(Löst) Samsung SSD funkar inte till ASUS Moderkort

Permalänk
Medlem

(Löst) Samsung SSD funkar inte till ASUS Moderkort

Hej!

För ett tag sen bestämde sig min kompis för att köpa en dator, vilket jag såklart vill hjälpa till med. Jag hjälper han slänga ihop en kundvagn och beställer datorn. Han får SSD och allt annat först och var tvungen att vänta på chassit, i alla fall. Jag installerade Windows 7 på hans SAMSUNG SSD EVO 840, sen chassit kom och vi slängde upp datorn får vi felmeddelandet " reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key ". Någon som kan hjälpa mig fixa det här problemet?

Hårdvaran:
Samsung SSD 840 EVO 120gb
M5A99X Evo R2.0
Amd 8320
270x

Jag har testat följande:
- Uppdatera till senaste bios
- Kollat så SSDn är först i bootmenyn
- Ominstallerat Windows 7
- Byt SATA utag och SATA kabel.

Det jag tycker är mest konstigt är ju att det funkar på min dator men inte på hans.

Tack på förhand!

Permalänk

Satt disken i hans dator eller din när du ominstallerade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk

aktiverat rätt portar i bios? marvell, intel

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Satt disken i hans dator eller din när du ominstallerade?

Skickades från m.sweclockers.com

Ominstallationen har endast skett i min dator då när jag försöker ominstallera windows 7 på hans dator hittar inte windows install grejen hittat hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

aktiverat rätt portar i bios? marvell, intel

Sorry men jag förstår inte vad du menar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poddarn:

Hej!

För ett tag sen bestämde sig min kompis för att köpa en dator, vilket jag såklart vill hjälpa till med. Jag hjälper han slänga ihop en kundvagn och beställer datorn. Han får SSD och allt annat först och var tvungen att vänta på chassit, i alla fall. Jag installerade Windows 7 på hans SAMSUNG SSD EVO 840, sen chassit kom och vi slängde upp datorn får vi felmeddelandet " reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key ". Någon som kan hjälpa mig fixa det här problemet?

Hårdvaran:
Samsung SSD 840 EVO 120gb
M5A99X Evo R2.0
Amd 8320
270x

Jag har testat följande:
- Uppdatera till senaste bios
- Kollat så SSDn är först i bootmenyn
- Ominstallerat Windows 7
- Byt SATA utag och SATA kabel.

Det jag tycker är mest konstigt är ju att det funkar på min dator men inte på hans.

Tack på förhand!

Hmm en sak som är säkert det är att det är skit snack att inte samsungs diskar funkar för asus. dock kan ju du ha fått nått B ex eller något. Känns som tilverkarna släpper en massa skit i nuläget, för att det är flera moderkort där medföljande drivare inte fungerar till hårdvaran. och andra felaktigheter som LAnsticka som inte heller fungerar med medföljande drivare. sluta med att jag fick dra hem några helt främmande drivare från annan leverantör då fick jag den stickan att fungera. så otur kan man ha. som sagt detta är va jag råkat ut för dock har jag lite erfarenhet så jag har lyckats fixa problemen men jag tycker det är värdelöst faktist känns som teknologin kommit så fort fram så dom inte ens hinner få ut drivrutiner som funkar riktigt.

lycka till i allfall med ditt problem. svårt att fastställa problemet innan man sett det hela jag skulle ha snackat med stället du inhandlade den och frågat om fler haft samma problem.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Hmm en sak som är säkert det är att det är skit snack att inte samsungs diskar funkar för asus. dock kan ju du ha fått nått B ex eller något. Känns som tilverkarna släpper en massa skit i nuläget, för att det är flera moderkort där medföljande drivare inte fungerar till hårdvaran. och andra felaktigheter som LAnsticka som inte heller fungerar med medföljande drivare. sluta med att jag fick dra hem några helt främmande drivare från annan leverantör då fick jag den stickan att fungera. så otur kan man ha. som sagt detta är va jag råkat ut för dock har jag lite erfarenhet så jag har lyckats fixa problemen men jag tycker det är värdelöst faktist känns som teknologin kommit så fort fram så dom inte ens hinner få ut drivrutiner som funkar riktigt.

lycka till i allfall med ditt problem. svårt att fastställa problemet innan man sett det hela jag skulle ha snackat med stället du inhandlade den och frågat om fler haft samma problem.

Japp tänkte ringa till inet imorgon och höra med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Hej!

För ett tag sen bestämde sig min kompis för att köpa en dator, vilket jag såklart vill hjälpa till med. Jag hjälper han slänga ihop en kundvagn och beställer datorn. Han får SSD och allt annat först och var tvungen att vänta på chassit, i alla fall. Jag installerade Windows 7 på hans SAMSUNG SSD EVO 840, sen chassit kom och vi slängde upp datorn får vi felmeddelandet " reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key ". Någon som kan hjälpa mig fixa det här problemet?

Hårdvaran:
Samsung SSD 840 EVO 120gb
M5A99X Evo R2.0
Amd 8320
270x

Jag har testat följande:
- Uppdatera till senaste bios
- Kollat så SSDn är först i bootmenyn
- Ominstallerat Windows 7
- Byt SATA utag och SATA kabel.

Det jag tycker är mest konstigt är ju att det funkar på min dator men inte på hans.

Tack på förhand!

Samsung SSD:er fungerar ypperligt på ASUS moderkort....

Har du gått in i BIOS och kollat om du kan hitta den? Om den finns där, är den som första BOOT-disk?

Installerade du Windows i din burk, så får du installera om allt ihop, då drivisar för dina komponenter etc. är installerade.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Låter helt sjukt att du sätter in hårdisken i en annan dator och installerar.
Du förstör mer än gör nytta om du installerar på det viset.

Vad jag tror är ditt problem är att du kanske installerat via IDE Sata på din dator
och nu din kompis nya dator har Standrad AHCI.

Läs moderkorts manuallen, leta rätt vilka sata portar som använder INTEL chipset.
Sen ska du välja sata configruation AHCI

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk

http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=M5A99X%20EVO%20R2.0&p=1&s=24&os=36&hashedid=vpgO4EUfg3UTZsnh

Du kanske behöver någon sata-drivare vid install för att Windows ska se den...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blom_771:

Låter helt sjukt att du sätter in hårdisken i en annan dator och installerar.
Du förstör mer än gör nytta om du installerar på det viset.

Vad jag tror är ditt problem är att du kanske installerat via IDE Sata på din dator
och nu din kompis nya dator har Standrad AHCI.

Läs moderkorts manuallen, leta rätt vilka sata portar som använder INTEL chipset.
Sen ska du välja sata configruation AHCI

När jag installerade windows 7 på hårddisken på min dator så hade jag AHCI inställt och jag installerade enbart Windows 7 inget annat, så det borde ju liksom funka ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=M5A99X%20EVO%20R2.0&p=1&s=24&os=36&hashedid=vpgO4EUfg3UTZsnh

Du kanske behöver någon sata-drivare vid install för att Windows ska se den...

Skickades från m.sweclockers.com

Skall pröva det när jag kommer hem, Tack!

Permalänk
Medlem

Skulle nog gissa att det går snabbare och är enklare att bara formatera och installera om, istället för att försöka lösa detta med olika drivrutiner..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skulle nog gissa att det går snabbare och är enklare att bara formatera och installera om, istället för att försöka lösa detta med olika drivrutiner..

Problemet löste sig nu när jag installerade om Windows på andra datorn, Tack alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Problemet löste sig nu när jag installerade om Windows på andra datorn, Tack alla!

Bra jobbat, låt de bli en läxa att inte installera via en annan dator igen

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Samsung SSD:er fungerar ypperligt på ASUS moderkort....

Har du gått in i BIOS och kollat om du kan hitta den? Om den finns där, är den som första BOOT-disk?

Installerade du Windows i din burk, så får du installera om allt ihop, då drivisar för dina komponenter etc. är installerade.

Tror mer han menade att just denna SSDn inte fungerade och att han i detta fall hade ett ASUS kort, inte att det inte funkar generellt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk

Windows installerar en hel del drivrutiner under installation till både moderkort, processor, styrkretsar, bild och ljudenheter, hårddiskkontroller, portkontroller, usbportar och listan går vidare. Det ända man skulle behöva installera efter en installation av en modern version av Windows är väl om man har ett externt grafikkort och diverse tillbehör som inte normal ingår i en vanlig dator så som externa ljudkort, skrivare osv. Resten går på automatik via Windows Update.
Sedan kan du ta och lugna ned dig ett hekto eller två. Tack.

Tagit bort citat (rensning av tråd)
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bergggren:

Windows installerar en hel del drivrutiner under installation till både moderkort, processor, styrkretsar, bild och ljudenheter, hårddiskkontroller, portkontroller, usbportar och listan går vidare. Det ända man skulle behöva installera efter en installation av en modern version av Windows är väl om man har ett externt grafikkort och diverse tillbehör som inte normal ingår i en vanlig dator så som externa ljudkort, skrivare osv. Resten går på automatik via Windows Update.
Sedan kan du ta och lugna ned dig ett hekto eller två. Tack.

Säger bara en sak har aldrig haft problem med att instalera windows på en dator och sedan flyttat hårdisken. Jag har både flyttat hårdisk med färdig installerad hårddisk med gamla chipset drivare och fått det att bota upp på annan dator för att sen instalera nya drivare på (handlar mest om att dom skall ha samma chip, har dom inte detta då är det bara BSODS och ominstalation som gäller).Jag har aldrig heller haft problem efter detta heller.Ja alla har vi delade meningar om allt från start fick jag det här att man skall instalera om OSet efter varje gång man gör något som har med ändring av chipset drivare att göra. men ser inga som helst problem med att installera windows från annan dator. att nu det inte skall behöva vara så är en annan femma men det görs lite här och var ändå.

standard drivare är grundinställningarna för att du ens skall kunna bota upp datorn första gången.Och dessa ersätts med nya då du installerar dom drivare som egentligen skall vara. menar hur skall du kunna bota din dator om du inte har några drivare att börja från. Menar avinstallerar du en grafikdrivare då kan du princip inte instalera dom nya om det inte finns standard drivare på datorn som hjälper dig att få datorn att bota upp.

jag kan hålla med om att det är bäst att instalera windows på den datorn den skall vara på. Men det förstör inte mer en det gör nytta som Bloom jag citerade skrev.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll diskussionen på en saklig nivå och låt det inte utvecklas till pajkastning och påhopp.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...