egen IDE. 2010 började de använda Qt istället för Avkon. Du var inte tvungen att lära dig deras egna verktyg, ramverk och Symbian C++ längre. Ville utvecklarna kunde de skeppa Qt tillsammans med sina program för äldre Series 60-enheter också. Sen kom Microsoft in i bilden och fortsätter istället utveckla Series 40 som också är ett eget operativsystem, men saknar annat än Java ME för utomstående utvecklare. Symbian var det modernaste de hade, det hade inte behövt gå någonstans det kunde ha levt väl sida vid sida med MeeGo, så svårt var det inte att bygga (kompilera) programmen. Det var samma ramverk på båda till stor del, samma apier, QtMobility var mer redo än WP skulle vara för flera år framåt där.

Permalänk
Medlem

Nokia var för övrigt tidigt i spelet, och de har tappat mer i omsättning på smarta telefoner än på enkla mobiler efter Microsoftsamarbetet. Kom inte med lögner bara för att ni gillar allt Microsoft levererar.

Det behöver inte passa ett företag som Nokia / enheten Devices & Services var bara för att ni finner det awesome.

Nokia 770, N800, N810, N900 på Linux är inte att förglömma, du hade där pekskärm, WiFi, webbläsare på 800x480 4.13-tum skärm redan 2005. N900 kombinera det med telefondel. N9an blev förlängningen av det hela. Idag lever det vidare hos Jolla, men Qt som de gick över till vid N9 (tidigare på Symbian) används också av Blackberry till BB10, och användes också i WebOS, bland annat för webbläsaren. Nokia var ansvariga för Qt under 2008-2012. Hade ett par hundra dedikerat för det.

Symbian och MeeGo/Maemo var inte sena ute på området, Qt är inte en dålig plattform på något sett. 2010 hade du Nokia N8. Du hade Webkit-webbläsare (Nokia portera KHTML/Webkit redan 2005), du hade ordentlig SDK, du hade Spotify. Du hade kamera som är bättre än många av dagens mobilkameror. Allt med kapacitiv multi-touch. Kort där efter lades det ner efter avtalet. Blev inga nya enheter i den klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Garanterat gått bättre? Det finns hundratals tillverkare som gör Android-telefoner. Vet du hur många som går med vinst? En. Samsung. Ingen annan. Nokia hade bättre chans med Windows Phone och det ser mer och mer ut som rätt val.

Du glömmer två saker. Dels hade Nokia ett varumärke att rida på, det hade inte Samsung direkt. Och Nokias hårdvara har fått idel beröm i så gott som varenda recension, men det slutar alltid med "men tyvärr är det för dåligt med appar till WP" eller "Men tyvärr kör telefonen WP". Så jag tror absolut det hade gått. Det hade i varje fall inte varit ett dåligt beslut att även erbjuda Android-lurar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det jag menade med "satsa på det som är lönsamt" var att de skulle erbjudit en Android-lur. folk ÄLSKAR ju Nokias hårdvara så jag tror det hade gått vägen, men jag håller med om att deras egen plattform hade nått vägs ände.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.