Quantenna med 10 gigabit per sekund trådlöst nätverk under 2015

Permalänk
Melding Plague

Quantenna med 10 gigabit per sekund trådlöst nätverk under 2015

Medan morgondagens routrar för 802.11ac får en total bandbredd på 1,7 Gbps utlovar Quantenna Communications hastigheter på hela 10 Gbps redan under 2015.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter ju fantastiskt i teorin, men jag skulle tro att kanalbandning kräver mer eller mindre fri sikt likt vanliga 5GHz-länkar för att fungera optimalt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Då använder man alltså ännu mer kanaler som krockar med alla ens grannar i hyreshuset om jag fattar rätt?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Internet kommer va snabbare än våra hårdiskar snart ju

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av milky81:

Då använder man alltså ännu mer kanaler som krockar med alla ens grannar i hyreshuset om jag fattar rätt?

Detta är ju det ultimata I-landsproblemet men ja, förmodligen. Det är bara att glömma att surfa trådlöst lördag eftermiddag hos mig

OT grymt kul med ny teknik. Synd att man snart måste sitta på routern för att få den lovade hastigheten.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Tycker de borde satsa på bättre och billigare teknologi för dagens snabbhet.. istället för att bara göra allt snabbare och snabbare..
Finns ju fortfarande människor med 0.25mb/s

Permalänk
Medlem

Meh kommer fortfarande fortsätta köra trådat gigabitnätverk med min pfsense maskin.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Ge mig hellre en teknik på 100Mbit som fungerar perfekt i ett betonghus med 15 andra nätverk.

Detta Gbit-race och endå är man bättre ställd med den snart 15 år gamla Gigabit Ethernet-tekniken. Som åvan antyder skulle jag till och med välja 100Mbit tråd över 10Gbit trådlöst.

Permalänk
Medlem

Vad är nyttan med 10Gbps när internetanslutningen oftast är 100Mbps.
Borde de inte fokusera med på att få ned pingen? Har inte testa på länge men är inte pingen med trådlös ganska kass i jämförelse mot trådat?

Permalänk
Skrivet av SalaMAD:

Vad är nyttan med 10Gbps när internetanslutningen oftast är 100Mbps.
Borde de inte fokusera med på att få ned pingen? Har inte testa på länge men är inte pingen med trådlös ganska kass i jämförelse mot trådat?

För mig är det ingen skillnad på pingen med trådlöst iaf.

Permalänk
Medlem

Va bra!
Ställ din frysta mat var som helst inom 3m från routern och få maten tinad på några minuter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av milky81:

Då använder man alltså ännu mer kanaler som krockar med alla ens grannar i hyreshuset om jag fattar rätt?

Kort räckvidd är en förutsättning för hög hastighet och 60GHz bandet är också på gång och de signalerna kommer inte att passera genom väggar.

Skrivet av thomas_skane:

Ge mig hellre en teknik på 100Mbit som fungerar perfekt i ett betonghus med 15 andra nätverk.

Detta Gbit-race och endå är man bättre ställd med den snart 15 år gamla Gigabit Ethernet-tekniken. Som åvan antyder skulle jag till och med välja 100Mbit tråd över 10Gbit trådlöst.

Kabel fungerar faktiskt utmärkt om man har dåliga radioförhållanden.

Skrivet av SalaMAD:

Vad är nyttan med 10Gbps när internetanslutningen oftast är 100Mbps.
Borde de inte fokusera med på att få ned pingen? Har inte testa på länge men är inte pingen med trådlös ganska kass i jämförelse mot trådat?

Där man behöver hastighet är oftast i lanet, tex vid filöverföringar mellan egna enheter.
Latensen är för det mesta lägre med wifi än koppar om du inte behöver vänta på din tur i etern. pinga din acesspunkt7router och jämför wifi och kabel, skillnaden är nog minimal såvida du inte störs av närliggande nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Vad är nyttan med 10Gbps när internetanslutningen oftast är 100Mbps.
Borde de inte fokusera med på att få ned pingen? Har inte testa på länge men är inte pingen med trådlös ganska kass i jämförelse mot trådat?

I dagsläget är kanske inte nyttan med det för en vanlig konsument stor, men i vissa företagsmiljöer kan det kanske komma till användning.

Sedan bör man skilja på Internethastighet och vad man har för hastighet i det interna nätverket, linan mot internet är bara en gatway, och ofta så kan trafiken inom det interna nätverket vara betydligt mycket högre.
Tex man sitter kanske på en ganska långsam 8-24Mbps ADSL lina, men internt kan ett 1Gbps användas och utnyttjas, av tex NAS, datorer, Radio, TV, mobiler, strömning av media internt osv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Där man behöver hastighet är oftast i lanet, tex vid filöverföringar mellan egna enheter.
Latensen är för det mesta lägre med wifi än koppar om du inte behöver vänta på din tur i etern. pinga din acesspunkt7router och jämför wifi och kabel, skillnaden är nog minimal såvida du inte störs av närliggande nät.

Smart tanke, testade precis.
Laptop 1½m ifrån n-router medel 1ms, max 6ms

Stationär medel 0ms, max 0ms. (troligen under 0,5ms då den avrundar till 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Tycker de borde satsa på bättre och billigare teknologi för dagens snabbhet.. istället för att bara göra allt snabbare och snabbare..
Finns ju fortfarande människor med 0.25mb/s

Det skulle lagts ner mer pengar på att utvidga fiber nätet runt om i Sverige i första hand.
Bor själv i en liten by med 100 invånare där det varit snack om fiber då den närmsta fibern ligger ungefär 3-4km ifrån byn.

Problemet är att för att det skulle genomföras var alla hushåll tvungna att gå med och betala 20k var.
Vilket inte kommer hända eftersom majoriteten i byn är av den äldre generationen.
Själv så flyttar jag väl snart om något år men det är synd eftersom det är mindre som flyttar ut till de mindre byarna och folk som flyttar härifrån dels på grund av nätet men även på grund av ingen linjetrafik. Är ju lite synd eftersom de är flertal byar och inte bara här som förmodligen kommer minska i befolkning under de närmsta 10 åren och fler som istället flyttar in mot städerna.

Men det är ju det politikerna vill.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SalaMAD:

Smart tanke, testade precis.
Laptop 1½m ifrån n-router medel 1ms, max 6ms

Stationär medel 0ms, max 0ms. (troligen under 0,5ms då den avrundar till 0)

Du har nog nått externt som påverkar eftersom latensen varierade, själv så ligger jag under 1ms med wifi vart än i huset jag befinner mig men jag bor så till att jag inte störs av grannarna, jag har bara en granne inom radioräckvidd på 2,4 GHz och han ligger på kanal 1 och själv kör jag på 11 för mitt nät så jag inte överlappar och på 5GHz är det kortare räckvidd och mer kanaler så där är det liten risk att man ska behöva kollidera alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kul med ny teknik. sen att det finns gnällspikar som inte har fiber ut på landet ???????? allvarligt: fixa detta själva då!!! det är bara att välja.. eller hur.!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Vad är nyttan med 10Gbps när internetanslutningen oftast är 100Mbps.

Därför att i trådlösa nätverk är denna hastighet det kollektiva för alla enheter i området. Det betyder de enheter i ditt nätverk, men ochså kombinerat med alla dina grannars nätverks enheter. När din dator säger att den klarar 150mbps, så betyder det att denna hastighet går att nå om du kan ha 100% av sänd tiden. Men det får du aldrig.

I trådlösa nät kan bara en enhet kan skicka åt gången - och det spelar ingen roll om det är i ditt eller någon annans WiFi nät. Därför är det kritiskt att tiden det tar att skicka blir så kort som möjligt.

Ju kortare den är, destå snabbare kan nästa enhet börja skicka. På så sett får man ner latensen.

Den totala mängd data som kan skickas är en faktor av tid. Om enhet A bara klarar 60 mbps men behöver skicka 20mbps data, så kommer den att suga upp 33% av det lokala WiFi kapaciten.

Så när grannen sedan med sitt 1.2 GBPS trådlösa nätverk försöker överföra en fil till enhet B, kan han i endast få ett max av 800mbps. Anledningen är att de övriga 400mbps har blokerats av enhet A... trots att det bara skickar i 20mbps.

Enhet A till exempel med sina 20 mbps på ett 60mbps nät orsakar 33% congestion. Men enhet B om den behöver skicka samma mängd (20mbps) på ett 1.2gbps nät, orsakar bara 1.6% congestion.

Det betyder att grannen kan ha 19 stycken enheter som tar emot 20mbps, men ändå orsakar mindre problem en personen med enhet A. Enheter såsom iPad, iPhone, eller Galaxy S4 är otroligt bra på att dra ner kapaciteten av WiFi nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Det skulle lagts ner mer pengar på att utvidga fiber nätet runt om i Sverige i första hand.
Bor själv i en liten by med 100 invånare där det varit snack om fiber då den närmsta fibern ligger ungefär 3-4km ifrån byn.

Problemet är att för att det skulle genomföras var alla hushåll tvungna att gå med och betala 20k var.
Vilket inte kommer hända eftersom majoriteten i byn är av den äldre generationen.
Själv så flyttar jag väl snart om något år men det är synd eftersom det är mindre som flyttar ut till de mindre byarna och folk som flyttar härifrån dels på grund av nätet men även på grund av ingen linjetrafik. Är ju lite synd eftersom de är flertal byar och inte bara här som förmodligen kommer minska i befolkning under de närmsta 10 åren och fler som istället flyttar in mot städerna.

Men det är ju det politikerna vill.

Det är vad folket vill eftersom de flyttar frivlligt. Det görs satsningar på landsbygden för att minska antalet som flyttar så du har nog fått det är lite om bakfoten.

Att betala för fibern får många i storstäder också göra, de får inte fiber om de inte vill betala så skiljer inte från landsbygden där?

Jag tycker det verkar väldigt dumt att sluta med forskning på ny teknologi som är snabbare och bättre som kan resultera i lägre kostnader. Kolla bara på t.ex. hur priset på hårddiskar ha minskat. Hade forskningen på högre kapactiet stannat för att försöka göra existerande billigare hade vii troligen inte haft billiga 4TB hårddiskar idag.

Permalänk
Hjälpsam

Upp till 10Gbit/s.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Det är vad folket vill eftersom de flyttar frivlligt. Det görs satsningar på landsbygden för att minska antalet som flyttar så du har nog fått det är lite om bakfoten.

Att betala för fibern får många i storstäder också göra, de får inte fiber om de inte vill betala så skiljer inte från landsbygden där?

Nu vet jag inte var du bor men saken är ju den att det oftast dras ner på bussar och linjetrafik överhuvudtaget utanför städerna för att sedan ha en buss som går inne i centrum vart femte minut som knappt har några folk på sig förutom dem som går när folk ska till och från jobb/skola.
Staden jag syftar på är inte någon särskilt stor stad heller utan kanske med en befolkning på 30.000 pers.

Och visst det finns säkert folk som får betala lite av fibern "själva", men sen är de ju också ofta kommunen som bidrar med pengar för att förse fastigheter med fiber för att helt enkelt locka fler folk till deras kommun. Att först försöka stänga ner varannan gatlampa på vägar där det knappt finns några för de påstår att de är ont om pengar för att sedan bygga en Arena på flera hundra miljoner är inte särskilt logiskt enligt mig.
Medans folket ute i byarna får själva betala för att laga sin väg och får starta olika föreningar för att samla in pengar från invånarna för att kunna laga vägen, låter det logiskt tycker du?

Men det är klart, det är ju en annan kassa.

Skrivet av betan:

Jag tycker det verkar väldigt dumt att sluta med forskning på ny teknologi som är snabbare och bättre som kan resultera i lägre kostnader. Kolla bara på t.ex. hur priset på hårddiskar ha minskat. Hade forskningen på högre kapactiet stannat för att försöka göra existerande billigare hade vii troligen inte haft billiga 4TB hårddiskar idag.

Det är inte heller det jag menar, jag säger bara det att istället för att det ska läggas ner massa pengar på att försöka få snabbare hastighet i alla städer än 1000mbit/s så kan de ju ge en liten slant till att försöka höja hastigheten ute på landet också än de 8mbit/s som brukar vara max (I bästa fall).

Permalänk
Medlem

Kan man lika gärna installera en röntgenmaskin hemma också

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Vad är nyttan med 10Gbps när internetanslutningen oftast är 100Mbps.
Borde de inte fokusera med på att få ned pingen? Har inte testa på länge men är inte pingen med trådlös ganska kass i jämförelse mot trådat?

Nu var det länge sedan jag mätte med tråd, men kollade precis med trådlöst och jag har mellan 0.9ms och 2.3ms till min NUC i vardagsrummet. Och då står stationära datorn två rum bort (10 meter bort) med stängd trädörr och betongväggar, ej fri sikt ens om dörrarna vore öppna.

Det är ju säkert närmare 0.3ms ping med tråd i sådana här förhållanden och det är ju 300-900% bättre, men fortfarande väldigt små skillnader rent praktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Internet kommer va snabbare än våra hårdiskar snart ju

I teorin ja. i Praktiken? Njae..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Nu vet jag inte var du bor men saken är ju den att det oftast dras ner på bussar och linjetrafik överhuvudtaget utanför städerna för att sedan ha en buss som går inne i centrum vart femte minut som knappt har några folk på sig förutom dem som går när folk ska till och från jobb/skola.
Staden jag syftar på är inte någon särskilt stor stad heller utan kanske med en befolkning på 30.000 pers.

Och visst det finns säkert folk som får betala lite av fibern "själva", men sen är de ju också ofta kommunen som bidrar med pengar för att förse fastigheter med fiber för att helt enkelt locka fler folk till deras kommun. Att först försöka stänga ner varannan gatlampa på vägar där det knappt finns några för de påstår att de är ont om pengar för att sedan bygga en Arena på flera hundra miljoner är inte särskilt logiskt enligt mig.
Medans folket ute i byarna får själva betala för att laga sin väg och får starta olika föreningar för att samla in pengar från invånarna för att kunna laga vägen, låter det logiskt tycker du?

Men det är klart, det är ju en annan kassa.

Det är inte heller det jag menar, jag säger bara det att istället för att det ska läggas ner massa pengar på att försöka få snabbare hastighet i alla städer än 1000mbit/s så kan de ju ge en liten slant till att försöka höja hastigheten ute på landet också än de 8mbit/s som brukar vara max (I bästa fall).

Nej, alla besult är inte logiska tyvärr. Men trafikverket (även vissa kommuner) har bidrag för vägar, PTS har bidrag för fiber på landsbyggden (eller åtminstonde fanns t.o.m. november förra året då pengarna verkar ha tagit slut?), "robin hood"-skatten och bidrag till dagligvarubutiker så nog görs det litegrann för landsbyggden iaf. Det jag försöker påpeka är att det inte är så hemskt som du får det att verka, det investeras pengar i landsbyggden men det går inte heller att trycka ut hur mycket pengar som helst heller eftersom majoriteten av befolkningen inte bor där. Det finns för- och nackdelar var man än bor så helt ologiskt är det inte.

Men 20k för fiber är inte så mycket relativt sett, känner några i Sthlm (förort vid tunnelbanan så inte långt ut heller) som fick betala 16k för att få till villan och då är fibern bara upphängd i luften.

Permalänk
Medlem

Det lär väl funka bra? På landsbygden med skövlad skog.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Detta bör kollas upp...

Funderade på hur detta kan påverka vår hälsa och hitta denna "lugnande" artikel... Kanske dags att några riktiga dataexperter tar sig an denna fråga på allvar?

http://www.kuriren.nu/nyheter/mobilstralning-en-dodssynd-3457...

Kanske är något Sweclockers borde kolla upp - va säger forskningen om olika frekvensband? Gör ett reportage för datorintresserade... Kontakta nån professor på nått universitet och testa hur olika frekvensband påverkar t ex våra blodkroppar (immunförsvar) i vårt blod? En hz hit eller dit kan göra stor skillnad vad jag förstått...

Permalänk

.................................. och sen får vi som bor i mindre städer och/eller lite utanför innerstaden nöja oss med urusel adsl eller halvfungerande 4G fortfarande.. like hey, all I'm asking for is atleast 10mbit/s upload and 20 down...

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk

Bara kräma på när jag sitter här med mina 8mbit/s ner vilket är maximum där jag bor!

Permalänk
Medlem

Varför börjar folk gnälla på sin internet hastighet här?
Detta handlar om nätverket, bara för att jag sitter med 30/12 hemma så vill jag inte överföra i den hastigheten i mitt hemma nätverk utan tackar och tar emot så hög hastighet jag kan få, dock kör jag trådat till alla rummen idag.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB