Nokias första surfplatta stoppades 2001

Permalänk
Melding Plague

Nokias första surfplatta stoppades 2001

År 2001 planerade Nokia lansera bolagets första surfplatta, Nokia M510, men efter en marknadsundersökning som visade att efterfrågan inte fanns stoppades produkten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jo, det är väl ingen nyhet att Nokia vart smarta och duktiga genom åren. Men när man sakta men säkert tagit bort det som gjort Nokia bra eller i många fall bäst, så går det sakta ner i kvalitet och användarglädje

Permalänk

Hahahahahaha Om en 3310 kan få ens tå att amputeras så undrar jag vad denna kan göra Vill inte ens tänka mig xD Tur att den stoppades

Permalänk
Medlem

Ja den hade ju vart svår att ha sönder i alla fall.

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Medlem

Om den inte kunde ha program eller användas som en riktig dator så är det klart
att det inte fanns marknad för den hos vanliga konsumenter. Anledningen till att
man har en smartphone/surfplatta idag är just för att dom kan göra det en dator kan
fast är mycket mindre i storlek och kan tas med överallt.

Permalänk
99:e percentilen

Hur många läser detta på en surfplatta?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att Nokia nu uppgår i Microsoft. Gissningsvis blir deras Androidlur inte långlivad, vilket är synd, nu när de fått tummen ur.

Det är synd om oss konsumenter. Nokias hårdvara piskar ju det mesta, och kamerorna är överlägna.. Men så envisas de med Windows phone.. :/ Och i och med att Microsoft köpt dem lär det bli det enda vi får se från dem framöver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Rolig liten tillbaka blick, men throw back thursday var igår.

Kan inte förställa mig sitta med den kolossala besten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De gjorde rätt bedömning. 2001 var världen inte redo för surfplattor. Själv är jag fortfarande inte riktigt redo...

Permalänk
Medlem

Intel ipad var väl tidigare än så men alltid kul med historia

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De gjorde rätt bedömning. 2001 var världen inte redo för surfplattor. Själv är jag fortfarande inte riktigt redo...

Om du med redo menar att man känner att en surfplatta till fullo kan ersätta en redig dator så blir jag nor aldrig det. Surfplattor är primärt leksaker, och det arbete man kan utföra på dem är begränsat. Plus att "touch" som koncept lämpar sig dåligt för längre sessioner. Jag lär sitta med en stationär dator, mus och tangentbord om 50 år också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Intel ipad var väl tidigare än så men alltid kul med historia

Intel ipad?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

2001

2002

2010 - We invented the first hand hold tablet!

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att kunna köpa Nokia 2520 i Sverige, men verkar inte bli av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Om den inte kunde ha program eller användas som en riktig dator så är det klart
att det inte fanns marknad för den hos vanliga konsumenter. Anledningen till att
man har en smartphone/surfplatta idag är just för att dom kan göra det en dator kan
fast är mycket mindre i storlek och kan tas med överallt.

En surfplatta kan inte ersätta en riktig dator, inte än iaf. Det beror iof på behoven och vilka krav man har...men om an har riktigt låga behov och inga krav skulle ju en miniräknare kunna ersätta en dator.
Det finns alltför mycket viktiga saker en surfplatta inte klarar av för att jag skall sälja av min älskade stationära dator.
Min surfplatta använder jag för att läsa böcker på. Surfar gör jag på mobilen och datorn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

2010 - We invented the first hand hold tablet!

Har väl aldrig Apple påstått?

Permalänk
Medlem

Jag använder bara min surfplatta när jag ligger i sängen sent på kvällarna. Annars använder jag min dator hela tiden. Skrattade lite när jag såg den stora surfplattan från Nokia xD

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Intel ipad var väl tidigare än så men alltid kul med historia

Skrivet av twit:

Intel ipad?

Intel Web Tablet hette den. men det var också 2001 tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Väldigt tråkigt att Nokia nu uppgår i Microsoft. Gissningsvis blir deras Androidlur inte långlivad, vilket är synd, nu när de fått tummen ur.

Det är synd om oss konsumenter. Nokias hårdvara piskar ju det mesta, och kamerorna är överlägna.. Men så envisas de med Windows phone.. :/ Och i och med att Microsoft köpt dem lär det bli det enda vi får se från dem framöver.

Finns dock många som föredrar WP över Android, jag är en av dom. Ser ingen anledning att gå tillbaka till Android nu

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

130 ex men inte en jäkel har orkat lägga upp ett demo av den på youtube...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Finns dock många som föredrar WP över Android, jag är en av dom. Ser ingen anledning att gå tillbaka till Android nu

Visst, men det gynnar ingen (utom möjligtvis Microsoft nu då) att en tillverkare endast erbjuder ett alternativ. Visst finns det de som föredrar WP, men det är inte direkt någon högoddsare att det hade gått betydligt bättre för Nokia om de erbjudit Androidmobiler i topsegmentet i ett tidigt stadie.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hur många läser detta på en surfplatta?

Ingen, det är leksaker för tekniskt omogna, barn, äldre etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Om den inte kunde ha program eller användas som en riktig dator så är det klart
att det inte fanns marknad för den hos vanliga konsumenter. Anledningen till att
man har en smartphone/surfplatta idag är just för att dom kan göra det en dator kan
fast är mycket mindre i storlek och kan tas med överallt.

Bärbar dator.

Du tänker på bärbar dator.

Surfplattor har en marknad för att folk vill kunna titta på porr med en lite större skärm än i telefonen.

Skrivet av Koyaanis:

Har väl aldrig Apple påstått?

Var väl något i stil med "The Tablet. Reinvented" eller något sånt som bara Apple gör (Typ såsom "The iPhone. Reimagined" eller liknande)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Bärbar dator.

Du tänker på bärbar dator.

Surfplattor har en marknad för att folk vill kunna titta på porr med en lite större skärm än i telefonen.

Använder min ganska ofta för att läsa tidningar, comics, böcker osv samt att styra mediacentret hemma. Funkar ganska bra för dessa ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Använder min ganska ofta för att läsa tidningar, comics, böcker osv samt att styra mediacentret hemma. Funkar ganska bra för dessa ändamål.

Då är vi tillbaka på det, det är ingen dator, det är just det, en surfplatta. En sådan kommer aldrig, i alla fall inte i nuvarande inkarnation kunna ersätta en stationär.

Men självklart är dem trevliga Kollat mycket på Microsofts x86 drivna, just för att ha istället för en bärbar dator. Bästa av två världar helt enkelt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, men det gynnar ingen (utom möjligtvis Microsoft nu då) att en tillverkare endast erbjuder ett alternativ. Visst finns det de som föredrar WP, men det är inte direkt någon högoddsare att det hade gått betydligt bättre för Nokia om de erbjudit Androidmobiler i topsegmentet i ett tidigt stadie.

http://personal.erodov.com/vijayninel/images/stephen-elop-rui...

Det där är ju väldigt svårt att förutse. Som många säger så hade dom blivit en i mängden och fått det svårt att sticka ut. Men visst, hade de börjat med Android väldigt tidigt så kanske, men jag tror ändå inte att det hade varit ett bra val just för Nokia i längden.
Däremot vore det väldigt intressant om tillverkarna börjar sälja telefoner där man själv får välja operativsystem.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det där är ju väldigt svårt att förutse. Som många säger så hade dom blivit en i mängden och fått det svårt att sticka ut. Men visst, hade de börjat med Android väldigt tidigt så kanske, men jag tror ändå inte att det hade varit ett bra val just för Nokia i längden.
Däremot vore det väldigt intressant om tillverkarna börjar sälja telefoner där man själv får välja operativsystem.

Fast hårdvaran, och framförallt då kamerorna i deras mobiler är ju ljusår före konkurrenterna, så jag tror inte det hade varit något problem alls.

Edit: Sedan får man inte glömma att "Nokia" är ett välkänt märke för de flesta, och många hade uteslutande feature phones från dem när det begav sig. Märkeslojaliteten var väldigt hög hos väldigt många, tills de beslöt sig för att bara erbjuda WP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En surfplatta kan inte ersätta en riktig dator, inte än iaf. Det beror iof på behoven och vilka krav man har...men om an har riktigt låga behov och inga krav skulle ju en miniräknare kunna ersätta en dator.
Det finns alltför mycket viktiga saker en surfplatta inte klarar av för att jag skall sälja av min älskade stationära dator.
Min surfplatta använder jag för att läsa böcker på. Surfar gör jag på mobilen och datorn.

En surfplatta eller även en mobil kan ersätta en dator så länge du inte använder specifika program
eller gör krävande saker. Tar du en titt på vad en vanlig svenne gör så märker du att en platta
räcker gott och väl, dessutom är den mindre än en dator och har mer batteritid än laptops för samma pris.

Skrivet av SuperSverker:

Bärbar dator.

Du tänker på bärbar dator.

Surfplattor har en marknad för att folk vill kunna titta på porr med en lite större skärm än i telefonen.

Var väl något i stil med "The Tablet. Reinvented" eller något sånt som bara Apple gör (Typ såsom "The iPhone. Reimagined" eller liknande)

Nej, en surfplatta är billigare än en motsvarande laptop. För 2-3k får du en surfplatta som
är snabb, har högupplöst skärm och närmare den dubbla batteritiden som en bärbar för samma pris.

Du kanske ska ta och visa statistik som backar upp skitsnacket om att det bara är för porr
folk köper plattor, något dummare har jag inte hört på ett tag

Permalänk
Medlem

Surfplatta, koppla till TVn, trådlöst tangentbord med inbyggd toutchpad = Täcker datorbehovet för 80% av Sveriges invånare.

T.o.m spelmarknaden skiftar från stationära AAA till bärbaras fördel när det gäller marknadsandelar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Koyaanis:

Har väl aldrig Apple påstått?

Jag har alltid undrat varför så många säger saker som "Apple påstår att de var först med x", när jag själv aldrig ser dem göra det.