HJÄLP, en NUC+billig surfplatta eller 2in1 x86 (winplatta)

Permalänk
Medlem

HJÄLP, en NUC+billig surfplatta eller 2in1 x86 (winplatta)

Hej
Måste få era synpunkter. Har velat allt för länge nu och känner att jag måste komma till ett beslut snart.
Det primära är att jag vill komma åt mina filmer som ligger på min main (windows)
Då jag även är mån om hur det ser ut så vill jag ha en liten/minimal HTPC.
Därför har jag funderat lääänge på en NUC, men allt eftersom så har suget även för en surfplatta dykt upp.
Så vad säger ni, vad skulle funka bra/bättre/bäst?

Någon NUC/Brix 2, + billig surfplatta
Eller en 2in1 med windows, surface pro, surface pro 2

Hur bra skulle det funka att använda en Surface Pro/surface pro 2 som en "mobil" variant av HTPC?

Har även haft funderingar på en Dell Venue 11 PRO, så DV11P VS MSP??
Bild/ljud skall skickas över HDMI.

Vist är det smidigt med ipad´s airplay. men att köra IOS på en surfplatta, Android på mobilen, windows på datorn det blir för mycket, så jag vet inte om det finns något bra sätt att trådlöst föra över ljud/bild till TV från windows, hört något om miracast men så mycket mer än så vet jag inte

Tack på förhand.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Det hänger nog lite på din budget skulle jag säga. Du borde kunna komma undan med mindre pengar om du väljer det första alternativet, då en NUC går att hitta för en (förhållandevis) nätt summa.

Själv kör jag på 2in1-lösningen som du har som förslag nummer 2. Det funkar, men jag hade hellre haft något stationärt vid TVn som alltid var inkopplat. Så fort det ska kollas på film nu ska datorn fram, HDMI-kabeln rullas ut, skärminställningar fixas osv. Det är väl inte jobbigt egentligen, men jag hade föredragit att slippa det om det gick. I framtiden tänker jag skaffa en HTPC/server och flytta alla mina diskar till den och låta den sköta allt sådant, inkl. uppselning.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Jag har haft både HTPC och NUC vid tvn som stod vid TVn vilket funkade fin fint, som ja sen styrde via surfplatta eller mobilen.

Idag har jag en NAS med allt på samt en laptop som får agera HTPC.

Det går ju att bygga en NUC för hyffad billig peng och sen tex en bättre beg Nexus 7 går också få för en bra peng.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Själv kör jag en i5 Haswell NUC som HTPC och en Nexus 7 vid de tillfällen jag inte vill titta på 55". Det går säkert att hitta billigare lösningar för den som har budget som högsta krav men för mig fungerar det fint. Leker lite med Chromecast vid sidan om men det är inget som övertygat hittills. Känns lite gott att maskinen går på lågvarv hela tiden och är tyst. Den klarar inte alla extremtestfilmer rätt av men hittills har den klarat av allt kommersiellt som jag "hittat". Nördar inte för att hitta filmer den inte klarar av, men man hittar ju nån utmaning då och då.. Brukar funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Det hänger nog lite på din budget skulle jag säga. Du borde kunna komma undan med mindre pengar om du väljer det första alternativet, då en NUC går att hitta för en (förhållandevis) nätt summa.

Själv kör jag på 2in1-lösningen som du har som förslag nummer 2. Det funkar, men jag hade hellre haft något stationärt vid TVn som alltid var inkopplat. Så fort det ska kollas på film nu ska datorn fram, HDMI-kabeln rullas ut, skärminställningar fixas osv. Det är väl inte jobbigt egentligen, men jag hade föredragit att slippa det om det gick. I framtiden tänker jag skaffa en HTPC/server och flytta alla mina diskar till den och låta den sköta allt sådant, inkl. uppselning.

Min budget är 10.000kr. Alla kablar är dragna, har en xbox360 och en bluray. Så jag skulle flytta bort 360:in. Så när jag vill se film så är det "bara" att stoppa i HDMI sladden i enheten.

NUC:en
+Storleken
+Kan konfigureras efter egna önskemål
+Priset

2in1 (Microsoft Surface Pro / Dell)
+Mobilt, kan använda den mer än till mediaspelare

Så vilken skulle fungera bra/bäst
Surface Pro 1, Surface pro 2, Dell Venue 11 Pro Intel Core / Dell venue 11 Pro Intel Atom

En "billigare" androidplatta, hur bra funkar det att spela upp filer som ligger på en windows dator över nätverket?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

En "billigare" androidplatta, hur bra funkar det att spela upp filer som ligger på en windows dator över nätverket?

Chromecast funkar OK för priset. HTPC är bättre. Du kan ju alltid fjärrstyra HTPC,n via 3,je-programvara eller typ VNC men inte gjort det själv så ingen input om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Själv kör jag en i5 Haswell NUC som HTPC och en Nexus 7 vid de tillfällen jag inte vill titta på 55". Det går säkert att hitta billigare lösningar för den som har budget som högsta krav men för mig fungerar det fint. Leker lite med Chromecast vid sidan om men det är inget som övertygat hittills. Känns lite gott att maskinen går på lågvarv hela tiden och är tyst. Den klarar inte alla extremtestfilmer rätt av men hittills har den klarat av allt kommersiellt som jag "hittat". Nördar inte för att hitta filmer den inte klarar av, men man hittar ju nån utmaning då och då.. Brukar funka.

Ok, ja det börjar kännas mer och mer som om att en Androidplatta inte är något för mig. Saker som "funkar OK, brukar funkar" skulle inte funka för mig i långa loppet. Jag är för kräsen, skulle det småstrula så lägger jag den irritationen på hög och tillslut så börjar jag fundera på vad jag måste köpa för något nytt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Min budget är 10.000kr. Alla kablar är dragna, har en xbox360 och en bluray. Så jag skulle flytta bort 360:in. Så när jag vill se film så är det "bara" att stoppa i HDMI sladden i enheten.

NUC:en
+Storleken
+Kan konfigureras efter egna önskemål
+Priset

2in1 (Microsoft Surface Pro / Dell)
+Mobilt, kan använda den mer än till mediaspelare

Så vilken skulle fungera bra/bäst
Surface Pro 1, Surface pro 2, Dell Venue 11 Pro Intel Core / Dell venue 11 Pro Intel Atom

En "billigare" androidplatta, hur bra funkar det att spela upp filer som ligger på en windows dator över nätverket?

Så länge du inte tror att du kommer störa dig på att du behöver koppla in och ur din bärbara 2in1 så skulle jag köra på en sådan. Som du säger så är den betydligt mer flexibel och har fler användningsområden än en NUC.

Använder själv en Sony Vaio Fit MultiFlip 13A (dat name!) som 2in1. Den är visserligen inte den billigaste, men för mig som vill ha en fullt funktionell dator med tablet-funktion så är den toppen (använder även stylusen flitigt). Annars skulle jag köra på en Surface Pro 2 utav dem du listade. Till skillnad från min, och det som gjorde att jag inte valde den, är den primärt en tablet som kan bli en bärbar dator; jag ville ha det tvärt om. Har varit inne ganska mycket på en Dell med Atom i ganska länge till min fru, men är fortfarande lite osäker på hur den presterar. Många säger att den funkar bra, men jag vet inte.

Du kanske även vill ta en kik på denna när den släpps: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=l=s1702488.... Nyaste 64-bitars Atom med 4GB RAM plus 64-128GB SSD i en enda 16:10, fullHD-förpackning. Går att köpa stylus till, men den är långt ifrån lika bra som den till Surface Pro 2 om det är något du är ute efter. Ska även komma "fodral" med tangentbord i senare.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Så länge du inte tror att du kommer störa dig på att du behöver koppla in och ur din bärbara 2in1 så skulle jag köra på en sådan. Som du säger så är den betydligt mer flexibel och har fler användningsområden än en NUC.

Använder själv en Sony Vaio Fit MultiFlip 13A (dat name!) som 2in1. Den är visserligen inte den billigaste, men för mig som vill ha en fullt funktionell dator med tablet-funktion så är den toppen (använder även stylusen flitigt). Annars skulle jag köra på en Surface Pro 2 utav dem du listade. Till skillnad från min, och det som gjorde att jag inte valde den, är den primärt en tablet som kan bli en bärbar dator; jag ville ha det tvärt om. Har varit inne ganska mycket på en Dell med Atom i ganska länge till min fru, men är fortfarande lite osäker på hur den presterar. Många säger att den funkar bra, men jag vet inte.

Du kanske även vill ta en kik på denna när den släpps: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=l=s1702488.... Nyaste 64-bitars Atom med 4GB RAM plus 64-128GB SSD i en enda 16:10, fullHD-förpackning. Går att köpa stylus till, men den är långt ifrån lika bra som den till Surface Pro 2 om det är något du är ute efter. Ska även komma "fodral" med tangentbord i senare.

Såg intressant ut, ända tills jag såg att den saknar HDMI (enligt prisjakt i alla fall) kanske bara finns i dockan. Sen i den prisklassen så är man ju nästan uppe i MSP2.
Men nya 64bit atom med 4 GB ram, 1080 skärm är högintressant. Har jag väntat så här länge så kan man kanske vänta ett tag till.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Såg intressant ut, ända tills jag såg att den saknar HDMI (enligt prisjakt i alla fall) kanske bara finns i dockan. Sen i den prisklassen så är man ju nästan uppe i MSP2.
Men nya 64bit atom med 4 GB ram, 1080 skärm är högintressant. Har jag väntat så här länge så kan man kanske vänta ett tag till.

Det verkar som att det ska finnas möjlighet att få ut HDMI m.h.a en adapter, ala iPad tänker jag mig. Enda anslutningen jag kan tänka mig som kan ta detta är dockningsporten, och då är nog en port i dockan mest trolig. Så om du vill stå ut med en adapter eller behovet av att skaffa en docka kan det fortfarande vara intressant. Mer specs här: http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press_kits/2014/MWC/HP_Elit...

EDIT
Kan även vara värt att hålla utkik efter ProPad 600. Den är väldigt lik ElitePad 1000, men har ett plasthölje istället, ingen möjlighet till 3G-/4G-anslutning och stödjer inga dockningsstationer (vet inte om du ville ha det). Den har däremot inbyggd microHDMI-kontakt. Helt enkelt, det är samma tablet som den tidigare, men billigare och med några funktioner bortplockade!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD