Intel inleder leveranserna av Haswell Refresh

Permalänk
Melding Plague

Intel inleder leveranserna av Haswell Refresh

Utan att göra något större nummer av det inleder Intel leveranserna av ett 40-tal processorer med den nya arkitekturen Haswell Refresh, både för stationära och bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Positivt, men inte direkt den hetaste lanseringen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Haswell Refresh måste vara den minst intressanta lanseringen någonsin.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det här kommer att inte sälja stort, många väntar ju såklart till Broadwell.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

Haswell Refresh måste vara den minst intressanta lanseringen någonsin.

I agree. Finns ingen riktig poäng med dom här cpuerna...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Haswell Refresh måste vara den minst intressanta lanseringen någonsin.

Frågan är om man ska se det som en lansering?

Snarare en liten uppgradering precis så som att intel tidigare sålde core 2 duo E8400 för att sedan byta ut den mot E8500 för att sedan i sin tur byta ut denna mot E8600...

Ingen ny lansering utan enbart små förbättringar iom att tillverkningstekniken blir bättre och kretsarna håller högre kvalitet och kan köras högre stabilt utan några problem.

När man då kan öka hastigheten lite utan att det kostar något mer eller att det ställer högre krav i övrigt så kan man lika gärna göra detta, varför inte liksom?

Permalänk
Medlem

Processorvärlden har varit tråkig ett tag nu. Knappt 10% skillnad mellan generationerna, om vi pratar intel i alla fall. Ge oss mer kraft!

Nu kan det ju bero på att de flesta inte behöver kraftfullare processorer och energisnålare är viktigare. Jag hoppas dock att trenden ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Men om de nu har ordnat problemet med IHS-kontakten så kan det ju vara något. Tänker mig själv som sitter med den nu väldigt gamla Sandybridge-plattformen. Ingen PCI-E 3.0, ganska dåligt med anslutningar, P67 kan inte använda inbyggd grafik, ingen inbyggd wifi & bt... Småsaker men som är rätt användbara.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blupparen:

Ge oss mer kraft!

Jonas håller med dig!
http://youtu.be/HHRYKg0AuSU?t=1m4s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Riktigt underlig prissättning på vissa processorer tyckte jag tills det stod att en del var till laptops... Känns lite halvmeningslöst att släppa nya styrkretsar på moderkort när man börjar känna lukten av nästa generations processorer, men det är klart, kan man inte vänta är det ju kul att inte behöva köpa ett år gammalt moderkort...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Min 3770k får vara kvar ett år till Jag tycker det är löjligt hur det kan skilja sig så lite på de nya modellerna.

Permalänk
Medlem

Det enda som är intressant i denna lista är t modellerna men skulle vilja veta watt men det ser man snart skylake väntar jag på

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Processorvärlden har varit tråkig ett tag nu. Knappt 10% skillnad mellan generationerna, om vi pratar intel i alla fall. Ge oss mer kraft!

Nu kan det ju bero på att de flesta inte behöver kraftfullare processorer och energisnålare är viktigare. Jag hoppas dock att trenden ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Glöm inte att de klockar sämre med, så maxprestandan blir ungefär detsamma.

Skulle dock va nice med en i7a... Men då blir det bättre med en 3770k för mig då jag slipper byta mobo på kuppen...

Permalänk

Om jag skulle uppgradera min dator, så känns det som att jag måste lägga en smärre förmögenhet för att det ska kännas värt det... Så jag tror jag får vänta ett halvår, år till

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
99:e percentilen

Frågan är: Blir det "Haswell-E Refresh" eller "Haswell Refresh-E"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som vanligt så är det rätt tråkiga "framsteg". Inte hänt mycket vare sig på CPU eller GPU fronten de senaste 3-5 åren. Ja enkelt sagt så har det mesta inom datorer stannat upp (på sätt och vis). Beror troligen på de portabla tråkiga enheterna.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Så då har vi åtminstånde namn på modellerna.
4790K och förhoppningsvis även 4690K.
Och i får inte glömma bort den upplåsta Pentium modellen !
Kommer nog att köpa en "bara för att" =).
Trevligast vore ju iofs en 4390K.
i3'orna är ju dom som skulle tjäna mest på överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Inte hänt mycket vare sig på CPU eller GPU fronten de senaste 3-5 åren.

Det var väl lite och ta i... Skulle vilja påstå att prestandamässigt är det rätt stor skillnad mellan en highend GPU 2011 och en från 2013. 580 vs Titan/780Ti.

Ser inget negativt i att dom förfinat tillverkningsprocessen och nu kan släppa CPUer med högre klock till ~ samma peng.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

var är k märkta cpuna ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

var är k märkta cpuna ?

De lanseras i sommar enligt artikeln.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Äsch.. jag hade hoppats på ett test. Jag är så svulten på ett test av nya CPU:er att jag gladeligen läst hela, även om jag visste att slutresultatet inte skulle vara ett dugg upphetsande

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Sandy bridge forever! Gööör något, intel/amd..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Det var väl lite och ta i... Skulle vilja påstå att prestandamässigt är det rätt stor skillnad mellan en highend GPU 2011 och en från 2013. 580 vs Titan/780Ti.

Ser inget negativt i att dom förfinat tillverkningsprocessen och nu kan släppa CPUer med högre klock till ~ samma peng.

Givetvis har det rört lite på sig, men har ju knappast hänt nå revolutionerande i prestanda.
Väldigt ointressanta prestandahopp mellan "generationerna". Som inom CPU-fronten.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Datavetare

Man kan se på CPU-utvecklingen på (minst) två olika sätt de senaste åren

1. Den har totalt stagnerat

Väldigt lite har hänt vad det gäller mängd arbete som utförs per CPU-cykel sedan Core2-lanserades, Sandy Bridge var det sista lyftet med någon relevans. Det många nog missat med just Sandy Bridge är att de tillägg man gjorde där jämfört med Nehalem var att lägga till de (ytterst få) idéer från P4/Netburst som faktiskt var bra.

Det har även stagnerat på mobilsidan, Qualcomm släppte sin Krait CPU början av 2012 (på 1.5GHz) och det enda som hänt sedan dess är minimala IPC-förbättringar samt att man numera kan skriva i produktbladet att den kör på upp till 2.5GHz. Det man inte skriver var att vid 1.5GHz så körde man faktiskt på den frekvensen, idag så kan man köra på 2.1-2.5GHz några sekunder innan den får klocka ner sig till under 1.5GHz för att inte brinna upp...

Apple gjorde i.o.f.s. ett hyfsat lyft till Swift (A6) och ett rejält lyft till Cyclone (A7). A7 har i de absolut enklaste fallen faktiskt samma IPC (Instructions Per Cycle) som Haswell! Men tittar man på det lite mer nyktert så är det inte IPC som spelar roll, det är IPC multiplicerat med frekvens och då kan man konstatera att Krait, Cyclone och Silvermont ligger inom 30-40% av varandra. Finns inget som idag är lanserat som kommer radikalt lyfta CPU-prestanda i detta segment, Apple kan knappast göra speciellt mycket mer i A8 då A7 innehåller alla kända "trick" (väldigt bred, extremt stort out-of-order fönster, massor med cache med relativt låg latens -> dyr krets som drar relativt mycket ström när den jobbar).

Mobil CPUerna kommer antagligen inte ersätta dagens desktop/laptop CPUer, benchmarks med triviala arbetslaster (som t.ex. Geekbench) kanske får det att verka som skillnaden är väldigt liten idag men tittar man på hur de enkla CPUerna presterar i "riktiga" program så ser man att det fortfarande är en faktor x4-6 i prestanda. Den Athlon 5350 som testas här är minst lika snabb som de snabbaste mobil CPUerna, ändå är den chanslös mot Core i3 och A10 7850K i "riktiga" program.

2. Det händer massor

Strömförbrukning: Haswell drar 20 gånger (inte %) mindre ström i "idle" än Ivy Bridge. Broadwell Y ska komma i fläktlösa pekplattor.

Virtualisering: detta är ett riktigt buzzword just nu, kostnaden för att göra s.k VM-enter/VM-exit (kliva ur och i det virtualiserade systemet) har gått ner flera tiopotenser sedan VT-x/AMD-x introducerades. Det är fortfarande rejäla förbättringar mellan Sandy Bridge -> Ivy Bridge -> Haswell

Flyttal: kanske visar hur irrelevant flyttalsprestanda är för "vanliga" program, men sedan Nehalem -> Haswell har flyttalskapaciteten vid en viss frekvens fyrdubblats

Antal CPU-kärnor: Standardkonfigurationen för servers är idag 2st 8-kärnors modeller, finns Xeon med upp till 12-kärnor och 15-kärniga modeller är på ingång. För 5-6 år sedan var en normalkonfiguration 1st 4-kärnors Core2-baserad Xeon.

Problemet är bara att för desktop är ingen av dessa förbättringar speciellt relevanta...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kotan:

Som vanligt så är det rätt tråkiga "framsteg". Inte hänt mycket vare sig på CPU eller GPU fronten de senaste 3-5 åren. Ja enkelt sagt så har det mesta inom datorer stannat upp (på sätt och vis). Beror troligen på de portabla tråkiga enheterna.

Håller inte alls med. R9 290X och NVidia-GPUer med GK110 är rejält kraftfulla jämfört med det bästa från förra generationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

När kommer nästa stora lyft från Sandy Bridge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Som vanligt så är det rätt tråkiga "framsteg". Inte hänt mycket vare sig på CPU eller GPU fronten de senaste 3-5 åren. Ja enkelt sagt så har det mesta inom datorer stannat upp (på sätt och vis). Beror troligen på de portabla tråkiga enheterna.

För fem år sedan var den snabbaste nVidia-GPUn GTX 285, det långsammaste kortet i 700-serien är snabbare än så idag, det snabbaste är mer än 10 gånger så snabbt nu som då. För tre år sedan var det snabbaste kortet ett GTX 580, den snabbaste GPUn idag är mer än tre gånger så snabb.

Och jag lovar dig att en övre mellanklassprocessor från idag i stil med 4770K är rätt duktigt mycket snabbare än motsvarande från 5 år sedan, vilket var en C2Q på sketna 2,67GHz och duktigt mycket sämre IPC. Eller för de pengar som du får en i5 4670K idag så fick du sketen C2D med två kärnor för fem år sedan. Tänk på att det var enorm praktisk IPC-förbättring med Nehalem och riktigt bra IPC-förbättring med SB, och en del förbättringar sedan dess med IB och Haswell.

Sedan kan vi jämföra prestanda/W mellan Haswell eller IB och Nehalem eller C2Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

När kommer nästa stora lyft från Sandy Bridge?

Det nästa större steget är Skylake (antagligen någon gång i mitten av 2015, kanske runt Q2-Q3). Nyheter är bl.a. AVX 3.2 (512 bitar breda register jämfört med dagens 256), DDR4 och PCIe 4. Kommer dock med stor sannolikhet inte revolutionera ditt spelande, är jag rädd.

Jag skulle lätt uppgradera från Sandy Bridge till Skylake, fast kanske inte från Haswell till Skylake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och jag lovar dig att en övre mellanklassprocessor från idag i stil med 4770K är rätt duktigt mycket snabbare än motsvarande från 5 år sedan, vilket var en C2Q på sketna 2,67GHz och duktigt mycket sämre IPC. Eller för de pengar som du får en i5 4670K idag så fick du sketen C2D med två kärnor för fem år sedan. Tänk på att det var enorm praktisk IPC-förbättring med Nehalem och riktigt bra IPC-förbättring med SB, och en del förbättringar sedan dess med IB och Haswell.

2009 kostade I7 920 redan lika mycket/mindre än vad 4770k kostar i dagsläget och en överklockad 920 hänger fortfarande med bra (tror tom D0 steppingen släpptes våren 2009), socket 1366 släpptes redan hösten 2008 om jag inte minns fel.

C2D och Nehalem var de sista 2 riktiga prestandastegen i min mening, visst tittar man på nehalem vs SB så rör det sig om 5-15% bättre IPC men glöm inte att 32nm westmere som nästan bara användes i Xeon ligger ett par % över Nehalem redan vilket gör att SB inte ser lika imponerande ut längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

2009 kostade I7 920 redan lika mycket/mindre än vad 4770k kostar i dagsläget och en överklockad 920 hänger fortfarande med bra (tror tom D0 steppingen släpptes våren 2009), socket 1366 släpptes redan hösten 2008 om jag inte minns fel.

Inte riktigt, i7 var fortfarande dyrare då än vad 4770K är idag, dessutom tog Intel igen det duktigt genom att moderkorten kostade 3000:-. Du kunde inte få moderkort och processor för 3500:- direkt, det är ingen konst med 4770K.

Ska du jämföra med samma budget 2014 och 2009 så fick du s775-system för de pengar du får s1150 system för idag. Inte något s1366-system inte.