Databasfundering
Sedan många år tillbaka så har företaget jag jobbar hos hanterat kunderna i olika former av register. Senaste versionen har jag skapat och bygger på PHP och MySQL istället för tidigare Java-baserade med lokala CSV-filer saker som var låst till en enskild dator.
Det är ett vanligt kundregister med allt från personuppgifter till autogirouppgifter och behörigheter (friskvård med flera anläggningar).
Tidigare så fanns också en simpel hemsida där kunderna bara kunde läsa informationen om företaget samt boka gruppträning. Det var separerat från kundregistret så uppgifterna var i många fall olika i respektive databas. Ingen höjdare att hantera.
Så blev det aktuellt att modernisera hemsida och stoppa in fler bokningsfunktioner samt webbutik. Åter igen inget konstigt.
Den dryga biten är att av säkerhets skäl så är kundregistret inte ihopkopplat med hemsidan så kunderna får registrera sig på egen hand på hemsidan och sedan kan personalen synka uppgifterna ifall något skiljer mellan hemsidan och kundregistret. Motiveringen till det var bland annat som säkerhet ifall någon kund drar på sig skulder och ändrar på alla uppgifter så att det blir svårare att få tag på kunden.
Bokföringsprogrammet (Visma SPCS) har också ett kundregister men det är drygare att ändra på så där är uppgifterna delvis inaktuell så det är det hemmagjorda kundregistret som i huvudsak står för aktuella informationen.
Är det vettigt att göra som så att man har två kundregister (en för personalen och en som kunderna kan justera på egen hand) för att säkerställa att vi har någorlunda korrekt information? Eller skulle det vara bättre om man bara flyttade över lösenordsinformationen så att man har en gemensam databastabell för hemsida och kundregister?
Jag tycker att det är drygt som fasen med två. Dels för att det är svårt att få personalen att förstå att det är olika databastabeller och dels för att mycket av informationen bara upprepas.
I väldigt många funktioner så måste båda databastabellerna kontrolleras mot varandra och det ställer till mest problem när det finns information i ena men inte den andra. T.ex när en kund har registrerat sig på hemsidan men ingen bland personalen har synkat uppgifterna så en ny kund skapas. Men å andra sidan måste man ju tänka på säkerheten också och den ekonomiska avdelningen vill att det finns kontaktuppgifter som inte påverkas av kunderna så lätt.