AMD A10-7850K och A8-7600 "Kaveri"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

Tack, det var ju intressanta siffror, verkar som att det är den upplösningen som ofta bör väljas.
En liten miss antar jag, det skall väl stå 1280 x 720 i den nedre grafen för Metro?
http://www.sweclockers.com/recension/18514-amd-a10-7850k-och-...

Fixat!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

bra med 720p test, När laptops förhoppningsvis börjar säljas med kaveri så kommer det att vara bra pengar för spel prestandan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

En sak jag skulle vilja se när det kommer till sådana här recensioner av "low end" system och lösningar är att ni istället för att slänga det tyngsta ni kan hitta i spelväg på dessa riggar testa spel som är mer troligt att man faktiskt spelar med budgetlösningar, tänker på exmpelvis dota 2, diablo 3, leauge of legends osv.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

En sak jag skulle vilja se när det kommer till sådana här recensioner av "low end" system och lösningar är att ni istället för att slänga det tyngsta ni kan hitta i spelväg på dessa riggar testa spel som är mer troligt att man faktiskt spelar med budgetlösningar, tänker på exmpelvis dota 2, diablo 3, leauge of legends osv.

Speltesterna är ju där som referens mot annan hårdvara swec testar och inte för att se vilken fps just spel X har. Att de testar samma spel för olika hårdvara är ett måste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Speltesterna är ju där som referens mot annan hårdvara swec testar och inte för att se vilken fps just spel X har. Att de testar samma spel för olika hårdvara är ett måste.

Skickades från m.sweclockers.com

är det? jag är som sagt mycket mer intresserad av vad en plattform klarar av i spel och applikationer där man faktiskt kan tänkas att använda den "i verkligheten" ingen köper ett low end system för att spela battlefield 4 i 1440p och då känns den typen av tester rätt irrelevanta, det enda testen visar nu är att "Nej det duger inte med den inbyggda grafiken för 1080p gaming denna generation heller" roligare då att se vad det faktiskt fixar med bra flyt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

är det? jag är som sagt mycket mer intresserad av vad en plattform klarar av i spel och applikationer där man faktiskt kan tänkas att använda den "i verkligheten" ingen köper ett low end system för att spela battlefield 4 i 1440p och då känns den typen av tester rätt irrelevanta, det enda testen visar nu är att "Nej det duger inte med den inbyggda grafiken för 1080p gaming denna generation heller" roligare då att se vad det faktiskt fixar med bra flyt.

Om du är intresserad av spel så tror jag spelclockers är för dig. Jag menar bara att för att testa hårdvaran och jämföra med annan hårdvara så är det ingen idé att testa ett spel som inte testats med annan hårdvara. Jag förstår att det kan se löjligt ut då de flesta titlar är helt ospelbara men det är inte för att visa att så är fallet utan för att få ett mätvärde. Om sweclockers skulle testa alla möjliga spel för att se hur viss hårdvara presterar med vissa titlar beroende på vad för hårdvara de testar så skulle de behöva lägga enormt mycket mer tid. Att ta bort deras testsvit för att testa spel som bättre passar hårdvaran är opassande eftersom man då inte längre kan jämföra med annan hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Så dem kommer gå på minst 1000lappen alltså vid lansering... När man med intels motsvarighet och ett 1000kronors grafikkort i princip hamnar i samma prisklass och får betydligt bättre prestanda varför ska man då köpa denna apu? Eller är det jag som fått något om bakfoten är trött efter en arbetsvecka

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mOOpiTh:

Så dem kommer gå på minst 1000lappen alltså vid lansering... När man med intels motsvarighet och ett 1000kronors grafikkort i princip hamnar i samma prisklass och får betydligt bättre prestanda varför ska man då köpa denna apu? Eller är det jag som fått något om bakfoten är trött efter en arbetsvecka

Du verkar trött.

En Intel i3 eller i5 som är närmast 7850K kostar någonstans mellan 1100-1600 kr, 7850K ligger på ca 1400 kr, det innebär att med en Intel har du 300-500 kr över till ett grafikkort, och även med ett sådant kort så är 7850K överlägsen när det gäller FPS i spel.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Du verkar trött.

En Intel i3 eller i5 som är närmast 7850K kostar någonstans mellan 1100-1600 kr, 7850K ligger på ca 1400 kr, det innebär att med en Intel har du 300-500 kr över till ett grafikkort, och även med ett sådant kort så är 7850K överlägsen när det gäller FPS i spel.

MVH

Fast nu är ju inte det där hela sanningen. För det första är en i3 i många avseenden lika snabb eller snabbare (ej openCL), betydligt strömsnålare och där med lättare att kyla. Den fungerar utmärkt med långsammare minnen vilket även det blir en ökad kostnad för FM2+plattformen, drygt 100 kr mer för 8GB (2133Mhz kontra 1600MHz).

Det finns billiga moderkort till båda så vi säger samma kostnad där, 300 kr billigare processor för Intel om CPU-kraften ska vara samma. Men är det spel som gäller kan man tumma på CPU, ta en pentium för 800 (det vill säga 600 billigare än AMD) och för de 700 kr får du ett 7750 som är betydligt starkare än 7850Ks IGP.

Så, nä, ska du spela är detta inget bra koncept om du suktar höga FPS. Den användning jag ser av detta och som jag själv länge var inne på var att köpa det till en tunn dator där grafikkort inte ryms men lättare spelprestanda ändå är användbar. Typ en HTPC med lite småspel helt enkelt. Där är den bra men fortfarande dyr för prestandan, i gengäld har den då ingen riktig konkurrens heller. Det känns som att CPU-delen är bra mycket starkare än GPU-delen i denna APU så att GPU oftast flaskar, sannolikt minnesrelaterat. Det är tråkigt tycker jag, hade de inte en lösning på gång med GDDR-minne? Fast den kanske blir sämre som CPU då?

Jag skulle mycket väl kunnat tänka mig denna i en liten HTPC-låda, fast spelprestandan känns på sin höjd som förra generationen TV-spel. 720p i 30 FPS med låga inställningar men till ett högre pris (och större användningsområde så klart).

EDIT: Om HSA slår så blir ju detta så klart en helt annan femma..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Avstängd

Dom billigare Intel cpuer du nämner är enbart snabbare i singeltråd prestanda, kan inte överklockas, 7850k överklockad till 4,4-4,7 blir snabbare i singel och har dessutom två kärnor ytterligare, så det fungerar inte alls att jämföra dom öht. Dom flesta titlar idag kan använda fler, och satt i ett sammanhang med flera program som körs, operativsystem, etc så är jämförelsen skrattretande.

Kylning är inte heller ett problem, hade du gjort dina efterforskningar hade du vetat att kaveri är ett väldigt svalt chip.

720p 30 fps? Jag spelar BF4 kampanjen i HD upplösning med ca 35 fps på medium. LOL HON DOTA med 50-100 fps med allt på max förutom AA.

HSA har redan börjat tillämpas och där det görs fullständigt krossar det traditionella cpuer med 30-50%marginal, och då är det en 4670K som är med i testerna.

Nej du, den som är tillräckligt dum att köpa en billig pentium cpu och ett 7750 får den dator personen förtjänar.

Edit. Jag är ledsen men det är uppenbart att du helt saknar kunskap om dessa nya apuer, ex nämner du att cpu kraften är större än gpu, det finns 512 strömenheter på Kaveri (lika många som 7750), gcn 1.1 arkitektur, detta tar upp 50% av ytan och den är ändå 10-20% snabbare jämfört med den förra generationen, det i sig är extremt imponerande.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Dom billigare Intel cpuer du nämner är enbart snabbare i singeltråd prestanda, kan inte överklockas, 7850k överklockad till 4,4-4,7 blir snabbare i singel och har dessutom två kärnor ytterligare, så det fungerar inte alls att jämföra dom öht. Dom flesta titlar idag kan använda fler, och satt i ett sammanhang med flera program som körs, operativsystem, etc så är jämförelsen skrattretande.

Kylning är inte heller ett problem, hade du gjort dina efterforskningar hade du vetat att kaveri är ett väldigt svalt chip.

720p 30 fps? Jag spelar BF4 kampanjen i HD upplösning med ca 35 fps på medium. LOL HON DOTA med 50-100 fps med allt på max förutom AA.

HSA har redan börjat tillämpas och där det görs fullständigt krossar det traditionella cpuer med 30-50%marginal, och då är det en 4670K som är med i testerna.

Nej du, den som är tillräckligt dum att köpa en billig pentium cpu och ett 7750 får den dator personen förtjänar.

Edit. Jag är ledsen men det är uppenbart att du helt saknar kunskap om dessa nya apuer, ex nämner du att cpu kraften är större än gpu, det finns 512 strömenheter på Kaveri (lika många som 7750), gcn 1.1 arkitektur, detta tar upp 50% av ytan och den är ändå 10-20% snabbare jämfört med den förra generationen, det i sig är extremt imponerande.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Ska inte inleda en alltför hetlevrad diskussion här med dig då vi verkar ha olika inställning till detta som inte kommer lösas här, vill bara förtydliga några punkter så att ingen vilseleds av bara en sida av diskussionen.

Vi börjar med kylning. Kaveri är INTE ett svalt chip, i alla fall inte enligt min definition för svalt chip, Atom/Kabini är svalt enligt mig. Det kan måhända vara svalt för sin prestanda, men det kräver fortfarande kompetent kylning för att hålla sig svalt och tyst vilket är att föredra i en HTPC. Ska man dessutom till fullo nyttja dess utrymmesbesparande potential (som jag var lockad av) och ha ett minimalt chassi så kan kylningen mycket väl bli ett problem. Noctuas lågprofilare borde dock lösa biffen galant. Det är här jag ser den största fördelen med Kaveri som HTPC, liten formfaktor med relativt kompetent grafik.

Jag skrev att CPU är starkare än GPU, jag menade egentligen att CPU är i de flesta spelsammanhang överdimensionerad för GPU-prestandan då flaskhalsen nog aldrig ens är nära att hamna på CPU-delen. Titta bara på 3DMark där fysikpoängen är skyhög jämfört med grafikpoängen. Det märks även tydligt att FPS ökas när kravet på GPU minskar och läggs över på CPU (lägre upplösning etc).

Och att få den dator man förtjänar så tar jag (om jag vill spela så klart) bra mycket hellre ett 7750 med Pentium än en APU. Har du ens tittat på graferna i recensionen? Så är man dum nog att vilja ha högre FPS för samma pris så förtjänar man det, det håller jag helt med om.

Sen ett intressant tillägg, 720p ÄR HD-upplösning, 1080p är Full-HD däremot vilket jag antar att du syftade på

Edit: Glömde det om överklockning. Självklart går det att klocka en del men då tappar du fördelen av att vara liten eftersom kylningskravet ökar och då grafikdelen redan är pressad som den är så innebär det ingen vunnen prestanda med IGP, det blir bättre med diskret grafik men i så fall skulle ju en CPU fungera likaväl som en APU.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu har jag kompletterat speltesterna med resultat för 1 280 x 720 pixlar, intressant för de som är nyfikna på prestanda vid lägre upplösning.

Tur att man kom tillbaka hit, härligt att du/ni delar med ... Plupp.. Typ:)

Är det någon av er på kontoret som har använt systemet lite mer vardagligt sen dess?

Edit: sådärja! Nu har man färskat upp besvikelsen lite så att man kanske väntar på Carrizo iaf, det är dock väldigt svårt att hålla sig från att spendera pengar så innehållet i varukorgen är det som får bytas ut, webhallen, inet, ge mig ett erbjudande!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

Videoapan, äger du eller har du öht handhavit en 7850k?

Uppenbarligen inte, för det märks att du har noll koll på vad du pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av m86s:

Videoapan, äger du eller har du öht handhavit en 7850k?

Uppenbarligen inte, för det märks att du har noll koll på vad du pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog lättare att få svar om du citerar, så personen i fråga har någon aning om att du skrivit... Misstänker dock att du snarare hoppas på att inte få svar

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.