Permalänk

Brusar i Skype

Tjena!!
Har ett litet problem jag får ett ganska kraftigt brus.
Endast mina polare som hör det, och det hoppar igång när jag går in i ett spel, kvittar vilket. tabbar jag ur igen så blir det tyst...

Har bytt ljudkort / drivisar och mic

Thanks!!

Permalänk
Medlem

Min kompis brusar också så in i. Vi löste det igenom att köra på Raidcall istället. Mycket bättre och skönare att slippa ringa upp och tabba ner o allt..

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk

Har bytt moderkort nu men det hjälpte inte alls.
HJÄLP !! :/

Permalänk

Alla tips mottages
Installera om windows?
Finns det nån inställning man kan ändra kanske?

Permalänk
Medlem

Om du testat med annan mic samt ljudkort så måste det ju vara något på din dator som spökar.
Inget problem när du testar på en annan dator?
Generellt sätt är det rekommenderat att installera om Windows när man byter moderkort.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Henke1989:

Alla tips mottages
Installera om windows?
Finns det nån inställning man kan ändra kanske?

Installera om clean install med bara skype o testa

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke1989:

Alla tips mottages
Installera om windows?
Finns det nån inställning man kan ändra kanske?

Du kan prova slå av line in och front panel mic i ljudinställningar.
Jordat eluttag, flytta grafikkortet längre bort från ljudkortet.
Prova annat nätagg, koppla om kablarna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kolla mikrofoninställningar. Är det så att du har mikrofoninställningarna i skype på max så kan headsetet kicka in "boost". Detta brukar resultera i boost. Lösningen är att man drar ner den en bit och får sämre volym men bakgrundsbruset försvinner iaf.

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Kolla mikrofoninställningar. Är det så att du har mikrofoninställningarna i skype på max så kan headsetet kicka in "boost". Detta brukar resultera i boost. Lösningen är att man drar ner den en bit och får sämre volym men bakgrundsbruset försvinner iaf.

finns en mic boost i windows, har du den på för högt så brusar det för andra kolla den kanske, som ovan beskriver

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Har haft polare med samma problem, och de hade samma fel, inget jordad eluttag.

Visa signatur

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. - T.S. Eliot

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke1989:

Har bytt moderkort nu men det hjälpte inte alls.
HJÄLP !! :/

Ambitiöst att orka byta moderkort för att det brusar i skype...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ambitiöst att orka byta moderkort för att det brusar i skype...

Om det bara är du själv som för "oväsen" i Skype och stör dom du spelar med så är det bara att gå all in för att försöka fixa problemet eller avlägsna sig från samtalet.

Även om jag inte förstår varför man byter moderkort om man nu testat med ett annat ljudkort

Permalänk
Medlem

Jag lider av samma problem och i mitt fall är det med största sannolikhet dålig jordning. Att testa med jordat eluttag är ju rätt beroende, bor du i lägenhet som jag så har du det i kök och badrum och där har du antgagligen inte datorn.

Skulle nästan svära på att du har samma problem som jag, dvs att det är ditt grafikkort som är boven i dramat. Varför det låter mer när du är i spelt är antagligen för att du har vsync av, när du tabbar ut återgår det till vad jag gissar är 60hz. Brummandet uppkommer således enbart när grafikkortet producerar ett högt antal bilder per sekund. Slår du på vsync och kör i 60zh/fps så minimeras/elimineras antagligen problemet.

Har för mig att jag läst att man kan åtgärda problemet med att måla nagellack på kondensatorerna på grafikkortet. Problemet verkar uppstå då kortet drar mycket ström i förhållande till antalet bildrutor som ska målas upp. Exakt hur, varför osv har jag ingen aning om. Kan också vara något i chassit som ställer till det. Att inaktivera frontpanelen och köra på ljudkortet istället gjorde ingen skillnad för mig åtminstone, men kan vara värt att testa. Är det dålig jordning till fronpanelen då kan det avhjälpas genom att koppla ur den sladden på moderkortet och bara köra med uttagen på baksidan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Nu vet jag inte om det är problemet men Skype har "inbyggt brus" som man lätt kan upptäcka om båda parter mutear sina mikrofoner så hör man ändå ett brus. Jag skulle rekommendera att prova Ventrilo eller TeamSpeak istället och se om det hjälper. Utöver att bruset försvinner leverarar TeamSpeak en bättre ljudkvalité som gör det svårt att använda Skype utan att klaga

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500