Bekymmer med auto-negotiation för gigabit

Permalänk
Medlem

Bekymmer med auto-negotiation för gigabit

Hej på er!

Jag har stött på ett problem som jag inte lyckats klura ut vad det kan bero på. Vänder mig lite desperat hitåt för att se om någon kanske upplevt något liknande eller kan klura ut på vilket sätt jag gjort bort mig. Vi har bytt internetleverantör och därmed har man uppgraderat till utrustning som klarar gigabit. Som datornörden man är så är detta givetvis någonting man vill åt. Det kanske inte är nödvändigt... men ni vet, internetpoäng. Man tilldelas en IP-adress via DHCP. Inget märkvärdigt. Låsning på en mac-adress utdelad samtidigt.

Jag kopplar in en laptop med Windows 8 direkt in i porten och får ut korrekta hastigheter direkt. Ethernets auto-negotiation lägger sig på 1000 Mbit/s full duplex, vilket är precis det jag vill, och borde få. Men detta var bara i testsyfte. Jag har en linux-servern som kör debian som fungerar som router här hemma. Den har två nätverkskort och båda har stöd för gigabit. Inga konstigheter. Och det är givetvis ena interfacet på denna som jag vill koppla in ut mot internetleverantörens utrustning.

Problemet som uppstår är att nätverkskortet på servern "auto-negotiation" endast hamnar på 100 Mbit/s full duplex mot ISPn. Jag testade växla konfigurationen på nätverkskorten och satte detta interface som är tänkt externt, till ett internt istället - och då lyckas den förhandla sig till 1000 Mbit/s full duplex. Det är alltså bara när den ska förhandla med ISPns interface som den inte lyckas dra sig till gigabit. Men samtidigt så verkar det inte vara någonting fel hos ISPn då det fungerade fint med Windows-maskinen. Försöker jag sätta 1000 full duplex manuellt så dyker uppkopplingen. Detsamma inträffade när internetleverantören hade prövat.

Ethtool på interfacet:

root@bottenskrap:/home/daniel# ethtool eth0 Settings for eth0: Supported ports: [ TP ] Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Half 1000baseT/Full Supported pause frame use: No Supports auto-negotiation: Yes Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Half 1000baseT/Full Advertised pause frame use: Symmetric Advertised auto-negotiation: Yes Speed: 100Mb/s Duplex: Full Port: Twisted Pair PHYAD: 1 Transceiver: internal Auto-negotiation: on MDI-X: Unknown Supports Wake-on: g Wake-on: g Current message level: 0x000000ff (255) drv probe link timer ifdown ifup rx_err tx_err Link detected: yes

Samma interface - samma ethtool - men satt internt istället (till min switch, vilket är en billig d-link)

root@bottenskrap:~# ethtool eth0 Settings for eth0: Supported ports: [ TP ] Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Half 1000baseT/Full Supported pause frame use: No Supports auto-negotiation: Yes Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Half 1000baseT/Full Advertised pause frame use: Symmetric Advertised auto-negotiation: Yes Speed: 1000Mb/s Duplex: Full Port: Twisted Pair PHYAD: 1 Transceiver: internal Auto-negotiation: on MDI-X: Unknown Supports Wake-on: g Wake-on: g Current message level: 0x000000ff (255) drv probe link timer ifdown ifup rx_err tx_err Link detected: yes

root@bottenskrap:/home/daniel# mii-tool eth0: negotiated 100baseTx-FD, link ok SIOCGMIIREG on eth1 failed: Input/output error SIOCGMIIREG on eth1 failed: Input/output error eth1: negotiated 1000baseT-FD flow-control, link ok

(eth0 uppkopplat externt, eth1 internt)

Jag kan tillägga att jag använde samma kablage (Cat 5e) när jag prövade med Windows-laptopen och servern - detta bör således inte vara bekymret.
Skulle behöva tips om hur jag kan fortsätta felsökningen eller om jag glömt någonting viktigt. Lyckas inte klura ut vad som kan vara bekymret.

Tack så mycket på förhand

/Daniel

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätverkskort du har i din Debianburk?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Hur ser WAN sidan ut?
Hur långt är det till ISP:ns aktiva utrustning och vilken typ av kabel är det i fastighetsnätet?

Om det är långt mellan din linux-burk och ISP:ns switch så kanske dämpningen är i mesta laget. Din Win-NIC kanske klarar det men inte din LINUX-NIC.

Klarar din D-link att förhandla 1G mot ISP:n?

Permalänk
Medlem

Har du provat att hårdställa porten i 1Gbps istället för att ha den ställd i auto?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Har du provat att hårdställa porten i 1Gbps istället för att ha den ställd i auto?

"Försöker jag sätta 1000 full duplex manuellt så dyker uppkopplingen. Detsamma inträffade när internetleverantören hade prövat."

Testa med en ny kabel...bara för att

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

"Försöker jag sätta 1000 full duplex manuellt så dyker uppkopplingen. Detsamma inträffade när internetleverantören hade prövat."

Testa med en ny kabel...bara för att

Missade att du skrev det tidigare. Har du provat med en Cat6-kabel istället för en Cat5e?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

"Försöker jag sätta 1000 full duplex manuellt så dyker uppkopplingen. Detsamma inträffade när internetleverantören hade prövat."

Testa med en ny kabel...bara för att

Provade ni att hårdställa i 1Gbps samtidigt i båda ändarna, alltså både i din server och hos din ISP samtidigt?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Hallå på er!

Tack så mycket för alla svar i tråden, mycket uppskattat. Kul att ni tar er tid.

Jag har kört en ny vända på morgonen och fått det att fungera delvis. Fortfarande osäker hur och varför dock.
Nåja, jag ringde upp igen och placerade en laptop direkt mot internet (med en Cat 6-kabel), med gigabitkort. Auto la sig på 100. Både jag och supporten satte 1000 men det fungerade fortfarande inte. Lät det vara igång på 1000 på ISPns sida och kopplade in min server (också direkt in i "jacket) som stod på auto. Jaha, då satte den sig plötsligt på 1000 i speed för första gången. Så, har jag min servers stående vid uttaget och kopplat in den direkt (med cat5e eller cat6) så lyckas den nu auto:a till 1000 när ISPn har "hårdkodat" 1000 hos dem, men inte jag. Varför detta inte fungerade tidigare har jag ingen aning om.

Sen har vi ju dragit kablage från "jacket" till ett annat rum i lägenheten, en sträcka på kanske 30 meter. Kopplar jag in servern där så får interfacet ingen kontakt alls. Satte servern vid jacket igen, men kopplade in det interna mot det andra rummet och då auto:ar den till 100 i switchen. Så någonting är galet med kabeldragningen ifrån jacket till rummet i lägenheten - någonting som gör att den inte auto:ar tilll 1000. Ska svänga förbi och köpa rak Cat6 eller 7 senare och testa dra rakt av så får vi se om det bir någon förbättring. Kanske sitter cat5 eller korsat bakom listerna.

Så ja, jag vet inte riktigt vad som var galet och varför det inte fungerade första gången. Men nu lyckats den förhandla sig till gigabit med deras interface och då är det största problemet mer eller mindre löst. Nu vet vi att resten ligger hos oss. Så routern har i alla fall 1000 externt och 100 internt nu.

Skrivet av madtop:

Hur ser WAN sidan ut?
Hur långt är det till ISP:ns aktiva utrustning och vilken typ av kabel är det i fastighetsnätet?

Om det är långt mellan din linux-burk och ISP:ns switch så kanske dämpningen är i mesta laget. Din Win-NIC kanske klarar det men inte din LINUX-NIC.

Klarar din D-link att förhandla 1G mot ISP:n?

Kopplade jag in d-linkswitchen mot ISPn så förhandlade den till 100 Mbit/s. Men switchen mot servern så hamnade den på 1000. Mycket märkligt. Sen har jag varit i kontakt med tre olika människor ifrån supporten så det är inte omöjligt att någonting förändrats mellan varje gång.

Återigen, tack för alla svar och idéer. Mycket uppskattat.
Ownit som leverantör. http://i.imgur.com/HSABVLv.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Här har du en till

Kör till /dev/null om inte disken du skriver till är SSD

http://speedtest.tele2.net/

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Här har du en till

Kör till /dev/null om inte disken du skriver till är SSD

http://speedtest.tele2.net/

Justja, det tänkte jag inte på. Tack för tipset

mot tele2:
2014-03-28 17:15:00 (73.4 MB/s) - `/dev/null' saved [1073741824/1073741824]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Hallå på er!

Tack så mycket för alla svar i tråden, mycket uppskattat. Kul att ni tar er tid.

Jag har kört en ny vända på morgonen och fått det att fungera delvis. Fortfarande osäker hur och varför dock.
Nåja, jag ringde upp igen och placerade en laptop direkt mot internet (med en Cat 6-kabel), med gigabitkort. Auto la sig på 100. Både jag och supporten satte 1000 men det fungerade fortfarande inte. Lät det vara igång på 1000 på ISPns sida och kopplade in min server (också direkt in i "jacket) som stod på auto. Jaha, då satte den sig plötsligt på 1000 i speed för första gången. Så, har jag min servers stående vid uttaget och kopplat in den direkt (med cat5e eller cat6) så lyckas den nu auto:a till 1000 när ISPn har "hårdkodat" 1000 hos dem, men inte jag. Varför detta inte fungerade tidigare har jag ingen aning om.

Sen har vi ju dragit kablage från "jacket" till ett annat rum i lägenheten, en sträcka på kanske 30 meter. Kopplar jag in servern där så får interfacet ingen kontakt alls. Satte servern vid jacket igen, men kopplade in det interna mot det andra rummet och då auto:ar den till 100 i switchen. Så någonting är galet med kabeldragningen ifrån jacket till rummet i lägenheten - någonting som gör att den inte auto:ar tilll 1000. Ska svänga förbi och köpa rak Cat6 eller 7 senare och testa dra rakt av så får vi se om det bir någon förbättring. Kanske sitter cat5 eller korsat bakom listerna.

Så ja, jag vet inte riktigt vad som var galet och varför det inte fungerade första gången. Men nu lyckats den förhandla sig till gigabit med deras interface och då är det största problemet mer eller mindre löst. Nu vet vi att resten ligger hos oss. Så routern har i alla fall 1000 externt och 100 internt nu.

Kopplade jag in d-linkswitchen mot ISPn så förhandlade den till 100 Mbit/s. Men switchen mot servern så hamnade den på 1000. Mycket märkligt. Sen har jag varit i kontakt med tre olika människor ifrån supporten så det är inte omöjligt att någonting förändrats mellan varje gång.

Återigen, tack för alla svar och idéer. Mycket uppskattat.
Ownit som leverantör. http://i.imgur.com/HSABVLv.png

Öppna ethernetuttaget och kolla att alla trådar är rätt "kronade" och sitter i botten. Kan bli såna här skumma fel om någon tråd sitter löst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Öppna ethernetuttaget och kolla att alla trådar är rätt "kronade" och sitter i botten. Kan bli såna här skumma fel om någon tråd sitter löst...

Tack för tipset. Blir att riva ut hela kabeln och dra nytt. Är ändå en mysig röra här hemma.