Valve: "Steam Greenlight borta inom ett år"

Permalänk
Melding Plague

Valve: "Steam Greenlight borta inom ett år"

Inom en inte allt för avlägsen framtid ska Valve ta bort Greenlight från Steam i favör för en mer öppen plattform, som skulle öppna upp distributionstjänsten för fler utvecklare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hoppas inte det blir för öppet så det bara öser in helt värdelösa spel som t.ex. facebook spel..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

hoppas inte det blir för öppet så det bara öser in helt värdelösa spel som t.ex. facebook spel..

Tycker redan det verkar ösas in rätt många värdelösa spel.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll hur mycket spel som kommer, det är väl bra med mångfald. Gillar man inte ett visst spel är det bara att låta bli det. Personligen gillar jag att fler får chansen att bli sedda på det här viset.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jeddan:

Tycker redan det verkar ösas in rätt många värdelösa spel.

Tyvärr är det så. Massa mobilspel som portats till PC säljs för typ tre gånger högre pris...

Annars är det självklart bra att det blir lättare att publicera ett spel på Steam som indieutvecklare!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Först tyckte jag Greenlight var en mycket bra ide men sen efter en tid så märkte att den stora nackdelen är att väldigt många spel är och förblir ofärdiga men utvecklarna tar glatt emot betalning för sitt halvklara spel.
Uppdateringarna kommer inte tillräckligt snabbt och känns som lusten/utvecklingen brukar stanna av när de fått första vågen av förboknings pengarna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oliver91:

hoppas inte det blir för öppet så det bara öser in helt värdelösa spel som t.ex. facebook spel..

Du menar som det är nu ungefär? Det dumpas enorma mängder ren skit på Steam just nu så de borde verkligen stänga till det lite igen. Vavle behöver ta ett visst ansvar för det som läggs ut på Steam. Man kan ju tycka att utvecklarna åtminstone borde kunna visa att spelet fungerar men inte ens det är ett krav tydligen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

hoppas inte det blir för öppet så det bara öser in helt värdelösa spel som t.ex. facebook spel..

Så länge alla spel inte måste tvångsköpas så spelar det väl ingen roll hur många spel som släpps? Jag tycker bara att det är bra att fler utvecklare får möjlighet att lägga upp sina spel utan att man ska behöva bli framröstad av användarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så länge alla spel inte måste tvångsköpas så spelar det väl ingen roll hur många spel som släpps? Jag tycker bara att det är bra att fler utvecklare får möjlighet att lägga upp sina spel utan att man ska behöva bli framröstad av användarna.

Har du ens tittat på Steam butik sidan den senaste tiden? Det dumpas enorma mängder gamla skit spel på new release sidan. Som trycker bort nya spel, många av från mindre indie utvecklare, som inte har råd med dyr marknadsföring. Och förlitar sig väldigt mycket på att synas ett par dagar i new release sidan.
Men som nu trycks bort pga av att publishers pumpar ut en massa gamla skit titlar, för att tjäna en snabb peng.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

hoppas inte det blir för öppet så det bara öser in helt värdelösa spel som t.ex. facebook spel..

Som tur är så är det inte facebook spel än (Edit: Vad jag vet i alla fall) men bra är det inte för tillfället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tycker redan det verkar ösas in rätt många värdelösa spel.

Så sant, se även en video TB nyligen la ut:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Som tur är så är det inte facebook spel än men bra är det inte för tillfället..
https://www.youtube.com/watch?v=sLNh5HPbQPo&list=UUy1Ms_5qBTa...

jo fått en del dåliga genom humble bundle

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Så länge alla spel inte måste tvångsköpas så spelar det väl ingen roll hur många spel som släpps? Jag tycker bara att det är bra att fler utvecklare får möjlighet att lägga upp sina spel utan att man ska behöva bli framröstad av användarna.

För att det är lite så det fungerar nu vilket betyder att nya intressanta och faktiskt bra spel drunknar i en flod av ren och skär skit som inte sällan inte ens fungerar. Vissa dumpar tiotals spel samtidigt och det är ofta gamla titlar. De har inte gjort som GOG och faktiskt sett till att spelen fungerar på nya system utan de bara slänger ut mängder av skit. Man kan ju tycka att Valve har ett intresse av att deras kunde inte blir blåsta, du vet så som alla andra butiker brukar fungera. Den civiliserade världen har gått ifrån caveat emptor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Först tyckte jag Greenlight var en mycket bra ide men sen efter en tid så märkte att den stora nackdelen är att väldigt många spel är och förblir ofärdiga men utvecklarna tar glatt emot betalning för sitt halvklara spel.
Uppdateringarna kommer inte tillräckligt snabbt och känns som lusten/utvecklingen brukar stanna av när de fått första vågen av förboknings pengarna.

Håller med, i början kom en del schyssta spel men nu verkar det inte finnas några krav på kvalité, halfärdiga mobilspel slängs upp till höger och vänster vilket gör det svårare att hitta schyssta spel som man kanske inte har så bra koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Har du ens tittat på Steam butik sidan den senaste tiden? Det dumpas enorma mängder gamla skit spel på new release sidan. Som trycker bort nya spel, många av från mindre indie utvecklare, som inte har råd med dyr marknadsföring. Och förlitar sig väldigt mycket på att synas ett par dagar i new release sidan.
Men som nu trycks bort pga av att publishers pumpar ut en massa gamla skit titlar, för att tjäna en snabb peng.

Det är väl bara bra att äldre spel läggs till i Steam-biblioteket? Då slipper man leta fram den där gamla skivan som är längst inne i förrådet. Jag har själv köpt spel jag redan äger för att slippa skivor. Däremot så håller jag med om att de inte hör hemma på nya releaser. Steam borde skapa en ny kategori för dessa spel. Re-releases, Retro, Oldtimers eller liknande. Det skulle underlätta för både alla som är ute efter nya spel och för alla som är ute efter att återskaffa äldre spel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det är inte mångfalden av spel man ska klaga på. Om det är så att de spel man är intresserad av försvinner i mängden så är det ju tjänsten som inte är tillräckligt bra. Med en tillräckligt bra filter- och sorteringsfunktion kan det knappast finnas för många spel att välja på. Är man bara intresserad av spel med högt anseende så kanske det borde gå att sortera efter någon slags user rating (om det inte redan går, är inte jättebevandrad i Steam).

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Det är väl bara bra att äldre spel läggs till i Steam-biblioteket? Då slipper man leta fram den där gamla skivan som är längst inne i förrådet. Jag har själv köpt spel jag redan äger för att slippa skivor. Däremot så håller jag med om att de inte hör hemma på nya releaser. Steam borde skapa en ny kategori för dessa spel. Re-releases, Retro, Oldtimers eller liknande. Det skulle underlätta för både alla som är ute efter nya spel och för alla som är ute efter att återskaffa äldre spel.

I teorin ja men om det görs på rätt sätt. GOG gör det på ett bra sätt genom att de lägger ner tid och energi på att se till att spelen fungerar på moderna plattformar, något som är långt ifrån självklart. På Steam har det dock blivit vanligt att utgivare bara dumpar alla gamla spel i en hög utan att göra något med dem så att de helt enkelt inte fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det första kriteriet för att få bli publicerad på steam borde vara att aldrig ha haft ett spel publicerat i Apples app store.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är väl bara bra att äldre spel läggs till i Steam-biblioteket? Då slipper man leta fram den där gamla skivan som är längst inne i förrådet. Jag har själv köpt spel jag redan äger för att slippa skivor. Däremot så håller jag med om att de inte hör hemma på nya releaser. Steam borde skapa en ny kategori för dessa spel. Re-releases, Retro, Oldtimers eller liknande. Det skulle underlätta för både alla som är ute efter nya spel och för alla som är ute efter att återskaffa äldre spel.

Så länge de fungerar bra på nyare system när de släpps på steam hade det varit bra, har behövt mixtra en del med ett par spel som har minst 10 år på nacken för att få dem att starta/inte krascha.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av The-Architect:

Det första kriteriet för att få bli publicerad på steam borde vara att aldrig ha haft ett spel publicerat i Apples app store.

Det är inte rättvist. Men jag tycker att spelen som portas från mobiler ska vara vettiga.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är väl bara bra att äldre spel läggs till i Steam-biblioteket? Då slipper man leta fram den där gamla skivan som är längst inne i förrådet. Jag har själv köpt spel jag redan äger för att slippa skivor. Däremot så håller jag med om att de inte hör hemma på nya releaser. Steam borde skapa en ny kategori för dessa spel. Re-releases, Retro, Oldtimers eller liknande. Det skulle underlätta för både alla som är ute efter nya spel och för alla som är ute efter att återskaffa äldre spel.

Som Zotamedu nämner så skulle det funka i teorin. Men Steam gör inte ett piss för att försäkra att spelen du köper fungerar på moderna datorer. Eller har någon som helst return policy ifall du inte skulle få det fungera, som Gog.com gör.

Sen vill Valve öppna dörrarna för self-publishing.. Som kommer leda till ytterligare en ström av shovelware skit spel. De tycks vara hell-bent på att vilja ödlsa så lite tid och pengar som möjligt på att sköta sin butik.
Inte tal om hur fruktansvärt slö och värdelös deras support är...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Som Zotamedu nämner så skulle det funka i teorin. Men Steam gör inte ett piss för att försäkra att spelen du köper fungerar på moderna datorer. Eller har någon som helst return policy ifall du inte skulle få det fungera, som Gog.com gör.

Sen vill Valve öppna dörrarna för self-publishing.. Som kommer leda till ytterligare en ström av shovelware skit spel. De tycks vara hell-bent på att vilja ödlsa så lite tid och pengar som möjligt på att sköta sin butik.
Inte tal om hur fruktansvärt slö och värdelös deras support är...

Allt du beskriver är problem med Steams digitala plattform, ( Som är ärligt talat fientlig för kunder ) och inte med att äldre spel släpps till plattformen eller spel som inte faller in i ens egen smak ( trott eller ej men alla har olika spelsmak )

Steam som standard tillåter dig enbart en enda gång att få pengar tillbaka från en köpt produkt, Steam hemsida har tills nyligen varit katastrofalt dålig på att hitta spel, google har alltid varit bättre. T.ex. har de äntligen förbättrat detta med Taggar.

Ja deras support suger, har den alltid gjort inget nyhet där, som sagt va de arbetar mot kunder inget annat.

Deras idiot nyligen tillagda regions låsning är också ofantligt bra, speciellt med att den triggar retroaktivt och låser mig ute från spel min vän från USA har givit mig. Som för länge sedan funkat.

Som sagt va som plattform så har Steam otroligt många problem. Problemet ligger INTE i att äldre spel släpps utan Steam självt. De har oftast totalt skitit i allt detta på grund av hur "Stora" de är, då de inte behövt göra något alls för att fortsätta in håva in pengar, Varför göra mer en vad som behövs? Och detta är precis principen Steam jobbar på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Kan man inte på något sätt dölja alla indie och greenlight spel? börjar bli helt löjligt i rena antalet spel, blir oöverskådligt. Jag är generellt sett inte ett dugg intresserad av sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Allt du beskriver är problem med Steams digitala plattform, ( Som är ärligt talat fientlig för kunder ) och inte med att äldre spel släpps till plattformen eller spel som inte faller in i ens egen smak ( trott eller ej men alla har olika spelsmak )

Steam som standard tillåter dig enbart en enda gång att få pengar tillbaka från en köpt produkt, Steam hemsida har tills nyligen varit katastrofalt dålig på att hitta spel, google har alltid varit bättre. T.ex. har de äntligen förbättrat detta med Taggar.

Ja deras support suger, har den alltid gjort inget nyhet där, som sagt va de arbetar mot kunder inget annat.

Deras idiot nyligen tillagda regions låsning är också ofantligt bra, speciellt med att den triggar retroaktivt och låser mig ute från spel min vän från USA har givit mig. Som för länge sedan funkat.

Som sagt va som plattform så har Steam otroligt många problem. Problemet ligger INTE i att äldre spel släpps utan Steam självt. De har oftast totalt skitit i allt detta på grund av hur "Stora" de är, då de inte behövt göra något alls för att fortsätta in håva in pengar, Varför göra mer en vad som behövs? Och detta är precis principen Steam jobbar på.

Kan inget annat än hålla med. Kanske formulerade mig själv lite fel. Har personligen inget emot att äldre spel släpps på Steam. Bara det sköts så fruktansvärt dåligt..

Påminner mig om nått Cartman sa i ett South Park avsnittet med chatroulette. "If you want to find some quality friends, you gotta wade through all the dicks first"

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en smart filterfunktion. Hade behövts en sådan som tar bort 99% av visningarna på apple store. T.ex sätta utveckare/taggar på en ignore list. Exempelvis ignore på multiplattformspel i mitt fall. Någon med lite sämre hårdvara får möjlighet att sålla bort krävande spel. Då menar jag att man ställer in det i settings och inte har en plottrig startsida.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MugiMugi:

Allt du beskriver är problem med Steams digitala plattform, ( Som är ärligt talat fientlig för kunder ) och inte med att äldre spel släpps till plattformen eller spel som inte faller in i ens egen smak ( trott eller ej men alla har olika spelsmak )

Steam som standard tillåter dig enbart en enda gång att få pengar tillbaka från en köpt produkt, Steam hemsida har tills nyligen varit katastrofalt dålig på att hitta spel, google har alltid varit bättre. T.ex. har de äntligen förbättrat detta med Taggar.

Ja deras support suger, har den alltid gjort inget nyhet där, som sagt va de arbetar mot kunder inget annat.

Deras idiot nyligen tillagda regions låsning är också ofantligt bra, speciellt med att den triggar retroaktivt och låser mig ute från spel min vän från USA har givit mig. Som för länge sedan funkat.

Som sagt va som plattform så har Steam otroligt många problem. Problemet ligger INTE i att äldre spel släpps utan Steam självt. De har oftast totalt skitit i allt detta på grund av hur "Stora" de är, då de inte behövt göra något alls för att fortsätta in håva in pengar, Varför göra mer en vad som behövs? Och detta är precis principen Steam jobbar på.

What?! Vilka spel blir påverkade av region lock? Hur märker man det?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Tror det här kommer att slå hårt mot Valve och deras framtida planer för Greenlight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är inte rättvist. Men jag tycker att spelen som portas från mobiler ska vara vettiga.

Med tanke på att vettiga mobilspel inte existerar så håller jag med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

What?! Vilka spel blir påverkade av region lock? Hur märker man det?

Du märker det genom att du inte kan starta spelet. VIlka spel? Mer och mer och mer spel bliv påvärkade hela tiden, även retroaktivt. Dvs spel du köpte som har fungerat.

http://www.incgamers.com/2014/02/steam-region-locking-causing...

T.ex. på spel så har du Skyrim, South park o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jo fått en del dåliga genom humble bundle

Ja Humble Bundle är för det mesta skit spel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"